Menchit Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Jeg er helt oppriktig sjokkert over hvor dårlig forberedt regjeringen er, eventuelt later som de er, hver gang de kommer med nye tiltak? Har de ikke regelmessige risiko vurderinger? Og en strategi for hva, til hvem og hvordan denne informasjonen skal distribueres? Jeg fatter bare ikke at det er mulig å være så dårlig forberedt, når Corona, iflg regjeringen er så farlig at vi risikerer "italienske tilstander? Hadde dette vært næringslivet som hadde påført sine kunder så mye unødvendig stress og usikkerhet hadde det haglet med kritikk. Her blir man beskyldt for å drite i tiltakene og å ville ta livet av bestemor så snart man stiller et kritisk spørsmål. Ikke rart regjeringen ikke skjerper seg, de verken tar eller får noe kritikk. Dere som mener regjeringen gjør en god jobb, hvorfor? Jeg forstår det bare ikke Det Støre m.fl. peker på er noe som har blitt etterlyst svar på, etterlyst handling rundt og problematisert av flere i forkant av jula, og dermed er det noe merkelig at det plutselig, bare timer før dørene åpnet, plutselig var klart for handling. Hadde regjeringen bare fulgt sunn fornuft vedrørende økt smittetrykk, som man VISSTE ville komme etter jul/nyttår, så hadde de annonsert tiltak på føre var-basis før jul. Gjerne sett i sammenheng med at juleferien hjem var å anse som en nødvendig reise for mange. Og jo. De visste smittetrykket ville øke. Reiselivsnæringen har slitt siden mars pga at samtlige regjeringer verden over vet at smittetrykket øker i takt med økt reisehyppighet. Man kan faktisk ikke snakke om samarbeid når store deler av samfunnet har bedt om noe, men regjeringen selv velger å kjøre sololøp i beslutningsvegringens navn, mens de samtidig setter døra på vidt gap for ytterligere økt smittetrykk i form av import av utenlandsk arbeidskraft fritatt for karanteneregler. Da er ord som "samarbeid" og "dugnad" verdiløse. Endret 10. januar 2021 av Menchit 6
NorthernLight Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Det som iallefall burde vært gjort for mange måneder siden er obligatorisk testing ved grensen, også for å ikke få andre mer alvorlige mutasjoner av viruset til landet. Er det noe man burde lært fra februar/mars er at importsmitte må man ta alvorlig. 6
Anonymburker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Det regjeringen har gjort er å begå alvorlige overgrep på befolkningens frihet. Regjeringen burde stilles for riksrett. De har reddet noen eldre liv, men har ødelagt fremtiden til mange unge og i mange forskjellige yrkesgrupper. Gjort titusener arbeidsledige, sørget for at mange er bekymret for fremtiden, økning i ensomhetsfølelse, depresjoner og tunge tanker hos mange mennesker. Alle de som ikke har fått besøkt sine kjente og kjære, ikke en gang fått en klem på disse 9 månedene. Så mange som lider helt unødig, grunnet regjeringens markeringsbehov og ønske om å kontrollere en hel befolkning. Jeg mener fremdeles, totalt sett, at Sverige har hatt den mest fornuftige tilnærmingen. 9
skrue Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Jeg tenker at på nett kommer det et hylekor uansett. Om man gjør ting for tidlig (det kan da ikke være nødv), for sent (det burde de da ha forstått) ,for lite (steng ned alt), for mye (fuck de utsatte, det har for store konsekvenser) eller prioriterer feil (skolene burde være stengt, mens pubene kan være åpne). Endret 5. januar 2021 av skrue 7
Ukjent. Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er bare så enig. Jeg sitter helt ærlig i sjokk og vantro over at det er mulig å opptre så amatørmessig gang på gang på gang. Enig i deg over her: de bør faktisk stilles for riksrett. Jeg har vært sint og sjokkert lenge, men etter søndagen er jeg nesten tom for ord. Når de kommer med en sinnsyk tiltakspakke søndag kveld kl 18, da er det NOK!! Og skremmende mange er helt enig, og «stakkars, det er jo ikke så lett for dem». Hadde jeg opptrådt så uforberedt og rett og slett dårlig i min jobb hadde jeg blitt sparket for lenge siden! Når 60 (!) kommuneleger over hele landet signerer på et skriv som kaller regjeringens håndtering for Joker Nord, da sier ikke det så rent lite. Kommuneleger er ikke mannen i gata. FHI anslår at dødeligheten er på 0,12%. Det er så lavt at det burde være straffbart det de påfører en hel befolkning: ensomhet, konkurser, psykiske lidelser, tapt inntekt, tapt fysisk aktivitet og tapt læring. Så føyer meg til HI; HVA er det å skryte av? 13
Tuttifrutti843950 Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Det sykeste er barneidretten... etter juleferie med mye sukker og lite mosjon for barn, trenger barna fysisk aktivitet!! Men neida kvelden før de skulle sette igang blir ALT avlyst. Min 9 åring blir altså nektet svømming og bryting trening igjen etter å ha vært inaktiv i 2 uker. . Og nordmenn bare aksepterer alt og apllauderer det.. sykeste.. 7
NorthernLight Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Ukjent. skrev (26 minutter siden): FHI anslår at dødeligheten er på 0,12%. Det er så lavt at det burde være straffbart det de påfører en hel befolkning: ensomhet, konkurser, psykiske lidelser, tapt inntekt, tapt fysisk aktivitet og tapt læring. Så føyer meg til HI; HVA er det å skryte av? Seriøst... Skjønner du ikke hvorfor man må ha tiltak mot corona? Skulle man hatt alt åpent og null tiltak eller? Endret 5. januar 2021 av NorthernLight
parmanoia Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Enig. Helt joker nord. Og ordet dugnad er ødelagt for alltid. 6
Ukjent. Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Tuttifrutti843950 skrev (2 minutter siden): Det sykeste er barneidretten... etter juleferie med mye sukker og lite mosjon for barn, trenger barna fysisk aktivitet!! Men neida kvelden før de skulle sette igang blir ALT avlyst. Min 9 åring blir altså nektet svømming og bryting trening igjen etter å ha vært inaktiv i 2 uker. . Og nordmenn bare aksepterer alt og apllauderer det.. sykeste.. Ja, det er noe av det som gjør meg aller mest forbanna også! Og i sommer åpnet de for puber og barer før barn fikk drive med idrett! Det er så hårreisende dårlig vurdering at det er vanskelig å finne ord. I en tid der fedme og inaktivitet er en av de største utfordringer vi har, så nekter man barn å drive idrett. 3
Gjest Føsleguri Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Tuttifrutti843950 skrev (9 minutter siden): Det sykeste er barneidretten... etter juleferie med mye sukker og lite mosjon for barn, trenger barna fysisk aktivitet!! Men neida kvelden før de skulle sette igang blir ALT avlyst. Min 9 åring blir altså nektet svømming og bryting trening igjen etter å ha vært inaktiv i 2 uker. . Og nordmenn bare aksepterer alt og apllauderer det.. sykeste.. Det er ikke forbud mot å bevege seg på egen hånd uten organisert idrett. Kanskje foreldrene også trenger litt fysisk aktivitet etter jul, og kan gjøre noe fysisk sammen med barna.
Tuttifrutti843950 Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Føsleguri skrev (1 minutt siden): Det er ikke forbud mot å bevege seg på egen hånd uten organisert idrett. Kanskje foreldrene også trenger litt fysisk aktivitet etter jul, og kan gjøre noe fysisk sammen med barna. Og der kom den fra korona gærningene, som om vi foreldre allerede IKKE beveger oss masse utendørs sammen med barna våre og finner på ting.. nei du takk for tipset for det har jeg ikke tenkt på selv gitt!! 8
Gjest Føsleguri Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Tuttifrutti843950 skrev (1 time siden): Og der kom den fra korona gærningene, som om vi foreldre allerede IKKE beveger oss masse utendørs sammen med barna våre og finner på ting.. nei du takk for tipset for det har jeg ikke tenkt på selv gitt!! Hva mener du med korona gærningene? Og det var du som skrev at ungen var inaktiv. Endret 5. januar 2021 av Føsleguri
Menchit Skrevet 5. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 5. januar 2021 skrue skrev (1 time siden): Jeg tenker at på nett kommer det et hylekor uansett. Om man gjør ting for tidlig (det kan da ikke være nødv), for sent (det burde de da ha forstått) ,for lite (steng ned alt), for mye (fuck de utsatte, det har for store konsekvenser) eller prioriterer feil (skolene burde være stengt, mens pubene kan være åpne). Poenget er ikke om de gjør ting for tidlig teller for sent, men at de ikke bruker tiden fra høsten å utrede tiltak for forskjellige scenario. Nå hører vi hele tiden om hastverk/korte tidsfrister for FHI og helsedirektoratet. Hvorfor greier de ikke å forberede seg beste. Det er jo helt skandaløst. Greit nok i mars, de ble tatt på senga, men det holder ikke lenger 5
Endlessly Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 Jeg lurer på om man har øket antall intensivplasser eller har en plan for å øke antallet? Noen som vet? Eller strandet det med blåsebelgene vi bestilte i starten av pandemien? 3
Ukjent. Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 Endlessly skrev (11 minutter siden): Jeg lurer på om man har øket antall intensivplasser eller har en plan for å øke antallet? Noen som vet? Eller strandet det med blåsebelgene vi bestilte i starten av pandemien? Dette hører vi aldri et ord om, så antar det betyr at det ikke skjer noen verdens ting. Journalistene stiller jo aldri noen kritiske spørsmål, så det er ingen svar å få. Sykepleierne fikk lommerusk i lønnstillegg - når det er mangel på personal innen et yrke, da er det jo viktig å gjøre dette yrket minst mulig attraktivt. Nakstad klarte ikke å svare på hvorfor det snakkes om krise når vi ikke er i nærheten av sprengt kapasitet (Debatten i går). Han påstår at problemene begynner om tallene pr i dag dobles. 250 innlagte pasienter i hele landet er altså nok til å skape problemer? Hvorfor kan han ikke svare på hvordan de har klart influensasesongene tidligere? 3
Pterinochilus Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 Endlessly skrev (19 minutter siden): Jeg lurer på om man har øket antall intensivplasser eller har en plan for å øke antallet? Noen som vet? Eller strandet det med blåsebelgene vi bestilte i starten av pandemien? Det er dessverre ikke mulig å øke antall intensivplasser raskt da det tar tid å utdanne kvalifisert personell. Det hjelper lite å kjøpe inn flere respiratorer når man ikke har nok personell til å drifte dem på en forsvarlig måte. 1
Jdz Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 skrue skrev (16 timer siden): Jeg tenker at på nett kommer det et hylekor uansett. Om man gjør ting for tidlig (det kan da ikke være nødv), for sent (det burde de da ha forstått) ,for lite (steng ned alt), for mye (fuck de utsatte, det har for store konsekvenser) eller prioriterer feil (skolene burde være stengt, mens pubene kan være åpne). Dette! Regjeringen har fått kritikk fra dag 1 for enten å ha gjort for mye, gjort for lite, vært for inngripende, prioritere feil. En annen regjering ville kanskje gjort det annerledes, men det betyr ikke at de ville gjort det noe bedre. Man kan forberede seg så godt man bare vil på simulerte scenarier, men fakta er at ingen i verden har førstehånds erfaring med en slik situasjon da den er helt unik. Selv ikke erfaring fra tidligere pandemier vil kunne gi et fasitsvar på hvordan akkurat denne pandemien burde vært håndtert. Fasiten kommer i beste fall etterpå. 1
Endlessly Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Pterinochilus skrev (Akkurat nå): Det er dessverre ikke mulig å øke antall intensivplasser raskt da det tar tid å utdanne kvalifisert personell. Det hjelper lite å kjøpe inn flere respiratorer når man ikke har nok personell til å drifte dem på en forsvarlig måte. Men er det en plan tror du? Om det tar tid er det jo enda viktigere å være i gang med arbeidet. 1
Pterinochilus Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 Endlessly skrev (3 minutter siden): Men er det en plan tror du? Om det tar tid er det jo enda viktigere å være i gang med arbeidet. Det virker ikke som de gjør nok for å dekke behovet: https://www.nrk.no/ytring/helsevesenets-akilleshael-1.15258872 1
GrønnNellik68 Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 Expandable86 skrev (17 timer siden): Det regjeringen har gjort er å begå alvorlige overgrep på befolkningens frihet. Regjeringen burde stilles for riksrett. De har reddet noen eldre liv, men har ødelagt fremtiden til mange unge og i mange forskjellige yrkesgrupper. Gjort titusener arbeidsledige, sørget for at mange er bekymret for fremtiden, økning i ensomhetsfølelse, depresjoner og tunge tanker hos mange mennesker. Alle de som ikke har fått besøkt sine kjente og kjære, ikke en gang fått en klem på disse 9 månedene. Så mange som lider helt unødig, grunnet regjeringens markeringsbehov og ønske om å kontrollere en hel befolkning. Jeg mener fremdeles, totalt sett, at Sverige har hatt den mest fornuftige tilnærmingen. Enig her applaus 1
Anbefalte innlegg