Gå til innhold

Håndverkstjenesteloven; elektriker som doblet fakturaen fra opprinnelig tilbud!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi og nabo gikk sammen om å få installert elbil-ladere utenfor huset. vi innhentet tilbud fra en elektriker vi hadde fått tips om. Han kom på befaring, så på strekningen vi skulle strekke kabel, så på sikringsskapene og skaffet seg oversikt over jobben. Tilbudet hans kom på 23 000 inkl mva totalt.

Da fakturaen kom fikk vi totalt bakoversveis, da den var på over 40 000 EKSKL mva... altså over 50 % mer enn tilbudet.. i følge håndverkstjenesteloven skal ikke endelig pris overstige 15 % av anslaget/tilbudet man har fått på forhånd. 

Forklaringen hans var at han hadde lagt inn kabling ca 25 m i tilbudet og at det i tillegg var kommet lengre kabler (30+ 35 m - noe vi ikke begriper, da det er noen få meter fra huset til ladeplassene), ekstra sikringskurser til begge ladere, 15 a jordfeilautomat m kabler (går ut fra det er størmkabler men dette hadde vi varslet på befaringen at vi skulle ha) og overspenningsvern i begge sikringsskap "som er pålagt ved installasjon av elbil-lader. Javel- hvis det er påbudt så må han da for svarten legge det inn i det opprinnelige tilbudet!! samt jordfeilbryter.

Ingenting av dette var nye ting, alt hadde vi varslet om på forhånd- foruten at han har brukt 10 m lengre kabler, som vi ikke skjønner hvorfor han har brukt, gitt avstanden... 

Så- noen som har vært borti lignende?? hva gjør man? Vi sa til ham at dette var direkte sjokkerende. han svarte med en spesifisert regning...

Anonymkode: aff39...6c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

over 100 % skulle d stå 🤑

AnonymBruker
Skrevet

Du henviser til lovverket og nekter å betale mer enn avtalt (+ 15%).

Anonymkode: b4d57...6a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du bestrider kravet og viser til avtalt sum. Evt truer med Forkliksrådet

Anonymkode: 1cfe8...632

• Liker 5
Skrevet

Hei

Du/dere skal avvise kravet.

Du henviser til Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere [håndverkertjenesteloven]

Kapittel VI. Forbrukerens ytelse (betaling, medvirkning).

§ 32.Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

§ 33.Pristillegg.

Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for

(a)       tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,

(b)       ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

§ 9.Tilleggsarbeid.

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom

(a)       forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

(b)       prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.

(4) Om pristillegg for tilleggsarbeid gjelder § 33.

Anbefaling.

Betal den avtalte prisen på tilbudet. Dette beløpet har dere ingen rett til å tilbakeholde.

Samtidig med at dette gjøres ber dere om en nærmere spesifikasjon på hva merarbeidet som er utført begrunnes med, samt hvilke materialer som har medgått, og ikke minst hvorfor elektriker ikke varselet

om de forhold som medførte at kostnadene oversteg tilbudet med x antall prosent.

Henvis til ovenstående lovparagrafer

Henvendelsen gjøres skriftlig pr brev, da saken kan ende opp i retten, eller som et inkassokrav, og da er ekstremt viktig at alt som blir gjort og sagt foreligger i skriftlig form, og vil sener kunne føres som bevis/dokumentasjon hva som faktisk har blitt sagt mellom dere og elektrikeren.

Ikke sms og e-poster.

Hvis du mener at en del eller eventuelt alt elektrikeren forklarer høres greit ut kan dere eventuelt betale maksimalt ytterligere 15% - femten prosent, da dette er noe loven gir adgang til.

Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med forbrukerrådet. Hjalp meg masse og var enkelt å få tak i. På grunn av måten de svarte så mistenker jeg at de får en del slike henvendelser..... 

Anonymkode: cfa5b...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta regningen med til en annen elektriker, legge frem saken og spørre hva han tror om den spesifiserte regningen? Hva tror han om det som står der, er det "gjengs pris" eller helt bak mål?

Anonymkode: 2c87b...eb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestrid kravet som de andre sier over her. 

Hadde ikke installasjonen jordfeilbryter fra før? Siden du skriver både jordfeilautomat og jordfeilbryter? Det er spesielle krav til overspenningsvern, og noen av de er ganske dyre, men han skulle enten hatt det med i prisen eller komt med en endringsordre, ikke legge det på og late som ingenting. 

Anonymkode: 85360...e6f

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, TBergh said:

Henvendelsen gjøres skriftlig pr brev, da saken kan ende opp i retten, eller som et inkassokrav, og da er ekstremt viktig at alt som blir gjort og sagt foreligger i skriftlig form, og vil sener kunne føres som bevis/dokumentasjon hva som faktisk har blitt sagt mellom dere og elektrikeren.

Ikke sms og e-poster.

Ikke noe i veien for å bruke e-post, det har tilsvarende beviskraft som brev. 

Et annet spørsmål er om dere har tilbudet skriftlig eller om han skriftlig har erkjent at prisen har blitt vesentlig høyere enn tilbudet. 

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du kan bevise at han har oversteget 15% av opprinnelig tilbud, så ville jeg bare henvist til lovverket, samt bestrida regningen. 

Har du ikke opprinnelig tilbud skriftlig derimot, så kan det bli verre. 

Ta kontakt med forbrukerrådet/håndverker-klagenemnda, kanskje de kan veilede deg. :)

Skrevet
TBergh skrev (6 timer siden):

Ikke sms og e-poster.

Dette er løgn. Skriftlig er skriftlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!!

Vi har det opprinnelige tilbudet skriftlig. Der står det noen punkter som er inkl, som kabling til ladere, oppkobling i sikringsskap og kobling av laderen som vi hadde kjøpt selv. Så står det at tilbudet forusetter at billaderen har de nødvendige sikkerhetsanstaltninger som jordfeilvern type B innebygd.

I følge ham så hadde ikke vår lader dette så da måtte han legge det inn. Ok, men han forklarer også økningen med at han måtte legge inn overspenningsvern i begge skap, som er påkrevd- når det er det, hadde vi jo trodd var en del av opprinnelig tilbud!

Vi ga også beskjed på befaring om at vi ønsker lagt vanlig strømledning ut til garasjen, men det hadde han glemt og ikke puttet inn i det opprinnelige tilbudet. Det burde vi kanskje sett på tilbudet, men det er ikke så lett å vite hva de ulike komponenentene som nevnes med elektriker-termer er, vi hadde jo sagt fra, så trodde han ga tilbud på alt vi hadde bedt om.

Så- det han har krevd ekstra er altså 10 meter lengre kabler på både strømledning og ladekabler - burde være unødvendig siden han hadde vært her og målt opp. ekstra sikringskurser  til begge garasjer (strømmen, som han hadde glemt å ta med i tilbudet- jordfeil+ lengre kabel), samt det overspenningsvernet i begge skap- som man MÅ ha ved elbillader, og som vi da burde forventet var en del av pristilbudet. Så har han også lagt inn jordfeilbryter type b hos oss, siden vår lader visst ikke hadde det innebygd.

Vi må undersøke noen av instansene dere nevner for hjelp med dette. Regningen inkl mva kommer altså på 50 000 kr, i motsetning til tilbudet på 23'! det er ganske sjokkerende. Og han sa ingenting til oss mens han holdt på om at det blir vesentlig prisendring. 

ts

Skrevet

Hei

Jeg klarer ikke å «la dette glir forbi», uten å gi et tilsvar på min «løgnaktige» påstand og ellers «grusomme og fatale feil» i mitt innlegg

Kristin70 sier

«Ikke noe i veien for å bruke e-post, det har tilsvarende beviskraft som brev.»

SJW sier:

«Dette er løgn. Skriftlig er skriftlig.»

Jeg har ikke sagt noe sted at en sms eller e-post ikke blir godtatt som dokumentasjon.

Jeg sier i mitt innlegg:

«Hvis strømselskapet ikke gir en rask tilbakemelding til deg, innen 1 – en til 2 – to uker, hvis du sender brev, eller samme eller påfølgende dag, hvis du sender sms, eller e-post, da er strømselskapet budet opp av avtalen, slik du sier at du har forstått den.»

Under Anbefalingen sier jeg:

«Ikke sms og e-poster.»

Jeg har problemer med å se at det her, i de to foranstående sitatene fra mitt innlegg noe sted står at sms eller e-post, ikke er godtatt eller anerkjent dokumentasjon. Riktignok har jeg en antydning av grå stær, men……

Anbefaler på det sterkeste å lese hele innlegget, og ikke minst prøve å forstå det, fremfor å være mest opptatt av å fremsette direkte feilaktige påstander, basert på sin egen selvtilfredse og glorifiserte form for å være en besserwisser

Men de kommentarene til mitt innlegg stemmer godt overens med det inntrykket jeg har fått over tid, at det er mer interessent å «ta noen for noe», slik at man selv kan fremheve seg selv.

Slik jeg har skrevet og påpekt tidligere. Jeg skrev ga råd/anbefalinger på et, nå nedlagt nettforum som het Pengevett.

Der forholdt folk seg for gode til å komme med rettelser el. før de hadde lest og forstått hele innlegget, før de korrigerte eventuelle feil og/eller mangler. Korrigeringer ble gjort på en saklig og høflig måte.

Disse personene hadde sikkert fått både oppdragelse og hadde dannelse og forstod at den typen kritikk som en del på KG fremsetter, ikke hverken gir svar på TS sitt spørsmål eller på noen annen måte var eller kunne være til hjelp.

Min anbefaling er å skrive et saklig og ikke minst et innlegg som svarer på TS sitt spørsmål.

Altså, et innlegg som hjelper.

Poenget med et skriftlig «gammeldags» brev, er at det ikke vil være avhengig av at eventuelt mobiltelefonen eller datamaskinen fungerer. Da unngår man elegant «tingenes iboende faenskap»

Til SJW sier:

Denne uttalelsen er usedvanlig godt skrevete og velbegrunnet.

All grunn til å være stolt av den. Jeg skammer meg så mye. Uff a meien.

Dokumenter din påstand, ved lovhjemmel, eventuell forskrift, rundskriv, eller retningslinjer.

Ikke bare «sleng med leppa».

Dessuten så heter det ikke «løgn» når du påpeker at noen har gjort en feil. En slik uttalelse kan rammes av lovverket, og kan være straffbar. Du må lære deg det korrekte uttrykket, hvilket er uvederheftig.

Så det du skulle ha skrevet er: «Dette er en uvederheftig uttalelse.», og selvfølgelig dokumentert din påstand, ved å henvise til de lover, rundskriv osv. som støtter opp om denne usedvanlig grundige og særdeles sett saklige uttalelsen.

Til Kristin70 sier

Jeg har ikke påstått eller hevdet at en sms eller e-post ikke har «…har tilsvarende beviskraft som brev»

Jeg anbefaler kun å bruke et godt gammeldags brev, snail mail.  

Et godt gammeldags brev, på papir er noe alle dommere eller rettsadministratorer kjenner til.

En sms, eller e-post kan slettes, enten ved et uhell, eller ved feil på «duppeditten». De kan også forfalskes. Det kan selvfølgelig også et brev, men det er noe vanskeligere.

Saklig kritikk og påpeking av feil, som er reelle, tar jeg imot med takk. Selv om jeg er gammel, så er jeg fremdeles interessert i å lære.

Så over til det TS sier i sitt siste innlegg:

Du sier:

«Det burde vi kanskje sett på tilbudet, men det er ikke så lett å vite hva de ulike komponenentene som nevnes med elektriker-termer er, vi hadde jo sagt fra, så trodde han ga tilbud på alt vi hadde bedt om.»

I denne situasjonen har dere det som heter en undersøkelsesplikt, og det vil si at dere har plikt til å gjennomgå tilbudet for å sjekke og kontrollere at alt dere har bedt er inkludert, osv.

Imidlertid er det også helt korrekt det du sier at; «…men det er ikke så lett å vite hva de ulike komponenentene som nevnes med elektriker-termer er,…»

Elektrikeren er den profesjonelle part i saken, så det forholdet at anbudet med pris er korrekt tillegger elektrikeren et vesentlig, og ikke et ubetydelig langt større ansvar for at alt er inkludert, enn det det gjør for deg.

I tillegg kan ikke dette være første gangen elektrikeren har gitt et anbud, og mest sannsynlig også bommet på anbudet.

Søk på nettet på elektrikernavnet, og se hva som kommer opp. Er du heldig så kan det hende at flere har opplevd dette, andre steder. Da vil du ha en langt bedre og lettere sak.

Her er lenke til DSB Direktoratet for sikkerhet og beredskap som har laget en planlegging prosjektering av ladestasjoner, mulig du kan finne noe her som er til hjelp.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Jeg vil også tro at et slikt anlegg skal godkjennes. Snakk med kommunen de vil sikkert kunne hjelpe/henvise til hvem dere skal henvende dere.

Anbudet.

Du sier dere fikk et anbud på kr 23 000,00, men at fakturaen kom på kr 50 000,00, dette utgjør ca. 117%

prisøkning.

Du blir anbefalt å ta saken inn for Forbrukerrådet og/eller forliksrådet. Det er det ikke noe galt med.

Men da må du også påregne saksbehandlingstid. Innfor forliksrådet må dere forskuddsbetale saksomkostninger, som dere må huske på å kreve dekket av elektrikeren.

Hvordan en forliksklage skal utformes osv., finner du her;

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/om-forliksradet/id2537837/

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 8
Skrevet
TBergh skrev (3 minutter siden):

Hei

Jeg klarer ikke å «la dette glir forbi», uten å gi et tilsvar på min «løgnaktige» påstand og ellers «grusomme og fatale feil» i mitt innlegg

Kristin70 sier

SJW sier:

Jeg har ikke sagt noe sted at en sms eller e-post ikke blir godtatt som dokumentasjon.

Jeg sier i mitt innlegg:

«Hvis strømselskapet ikke gir en rask tilbakemelding til deg, innen 1 – en til 2 – to uker, hvis du sender brev, eller samme eller påfølgende dag, hvis du sender sms, eller e-post, da er strømselskapet budet opp av avtalen, slik du sier at du har forstått den.»

Under Anbefalingen sier jeg:

«Ikke sms og e-poster.»

Jeg har problemer med å se at det her, i de to foranstående sitatene fra mitt innlegg noe sted står at sms eller e-post, ikke er godtatt eller anerkjent dokumentasjon. Riktignok har jeg en antydning av grå stær, men……

Anbefaler på det sterkeste å lese hele innlegget, og ikke minst prøve å forstå det, fremfor å være mest opptatt av å fremsette direkte feilaktige påstander, basert på sin egen selvtilfredse og glorifiserte form for å være en besserwisser

Men de kommentarene til mitt innlegg stemmer godt overens med det inntrykket jeg har fått over tid, at det er mer interessent å «ta noen for noe», slik at man selv kan fremheve seg selv.

Slik jeg har skrevet og påpekt tidligere. Jeg skrev ga råd/anbefalinger på et, nå nedlagt nettforum som het Pengevett.

Der forholdt folk seg for gode til å komme med rettelser el. før de hadde lest og forstått hele innlegget, før de korrigerte eventuelle feil og/eller mangler. Korrigeringer ble gjort på en saklig og høflig måte.

Disse personene hadde sikkert fått både oppdragelse og hadde dannelse og forstod at den typen kritikk som en del på KG fremsetter, ikke hverken gir svar på TS sitt spørsmål eller på noen annen måte var eller kunne være til hjelp.

Min anbefaling er å skrive et saklig og ikke minst et innlegg som svarer på TS sitt spørsmål.

Altså, et innlegg som hjelper.

Poenget med et skriftlig «gammeldags» brev, er at det ikke vil være avhengig av at eventuelt mobiltelefonen eller datamaskinen fungerer. Da unngår man elegant «tingenes iboende faenskap»

Til SJW sier:

Denne uttalelsen er usedvanlig godt skrevete og velbegrunnet.

All grunn til å være stolt av den. Jeg skammer meg så mye. Uff a meien.

Dokumenter din påstand, ved lovhjemmel, eventuell forskrift, rundskriv, eller retningslinjer.

Ikke bare «sleng med leppa».

Dessuten så heter det ikke «løgn» når du påpeker at noen har gjort en feil. En slik uttalelse kan rammes av lovverket, og kan være straffbar. Du må lære deg det korrekte uttrykket, hvilket er uvederheftig.

Så det du skulle ha skrevet er: «Dette er en uvederheftig uttalelse.», og selvfølgelig dokumentert din påstand, ved å henvise til de lover, rundskriv osv. som støtter opp om denne usedvanlig grundige og særdeles sett saklige uttalelsen.

Til Kristin70 sier

Jeg har ikke påstått eller hevdet at en sms eller e-post ikke har «…har tilsvarende beviskraft som brev»

Et godt gammeldags brev, på papir er noe alle dommere eller rettsadministratorer kjenner til.

En sms, eller e-post kan slettes, enten ved et uhell, eller ved feil på «duppeditten». De kan også forfalskes. Det kan selvfølgelig også et brev, men det er noe vanskeligere.

Saklig kritikk og påpeking av feil, som er reelle, tar jeg imot med takk. Selv om jeg er gammel, så er jeg fremdeles interessert i å lære.

Så over til det TS sier i sitt siste innlegg:

Du sier:

«Det burde vi kanskje sett på tilbudet, men det er ikke så lett å vite hva de ulike komponenentene som nevnes med elektriker-termer er, vi hadde jo sagt fra, så trodde han ga tilbud på alt vi hadde bedt om.»

I denne situasjonen har dere det som heter en undersøkelsesplikt, og det vil si at dere har plikt til å gjennomgå tilbudet for å sjekke og kontrollere at alt dere har bedt er inkludert, osv.

Imidlertid er det også helt korrekt det du sier at; «…men det er ikke så lett å vite hva de ulike komponenentene som nevnes med elektriker-termer er,…»

Elektrikeren er den profesjonelle part i saken, så det forholdet at anbudet med pris er korrekt tillegger elektrikeren et vesentlig, og ikke et ubetydelig langt større ansvar for at alt er inkludert, enn det det gjør for deg.

I tillegg kan ikke dette være første gangen elektrikeren har gitt et anbud, og mest sannsynlig også bommet på anbudet.

Søk på nettet på elektrikernavnet, og se hva som kommer opp. Er du heldig så kan det hende at flere har opplevd dette, andre steder. Da vil du ha en langt bedre og lettere sak.

Her er lenke til DSB Direktoratet for sikkerhet og beredskap som har laget en planlegging prosjektering av ladestasjoner, mulig du kan finne noe her som er til hjelp.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Jeg vil også tro at et slikt anlegg skal godkjennes. Snakk med kommunen de vil sikkert kunne hjelpe/henvise til hvem dere skal henvende dere.

Anbudet.

Du sier dere fikk et anbud på kr 23 000,00, men at fakturaen kom på kr 50 000,00, dette utgjør ca. 117%

prisøkning.

Du blir anbefalt å ta saken inn for Forbrukerrådet og/eller forliksrådet. Det er det ikke noe galt med.

Men da må du også påregne saksbehandlingstid. Innfor forliksrådet må dere forskuddsbetale saksomkostninger, som dere må huske på å kreve dekket av elektrikeren.

Hvordan en forliksklage skal utformes osv., finner du her;

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/om-forliksradet/id2537837/

Med vennlig hilsen

TBergh

Går det bra med deg?

• Liker 7
Skrevet

Hei.

Takker så mye for omtanken. Utmerket.

Hvordan har du det?

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
TBergh skrev (Akkurat nå):

Hei.

Takker så mye for omtanken. Utmerket.

Hvordan har du det?

Med vennlig hilsen

TBergh

Bedre enn deg, som skrev en kronikk fordi du ble så krenka.

• Liker 4
Skrevet

Hei

Du hevder at jeg skrev en kronikk. Så du mener jeg har rett.

Nei ingen kronikk. Dette kalles tilsvar.

Ikke krenket bare overrasket over ditt utrolig saklige og konstruktive innlegg.

Det er på seg selv man kjenner andre, som det heter i et gammelt ordspråk

Vår «diskusjon» om hvem som har rett, urett hjelper ikke TS. Men tar opp plass på KG sin server.

Dessuten har jeg andre ting å gjøre, som jeg oppfatter som noe mer viktig enn å drive med flisespikking.

Men noen dokumentasjon for dine uttalelser mangler ser jeg.

Har du en lovhjemmel å henvise til, eller skal du bare fortsette «tygge drøv». Jf. ordspråket ovenfor

Signing off.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
SJW skrev (19 minutter siden):

Bedre enn deg, som skrev en kronikk fordi du ble så krenka.

Du får prøve med aloe vera og is. Så heftig burn trenger skikkelig tilsyn :Knegg:

Anonymkode: e5579...ea3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke slutte med å være så melodramatisk i dine tilsvar, TBergh. Det er slitsomt å lese.

Anonymkode: 9356d...b96

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, TBergh said:

Til Kristin70 sier

I ditt første innlegg skriver du: "Henvendelsen gjøres skriftlig pr brev, da saken kan ende opp i retten, eller som et inkassokrav, og da er ekstremt viktig at alt som blir gjort og sagt foreligger i skriftlig form, og vil sener kunne føres som bevis/dokumentasjon hva som faktisk har blitt sagt mellom dere og elektrikeren."

Ut fra dette kan det leses som om du mener at e-post og brev ikke har samme beviskraft. Feil på "duppeditten" er vel egentlig mindre risiko enn "kommer bort i posten".

Jeg kan virkelig ikke se for meg at det finnes en dommer i Norge som ikke kjenner til e-post, de har vel alle gjennomført digitale rettsforhandlinger i løpet av det siste året og all kommunikasjon foregår elektronisk. 

Til TS:

Jeg vil anbefale TS å betale beløpet som fremkommer av tilbudet og så gjøre det klart for elektriker at du bestrider det øvrige kravet. Det blir da opp til elektriker å ta saken videre. Det er ikke uvanlig at håndtverkere leverer tilbud som ikke inkluderer alt og sender regninger som er vesentlig høyere. Vi hadde akkurat den samme erfaring med snekkerarbeid, umulig for oss å vurdere om alt var med da vi ikke har kompetanse til å vurdere alt som må med i en utbygging (vi hadde bedt om tilbud på hele jobben). Vi fikk heller ikke endringsmelding og mulighet til å vurdere dette, det endte opp med masse krangling, sur stemning, og pris et sted mellom tilbud og fakturert pris. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...