GĂ„ til innhold

6,8 i kolesterol. Jente18 😐

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hjemmelaget med usunn bunn og ost😭 Og kjþtt. Ost er jo det verste

Anonymkode: eaf47...4cc

Du mÄ roe deg ned. Du dÞr ikke av Ä spise den pizzaen. Og sÄ gÄr du til fastlegen din og snakker med vedkommende om at kolesterolet er forhÞyet samt hvor bekymret du er for dette slik at du ogsÄ fÄr hjelp for det psykiske. Kanskje kan du bli henvist til ernÊringsfysiolog slik at du kan fÄ litt mer kunnskap om ernÊring og lÊre at det handler om totalbildet og ikke en pizza eller en sjokolade fra eller til.

Anonymkode: 28bd9...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud jeg bare pelte av noe av osten, sÄ ble han sint pÄ meg fordi han mener at jeg tror at jeg vet alt og ikke vil hÞre pÄ ham nÄr han kjefter pÄ meg fordi jeg tydeligvis er lat og ikke trener nok fordi jeg sitter og jobber med skole i stedet for Ä lÞpe ute i -10 grader!! Jeg gÄr en time til skolen hver dag, mer enn andre gjÞr. Han er feit og trener ALDRI, og kjefter pÄ meg fordi han selv ikke har hÞyt kolesterol nÄr vi spiser samme mat! Han kan jo ikke legge skylden pÄ meg og bli SINT pÄ meg fordi jeg har hÞyt kolesterol, jeg har jo ikke valgt det jeg, og det gjÞr det ikke sÄ mye enklere at han skal ha pizza og annen drittmat hver eneste dag! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du mÄ roe deg ned. Du dÞr ikke av Ä spise den pizzaen. Og sÄ gÄr du til fastlegen din og snakker med vedkommende om at kolesterolet er forhÞyet samt hvor bekymret du er for dette slik at du ogsÄ fÄr hjelp for det psykiske. Kanskje kan du bli henvist til ernÊringsfysiolog slik at du kan fÄ litt mer kunnskap om ernÊring og lÊre at det handler om totalbildet og ikke en pizza eller en sjokolade fra eller til.

Jeg vet mye om ernÊring og hadde spist sunt om jeg bodde alene, men han kjÞper sÞren min sjokolade osv til meg hver dag uten Ä prÞve Ä hjelpe meg litt engang, bare kjefter fordi jeg ikke trener nok! Jeg er nesten undervektig, sÄ snakker han om at han har slanker seg masse fordi han rydder hjemme.... 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Pappa og broren min skal alltid ha pizza eller pasta eller liknende til middag, hva skal jeg gjĂžre? Kan jo ikke sitte og knaske pĂ„ knekkebrĂžd ved siden av dem? Skulle Ăžnske jeg bodde alene😭

Problemet ditt er vel ikke mel og karbohydrater? Er det dressing , sÄ er det gjerne olivenolje som er fettet i den, og den olja gir jo det gode kolestrolet. Det du skal vÊre forsiktig med angÄende pizza er vel mest fet ost. Hvis du lager pizzaen selv sÄ fÄr du full kontroll, og bruk mager ost pÄ stykket ditt. Blir det for tÞrt sÄ bruk olivenolje.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet mye om ernÊring og hadde spist sunt om jeg bodde alene, men han kjÞper sÞren min sjokolade osv til meg hver dag uten Ä prÞve Ä hjelpe meg litt engang, bare kjefter fordi jeg ikke trener nok! Jeg er nesten undervektig, sÄ snakker han om at han har slanker seg masse fordi han rydder hjemme.... 

GÄ over til bedre sjokolade. Den mÞrke sjokoladen har mer kakaofett enn melkefett. Ta en skikkelig prat med broren din og forklar hvorfor du mÄ velge riktig type fett.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud pappa er jo syk i hodet, skriker og kjefter mens jeg sitter og grÄter og kaller meg lat fordi jeg ikke er pÄ treningssenter, og at alle vennene mine ogsÄ er late, og at grunnen til at han har lavt kolesterol er fordi han rydder sÄ mye

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe fascinerende nifst med sĂ„nne trĂ„der, men jeg mĂ„ begrense meg sĂ„ ikke jeg ogsĂ„ fĂ„r hjerneskadeÂ đŸ˜”

Anonymkode: a9135...a74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er 18 Är og har mulighet til Ä flytte ut. At du er nesten undervektig betyr forÞvrig ikke at du har mye kompetanse om ernÊring. Det er hverken sunt Ä veie for mye eller for lite. En ernÊringsfysiolog har en mastergrad i sitt felt og innehar en kompetanse de aller fleste (ogsÄ vi med en viss utdannelse innen feltet) bÞr vÊre ydmyk ovenfor og Þnske Ä lÊre fra. Du kan nok ikke fÄ hjelp med kolesterolet ditt her inne og er nÞdt Ä snakke med fastlegen din.

• Liker 1
Skrevet

NÄ er du bare tullete. Du skriker etter oppmerksomhet her inne, om din far er sÄ teit sÄ kan du faktisk bare flytte ut.  SÄ kan du ta vare pÄ kostholdet ditt helt pÄ egenhÄnd, siden du heller ikke tenker det er ok Ä gÄ til fastlege.

Kostholdet ditt alene kan IKKE fikse det hÞye kolesterolet, faren din kan IKKE tvinge deg til Ä spise sjokolade. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er noe fascinerende nifst med sĂ„nne trĂ„der, men jeg mĂ„ begrense meg sĂ„ ikke jeg ogsĂ„ fĂ„r hjerneskadeÂ đŸ˜”

Anonymkode: a9135...a74

HĂŠ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du er 18 Är og har mulighet til Ä flytte ut. At du er nesten undervektig betyr forÞvrig ikke at du har mye kompetanse om ernÊring. Det er hverken sunt Ä veie for mye eller for lite. En ernÊringsfysiolog har en mastergrad i sitt felt og innehar en kompetanse de aller fleste (ogsÄ vi med en viss utdannelse innen feltet) bÞr vÊre ydmyk ovenfor og Þnske Ä lÊre fra. Du kan nok ikke fÄ hjelp med kolesterolet ditt her inne og er nÞdt Ä snakke med fastlegen din.

Vet at det ikke er sunt Ä vÊre undervektig, nettopp derfor jeg synes det er teit av pappa Ä fÄ meg til Ä fÞle meg feit 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tÄnegla skrev (7 minutter siden):

NÄ er du bare tullete. Du skriker etter oppmerksomhet her inne, om din far er sÄ teit sÄ kan du faktisk bare flytte ut.  SÄ kan du ta vare pÄ kostholdet ditt helt pÄ egenhÄnd, siden du heller ikke tenker det er ok Ä gÄ til fastlege.

Kostholdet ditt alene kan IKKE fikse det hÞye kolesterolet, faren din kan IKKE tvinge deg til Ä spise sjokolade. 

Men det gikk fra 6,4 til 5,2 pÄ fire uker da jeg spiste sunnere? Det gikk opp da jeg spiste litt sjokolade da...

Skrevet

Kosthold alene..........

Kom deg til fastlege, og flytt hjemmefra. Evt. fÄ fastlege til Ä forklare din far ( og deg) hvordan dette med kolesterol fungerer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Men det gikk fra 6,4 til 5,2 pÄ fire uker da jeg spiste sunnere? Det gikk opp da jeg spiste litt sjokolade da...

Tok du prĂžvene fastene?

Anonymkode: f5f51...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herregud pappa er jo syk i hodet, skriker og kjefter mens jeg sitter og grÄter og kaller meg lat fordi jeg ikke er pÄ treningssenter, og at alle vennene mine ogsÄ er late, og at grunnen til at han har lavt kolesterol er fordi han rydder sÄ mye

Ingen skal pÄ treningssenter nÄ under coronatiltakene. Skriking og kjefting mÄ han slutte med. Det skal du ikke ha. Det kan vÊre at det er pÄ tide Ä flytte hjemmefra og ta full kontroll og det fulle ansvaret over eget liv og kosthold, samt komme unna kjefting og styr.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lett Ä bo hjemme nÄr foreldrene ikke spiser sunt!

Anonymkode: 90afa...564

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok du prĂžvene fastene?

Anonymkode: f5f51...df3

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lett Ä bo hjemme nÄr foreldrene ikke spiser sunt!

EnigđŸ„ș

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

EnigđŸ„ș

Hadde det samme problemet med usunn mat hjemme.  Flyttet hjemmefra rett etter  vgs.!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...