Gå til innhold

Druer

Anbefalte innlegg

Gjest Sesselja
Skrevet

Kan man sylte druer? Eventuelt oppbevare dem på annen måte? Og hvis de kan syltes, hvordan gjør jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Druesyltetøy

1 kg steinfrie grønne druer

2 sitroner i tynne skiver

600 g sukker

100 g melis

Og hvis du ønsker:

100 g lett ristede grovhakkede valnøttkjerner

¾ dl konjakk, brandy eller armagnac

Legg druer, sitronskiver og sukker/melis lagvis i en kjele. Bland sammen og dekk til. La stå og trekke et par timer til det begynner å safte seg. La koke opp og putre over middels varme en drøy time. Rør ofte. Ta av platen og la hvile noen minutter. Rør inn nøtter og konjakk, hvis du vil ha det, fyll på varme glass.

Gjest Sesselja
Skrevet

Det var kjapt svar!

Hva gjør du med drueskallet? Og legger du sitronen i skiver med eller uten skall? Fjerner du dem?

Sesselja-wannabe-husmor

Skrevet

Jeg beholder skallet på (tror ikke jeg gidder å skrelle 1 kg druer :ler:), etter en time koking er det ikke særlig igjen av det uansett. Jeg pleier å skrelle sitronene, men det er egentlig mest fordi jeg ikke er så glad i skall og biter i syltetøy (jeg kjøper alltid syltetøy på squeezy-flasker eller crystal-marmelade uten skall og biter), men du kan godt la skallet være på. En time koking og alt sukkeret gjør skallet mykt og søtt.

Gjest Sesselja
Skrevet

Dette blir første forsøk på sylting (utenom røresyltetøyet som står i kjøleskapet og vel strengt tatt ikke er syltet...), så hvordan gjør du det med oppbevaring? De varme glassene bør vel være bakteriefri-varme, så koker du dem eller kan jeg sette dem i stekeovnen? Må jeg gjøre noe annet? Kan de bare stå i hyllene eller skal de i kjøleskap/fryser eller noe annet finurlig? Hvor lang holdbarhet har slike hjemmesyltetøy?

Jeg sier som Dumdumboys: mas, mas, mas over hele linja...

Skrevet

Glassene skal være bakteriefrie. Du vasker og skyller dem godt og har dem i stekovn ved 100 grader i 10 minutter. Jeg oppbevarer syltetøyet i kjøleskap. Syltetøyet er vel holdbart et par uker etter at du har åpnet glasset, og så vidt jeg vet så lenge som et år i uåpnet glass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...