AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg har lagt om kostholdet fullstendig og er midt i en full livsstilsendring. Jeg er overvektig og har et sterkt ønske om å klare å komme ned til idealvekt. Den siste måneden har jeg vært veldig flink (selv i jula!) til å spise helt riktig og godt planlagt. Vekta er på vei ned og jeg er supermotivert. Problemet nå er at jeg må i en begravelse på den andre siden av landet. Jeg kan ikke fly/ta tog grunnet smittevern, så jeg skal kjøre 7 timer hver vei, og bo på hotell. Og her er jeg redd for å gå på en kraftig smell... 😢 Lange bilturer for meg har alltid betydd pusse med hveteboller, smågodt, cola og saftige hamburgere med masse pommes frites osv. Bensinstasjoner og gatekjøkken... Og jeg KAN ikke gå på en smell nå!! Jeg er av typen som bare må holde meg helt unna alt som frister. Problemet er: Hva lager jeg?? Hva handler jeg inn? Hva kan jeg ta med som kan lagres i bil uten kjøleskap både frem og tilbake? Hva kan jeg evt handle på veien? Finnes det sunne alternativer på bensinstasjoner?? (Har aldri sett etter dette en gang..) Anonymkode: 02392...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Del Skrevet 5. januar 2021 Det spørs veldig på hva du spiser nå? Vet ikke om du spiser brød, for eksempel. De har jo grove baguetter på bensinstasjoner, f.eks. Men lite sunn varmmat. Hadde i hvert fall pakket med mye frukt, bær, gulrøtter osv å knaske på. Da jeg pendlet hadde jeg alltid en pakke Kornmo knekkebrød i bilen, de er gode å spise uten pålegg synes jeg. Det meste holder seg vel i bilen om vinteren? Anonymkode: c8706...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Del Skrevet 5. januar 2021 Hvis du spiser før du drar så trenger du jo bare et måltid underveis. Er vel bare å lage en liten matpakke å ta med.... To brødskiver med f.eks tomatskiver, omelett, eller peanøttsmør. I tillegg kan du ta med knaskegulrøtter/ sukkererter el.l. På hotellet har de helt sikkert sunne alternativ du kan velge. Kan ikke skjønne at dette er et problem.... Anonymkode: a4aed...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Del Skrevet 5. januar 2021 Har du tilgang til kjølebegg? Så kan du bere pakke "vanlig" mat og så spise det kaldt? Anonymkode: 1f810...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Del Skrevet 5. januar 2021 Hva spiser du til vanlig da? Salater og wraps er enkelt å lage på forhånd og ta med. Knekkebrød med tubeost eller magert kjøttpålegg. Da vi dro på bilferie da vi var små, var kalde svinekoteletter en klassiker som niste 🤪 Anonymkode: bf2a5...5a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Del Skrevet 5. januar 2021 Lag en salat med tomat, agurk, grønn salat, litt kylling eller skinke. Oppbevares i plastboks. Tåler noen timer. Anonymkode: 365c9...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 5. januar 2021 #7 Del Skrevet 5. januar 2021 Kjøp en kjøleboks som kan kobles både til strømmen i bilen og på hotellet. Du får dem på biltema til 2-300 kroner. Ta med salater og wraps f eks. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 5. januar 2021 #8 Del Skrevet 5. januar 2021 Man trenger ikke kjølebag, det er vinter ute! mvh yrkessjåfør som smører matpakke 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Del Skrevet 5. januar 2021 Diverse frukt, gjerne oppkuttet i en matboks. Ellers grove skiver med egg, skinke, fiskepålegg, en neve usaltet nøtter. Flaske med vann hjemmefra 👍🏻 Anonymkode: ab09b...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Del Skrevet 5. januar 2021 Gjør det jeg gjorde når jeg spiste low fodmap (svært restriktivt kosthold grunnet IBS): ta med all mat selv! På lange bilturer pleide jeg å pakke et par bananer, ferdigsmurt brød/baguette, salat kanskje, mandler eller andre nøtter, en liten sjokolade om jeg trengte energi raskt, og masse vann. Kaffe eller te om du drikker det. Du kan jo også vurdere en liten kjøleboks til turen, da kan du ta med yoghurt/cottage cheese eller hva enn annet kjølig du vil ha Dette er ikke et problem bare du planlegger. Hadde mange år jeg ikke kunne kjøpe noe på bensinstasjon, overlevde greit 😊 Anonymkode: 1180e...576 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Del Skrevet 5. januar 2021 Det er egentlig bare fantasien som stopper deg, du kan lage salater, sandwitch, wraps osv bare tenk på hva du liker og putt det i. Anonymkode: 17d48...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Del Skrevet 5. januar 2021 Ovnsbakt omelett med ost og grønnsaker 😊 Anonymkode: 7bcf8...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 5. januar 2021 #13 Del Skrevet 5. januar 2021 Neket skrev (3 minutter siden): Man trenger ikke kjølebag, det er vinter ute! mvh yrkessjåfør som smører matpakke Det er varmt inni bilen og på hotellrommet da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okaki Skrevet 5. januar 2021 #14 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg lager ofte en god kyllingsalat med fullkornspasta, det smaker alltid godt på tur. Og så koster det ikke så mye med en liten kjølebag og kjøleelement til matpakken. Ellers lurt å ha litt snåknask: bær, gulrøtter og nøtter. God tur☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
little fairy Skrevet 5. januar 2021 #15 Del Skrevet 5. januar 2021 Er nok lurt å kjøpe alt på forhånd. Ellers er det lett å bare svippe innom en eller flere bensinstasjoner/butikker. For å få fokus vekk fra tanken på mat kan du gjerne høre på lydbok eller podcast mens du kjører. Jeg antar at du spiser frokost på veien, deretter kanskje et litt større måltid lunsj/middag og kanskje noe mellommåltid? Det spørs jo litt på spisevanene. Selv vet jeg at jeg har lett for å spise for mange kalorier (holder på med vektnedgang selv) hvis jeg spiser flere, men mindre måltider. Da er det lett å tenke "det er bare en banan". Også tenker man det 3 ganger også har man spist for mange kalorier. For noen funker det, for andre er det bedre med f.eks 3 større måltider om dagen. Ta med vann, evt. sukkerfri saft. Ha minst 2 flasker i bilen slik du ikke svipper innom for å kjøpe noe og ender opp med både cola, bolle og sjokolade. Til frokost kan det passe med en banan eller slik klemmepose-yoghurt (lett i bil). Evt begge deler om du trenger litt mer for å holde deg mett lengre. Også kan du ta med termokopp med kaffe. Hvis du tenker å kjøre nesten hele tiden uten å stoppe, så kan en god ide være å ta med suppe på termos og en grei kopp å holde i. Da kan du drikke suppen mens du kjører. Evt. ha en brødskive med tynt lag smør på ved siden av. Flytende supper som tomatsuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe eller søtpotetsuppe kan passe bra. Bruk lette varianter av melk/fløte/smør. Du kan også lage med 2 brødskiver eller polarbrød med magert pålegg. Omlettmuffins fungerer også fint på tur! F.eks 2 stk med spinat, skinke og løk. Som mellommåltid/snacks kan du ha med druer, frukt i greie biter, en liten bendit smoothie, mini-tomater/agurkstaver/gulrotstaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Del Skrevet 5. januar 2021 Livsstilsendring betyr endring i hvordan man lever, og det innebærer endring også i hvordan du forholder deg til situasjoner som denne. Jeg er sikker på at det finnes en kafe på veien, og at de har noe mat der utover boller og kakao. Eller så kan du ta med matpakke. For en overvektig kan sju timer høres lenge ut uten mat, men det er normalt tid for ett måltid på en sånn tur. Å holde seg unna alt som frister, er oppskriften på å gå på en smell, men jeg er redd for at du ikke bare kommer til å gå på en smell, men har lagt opp til å mislykkes. Livsstilsendringer skiller seg fra vanlige slankekurer ved at begreper som idealvekt, flink, motivert, spise riktig, er luket ut av vokabularet. Livsstilsendringer dreier seg om hele livet, hvor mat er en viktig del, men ikke det tilværelsen dreier seg rundt. Ikke tenk så mye på at maten skal være "sunn" (hva betyr det egentlig??), tenk etter hva du har lyst på og hva som gjør deg glad og opplagt. Ikke akkurat sprudlende, siden du skal i begravelse, men mat som bidrar til jevnt godt humør. Dette er noe du trenger å utforske. Det kan du begynne å utforske på denne turen. Anonymkode: fbb45...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Del Skrevet 5. januar 2021 Kjøper slike bokser med cherrytomater, mini agurker, knaskegulrøtter til å knaske på Istedet for snacks. Druer og nøtter er også praktisk. Hardkokte egg er veldig greit å ha med. Evt en tube kaviar eller majones. Spis som de er, eller ha med rundstykke/brødskive/knekkebrød. En mager tubeost er praktisk pålegg. En pakke oppskjært fenalår/strandaskinke el.l dekker sug etter saltsnacks. Holder seg godt til hjemturen også. Anonymkode: 7e644...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Del Skrevet 5. januar 2021 Avokado, en liten kniv og en skje - kan spises rett fra skallet. Anonymkode: 7e644...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #19 Del Skrevet 5. januar 2021 Bruker å lage wraps med karbonadedeig/kylling/skinke, salat og yoghurtdressing. Anonymkode: 4fe19...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 5. januar 2021 #20 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Livsstilsendring betyr endring i hvordan man lever, og det innebærer endring også i hvordan du forholder deg til situasjoner som denne. Jeg er sikker på at det finnes en kafe på veien, og at de har noe mat der utover boller og kakao. Eller så kan du ta med matpakke. For en overvektig kan sju timer høres lenge ut uten mat, men det er normalt tid for ett måltid på en sånn tur. Å holde seg unna alt som frister, er oppskriften på å gå på en smell, men jeg er redd for at du ikke bare kommer til å gå på en smell, men har lagt opp til å mislykkes. Livsstilsendringer skiller seg fra vanlige slankekurer ved at begreper som idealvekt, flink, motivert, spise riktig, er luket ut av vokabularet. Livsstilsendringer dreier seg om hele livet, hvor mat er en viktig del, men ikke det tilværelsen dreier seg rundt. Ikke tenk så mye på at maten skal være "sunn" (hva betyr det egentlig??), tenk etter hva du har lyst på og hva som gjør deg glad og opplagt. Ikke akkurat sprudlende, siden du skal i begravelse, men mat som bidrar til jevnt godt humør. Dette er noe du trenger å utforske. Det kan du begynne å utforske på denne turen. Anonymkode: fbb45...8c5 Dette føltes treffende med mye av det jeg har merket de siste månedene. Jeg kan sitte på kafé, besøk eller i julebakinga og kose meg med luktene og stemninga, uten å få behov for å spise noe ekstra. Jeg kan også smake, om jeg synes det passer seg sånn, uten at det gir behov for mer enn en smak. Jeg kjenner på en måte ikke samme form for belønning av feks søtsmak som før. Og altså, når jeg går og får vann i munnen av litt mandler eller en grapefrukt, da har det skjedd noe, for sånn var det virkelig ikke før 😅 kan egentlig ikke skjønne at jeg har forandret preferanser sånn. Det er ingen hendelser eller situasjoner å bekymre seg for i matveien lenger, god mat finnes der jeg er. Og det går helt automatisk å velge et greit alternativ, siden jeg har mest lyst på det nå. Hadde jeg visst det skulle bli sånn, hadde jeg endret livsstil for en god del år siden ☺️ God langtur, TS - selv om det jo er et trist ærend du skal i. Jeg er sikker på at du finner noe godt og fornuftig å spise underveis 👍 Endret 5. januar 2021 av Pæretre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå