Gå til innhold

Noen som vet om ordninger som kan hjelpe deg økonomisk til skolebøker og utdanning + tannlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er så uheldig å være uføretrygdet. Men er veldig ung og her ble det gjort en feil. Har bare vært det i 4 måneder nå og ønsker absolutt ikke dette. Prøvde å ikke få det men nav pressa det på meg etter 2 måneder på aap og et år i kvalifiseringsprogram - på denne tiden fungerte jeg ikke så bra men nå er psyken min bedre og jeg er i stand til å jobbe og studere. Men problemet er at jeg hadde rota til ting litt og har masse gjeld nå, har stått på avbetaling i 4 måneder og mesteparten av gjelden er betalt ned, mangler 3 måneder, men det gjør at jeg absolutt ikke har penger og har ikke råd til skolebøkene. Noen som vet om dette kan dekkes på noen måte eller steder man kan låne dette? Trenger historie bokog matte 2p - trenger også å gå på akademiet og få undervisning i matte siden jeg er så svak. Hvis ikke vil jeg ikke klare å stå på eksamen i matte, men dette koster mye - 20 000...Noen som vet hvordan jeg kan få skaffet disse pengen? Kan jo ikke jobbe ved siden av uføretrygd og er lei av å sitte å vente på tid og penger. Jeg blir jo veldig deprimert av dette og går under for jeg øsnker å komme meg ut i livet. 

Jeg trenger også penger til tannbehandling, og søkte om dette på nav nå. Tennee mine hindrer meg i så mye fordi det er så dårlig. Det er min egen feil, men jeg angrer på dårlig hygiene..Ønsker å komme i fønix som hjelper deg med utdannelse og de kan hjelpe meg i en jobb ( altså ikke vanlig jobbing men at jeg får penger av nav mens jeg jobber der - for da fårjeg ting på cv) slik at jeg har noe å gå til på dagtid og kanskje da er på akademiet på ettermidagen og får hjelp med matte, men problemet er pengene...

Noen som har noen forslag for hva jeg kan gjøre her? Alt liksom stopper opp og jeg skriver her for jeg har egentlig ingen å spørre om hjelp..Fårikke noe oppfølging lenger av nav og da står jeg alene om ting men jeg har mange evner og jeg ønsker å bruke de. Jeg ønsker ikke å være uføretrygdet. 

Kan man søke nav om penger til bøker? Jeg spurte nav om dette for et år tid siden men da sa min saksbehandler at jeg ikke kom til å få noe støtte til dette fordi at hvorfor skal de betale penger for utdannelse for meg om jeg liskågodt ikke kommer til å jobbe... Men jeg tenker jo selv at det vil koste staten mindre penger om jeg får de 20 000 til å fullføre vgs slik at jeg kan få utdannelse og jobbe vanlig, enn det er for de å betale for uføre for meg resten av livet... 

Anonymkode: c70c9...97c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ringe uførelinja hos nav ts.

Men sender deg litt info:

Hvis du er 100% uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser kan du få dette dokumentert fra NAV - da skal du få dekket ekstra tannbehandling av helfo. Utover det er det sosialen.

Du kan jobbe ved siden av uføretrygden - inntil ca 40 000 i året før skatt før uføretrygden blir redusert. Ikke stress med å si fra deg uføretrygden. Nav kommer ikke til å dekke skole, men du kan søke om støtte fra lånekassen selv om du har uføretrygd. 

Lykke til på veien tilbake i jobb😊

Anonymkode: 1c6f0...a1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolebøkene kan du låne på biblioteket. På YouTube finner du god mattueundervisning både på kanalen til Håvard Tjøstheim og kanalen til UDL.no. Jeg bruker selv disse kanalene for å ta opp 1T matte.

Anonymkode: 45c2f...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er 100% uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser kan du få dette dokumentert fra NAV - da skal du få dekket ekstra tannbehandling av helfo. Utover det er det sosialen.

Du kan jobbe ved siden av uføretrygden - inntil ca 40 000 i året før skatt før uføretrygden blir redusert. Ikke stress med å si fra deg uføretrygden. Nav kommer ikke til å dekke skole, men du kan søke om støtte fra lånekassen selv om du har uføretrygd. 

Kan man søke om støtte fra lånekassen når det gjelder vgs fag? Siden akademiet i min nabokommune har vgs fag med undervisning av lærer.. Mener å ha lest at lånekassen kun gjelder høyere utdanning, men jeg får jo ikke tatt dette om jeg ikke får matta i boks. Vil gjerne melde meg på så fort som mulig for oppstart for i år er 18.1 - er redd søknad vil ta lang tid pga av corona.. 

Ja, er 100 prosent uføre pga av psyke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

trenger også å gå på akademiet og få undervisning i matte siden jeg er så svak. Hvis ikke vil jeg ikke klare å stå på eksamen i matte, men dette koster mye - 20 000...

Gå heller på voksenopplæringen. Det er gratis.

Anonymkode: 82d85...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skolebøkene kan du låne på biblioteket. På YouTube finner du god mattueundervisning både på kanalen til Håvard Tjøstheim og kanalen til UDL.no. Jeg bruker selv disse kanalene for å ta opp 1T matte.

Vanlig bibliotek ? Jeg har aldri sette slike skolebøker der? Eller tenker du på bibliotek på vgs?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå heller på voksenopplæringen. Det er gratis.

Anonymkode: 82d85...932

Jeg er for ung.. er langt under 25..

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om støttet til skolemateriell. Husker ikke hva ytelsen heter. Hør med nav.

Anonymkode: fb378...392

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanlig bibliotek ? Jeg har aldri sette slike skolebøker der? Eller tenker du på bibliotek på vgs?

Ja, vanlig bibliotek. Jeg bor i Oslo og det er null problem å låne pensum derfra. Og hvis ditt bibliotek ikke har en ledig versjon, kan de bestille for deg fra et annet bibliotek.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Skal man ringe til vanlig nav nummer da? Kan du nummer til dette eventuellt. Er det der det står "nav og oppfølgin"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts.

Hei igjen. Kan man få av lånekassen om man er i gjeldsregisteret og har betalingsanmerkning? Jobber jo med å betale ned dette men hadde vært inamri kjipt om jeg må vente 5 år på å gjøre utdannelse. 

Er usikker på om jeg kan få av lånekassen siden at om man ikke står eksamen når man er på akademiet privatistskole så blir jo stipendet omgjort til lån.. og da sliter jeg virkelig for er ikke sikkert jeg klarer å stå. Jeg tar opp matte nå siden jeg strøyk og sliter mye med faget - da er jo det en stor risk å ta. 

Er det noen andre som man kan få av foruten lånekassen? Vi har jo nav men slik folk sier her så hjelper ikke nav med dette. Får kun søkt om helårssemester stipend på lånekassen og da fårjeg hele 40 344 kroner, og hvis jeg ikke da står så blir alt lån så er veldig usikker på det med lånekassa...klarer jo ikke å surre fram disse pengene heller. 

Synes alt er så vvanskelig å leste på lånekassen men er rett og slett litt dum her. 

Snakket på chat med akademiet og der fikk jeg fin informasjon om skolen, og de sa at jeg får faktura på pengene og at forfall ikke utløper før pengene fra lånekassen er kome tinn og at de kanskje er villig til å gå med på en nedbetaling også. 

Er jo gjeldfri om 3-4 måneder men som jeg skjønner så tar det 5 år før man kan gjøre noe som helst, altså for å bli fri for betalingsanmerkninger og da kan man vel ikke få noe av lånekassa da? Funger dette som vanlig lånn liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Nr til nav er 55 55 33 33, tror uføretrygd er tastevalg 4 (de sier uføretrygd på tlf).

Tenker du burde ringe lånekassen også. Tror nok du kan få lån der selv om du har betalingsanmerkninger. Lånet har lav rente og lang nedbetalingstid, så det er lave avdrag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS:

Tenker du at jeg kan få dekket tannbehandling av helfo fordi jeg har diagnose på papir pga av at jeg er 100 prosent uføre? Eller bare at alle som er uføre av psyke-grunn (uten diagnose) har rett på refusjon på tannbehandling?  

Jeg spør om dette fordi jeg er et litt uvanlig tilfelle, i og med at jeg faktisk ikke har en diagnose, og egentlig ikke er ferdig utredet. Har på en måte litt av alle psykiske sykdommer- også blir det såklart sammen mye å takle. Da sendte nav meg til en psykiatrer som skulle gjøre en vurdering av meg. Han mente at pga av dette hadde jeg dårlig funksjonsnivå i arbeidslivet, og at behandling ikke fungerte. Så han konkluderte med at uføretrygd skulle jeg ha.  

Men det vil si at jeg har ikke diagnose. Er det mulig å kunne få dekt dette på noen måte hun dette? At det f.eks kan gå under "manglende evne til egenomsorg pga av varig sykdom"? 

AnonymBruker
Skrevet

Betalingsanmerkninger slettes idet gjelden er betalt, det tar ikke 5 år lengre :)

og du kan få støtte fra Lånekassen selv om du har betalingsanmerkninger! 

men om du er "langt fra 25" og ikke kan søke voksenopplæring, har du brukt opp ungdomsretten? Og har du eventuelt søkt utvidet ungdomsrett? Det er til du er 24, og du kan ha rett på utvidet ungdomsrett (altså mer enn de vanlige 3-4 årene på vgs) dersom du har mye fravær grunnet sykdom. 

Anonymkode: fbc71...6df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er for ung.. er langt under 25..

Vanskelig å være over 18 og langt under 25 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...