AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg har alltid ment at "lavkarbo" ofte er knyttet til noe negativt. Tidligere var jeg faktisk ganske i mot å spise færre karbohydrater, men jeg har nå selv bestemt for å kutte ganske kraftig ned på det. Det er mitt personlige valg. Jeg kommer ikke til å spise masse bacon, creme fraiche og helmelk, men heller avokado, nøtter, olivenolje, fet fisk, egg osv. Jeg har ennå til gode å se en matplan med færre karbohydrater som ikke er overøst med fett, men heller sunne og næringsrike måltider med færre karbohydrater og sunt fett. Noen tips til sunne måltider som ikke inneholder mange karbohydrater? Dette har jeg spist i dag i tillegg til hverdagsaktivitet, og 45 min lavintensitets trening. Frokost: Chiagrøt med kokosmelk: 1 SS havregryn, 2 SS chiafrø, mandelmelk, gresk yoghurt, med kanel, blåbær og kokosflak Lunsj: Kyllingsalat med avokado, pinjekjerner, fetaost, babyleaf mix, paprika, grønnsaksris, brokkoliris og blomkålris med en dressing av pesto blandet med kesam og en dæsj olivenolje. Hadde også noen oliven med paprika på toppen. Middag: Kyllingfilet med kremostfyll (snøfrisk) og spekeskinke, med blomkålmos med litt smør (vita hjertego) og gresk yoghurt, med kokte/stekte grønnsaker Jeg har i tillegg spist 1 eple, og 3 små babybel ost. Noen tanker om hva jeg eventuelt mangler her? Om jeg kan legge til noe? Skifte ut noe? Ønsker også generelle mattips rundt mat med færre karbohydrater som er næringsrik mat og ikke er overøst med masse fett. Anonymkode: c1852...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Del Skrevet 5. januar 2021 Målet mitt er naturlig nok å kutte (ned på) karbohydrater i kostholdet mitt, samt gå ned i vekt. Jeg vet ikke om jeg nå spiser for mye, eller for lite, men en ting jeg har lagt merke til er at kroppen slipper vann mye lettere. Bare natt til i dag våknet jeg 3 - 4 ganger for å tisse på natta... Sånn sett er det ganske slitsomt. Jeg har tidligere telt kalorier, og er egentlig dritt lei av det så jeg vil helst unngå det. Porsjonene mine er helt vanlige porsjoner, middagen i går ble kanskje litt stor, men salaten til lunsj i dag var rester, og i går fråtset jeg litt i den. Anonymkode: c1852...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Del Skrevet 5. januar 2021 Mengde fett har ikke noe med type fett å gjøre, og mengden karbohydrat styrer du med porsjonsstørrelser og mengde karbohydratrike matvarer. Selv er jeg glad i så mye forskjellig mat, og ville gått lei veldig fort om jeg skulle levd på "sunt fett". Så det som mangler, er eventuelt "matglede" - det vet bare du, om dette er mat som frister deg. 2 år med moderat lavkarbo var bra for meg for å få opp næringsstatus - er det ikke derfor man spiser lavkarbo, da, fordi karbohydratrike matvarer tar plassen for mer næringsrike matvarer - men det ga meg et sug jeg aldri skulle trodd var mulig, etter brød, pasta, pannekaker, frokostblandinger og grøt. Nå spiser jeg ganske i tråd med myndighetenes anbefalinger om inntak av karbohydrat, men mye mer fett - uten at jeg spiser for lite protein - hvordan det skal være mulig, vet ikke jeg, men kanskje de vet noe vi andre ikke er forunt å forstå. Anonymkode: e55e2...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Del Skrevet 5. januar 2021 Spiser en del hodekål, synes det er mye en kan lagemed det. Kålruller, kålpudding, stirfry (f.eks https://www.dietdoctor.com/recipes/keto-asian-cabbage-stir-fry , men bruker bare kål, kjøttdeig, smør, salt, pepper og karri). Anonymkode: f7e4d...5e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg spiser omtrent det samme som deg, med unntak av eple og havregryn. Det har ingenting i et lavkarbokosthold å gjøre. Anonymkode: 4ec58...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg spiser omtrent det samme som deg, med unntak av eple og havregryn. Det har ingenting i et lavkarbokosthold å gjøre. Anonymkode: 4ec58...c53 Kunne du delt eksempel på hva du spiser i løpet av en dag? Anonymkode: c1852...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Del Skrevet 5. januar 2021 Spiser mye likt som deg. I dag hadde vi kyllinglår og søtpotetstappe til middag. Kjempe godt 👌 (går ikke på så ekstremt lavkarbo slik som jeg gjorde før). Jeg ligger på 50 til 100 karbo til dagen. I min ekstreme periode oversteig jeg ikke 30 gram karbo. Det går i egg, kylling, fisk, grønnsaker over bakken (tillater meg rotgrønnsaker av og til) nøtter, frø, salat, avokado, sunne oljer, proteinshake med lite karbo blandet med mandel melk Spiser ikke gluten da jeg ikke tåler det så godt, også kuttet ned på melkeprodukter pga får veldig mye halsbrann av meieriprodukter. For meg handler denne endring pga helseproblemer. Jeg har (hadde) mye mageproblemer, pms, hudproblemer, leddsmerter, veldig ofte sliten, hunger etter søtt og surt. Etter en stund på dette kostholdet så avtar alle disse problemene. Anonymkode: b47d2...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå