Gå til innhold

Bekkenplager, Må man til fysioterapeut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg er i uke 32 og har fått bekkenløsning eller låsing. Hadde ikke noe særlig av det i første svangerskap, men mest etter.. 

Uansett, legen min anbefalte å gå til fysioterapi, men i byen hvor jeg bor (legen har kontor en halvtime unna), er det lite tilbud, og for å være ærlig er jeg sliten med oppussing, barn og bare leve.. 

Bør jeg eller bør jeg ikke bestille time? Er det verdt prisen? 

Passer på å gå med gode sko, pute mellom bena, vanlig aktivitet som før eller til jeg blir sliten.. 

Anonymkode: d1208...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med kiropraktor da? Det gikk jeg til

Anonymkode: 1c339...9f3

Går jo under det samme. Jeg må fysisk reise til stedet og få beskjed om hjemmetrening. Er d verdt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk ingen hjelp av fysioterapeut, bare bortkastet penger på min bekkenløsning hvertfall.. Altså, det går jo mest sannsynlig over om noen uker. Les deg opp på nett, massevis av øvelser du kan lære deg som er gode for bekkenløsning/låsning

Anonymkode: 9feb8...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du velger å gå til fysio, kiropraktor eller manuellterapeut, ville eg forhørt meg om dei hadde erfaring med å jobbe med gravide. Ville vert ærlig og sagt du ikke har overskudd til øvelser, men trenger hjelp til å komme igjennom disse få ukene som er igjen. Er veldig mange manuelle teknikker som kan lindre noen dager. Gikk selv til MT og var mye bedre i 2 dager etter hver behandling. Det var nok til at eg kunne holde meg i arbeidslivet til permisjonen startet. 

Anonymkode: 24bae...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google bekkenløsning og øvelser. Mye nyttig på nett. For meg hjelper det faktisk veldig å tøye hoftene. Skal se om jeg finner øvelsen til deg.

Anonymkode: c553c...00a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne kan du ta i sofaen mens du hviler eller i senga før du står opp. Hjelper faktisk, og krever minimalt med innsats. ;)

Ryggliggende bekken strekk

strekk for bekkenet

Legg deg på gulvet som vist på bilde over, pass på at motsatt skulder og arm blir liggende på gulvet når du drar beinet til andre siden. Hold strekken i 30 sekunder. Her er det normalt å kjenne litt ubehag i bekkenområdet om du har fått en låsning, men etterhvert vil smertene bli mindre og du vil komme lenger ned med beinet til gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk ingen hjelp av fysioterapeut, bare bortkastet penger på min bekkenløsning hvertfall.. Altså, det går jo mest sannsynlig over om noen uker. Les deg opp på nett, massevis av øvelser du kan lære deg som er gode for bekkenløsning/låsning

Anonymkode: 9feb8...bde

Vet du tilfeldigvis om det er forskjellige øvelser om det er bekkenløsning eller låsning? Hvordan vet man hva man har? 

Om du velger å gå til fysio, kiropraktor eller manuellterapeut, ville eg forhørt meg om dei hadde erfaring med å jobbe med gravide. Ville vert ærlig og sagt du ikke har overskudd til øvelser, men trenger hjelp til å komme igjennom disse få ukene som er igjen. Er veldig mange manuelle teknikker som kan lindre noen dager. Gikk selv til MT og var mye bedre i 2 dager etter hver behandling. Det var nok til at eg kunne holde meg i arbeidslivet til permisjonen startet. 

Kan gjerne gjøre øvelser, men å kjøre i en time frem og tilbake for å møte opp der og betale 950 kr for noe jeg kunne funnet på nett, er ikke noe jeg ser på som veldig fristende 😅

Denne kan du ta i sofaen mens du hviler eller i senga før du står opp. Hjelper faktisk, og krever minimalt med innsats. ;)

Ryggliggende bekken strekk

strekk for bekkenet

Legg deg på gulvet som vist på bilde over, pass på at motsatt skulder og arm blir liggende på gulvet når du drar beinet til andre siden. Hold strekken i 30 sekunder. Her er det normalt å kjenne litt ubehag i bekkenområdet om du har fått en låsning, men etterhvert vil smertene bli mindre og du vil komme lenger ned med beinet til gulvet.

Link til flere øvelser her: 

https://www.ullevalkiropraktor.no/smertefri-fra-bekkenlasning/

Tuuusen takk ❤️❤️ det var supert, dette skal jeg se på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bekkenløsning er hormonelt og noe alle gravide får, men ikke alle kjenner noe til det. 

Bekkenlåsning er en fysisk låsning som kan avhjelpes med teknikker som vist over.

Anonymkode: d73bb...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke offer du spør her når det finnes mange klarsynte. Må være mye kjappere å bare ringe en klarsynt, da. 

Anonymkode: 1e08f...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysioterapi gjorde vondt verre for min del. Tenkte ikke på å spørre om hun hadde erfaring med gravide, for jeg tok som en selvfølge at jeg fikk time hos noen som hadde god peiling.

Anonymkode: 46257...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kjempe god nytte av fysioterapi! Hun jeg gikk til var spesialist på gravide. Gikk til henne for privat timer, samt bassengtrening to ganger i uken. 

Det hjalp meg skikkelig, men fikk dessverre svangerskapsforgiftning, så da utgikk all trening, så nå er bekkenet mitt helt på tur. 

Jeg ville forsøkt, ts, jeg er veldig glad for at jeg gjorde det jeg kunne! 

Anonymkode: 8a203...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fysioterapi gjorde vondt verre for min del. Tenkte ikke på å spørre om hun hadde erfaring med gravide, for jeg tok som en selvfølge at jeg fikk time hos noen som hadde god peiling.

Anonymkode: 46257...92e

Tja. Fysioterapeutene blir utdannet som generalister. Og i mange (spesielt små) kommuner må du behandle alle pasientgrupper. Så er man spesialist i lungefysioterapi må man fortsatt behandle muskel og skjelett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapi hjalp meg ingenting da jeg hadde bekkenløsning, men det hjelper jo noen, så det er lurt av deg å ta øvelsene de over har gitt deg eller finne noe annet på nett :) 

De eneste som har klart å få skikk på kroppen min ellers er faktisk osteopater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en skikkelig bekkenlåsning omtrent midt i svangerskapet, og der var det kiropraktor som ble redningen. Den var så ille at jeg ikke klarte å kle på meg selv en gang, og etter første behandling var det myyye bedre! Gikk til oppfølgingsbehandling hver 2-3 uke resten av svangerskapet, og de gangene det ble lengst ventetid merka jeg fort at det ble mer trøblete. Så for meg var det vel verdt det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan du ikke finne en som du får refusjon på?

Anonymkode: 3f294...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...