AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Siste kveld i juleferien ble 10-åringen akutt slapp og sliten. De to påfølgende morgenene har h*n vært kvalm. Får ikke sove før rundt kl 23 om kvelden (det er ikke uvanlig), og orker ikke stå opp om morgenen (heller ikke uvanlig). Ang. Sovingen tror jeg h*n tenker mye. Men kvalmen forstår jeg ikke - sier at h*n holder på å spy... Fremstår som helt utslitt (på desse to dagene) og måtte i dag hentes på skolen... Hva kan dette være? Har ikke vært sånn i ferien, men mye "vondter" i 5. Klasse generelt. Anonymkode: b62d2...3c9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siste kveld i juleferien ble 10-åringen akutt slapp og sliten. De to påfølgende morgenene har h*n vært kvalm. Får ikke sove før rundt kl 23 om kvelden (det er ikke uvanlig), og orker ikke stå opp om morgenen (heller ikke uvanlig). Ang. Sovingen tror jeg h*n tenker mye. Men kvalmen forstår jeg ikke - sier at h*n holder på å spy... Fremstår som helt utslitt (på desse to dagene) og måtte i dag hentes på skolen... Hva kan dette være? Har ikke vært sånn i ferien, men mye "vondter" i 5. Klasse generelt. Anonymkode: b62d2...3c9 Det ene er jo utredning for mageproblemer/allergi. Cøliaki eller annet. Det andre jeg tenker er mobbing. Det tredje er angst. Eventuelt at barnet er utsatt for noe o retning overgrep som siste mulighet. Kvalme er typisk for alle disse. Er på tide å få nøstet opp i dette nå. Snakk først med barnet - er det noe vanskelig hun ikke har turt å snakke om? Anonymkode: fb371...07e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Korona er også en mulighet. Anonymkode: 0202a...60b 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Ville tatt han med til lege og begynt med noen blodprøver. Anonymkode: 00952...fb6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Du sier at det ikke er uvanlig at 5 klassingen sovner kl 23.00? Nå har skolen startet og barnet må opp til rett tid. Om barnet står opp i 07.00 tida er det ca 8 timers søvn, som er lite til en 9/10 åring. Underskudd på søvn kan man faktisk bli fysisk uvel av, også kvalm. Hvordan er rutinene knyttet til søvn og døgnrytme? Når går barnet i seng? 2
Ulrikke Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Min 15-åring har hatt noen sånne perioder. Som regel er det når hun er sliten, eller som din, har vært sliten og så slapper av. Her har det gått over på noen dager, gjerne med litt ekstra søvn (typ på dagtid hvis hun har vært hjemme fra skolen eller måttet gå hjem fra skolen). Aner ikke årsaken, da.... Men søvnmangel kan påvirke veldig. Det hender selv jeg har en type hodepine som bare går over hvis jeg sover... Blir det langvarig ville jeg jo tatt en tur til legen, men noen dager ville jeg sett an. Og prøvd å få mer søvn...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden): Du sier at det ikke er uvanlig at 5 klassingen sovner kl 23.00? Nå har skolen startet og barnet må opp til rett tid. Om barnet står opp i 07.00 tida er det ca 8 timers søvn, som er lite til en 9/10 åring. Underskudd på søvn kan man faktisk bli fysisk uvel av, også kvalm. Hvordan er rutinene knyttet til søvn og døgnrytme? Når går barnet i seng? Det er ikke så uvanlig, selv om de legges flere timer tidligere. Anonymkode: db8d4...c47
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Min 14-åring ble sånn da hun hadde kyssesyken. Anonymkode: 13dfe...e89
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Jeg ville lagt meg i selen for å fikse mer søvn. Sliten og kvalm kan absolutt være søvnmangel. Jeg ville også undersøkt litt rundt det psykososiale, og barnets generelle trivsel. Spiser barnet som før? Hvis det varer en lengre stund ville jeg tatt en tur til legen. Dette kan være alt fra et virus til søvnmangel eller en vanskelig periode i livet med venner/trivsel osv. Anonymkode: e3215...21e 1
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke så uvanlig, selv om de legges flere timer tidligere. Anonymkode: db8d4...c47 Det er ikke normen eller særlig sundt at en 9/10 åring ikke sovner før kl 23.00 når barnet skal opp tidlig for å gå på skolen dagen etter. Skolebarn skal helst ha mellom 9 - 11 timers søvn. Det kan så klar være mange ulike årsaker til at dette barnet er uvel, og man skal ikke sitte på KG å diagnostisere, TS må snakke med barnets lege om barnet ikke blir bra. Likevel ville jeg uavhengig av kvalmen gjort en innsats i å forsøke å forbedre barnets søvnhygiene, som det så fint heter De fleste av oss synes nok det var litt tungt å starte opp igjen med vanlig hverdag, etter en periode med fri. Desto viktigere er det da at man sørger for at barnet får nok ro og hvile. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Tusen takk for alle svar ❤️ Det er nok flere faktorer ja, søvnmangel tror jeg kan være hovedutfordringen, visste ikke at man kunne bli kvalm av det. H*n har ikke fast leggetid, men vi sier at h*n må være i seng til kl 21. Det kan skli ut. Da kan man sitte i sengen og gjøre andre ting, siden h*n ikke er trøtt... Skolen er også noe, ikke alltid på stell der heller, men skulle ikke merket noe til det alt nå tenker jeg. Anonymkode: b62d2...3c9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Siste kveld i juleferien ble 10-åringen akutt slapp og sliten. De to påfølgende morgenene har h*n vært kvalm. Får ikke sove før rundt kl 23 om kvelden (det er ikke uvanlig), og orker ikke stå opp om morgenen (heller ikke uvanlig). Ang. Sovingen tror jeg h*n tenker mye. Men kvalmen forstår jeg ikke - sier at h*n holder på å spy... Fremstår som helt utslitt (på desse to dagene) og måtte i dag hentes på skolen... Hva kan dette være? Har ikke vært sånn i ferien, men mye "vondter" i 5. Klasse generelt. Anonymkode: b62d2...3c9 Mobbing?Lite eller ingen venner? Angst? Korona? Snakk med han. Anonymkode: e0ada...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå