Gå til innhold

6,8 i kolesterol. Jente18 😐

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hjemmelaget med usunn bunn og ost😭 Og kjøtt. Ost er jo det verste

Anonymkode: eaf47...4cc

Du må roe deg ned. Du dør ikke av å spise den pizzaen. Og så går du til fastlegen din og snakker med vedkommende om at kolesterolet er forhøyet samt hvor bekymret du er for dette slik at du også får hjelp for det psykiske. Kanskje kan du bli henvist til ernæringsfysiolog slik at du kan få litt mer kunnskap om ernæring og lære at det handler om totalbildet og ikke en pizza eller en sjokolade fra eller til.

Anonymkode: 28bd9...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud jeg bare pelte av noe av osten, så ble han sint på meg fordi han mener at jeg tror at jeg vet alt og ikke vil høre på ham når han kjefter på meg fordi jeg tydeligvis er lat og ikke trener nok fordi jeg sitter og jobber med skole i stedet for å løpe ute i -10 grader!! Jeg går en time til skolen hver dag, mer enn andre gjør. Han er feit og trener ALDRI, og kjefter på meg fordi han selv ikke har høyt kolesterol når vi spiser samme mat! Han kan jo ikke legge skylden på meg og bli SINT på meg fordi jeg har høyt kolesterol, jeg har jo ikke valgt det jeg, og det gjør det ikke så mye enklere at han skal ha pizza og annen drittmat hver eneste dag! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du må roe deg ned. Du dør ikke av å spise den pizzaen. Og så går du til fastlegen din og snakker med vedkommende om at kolesterolet er forhøyet samt hvor bekymret du er for dette slik at du også får hjelp for det psykiske. Kanskje kan du bli henvist til ernæringsfysiolog slik at du kan få litt mer kunnskap om ernæring og lære at det handler om totalbildet og ikke en pizza eller en sjokolade fra eller til.

Jeg vet mye om ernæring og hadde spist sunt om jeg bodde alene, men han kjøper søren min sjokolade osv til meg hver dag uten å prøve å hjelpe meg litt engang, bare kjefter fordi jeg ikke trener nok! Jeg er nesten undervektig, så snakker han om at han har slanker seg masse fordi han rydder hjemme.... 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Pappa og broren min skal alltid ha pizza eller pasta eller liknende til middag, hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke sitte og knaske på knekkebrød ved siden av dem? Skulle ønske jeg bodde alene😭

Problemet ditt er vel ikke mel og karbohydrater? Er det dressing , så er det gjerne olivenolje som er fettet i den, og den olja gir jo det gode kolestrolet. Det du skal være forsiktig med angående pizza er vel mest fet ost. Hvis du lager pizzaen selv så får du full kontroll, og bruk mager ost på stykket ditt. Blir det for tørt så bruk olivenolje.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet mye om ernæring og hadde spist sunt om jeg bodde alene, men han kjøper søren min sjokolade osv til meg hver dag uten å prøve å hjelpe meg litt engang, bare kjefter fordi jeg ikke trener nok! Jeg er nesten undervektig, så snakker han om at han har slanker seg masse fordi han rydder hjemme.... 

Gå over til bedre sjokolade. Den mørke sjokoladen har mer kakaofett enn melkefett. Ta en skikkelig prat med broren din og forklar hvorfor du må velge riktig type fett.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud pappa er jo syk i hodet, skriker og kjefter mens jeg sitter og gråter og kaller meg lat fordi jeg ikke er på treningssenter, og at alle vennene mine også er late, og at grunnen til at han har lavt kolesterol er fordi han rydder så mye

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe fascinerende nifst med sånne tråder, men jeg må begrense meg så ikke jeg også får hjerneskade 😵

Anonymkode: a9135...a74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er 18 år og har mulighet til å flytte ut. At du er nesten undervektig betyr forøvrig ikke at du har mye kompetanse om ernæring. Det er hverken sunt å veie for mye eller for lite. En ernæringsfysiolog har en mastergrad i sitt felt og innehar en kompetanse de aller fleste (også vi med en viss utdannelse innen feltet) bør være ydmyk ovenfor og ønske å lære fra. Du kan nok ikke få hjelp med kolesterolet ditt her inne og er nødt å snakke med fastlegen din.

• Liker 1
Skrevet

Nå er du bare tullete. Du skriker etter oppmerksomhet her inne, om din far er så teit så kan du faktisk bare flytte ut.  Så kan du ta vare på kostholdet ditt helt på egenhånd, siden du heller ikke tenker det er ok å gå til fastlege.

Kostholdet ditt alene kan IKKE fikse det høye kolesterolet, faren din kan IKKE tvinge deg til å spise sjokolade. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er noe fascinerende nifst med sånne tråder, men jeg må begrense meg så ikke jeg også får hjerneskade 😵

Anonymkode: a9135...a74

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du er 18 år og har mulighet til å flytte ut. At du er nesten undervektig betyr forøvrig ikke at du har mye kompetanse om ernæring. Det er hverken sunt å veie for mye eller for lite. En ernæringsfysiolog har en mastergrad i sitt felt og innehar en kompetanse de aller fleste (også vi med en viss utdannelse innen feltet) bør være ydmyk ovenfor og ønske å lære fra. Du kan nok ikke få hjelp med kolesterolet ditt her inne og er nødt å snakke med fastlegen din.

Vet at det ikke er sunt å være undervektig, nettopp derfor jeg synes det er teit av pappa å få meg til å føle meg feit 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (7 minutter siden):

Nå er du bare tullete. Du skriker etter oppmerksomhet her inne, om din far er så teit så kan du faktisk bare flytte ut.  Så kan du ta vare på kostholdet ditt helt på egenhånd, siden du heller ikke tenker det er ok å gå til fastlege.

Kostholdet ditt alene kan IKKE fikse det høye kolesterolet, faren din kan IKKE tvinge deg til å spise sjokolade. 

Men det gikk fra 6,4 til 5,2 på fire uker da jeg spiste sunnere? Det gikk opp da jeg spiste litt sjokolade da...

Skrevet

Kosthold alene..........

Kom deg til fastlege, og flytt hjemmefra. Evt. få fastlege til å forklare din far ( og deg) hvordan dette med kolesterol fungerer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Men det gikk fra 6,4 til 5,2 på fire uker da jeg spiste sunnere? Det gikk opp da jeg spiste litt sjokolade da...

Tok du prøvene fastene?

Anonymkode: f5f51...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herregud pappa er jo syk i hodet, skriker og kjefter mens jeg sitter og gråter og kaller meg lat fordi jeg ikke er på treningssenter, og at alle vennene mine også er late, og at grunnen til at han har lavt kolesterol er fordi han rydder så mye

Ingen skal på treningssenter nå under coronatiltakene. Skriking og kjefting må han slutte med. Det skal du ikke ha. Det kan være at det er på tide å flytte hjemmefra og ta full kontroll og det fulle ansvaret over eget liv og kosthold, samt komme unna kjefting og styr.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lett å bo hjemme når foreldrene ikke spiser sunt!

Anonymkode: 90afa...564

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok du prøvene fastene?

Anonymkode: f5f51...df3

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke lett å bo hjemme når foreldrene ikke spiser sunt!

Enig🥺

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig🥺

Hadde det samme problemet med usunn mat hjemme.  Flyttet hjemmefra rett etter  vgs.!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...