Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom og går til fysioterapi, samt har oppfølgingstimer på sykehuset, og får drosje til og fra disse timene.

Det er en drosjesjåfør jeg har sittet på med flere ganger, og hver gang han har kjørt meg har han kjørt for fort og/eller ikke brydd seg om trafikkskilt. Jeg har tidligere bedt ham pent om å kjøre litt roligere, og prøvd å spøke med at vi ikke har dårlig tid så han behøver ikke kjøre så voldsomt fort.
I høst var han nær ved å kjøre på en gående dame som krysset et fotgjengerfelt. Det var et oversiktlig sted, og jeg som satt i baksetet så henne på god avstand. Men fordi sjåføren var opptatt med å fikle med mobilen, så han henne ikke før bilen var rett ved henne. Heldigvis gikk det bra, men det var snakk om millisekunder. Jeg ble redd og skrek opp da jeg skjønte at han ikke så henne, og så kjeftet jeg på ham  for den livsfarlige kjøringen hans.
Han tok det ikke bra at jeg kjeftet. Hele resten av turen kjeftet han på meg, og sa at det ikke er greit at passasjerer klager på kjøringen, og at jeg som kvinne ikke skal kjefte på ham, og at han er mann så han vet best. Jeg gadd ikke diskutere med ham, og forholdt meg stille. Men da jeg kom hjem ringte jeg drosjesentralen og klaget. 

Så til det som nå er blitt et problem. Etter at dette skjedde, har han ikke oppført seg greit. 

Den neste gangen jeg hadde bestilt drosje, hadde jeg bestilt sånn at jeg hadde god tid før fysioterapitimen. Likevel endte jeg opp med å ikke rekke timen. Denne sjåføren hadde sagt til sentralen at han skulle kjøre meg, men så dukket han aldri opp. Jeg stod utenfor huset og ventet og ventet. Jeg ringte sentralen flere ganger, men de sa at drosjen var på vei, og så sa de senere at sjåføren hadde meldt bomtur og at jeg ikke hadde dukket opp. 

Og det samme har nå skjedd flere ganger. Jeg står og venter, og når jeg ringer sentralen sier de at drosjen er på vei. Neste gang jeg ringer dem sier de at sjåføren har meldt bomtur. 

Jeg har bedt om å få en annen sjåfør, men det er visst ikke noe de kan gjøre noe med. De bare sender ut bestillingen og så svarer sjåførene på den. Og dessverre for meg, har denne drosjesjåføren det veldig moro med å hevne seg på meg ved å svare sentralen at han tar mine bestillinger, for så å sitte i fred og ro i bilen sin en times tid før han melder bomtur.
Jeg har prøvd å forklare situasjonen for de på sentralen, men de forstår ikke. De sier at de forstår at sjåføren er sur på meg når jeg lager så mange bomturer for dem. De nekter å tro på meg når jeg sier at jeg har stått klar og fulgt med på veien, og at ingen drosjer har vært der. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er avhengig av drosje som skal kjøre meg til og fra timene. Jeg kan ikke fortsette å ha det slik. Nå har det skjedd flere ganger at jeg har måttet betale gebyr for ikke-møtt-til-time hos fysioterapeuten, kun fordi jeg har stått og ventet på en drosje som aldri kom. Men jeg vet ikke hva jeg gjøre når drosjesentralen ikke skjønner at jeg ikke vil bestille kjøring med akkurat han ene sjåføren!
Er det noen her inne som har noen gode råd?

Anonymkode: e8fa1...669

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bytter du drosjesentral. Anmelder sjåføren for kjøring mens han driver med mobilen og klager til Fylkesmannen

Anonymkode: e4534...717

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

"og at jeg som kvinne ikke skal kjefte på ham"... WTF!, det høres ut som en person med primitiv kulturell og religiøs tankegang som ikke respekterer kvinner og likestillingen vi har Norge.

Jeg har ingen råd bortsett fra at neste gang du kjører med denne kroppen så kan du prøve å filme, hvis han er frekk eller oppfører seg som en apekatt i trafikken så har du bevis som du kan gå med til politiet eller sende til arbeidsgiveren hans.

Sånne tullinger burde ikke hatt førerkort og i hvert fall ikke drosjeløyve. 

Anonymkode: 33607...5bc

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"og at jeg som kvinne ikke skal kjefte på ham"... WTF!, det høres ut som en person med primitiv kulturell og religiøs tankegang som ikke respekterer kvinner og likestillingen vi har Norge.

Jeg har ingen råd bortsett fra at neste gang du kjører med denne kroppen så kan du prøve å filme, hvis han er frekk eller oppfører seg som en apekatt i trafikken så har du bevis som du kan gå med til politiet eller sende til arbeidsgiveren hans.

Likestilling betyr ikke at du har rett til å kjefte på mannfolk. du får oppføre deg selv om du har likestilling.

Anonymkode: 2c494...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likestilling betyr ikke at du har rett til å kjefte på mannfolk. du får oppføre deg selv om du har likestilling.

Her i Norge så har vi heldigvis lov til å kjefte på en sjåfør som utsetter passasjerer og andre for fare, uansett om man er kvinne eller mann. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge kan du kjefte på alle, faktisk. Det ts ble utsatt for var både diskriminering og farlig kjøring

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun får ikke mulighet til å dokumentere oppførselen hans når han aldri dukker opp, da.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kondolerer med å være mindre intelligent.

Anonymkode: 1e751...5bb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da bytter du drosjesentral. Anmelder sjåføren for kjøring mens han driver med mobilen og klager til Fylkesmannen

Jeg kan ikke kjøre med Uber eller noe sånt, det må være noen som tar rekvisisjon, og det gjør bare denne ene drosjesentralen her jeg bor. Så jeg er ganske låst. 

Tror ikke det er noe vits å anmelde ham når jeg ikke har bevis. Tror ikke politiet har resurser til å fotfølge ham og følge med på kjøringen hans. Ellers skulle jeg gjerne sett at villstyringer som ham ikke fikk lov til å kjøre bil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du be om et møte med selskapet? Sørg for å ha dokumentasjon, skriv opp alle hendelsene og ta det derfra. Ta kontakt med de som gir selskapet konsesjon.

Anonymkode: 27ef0...e24

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han der skriver du skriftlig klage på og sender til drosjesentralen. Beskriv både kjøremønster, oppførsel og kjeftbruken hans. 

Anonymkode: 469f0...e94

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt inn og krevd å få snakke med leder for drosjesentralen, eventuelt kontakte lokalavisen og heng de ut. For en kjip situasjon ts, regner med at du trenger den fysioterapien for å ha det bra. Kan du filme fra du har bestilt drosje og til det blir meldt bomtur da? Da har du jo bevis. Håper han mister jobben!! 

Anonymkode: f739d...36e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du be om et møte med selskapet? Sørg for å ha dokumentasjon, skriv opp alle hendelsene og ta det derfra. Ta kontakt med de som gir selskapet konsesjon.

Syns det hørtes lurt ut. Be om møte med ledelsen i drosjeselskapet. 

Du har jo ringt og etterlyst drosja flere ganger og de sier at han er på vei dit, men så har du fått krav om betaling fordi du aldri møtte opp hos fysio. Det må jo være dokumentasjon nok. De i ledelsen må vel skjønne at du ikke ringer og ringer for å mase på en drosje som faktisk kom - og du bare lot være å dra på fysio?

Anonymkode: 3fff6...034

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De i ledelsen må vel skjønne at du ikke ringer og ringer for å mase på en drosje som faktisk kom - og du bare lot være å dra på fysio?

Det ble en klønete setning... det jeg mente var at sentralen kan da vel ikke tro at du skipper fysio for å ringe drosje som du ikke bruker? Gang på gang?

Hvis du viser dokumentasjon på at du får krav om betaling fordi du ikke kom på time til fysio så tenker jeg at du har en sak. 

Anonymkode: 3fff6...034

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Æsj .....  

Stakkars deg TS, et mareritt ... Hvem gjør sånt liksom. Ikke rart de ikke tror deg. Det er veldig lavmål ... 

Anonymkode: f593d...463

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du skriver det du skriver her, i en epost eller brev, til sjef for drosjeselskapet. Så krever du at de dekker uteblittgebyr og at de sørger for at denne sjåføren ikke får kjøre dine turer igjen. Si evt at du har en kjenning i lokalavisa som gjerne ønsker å lage sak på dette, men at du ønsker først og fremst å løse saken i minnelighet. 

Endret av Synne-Marie
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du må henvende deg til drosjeselskapet og/eller eier av drosja.

En drosjesentral bare formidler turer, som oftes for flere ulike drosjeselskap. 

Anonymkode: 7e541...a30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han der skriver du skriftlig klage på og sender til drosjesentralen. Beskriv både kjøremønster, oppførsel og kjeftbruken hans. 

Anonymkode: 469f0...e94

Men det at jeg klaget på ham i høst var antagelig den utløsende årsaken til alt dette. Så vet ikke om det er så lurt å klage enda en gang. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt inn og krevd å få snakke med leder for drosjesentralen, eventuelt kontakte lokalavisen og heng de ut. For en kjip situasjon ts, regner med at du trenger den fysioterapien for å ha det bra. Kan du filme fra du har bestilt drosje og til det blir meldt bomtur da? Da har du jo bevis. Håper han mister jobben!! 

Anonymkode: f739d...36e

Uff, tror dere det må så sterk lut til? Møte med ledelsen eller sak i lokalavisen? Ser flere av dere nevner dette, så det er vel det som må til. Vet ærlig talt ikke om jeg orker så mye styr nå. Synes egentlig jeg har mer enn nok med sykdom og alt sånt for tiden. Vet ikke om jeg orker å sette i gang en stor sak.
Og jeg har virkelig ikke noe lyst til å være hun som klager i lokalavisen over at drosjesjåfører kjører "bittelitt" for fort, når jeg egentlig bare burde være takknemlig for all den hjelpen jeg får fra Staten mtp. at jeg er syk og ikke jobber og ikke bidrar, men så er jeg frekk nok til å klage på en innvandrer som faktisk jobber. For det er jo sånn folk kommer til å lese saken. 

Ble litt motløs akkurat nå. Hadde håpet på en enkel løsning.

Hvorfor finnes det ikke en enkel måte å velge, eller velge, bort drosjesjåfører? I alle andre situasjoner kan man velge selv. F.eks. hvis jeg ikke er fornøyd med tannlegen min, går jeg til en annen. Og det samme med elektriker og rørlegger. 
Egentlig er det jo litt rart at vi ikke selv kan velge sjåfør. Det finnes sikkert noen som f.eks. ikke ønsker å sitte på med en kvinnelig sjåfør, og så finnes det de som gjerne vil ha en kvinnelig sjåfør. Burde man ikke egentlig kunne velge selv? Og samtidig få mulighet til å velge bort de man ikke er så fornøyd med? Sjåføren har jo faktisk passasjerenes liv i sine hender, så det er jo egentlig et ganske viktig valg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du står ikke frem i lokalavisen med klage om at sjåføren kjørte for fort. Det er først og fremst oppførselen hans nå, der han ikke kommer og registrerer bomtur som er problemet. Ledelsen er eneste løsning her sånn jeg ser det.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en skriftlig klage til drosjeselskapet og be om skriftlig svar på din henvendelse? 
Kontakt lokalavisa? 

Anonymkode: 39ca3...841

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...