GĂ„ til innhold

6,8 i kolesterol. Jente18 😐

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sĂ„ redd nĂ„! Spiste en hel sjokoladeplate og masse is osv. som jeg hadde spart etter blodprĂžven i dag siden jeg hadde spiste sunt denne mĂ„neden, sĂ„ fĂ„r jeg beskjed om at kolesterolet er pĂ„ 6,8... Jeg er bare 18 ÅR og nesten undervektig, hvorfor mĂ„ livet vĂŠre sĂ„ urettferdig? 😭 Jeg spiser jo sunt, og ingen i familien har hĂžyt kolesterol! ÅÄÄÄÄ og jeg bor med familien, og de vil ikke lage spesialmat til meg, sĂ„ nĂ„ mĂ„ jeg vĂŠre sĂŠringen som skal lage egen middag av bĂžnner og salat hver dag... Ă…Ă„ hva gjĂžr jeg?

Anonymkode: eaf47...4cc

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439105-68-i-kolesterol-jente18-%F0%9F%98%90/
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kolesterol har nok ikke noe med vekt Ä gjÞre. Folk som er overvektig kan ha lavere kolesterol enn slanke mennesker. Du trenger ikke leve pÄ salat for Ä fÄ nivÄet ned. Kutt ned pÄ mettet fett. Har hÞrt havregrÞt et bra for kolesterolet, men er ingen ekspert. Det kan ogsÄ vÊre du har et arvelig problem. Ikke nÞdvendigvis fra din mor eller far men lengre bak i slekta. 

HÞr med noen som kan dette. Kvinneguiden er nok ikke beste plassen siden vi alle er sÄ forskjellig. 

Det gĂ„r nok bra skal du se 💕

Anonymkode: 818f0...06a

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kolesterol har nok ikke noe med vekt Ä gjÞre. Folk som er overvektig kan ha lavere kolesterol enn slanke mennesker. Du trenger ikke leve pÄ salat for Ä fÄ nivÄet ned. Kutt ned pÄ mettet fett. Har hÞrt havregrÞt et bra for kolesterolet, men er ingen ekspert. Det kan ogsÄ vÊre du har et arvelig problem. Ikke nÞdvendigvis fra din mor eller far men lengre bak i slekta. 

HÞr med noen som kan dette. Kvinneguiden er nok ikke beste plassen siden vi alle er sÄ forskjellig. 

Det gĂ„r nok bra skal du se 💕

Anonymkode: 818f0...06a

Jeg spiser jo sunt, og spiser havregrĂžt hver eneste dag, og alt annet som er bra for kolesterol... Ingen i familien har det heller:/

AnonymBruker

Ut i fra verdien er dette totalkolesterol. Hva er nivÄet av henholdsvis LDL og HDL kolesterol? TotalnivÄet sier ingenting. Du kan godt han gode verdier av sunt kolesterol, som motvirker det usunne. 

Oppsummert - snakk med en lege. Ikke google. Og, om det hadde vÊrt farlig er fastlegen din pliktig Ä ta kontakt for veiledning. 

Jeg har naturlig hÞyt kolesterol, av den usunne typen. Det er null fare, og null stress, er ikke bedt om Ä passe pÄ kostholdet en gang, selv om jeg er dobbelt sÄ gammel som deg. Da jeg ogsÄ har gode verdier av HDL, og er slank og i fysisk god form. 

Anonymkode: 06457...97a

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ut i fra verdien er dette totalkolesterol. Hva er nivÄet av henholdsvis LDL og HDL kolesterol? TotalnivÄet sier ingenting. Du kan godt han gode verdier av sunt kolesterol, som motvirker det usunne. 

Oppsummert - snakk med en lege. Ikke google. Og, om det hadde vÊrt farlig er fastlegen din pliktig Ä ta kontakt for veiledning. 

Jeg har naturlig hÞyt kolesterol, av den usunne typen. Det er null fare, og null stress, er ikke bedt om Ä passe pÄ kostholdet en gang, selv om jeg er dobbelt sÄ gammel som deg. Da jeg ogsÄ har gode verdier av HDL, og er slank og i fysisk god form. 

Det jeg har er jo vanlig kolesterol for de som er eldre, for de pÄ 18 er 6,8 altfor hÞyt. LDL er 4,8 og HDL er 1,5, sÄ er ikke bra

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er hudlegen min som vet det, ikke fastlegen 

Da bestiller du en time hos fastlegen, som har riktig utdannelse til Ă„ gi deg gode svar :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da bestiller du en time hos fastlegen, som har riktig utdannelse til Ă„ gi deg gode svar :)

Hudlegen har jo samme, men lengre utdannelse enn fastleger?

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hudlegen har jo samme, men lengre utdannelse enn fastleger?

Ikke pÄ kolesterol. Dette har de ikke spesialisering, eller kursing, innen. Da det er en helt annen gren, som vanligvis starter med en allmennlege, med mindre det avdekkes tilstander som krever mer spesialisering. 

Hvorfor har du tatt blodprÞver hos en hudlege? 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke pÄ kolesterol. Dette har de ikke spesialisering, eller kursing, innen. Da det er en helt annen gren, som vanligvis starter med en allmennlege, med mindre det avdekkes tilstander som krever mer spesialisering. 

Hvorfor har du tatt blodprÞver hos en hudlege? 

Men hudlegen har jo en spesialisering etter medisinstudiet, har fastlegen det?đŸ˜¶ Jeg tar blodprĂžver hver mĂ„ned nĂ„ siden jeg gĂ„r pĂ„ isotretinoin, men neste mĂ„ned er siste gangen, sĂ„ vet ikke hva jeg skal gjĂžre da. Kommer til Ă„ vĂŠre paranoid for hjerteinfarkt hele tiden

• Liker 1
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hudlegen har jo en spesialisering etter medisinstudiet, har fastlegen det?đŸ˜¶ Jeg tar blodprĂžver hver mĂ„ned nĂ„ siden jeg gĂ„r pĂ„ isotretinoin, men neste mĂ„ned er siste gangen, sĂ„ vet ikke hva jeg skal gjĂžre da. Kommer til Ă„ vĂŠre paranoid for hjerteinfarkt hele tiden

Hudlege har spesialisering pÄ HUD ikke kolesterol. Kontakt fastlege som vil fÞlge deg opp og evt henvise videre til rette i stanser ved behov. Mest sannsynlig vil du fÄ resept pÄ kolesterolsenkende tabletter. Den sjokoladen du har spist spiller ingen rolle fra eller til.  Du trenger ikke spesialmat med bÞnner og annet. Bare vÊr litt obs pÄ fett i det daglige og spis sunt, om det er arvelig hÞyt kolesterol er det vanskelig Ä regulere kun ved matinntak. 

• Liker 2

Annonse

Gjest tranedatter

Fastlegen er spesialist inom almennmedisin. Hudlegen spesialist pĂ„ hud. Alle har samme grunnutdannelse inkl tjenestegjĂžring. SÅ tar de spesialistutdannelsen.

Hva kan du gjÞre med hÞyt kolestrol: HÞyt kolesterol - hva bÞr du spise? - NHI.no

Mat og fysisk aktivitet. 

Om kolestrol: HÞyt kolesterol (hyperlipidemi) - NHI.no

Personer som har kjent hjerte- og karsykdom, eller som har Þkt risiko for slik sykdom, bÞr ideelt ha totalkolesterol under 5 mmol/L. Det gode kolesterolet HDL bÞr ikke vÊre under 1,1-1,3, og LDL-kolesterolet bÞr vÊre under 2,5 mmol/L. Triglycerider bÞr vÊre under 2 mmol/L. Personer som ikke har hjerte- og karsykdom eller Þkt risiko, kan gjerne ha hÞyere verdier uten at det er nÞdvendig med behandling. 

AnonymBruker
tÄnegla skrev (14 minutter siden):

Hudlege har spesialisering pÄ HUD ikke kolesterol. Kontakt fastlege som vil fÞlge deg opp og evt henvise videre til rette i stanser ved behov. Mest sannsynlig vil du fÄ resept pÄ kolesterolsenkende tabletter. Den sjokoladen du har spist spiller ingen rolle fra eller til.  Du trenger ikke spesialmat med bÞnner og annet. Bare vÊr litt obs pÄ fett i det daglige og spis sunt, om det er arvelig hÞyt kolesterol er det vanskelig Ä regulere kun ved matinntak. 

Men jeg spiser jo nesten ikke mettet fett osv, spise sunt, og det er jo ikke arvelig nĂ„r ingen i familien har detđŸ˜« Har hĂžrt sĂ„ mye negative bivirkninger av de pillene for kolesterol...

AnonymBruker
tranedatter skrev (4 minutter siden):

Fastlegen er spesialist inom almennmedisin. Hudlegen spesialist pĂ„ hud. Alle har samme grunnutdannelse inkl tjenestegjĂžring. SÅ tar de spesialistutdannelsen.

Hva kan du gjÞre med hÞyt kolestrol: HÞyt kolesterol - hva bÞr du spise? - NHI.no

Mat og fysisk aktivitet. 

Om kolestrol: HÞyt kolesterol (hyperlipidemi) - NHI.no

Personer som har kjent hjerte- og karsykdom, eller som har Þkt risiko for slik sykdom, bÞr ideelt ha totalkolesterol under 5 mmol/L. Det gode kolesterolet HDL bÞr ikke vÊre under 1,1-1,3, og LDL-kolesterolet bÞr vÊre under 2,5 mmol/L. Triglycerider bÞr vÊre under 2 mmol/L. Personer som ikke har hjerte- og karsykdom eller Þkt risiko, kan gjerne ha hÞyere verdier uten at det er nÞdvendig med behandling. 

Men jeg har jo lest alle de artiklene og spiser sĂ„nn som de sier er suntđŸ˜©Â 

Annonse
AnonymBruker

Om du leser pakningsvedlegget til medisinen din vil du se at forhÞya verdier av kolesterol er en vanlig bivirkning. Rart ikke legen har opplyst om det. Har han ikke begrunnet hvorfor du tar kolesterolprÞver? Etter at du er ferdig med medisinen vil nok kolesterolnivÄet bli kontrollert og da er det nok mest sannsynlig tilbake til normalt nivÄ. Men dette er absolutt noe du bÞr snakke med hudlegen din om.

Anonymkode: 4f701...6f8

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du leser pakningsvedlegget til medisinen din vil du se at forhÞya verdier av kolesterol er en vanlig bivirkning. Rart ikke legen har opplyst om det. Har han ikke begrunnet hvorfor du tar kolesterolprÞver? Etter at du er ferdig med medisinen vil nok kolesterolnivÄet bli kontrollert og da er det nok mest sannsynlig tilbake til normalt nivÄ. Men dette er absolutt noe du bÞr snakke med hudlegen din om.

Anonymkode: 4f701...6f8

Vet det, men det var jo hÞyt fÞr jeg startet pÄ medisinen, sÄ er ikke derfor jeg har fÄtt hÞyt kolesterol.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sĂ„ redd for Ă„ dĂž nĂ„, kjenner hjertet mitt banke, og vil bare kaste opp den sjokoladen jeg spiste i stedđŸ˜©

HÞy kolesterol kan riktignok gi hjerte/kar sykdom, men neppe fÞr du nÊrmer deg 50 Är. Den sjokoladeplata synes jeg du skal nyte med god samvittighet. Dersom du har totalkolesterol pÄ over 6 sÄ bÞr du snakke med fastlegen om du bÞr testes for familiÊr hyperkolesterolemi. 

Endret av studerende
  • Liker 3
AnonymBruker

Ta kontakt med fastlegen din! 

Bare sÄnn for Ä gi deg et perspektiv - jeg oppdaget i en alder av 20 at jeg hadde 10 i kolesterol, og at dette kommer grunnet en genfeil. Selv om dine foreldre ikke har denne genfeilen kan den komme fra et annet ledd i slekten din. Fastlegen din vil ta blodprÞver og finne ut hva som er Ärsaken til ditt nivÄ. Jeg gÄr nÄ pÄ kolesterolsenkende medisiner og ligger nÄ pÄ ca 5 som er bra. Jeg har fÄtt beskjed om at det er begrenset hvor mye man kan pÄvirke kolesterolet med matinntak sÄ lenge man lever et noenlunde sunt og aktivt liv.

Anonymkode: e369a...f4e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...