AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er så redd nå! Spiste en hel sjokoladeplate og masse is osv. som jeg hadde spart etter blodprøven i dag siden jeg hadde spiste sunt denne måneden, så får jeg beskjed om at kolesterolet er på 6,8... Jeg er bare 18 ÅR og nesten undervektig, hvorfor må livet være så urettferdig? 😭 Jeg spiser jo sunt, og ingen i familien har høyt kolesterol! Ååååå og jeg bor med familien, og de vil ikke lage spesialmat til meg, så nå må jeg være særingen som skal lage egen middag av bønner og salat hver dag... Åå hva gjør jeg? Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Kolesterol har nok ikke noe med vekt å gjøre. Folk som er overvektig kan ha lavere kolesterol enn slanke mennesker. Du trenger ikke leve på salat for å få nivået ned. Kutt ned på mettet fett. Har hørt havregrøt et bra for kolesterolet, men er ingen ekspert. Det kan også være du har et arvelig problem. Ikke nødvendigvis fra din mor eller far men lengre bak i slekta. Hør med noen som kan dette. Kvinneguiden er nok ikke beste plassen siden vi alle er så forskjellig. Det går nok bra skal du se 💕 Anonymkode: 818f0...06a 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kolesterol har nok ikke noe med vekt å gjøre. Folk som er overvektig kan ha lavere kolesterol enn slanke mennesker. Du trenger ikke leve på salat for å få nivået ned. Kutt ned på mettet fett. Har hørt havregrøt et bra for kolesterolet, men er ingen ekspert. Det kan også være du har et arvelig problem. Ikke nødvendigvis fra din mor eller far men lengre bak i slekta. Hør med noen som kan dette. Kvinneguiden er nok ikke beste plassen siden vi alle er så forskjellig. Det går nok bra skal du se 💕 Anonymkode: 818f0...06a Jeg spiser jo sunt, og spiser havregrøt hver eneste dag, og alt annet som er bra for kolesterol... Ingen i familien har det heller:/ Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Ut i fra verdien er dette totalkolesterol. Hva er nivået av henholdsvis LDL og HDL kolesterol? Totalnivået sier ingenting. Du kan godt han gode verdier av sunt kolesterol, som motvirker det usunne. Oppsummert - snakk med en lege. Ikke google. Og, om det hadde vært farlig er fastlegen din pliktig å ta kontakt for veiledning. Jeg har naturlig høyt kolesterol, av den usunne typen. Det er null fare, og null stress, er ikke bedt om å passe på kostholdet en gang, selv om jeg er dobbelt så gammel som deg. Da jeg også har gode verdier av HDL, og er slank og i fysisk god form. Anonymkode: 06457...97a 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ut i fra verdien er dette totalkolesterol. Hva er nivået av henholdsvis LDL og HDL kolesterol? Totalnivået sier ingenting. Du kan godt han gode verdier av sunt kolesterol, som motvirker det usunne. Oppsummert - snakk med en lege. Ikke google. Og, om det hadde vært farlig er fastlegen din pliktig å ta kontakt for veiledning. Jeg har naturlig høyt kolesterol, av den usunne typen. Det er null fare, og null stress, er ikke bedt om å passe på kostholdet en gang, selv om jeg er dobbelt så gammel som deg. Da jeg også har gode verdier av HDL, og er slank og i fysisk god form. Anonymkode: 06457...97a Det jeg har er jo vanlig kolesterol for de som er eldre, for de på 18 er 6,8 altfor høyt. LDL er 4,8 og HDL er 1,5, så er ikke bra Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Det er hudlegen min som vet det, ikke fastlegen Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er hudlegen min som vet det, ikke fastlegen Anonymkode: eaf47...4cc Da bestiller du en time hos fastlegen, som har riktig utdannelse til å gi deg gode svar Anonymkode: 06457...97a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da bestiller du en time hos fastlegen, som har riktig utdannelse til å gi deg gode svar Anonymkode: 06457...97a Hudlegen har jo samme, men lengre utdannelse enn fastleger? Anonymkode: eaf47...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er så redd for å dø nå, kjenner hjertet mitt banke, og vil bare kaste opp den sjokoladen jeg spiste i sted😩 Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hudlegen har jo samme, men lengre utdannelse enn fastleger? Anonymkode: eaf47...4cc Ikke på kolesterol. Dette har de ikke spesialisering, eller kursing, innen. Da det er en helt annen gren, som vanligvis starter med en allmennlege, med mindre det avdekkes tilstander som krever mer spesialisering. Hvorfor har du tatt blodprøver hos en hudlege? Anonymkode: 06457...97a 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke på kolesterol. Dette har de ikke spesialisering, eller kursing, innen. Da det er en helt annen gren, som vanligvis starter med en allmennlege, med mindre det avdekkes tilstander som krever mer spesialisering. Hvorfor har du tatt blodprøver hos en hudlege? Anonymkode: 06457...97a Men hudlegen har jo en spesialisering etter medisinstudiet, har fastlegen det?😶 Jeg tar blodprøver hver måned nå siden jeg går på isotretinoin, men neste måned er siste gangen, så vet ikke hva jeg skal gjøre da. Kommer til å være paranoid for hjerteinfarkt hele tiden Anonymkode: eaf47...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 Selvsagt vet hudleger hva som er normalt kolesterol! Anonymkode: 90afa...564
tånegla Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hudlegen har jo en spesialisering etter medisinstudiet, har fastlegen det?😶 Jeg tar blodprøver hver måned nå siden jeg går på isotretinoin, men neste måned er siste gangen, så vet ikke hva jeg skal gjøre da. Kommer til å være paranoid for hjerteinfarkt hele tiden Anonymkode: eaf47...4cc Hudlege har spesialisering på HUD ikke kolesterol. Kontakt fastlege som vil følge deg opp og evt henvise videre til rette i stanser ved behov. Mest sannsynlig vil du få resept på kolesterolsenkende tabletter. Den sjokoladen du har spist spiller ingen rolle fra eller til. Du trenger ikke spesialmat med bønner og annet. Bare vær litt obs på fett i det daglige og spis sunt, om det er arvelig høyt kolesterol er det vanskelig å regulere kun ved matinntak. 2
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 Fastlegen er spesialist inom almennmedisin. Hudlegen spesialist på hud. Alle har samme grunnutdannelse inkl tjenestegjøring. SÅ tar de spesialistutdannelsen. Hva kan du gjøre med høyt kolestrol: Høyt kolesterol - hva bør du spise? - NHI.no Mat og fysisk aktivitet. Om kolestrol: Høyt kolesterol (hyperlipidemi) - NHI.no Personer som har kjent hjerte- og karsykdom, eller som har økt risiko for slik sykdom, bør ideelt ha totalkolesterol under 5 mmol/L. Det gode kolesterolet HDL bør ikke være under 1,1-1,3, og LDL-kolesterolet bør være under 2,5 mmol/L. Triglycerider bør være under 2 mmol/L. Personer som ikke har hjerte- og karsykdom eller økt risiko, kan gjerne ha høyere verdier uten at det er nødvendig med behandling.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 tånegla skrev (14 minutter siden): Hudlege har spesialisering på HUD ikke kolesterol. Kontakt fastlege som vil følge deg opp og evt henvise videre til rette i stanser ved behov. Mest sannsynlig vil du få resept på kolesterolsenkende tabletter. Den sjokoladen du har spist spiller ingen rolle fra eller til. Du trenger ikke spesialmat med bønner og annet. Bare vær litt obs på fett i det daglige og spis sunt, om det er arvelig høyt kolesterol er det vanskelig å regulere kun ved matinntak. Men jeg spiser jo nesten ikke mettet fett osv, spise sunt, og det er jo ikke arvelig når ingen i familien har det😫 Har hørt så mye negative bivirkninger av de pillene for kolesterol... Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 tranedatter skrev (4 minutter siden): Fastlegen er spesialist inom almennmedisin. Hudlegen spesialist på hud. Alle har samme grunnutdannelse inkl tjenestegjøring. SÅ tar de spesialistutdannelsen. Hva kan du gjøre med høyt kolestrol: Høyt kolesterol - hva bør du spise? - NHI.no Mat og fysisk aktivitet. Om kolestrol: Høyt kolesterol (hyperlipidemi) - NHI.no Personer som har kjent hjerte- og karsykdom, eller som har økt risiko for slik sykdom, bør ideelt ha totalkolesterol under 5 mmol/L. Det gode kolesterolet HDL bør ikke være under 1,1-1,3, og LDL-kolesterolet bør være under 2,5 mmol/L. Triglycerider bør være under 2 mmol/L. Personer som ikke har hjerte- og karsykdom eller økt risiko, kan gjerne ha høyere verdier uten at det er nødvendig med behandling. Men jeg har jo lest alle de artiklene og spiser sånn som de sier er sunt😩 Anonymkode: eaf47...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 Om du leser pakningsvedlegget til medisinen din vil du se at forhøya verdier av kolesterol er en vanlig bivirkning. Rart ikke legen har opplyst om det. Har han ikke begrunnet hvorfor du tar kolesterolprøver? Etter at du er ferdig med medisinen vil nok kolesterolnivået bli kontrollert og da er det nok mest sannsynlig tilbake til normalt nivå. Men dette er absolutt noe du bør snakke med hudlegen din om. Anonymkode: 4f701...6f8 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du leser pakningsvedlegget til medisinen din vil du se at forhøya verdier av kolesterol er en vanlig bivirkning. Rart ikke legen har opplyst om det. Har han ikke begrunnet hvorfor du tar kolesterolprøver? Etter at du er ferdig med medisinen vil nok kolesterolnivået bli kontrollert og da er det nok mest sannsynlig tilbake til normalt nivå. Men dette er absolutt noe du bør snakke med hudlegen din om. Anonymkode: 4f701...6f8 Vet det, men det var jo høyt før jeg startet på medisinen, så er ikke derfor jeg har fått høyt kolesterol. Anonymkode: eaf47...4cc
studerende Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er så redd for å dø nå, kjenner hjertet mitt banke, og vil bare kaste opp den sjokoladen jeg spiste i sted😩 Anonymkode: eaf47...4cc Høy kolesterol kan riktignok gi hjerte/kar sykdom, men neppe før du nærmer deg 50 år. Den sjokoladeplata synes jeg du skal nyte med god samvittighet. Dersom du har totalkolesterol på over 6 så bør du snakke med fastlegen om du bør testes for familiær hyperkolesterolemi. Endret 5. januar 2021 av studerende 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 Ta kontakt med fastlegen din! Bare sånn for å gi deg et perspektiv - jeg oppdaget i en alder av 20 at jeg hadde 10 i kolesterol, og at dette kommer grunnet en genfeil. Selv om dine foreldre ikke har denne genfeilen kan den komme fra et annet ledd i slekten din. Fastlegen din vil ta blodprøver og finne ut hva som er årsaken til ditt nivå. Jeg går nå på kolesterolsenkende medisiner og ligger nå på ca 5 som er bra. Jeg har fått beskjed om at det er begrenset hvor mye man kan påvirke kolesterolet med matinntak så lenge man lever et noenlunde sunt og aktivt liv. Anonymkode: e369a...f4e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå