Gå til innhold

Hva skjer etter AAP? (Nav)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt AAP i flere år og den går ut snart. Har alvorlig depresjon og klarer verken ha venner på besøk eller fungere i dagliglivet. Ser ikke hvordan jeg skal komme meg i jobb og er bekymret for pengene nå som min veileder i nav har sagt at jeg «har kniven mot strupen.»

Hva skjer når AAP (arbeidavklaringspenger) går ut? Står jeg uten noen ting? Må isåfall begynne å kjøpe livsnødvendige ting og selge unna ting jeg ikke trenger, selge mobil og alt mulig da så jeg ikke får noen regninger om jeg blir gående uten penger 🙂🙂🙂

Anonymkode: 65464...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 Du må jobbe 

2 Sosialstønad

3 søke ufør

• Liker 3
Skrevet

Du skal jo være ferdig avklart etter perioden på aap. Det er man jo ikke alltid.. men enten åpnes det for å søke uføretrygd ellers må du komme deg i arbeid/leve på sosialen.

• Liker 1
Gjest Freakingawesome
Skrevet

AAP er jo for å kartlegge hvorvidt du er arbeidsfør eller ikke. Har ikke NAV klart å kartlegge dette for deg? 

De fleste går jo enten ut i jobb, eller i uføre etter AAP perioden er ferdig. Om de ikke har greid å kartlegge din arbeidsevne på så mange år så må du sende inn en klage (ikke at jeg vet hvor effektivt det vil være) 

Sosialstøtte er ment som en midlertidig ordning. Er ingen som skal gå på det resten av livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått ut både normaltid og utvidet tid? 

Anonymkode: e56b6...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Etter aap er det en annen ytelse som tar over. Den begynner på s og slutter på osialhjelp.

Anonymkode: 70a98...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt AAP i flere år og den går ut snart. Har alvorlig depresjon og klarer verken ha venner på besøk eller fungere i dagliglivet. Ser ikke hvordan jeg skal komme meg i jobb og er bekymret for pengene nå som min veileder i nav har sagt at jeg «har kniven mot strupen.»

Hva skjer når AAP (arbeidavklaringspenger) går ut? Står jeg uten noen ting? Må isåfall begynne å kjøpe livsnødvendige ting og selge unna ting jeg ikke trenger, selge mobil og alt mulig da så jeg ikke får noen regninger om jeg blir gående uten penger 🙂🙂🙂

Her er det Nav som skal sende deg på arbeidsavklaring for å se om du har arbeidsevne. Om de finner du har arbeidsevne, da blir det jobbsøking. Hvis ikke åpnes det opp for å søke ufør.

Bli med i fb-gruppen AAP-aksjonen og få tips og råd der for å få hjelp til at Nav skal ta tak og gjøre sin del her. Det er ofte Nav selv som er den største hindringen for å få en avklaring. Du kan sende inn spørsmål anonymt til admin så legger de ut for deg om du vil.

Du trenger ikke å selge unna mobil og slikt. Men du kan fint kutte i utgiftene dine uansett hva som måtte skje :)

Anonymkode: 1e918...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært gjennom arbeidsavklaring? 

Hva mener din behandler om veien videre?

Anonymkode: 48c7b...bed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Etter aap er det en annen ytelse som tar over. Den begynner på s og slutter på osialhjelp.

Snakk om å være frekk! Jeg er en 23 år gammel jente med psykiske problemer, og du skriver på en slik nedlatende måte.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du vært gjennom arbeidsavklaring? 

Hva mener din behandler om veien videre?

Anonymkode: 48c7b...bed

Ja har vært utplassert flere steder og klarer ikke stå i det over en lengre periode.

Jeg merker at jeg har lyst, og jobber med hodet mitt dag og natt for å motivere meg selv. Men jeg klarer ikke, ser verken fremtid eller noe som helst. Utad ser det greit ut og lett for hun på nav å si at alle har dårlige dager og at nå må jeg bare jobbe. Føles som en alvorlig sykdom som ikke blir tatt på alvor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja har vært utplassert flere steder og klarer ikke stå i det over en lengre periode.

Jeg merker at jeg har lyst, og jobber med hodet mitt dag og natt for å motivere meg selv. Men jeg klarer ikke, ser verken fremtid eller noe som helst. Utad ser det greit ut og lett for hun på nav å si at alle har dårlige dager og at nå må jeg bare jobbe. Føles som en alvorlig sykdom som ikke blir tatt på alvor.

Får håpe du blir bedre og klarer å stå i noe jobb, å bare være hjemme blir man bare dårligere av

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du la være med spydigheter? Vitsen i å sparke folk som ligger nede og har det tøft fra før? 

Til Ts: snakk med legen din. Snakk med nav. I god tid før den går ut. Regner med at nav vil ta et møte med deg, eventuelt sammen med legen din. Er du ufør (ikke kan jobbe) må du søke ufør. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i et avklaringstiltak? Det høres ut som det du har vært i er arbeidstrening, oppfølgingstiltak eller lignende. 

I et avklaringstiltak skal de/den som du er hos (ofte et firma Nav kjøper tjenester av) kartlegge arbeidsevnen din på en systematisk måte. Dette kan gjøres både gjennom kartleggingsskjemer, ved å prøve seg ut i forskjellige situasjoner, eller på andre måter. Avklaringen skal ende opp i en rapport som Nav får. Ofte må man ha vært gjennom et slik avklaringstiltak før man EVENTUELT kan søke om uføretrygd, med mindre det er helt åpenbare grunner til at du ikke har noen som helst arbeidsevne nå eller fremover (typ hvis du har kreft og er døende, eller psykisk utviklingshemming).

Spør veilederen din om du har vært gjennom et avklaringstiltak. Hvis svaret er nei, spør om ikke det kunne vært lurt. 

Hilsen tidligere nav-ansatt

Anonymkode: a9dce...dd7

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden):

Får håpe du blir bedre og klarer å stå i noe jobb, å bare være hjemme blir man bare dårligere av

Kommer an på hva man er dårlig av. Kjenner flere uføre som blir verre av sykdom og lidelser av å jobbe og ligger strak ut i fire dager etter en dags jobb fordi de ikke har kropp og energi til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha en dialog med veilederen din. Det er ditt liv og det er derfor du som må ta ansvar for at du blir ferdig avklart. Du må være på. Det er dessverre sånn det er.

Er du ferdig behandlet i helsevesenet? Hva sier de? Har NAV bedt psykolog/behandler om en legeerklæring?

Har du vært i arbeidsrettede tiltak? Hva sier rapporten?

Det er svaret på dette som avgjør om du er ferdig avklart eller ikke.

Så må du snakke med veilederen din, hør hva som skjer videre.  

Anonymkode: f0fbc...684

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der for et års tid siden. Jeg var ikke ferdig avklart, var fortsatt i gang med både arbeidstrening og rehabilitering, alt stoppet brått da NAV ikke ville forlenge. Ble kastet ut av attføringsbedriften og fikk beskjed av saksbehandler at nå var det over, du må søke uføretrygd. Søknaden ble sendt, og jeg måtte søke sosialhjelp mens den ble behandlet. Etter et halvt års tid mottok jeg et positivt svar.

Jeg synes hele greia er helt hårreisende. I mine øyne, samt behandlers, burde jeg komme meg ut i jobb. Problemet er at etter noen år med praksisplasser og søknader er det fortsatt ingen arbeidsgiver som har midler til å ansette.  For all del, jeg går fortsatt til behandling, noe jeg sporadisk må gjøre livet ut, men kunne fint jobbet. Hadde NAV kunnet forlenge vedtaket kunne jeg kanskje fått til en løsning med deres kontakter, kanskje med lønnstilskudd, men pga. treårsfristen ble det altså bråstopp og permanent trygd. Jeg mistenker at det finnes mange som meg, og jeg bare fatter ikke hvordan verken vi eller samfunnet er tjent med det. Jeg kommer til å fortsette å søke jobber, men har liten tro på å nå opp, så blir vel litt som å levere lottokuponger.

Hvordan er ditt forhold til behandler, TS? Det viktigste nå er å sørge for at du har en inntekt. Du må få i gang en dialog om en søknad så fort som mulig.

Anonymkode: b2c58...312

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg håper da du får hjelp til dette her? Du skriver om alvorlig sykdom, og da skal du jo naturlig nok også ha oppfølging av helsevesenet for å både forhåpentligvis gjøre deg friskere, men også for å avklare situasjonen din.

Hva sier behandlere når du drøfter dette, hva mener fastlegen mm? 

Har de konkludert med at du er frisk nok til å jobbe? Har det vært en arbeidsevnevurdering?

Anonymkode: adf55...309

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tanken er vel at du skal være ferdig avklart, med tre utfall -> frisk og kan jobbe, delvis frisk og dermed gradert ufør, eller 100% uføretrygd.

Om de har kommet frem til at du er frisk nok til å jobbe som de fleste, så er jo svaret på hva som skjer etter AAP at du må jobbe. Brutalt kanskje, men sånn er systemet blitt, tiden er over for de som ikke passer inn i pakkeforløpet og tidsfristene den blå regjeringen har snevret inn kraftig. For noen år tilbake kunne man søkt utsettelse og dermed fått mer tid til avklaringen.

Anonymkode: adf55...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Snakk om å være frekk! Jeg er en 23 år gammel jente med psykiske problemer, og du skriver på en slik nedlatende måte.

Det er mye frekt her inne... Men.. 

Nå som du ikke lenger er et barn/ en jente men altså en kvinne med psykiske problemer så må du rett og slett ta ansvar over deg selv hvis du vil leve på mest mulig normalt vis. Tar du ikke ansvar så kan du heller ikke forvente at pengene ruller inn.. 

Du kan ikke forvente at omverden skal behandle deg som en krystallkule, det er jo ingen interresert i å gjøre. 

Anonymkode: 0e2d3...d5f

• Liker 2
Skrevet
MadameDeRosa skrev (57 minutter siden):

Kommer an på hva man er dårlig av. Kjenner flere uføre som blir verre av sykdom og lidelser av å jobbe og ligger strak ut i fire dager etter en dags jobb fordi de ikke har kropp og energi til det. 

Ja det er det nok, men om man er fysisk eller psykisk syk og klarer å jobbe noe så er det stort sett mer givende å bare være hjemme. Man har godt av litt sosialt og å være en del av noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...