Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min planlegger å flytte sammen i løpet av høsten 2021. Vi er begge studenter på 22. Jeg eier leilighet og han bor i kollektiv, så han vil flytte inn til meg når det blir aktuelt. Leiligheten min er billig i drift, med lave felleskostnader, strøm og kommunale avgifter. Lave renter på lånet mitt. Om husleien han må betale skal være halvparten av dette, vil det være latterlig lite penger (ca. 1500,-). Føler derfor han må betale mer, selv om det går "rett i lomma" mi. Hvor mye tenker dere det er fair at han betaler? Totalt koster leiligheten meg ca. 11 500/mnd, der rundt 8000,- av det er terminbeløp på boliglån. Vi kommer selvsagt til å dele på f.eks. matutgifter.

Vi er studenter og skal bo her ca. 2-3 år til og vil gjerne bo litt sammen før han eventuelt kjøper seg inn. Dette da vi begge er unge og aldri har vært samboere før. Det vil heller ikke nødvendigvis være lønnsomt for han å kjøpe seg inn om han bare skal eie den en kort stund. 

Takk!

Anonymkode: 9158e...6ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er urimelig at han skal betale husleie når han sitter med null verdistigning mens du har all verdistigning ved salg.

Jeg mener det er rettferdig at kommunale avgifter, strøm, tv/nett og felleskostnader deles i to.

Anonymkode: cdb63...9eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lånet skal han ikke betale på, det skal du. Så faste utgifter (minus lån) delt på to er rettferdig. 

Anonymkode: a504a...bd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se helt bort fra hva du betaler, og se på gjengs leiekostnad. Hva betaler han i dag? Det bør være cirka riktig, og så kan du eventuelt gi en liten samboerrabatt.

Anonymkode: a8882...6b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så merkelig de som mener at en samboer ikke skal betale noe særlig, dvs ingenting på huslån med bare dele faste kostnader. Dette begrunnes med at eier ikke skal tjene på en samboer. Men er det mer riktig at leier skal tjene på å være samboer med eier?
Her er det feks snakk om 1500 om man setter huslånet utenfor. Hva får man leid for 1500?
Er det ikke bedre at man ser på ca leiepris for en tilsvarende leilighet og så går litt ned på den prisen etter at man har delt på to? Da tjener begge to på det. Leier får leie rimeligere enn hva vedkommende ville betalt ellers. Eier får litt mer enn bare dekket utgifter. Begge vinner på det og ingen taper på det.

Anonymkode: 58058...293

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker vel at dere skal ha en fremtid sammen? Del på alt, men lånet betaler du alene. Så kan han ev bruke mer penger på å spare opp til egenkapital så dere kan kjøpe noe annet etterhvert når behovene endres. Leiligheten er din kapital. 

Anonymkode: dc79a...b3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

I dag betaler han litt over 6 000,- så det vil uansett bli en betydelig nedgang for han sin del å flytte til meg. 

Om han flytter inn til meg og skal betale halvparten av felleskostnad, kommunale avgifter og strøm blir det under 1 500,- i mnd. Om han skal betale litt leie i tillegg til det tenker jeg det må bli en symbolsk sum på kanskje 3 000,- (til sammen altså) da jeg synes det blir feil at han skal bo "nesten gratis" hos meg. Ser derimot ut som flere er uenig i det.

• Liker 6
Skrevet

Synes 3000 er en helt ok pris å ta. Hadde selv følt det ble ubehagelig å ta mindre betalt eller å betale mindre enn det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. 

I dag betaler han litt over 6 000,- så det vil uansett bli en betydelig nedgang for han sin del å flytte til meg. 

Om han flytter inn til meg og skal betale halvparten av felleskostnad, kommunale avgifter og strøm blir det under 1 500,- i mnd. Om han skal betale litt leie i tillegg til det tenker jeg det må bli en symbolsk sum på kanskje 3 000,- (til sammen altså) da jeg synes det blir feil at han skal bo "nesten gratis" hos meg. Ser derimot ut som flere er uenig i det.

Du får alltid den harangen her. Betaler han 6000 i dag er 3000 veldig billig, og du er raus. Hvorfor er det bare han som skal tjene på at dere flytter sammen?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet er diskutert hundrevis av ganger på kg og det blir aldri noen enighet. 

Da jeg eide og min kjæreste flyttet inn tok jeg en veldig snill markedsleie. 

I din kjærestes tilfelle vil han spare veldig mye på å betale deg 3-4000kr i måneden og du får en fin sum til ditt. 

Anonymkode: 51045...c1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får alltid den harangen her. Betaler han 6000 i dag er 3000 veldig billig, og du er raus. Hvorfor er det bare han som skal tjene på at dere flytter sammen?

TS her.

Det er vel den debatten om hvor snill jeg skal være jeg har hatt og har med meg selv. Tenkte økonomene på KG kunne hjelpe meg med noen nyanserte svar 😉 

Føler meg vel trygg på nå at jeg vertfall ikke er urimelig om jeg tar litt mer enn bare fellesutgifter i lys av at summen er så utrolig lav.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han betaler 6000 i dag er det riktig pris. Ingen bor gratis og ingen trenger å bli subsidiert for å bo sammen med noen. Hva TS bruker leieinntekten på er selvsagt alle andre uvedkommende.

Det er ikke kjærlighet å betale hverandres livsopphold. TS må først og fremst tenke på egen økonomi og det gjør hun ved å kreve markedsleie som i dette tilfellet er 6000 kroner.

TS: Ingen vil takke deg for å gi bort penger.

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Se helt bort fra hva du betaler, og se på gjengs leiekostnad. Hva betaler han i dag? Det bør være cirka riktig, og så kan du eventuelt gi en liten samboerrabatt.

Dette, mer eller mindre.

Hvis du bor i en gigantisk villa til 100.000 i måneden kan du ikke ta 50.000, men for noe som er "passelig" for dere, delt på 2 og så kan du gi "samboerrabatt".

I ditt tilfelle høres kanskje 4000,- bra ut.

Det finnes ikke noe "fasitsvar" men det er tross alt samboer/kjæreste så begge bør finne en løsning som er "rimelig".

Hvis situasjonen var omvendt, hva ville du ment var rimelig? Helt ærlig?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her vet jeg at mange er svært uenige. Jeg har opplevd begge deler som ”den som leier”. 

Bodde med eksen min og betalte 7000 i leie(stor enebolig) + jeg måtte ha egen bil for å kunne bo der. Jeg var hele tiden uenig i dette - da det ga meg SVÆRT liten mulighet til å spare noe særlig ved siden av(til fremtidig egenandel). Han var også glad i å reise, og jeg ønsket jo å være med på dette. Følte rett og slett at jeg havnet i en veldig vanskelig situasjon med en mann som levde et godt etablert liv med bolig og mulighet til å reise osv, samtidig som jeg satt i en situasjon uten mulighet for å spare med mindre jeg droppet ferier og hygge + brukte kollektivt og fikk en veldig ugunstig reisevei til jobb. 

Det ble etterhvert slutt, og etter en stund møtte jeg en annen og vi ble samboere(han eide han også). Han der i mot forstod situasjonen min svært godt og lot meg kun betale mellom 1500-2000kr i mnd. Dette ga meg større mulighet for å spare + han hjalp meg selge bilen min og lot meg bruke hans/kjørte meg steder(igjen.. for at jeg skulle kunne spare). Den dag i dag har vi kjøpt sammen og eier begge to. Takket være han!

Man vet jo aldri hvordan et forhold kommer til å utvikle seg, men dersom man finner en man virkelig vil satse på og ønsker å leve et liv sammen med så synes jeg at man kan være litt grei med en ok leie. (I denne sammenheng blir det jo en annen sak dersom den som skal leie faktisk allerede har en stor nok egenkapital). 

Det er mine tanker i alle fall.. 

Anonymkode: 94dad...3fb

• Liker 4
Skrevet

Synes 3k og dele matutgifter er helt ok deal for begge;)

• Liker 2
Skrevet

Det mest korrekte svaret er vel å finne ut hva som er markedspris på leie for en slik leilighet og la han betale halvparten.

Hva tenker han selv om situasjonen?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Dette synes jeg er en fin deal! :)

3-4000,-

4000,- er også greit, du har faktisk 11,500 i utgifter her, men man skal heller ikke glemme at avdrag er sparing. Du KAN velge å se på samboer som en økonomisk gevinst, men jeg ville ikke sett slik på det. Jeg ville tenkt over hva jeg ville ment var rimelig for begge, og slik du legger det frem synes jeg 3000 er romslig av deg (men helt ok om du har råd) og 4000 er rimelig.

Jeg skjønner for øvrig ikke hvordan du kan ha 11.500 i totale utgifter men bare 3000,- utenom avdrag, men det er en annen sak...

AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere er studenter noe jeg vil tro gir lite inntekt. Hvor mye tror du kjæresten din greier å spare i løpet av 1 år dersom han kun betaler halve av de faste utgiftene (ikke på lånet da det er ditt)? Sett dette opp mot hvor mye din leilighet stiger i verdi for hvert år. Da ser du selv det er urimelig at han skal betale ned ditt lån.

Det høres ut som han er en byrde å ha som samboer. Er ikke dette noe du også ønsker? Skal du tjene på at han flytter inn hos deg? Du vil uansett sitte med 1500 kr mer enn tidligere + at dere deler matutgifter og andre småting som gir deg bedre økonomi. 

Ja, kjæresten din er heldig som får bo billig, og du er heldig som har råd til egen leilighet. Ikke vær grisk. Unn kjæresten din å bo billigere så kanskje han over tid kan kjøpe seg inn i leiligheten.

Anonymkode: cdb63...9eb

• Liker 1
Skrevet

4000 kr vil jeg si er greit. At både du og han sparer litt på det. 3000, da bor han sykt billig, men kunne vurdert det om han er flink til å spare. 

Begges sparing er til gode for dere begge to om dere holder sammen. 

Mat synes jeg det er greit å betale likt, selv om menn som regel spiser litt mer. Iallefall så lenge dere begge to er studenter. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her vet jeg at mange er svært uenige. Jeg har opplevd begge deler som ”den som leier”. 

Bodde med eksen min og betalte 7000 i leie(stor enebolig) + jeg måtte ha egen bil for å kunne bo der. Jeg var hele tiden uenig i dette - da det ga meg SVÆRT liten mulighet til å spare noe særlig ved siden av(til fremtidig egenandel). Han var også glad i å reise, og jeg ønsket jo å være med på dette. Følte rett og slett at jeg havnet i en veldig vanskelig situasjon med en mann som levde et godt etablert liv med bolig og mulighet til å reise osv, samtidig som jeg satt i en situasjon uten mulighet for å spare med mindre jeg droppet ferier og hygge + brukte kollektivt og fikk en veldig ugunstig reisevei til jobb. 

Det ble etterhvert slutt, og etter en stund møtte jeg en annen og vi ble samboere(han eide han også). Han der i mot forstod situasjonen min svært godt og lot meg kun betale mellom 1500-2000kr i mnd. Dette ga meg større mulighet for å spare + han hjalp meg selge bilen min og lot meg bruke hans/kjørte meg steder(igjen.. for at jeg skulle kunne spare). Den dag i dag har vi kjøpt sammen og eier begge to. Takket være han!

Man vet jo aldri hvordan et forhold kommer til å utvikle seg, men dersom man finner en man virkelig vil satse på og ønsker å leve et liv sammen med så synes jeg at man kan være litt grei med en ok leie. (I denne sammenheng blir det jo en annen sak dersom den som skal leie faktisk allerede har en stor nok egenkapital). 

Det er mine tanker i alle fall.. 

Anonymkode: 94dad...3fb

Jeg er enig med deg, men du var veldig heldig med 1500-2000 :) Det kan vel knapt dekke kostnadene ved å ha deg boende.

Jeg hadde i alle fall aldri tatt "halvparten av markedspris" selv, hvis jeg vil bo med en kjæreste så er det ikke for å bli rik. Samtidig ville jeg aldri ha snyltet på en samboer med leilighet om jeg fikk flytte inn.

En god tommelfingerregel kan være 1/3 av markedsleie for en "passende leilighet" og så kan man justere etter økonomisk situasjon ellers.

Dette er jo noe det aldri blir enighet om, men jeg vet hva jeg ville gjort selv, og hva jeg ville synes var riktig selv som den som leier...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...