Den Sagnomsuste Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 «Sakte»-vaksineringen av Norge fortsetter: FHI klarer bare å sende ut drøyt 17.000 nye doser denne uken. Dermed blir tre av fire vaksinedoser fortsatt stående på lager også ut denne uken. – Levering skjer i dag. Vi mottar da 44 850 doser. Levering uke 2 vil være på 43 875 doser, sier avdelingsdirektør Britt Wolden ved Folkehelseinstituttet til TV 2. Siden andre juledag, 26. desember har legemiddelprodusenten Pfizer levert til sammen 88.725 vaksinedoser til Norge. Og overfor TV 2 bekrefter Folkehelseinstituttet at de aller fleste vaksinene skal bli stående på lager, også ut denne uken. Til sammen 66.805 doser skal ikke sendes ut til kommunene denne uken. – Vi har sendt ut 4875 doser, halvparten av Ullevål-leveringen 26. desember, sier Wolden. Tre dager senere, 29. desember, mottok Norge ytterligere 35.000 doser. På en uke har altså ikke én eneste dose blitt sendt videre etter at de ble levert med bil fra Belgia til Norge. – Vi sender ut 17.045 i løpet av denne uken, sier Wolden. Alle vaksiner som Norge mottar lagres på 11 lokale lagre, fordelt rundt omkring i landet og fraktes deretter ut til kommunene, som skal sette vaksinen i armen på helt vanlige nordmenn som er spesielt utsatt for å få alvorlig sykdom og død hvis de blir smittet med koronaviruset. Regjeringen har bestemt at beboere på sykehjem skal prioriteres først i vaksineringen. Det bor rundt 50.000 mennesker på sykehjem i Norge, 4100 av disse i Oslo kommune. Hadde alle dosene Norge mottok for halvannen uke siden blitt brukt umiddelbart ville nesten alle sykehjmesbeboere i landet vært vaksinert med første dose allerede nå. https://www.tv2.no/nyheter/11873791/
Den Sagnomsuste Skrevet 5. januar 2021 Forfatter #2 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Hva er greia egentlig? Altså, jeg spør egentlig?? Nå må jeg virkelig ta meg sammen for ikke å henfalle til konspirasjonsteoretiske forklaringer, men kan noen hjelpe meg til å forstå dette? Hvis ikke dette bedres bør Sverige beholde vaksinene selv. De trenger dem noe helt sinnsykt, og her i Norge er vi ikke så interessert i dette med vaksinasjon- tydeligvis! Endret 5. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 2
Den Sagnomsuste Skrevet 5. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Ordfører: – Jeg ble indignert! Halvannen uke etter at de første vaksinene kom til Norge, settes de første vaksinene i Nordre Follo tirsdag. KLAR I DESEMBER: Hanne Opdan (Ap) reagerer kraftig på Erna Solbergs uttalelser. Foto: Vidar Ruud – Vi har ventet på vaksinene nå og det er mange som er utålmodig. Her på Greverud sykehjem får vår første innbygger vaksine, og det ser vi frem til. Vi har vært klare siden tidlig i desember, sier ordfører Hanne Opdan (Ap). – Så det har ikke stått på dere? – Nei, det har det ikke gjort! Søndag sa Erna Solberg at kommuner har ønsket å vente. – De fleste kommuner har valgt å vente. Det har vært for å få alt på plass logistisk, sa statsministeren. Ordføreren reagerer kraftig. – Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Erna Solberg sa på pressekonferansen og jeg ble indignert når jeg hørte det i går. Det jeg erfarer fra kolleger i andre kommuner er at vi klare til å vaksinere. Det står på doser og at vi får nok vaksinerer til innbyggerne våre. Dagen før vaksineringen starter ble et koronautbrudd oppdaget på et sykehjem i kommunen. Ordføreren frykter vaksine-ventingen kan medføre at liv går tapt. https://www.tv2.no/nyheter/11871713/ Endret 5. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 3
Den Sagnomsuste Skrevet 5. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2021 Erna skylder på kommunene, mens ordførerne skylder på Erna - WTF?! Hva er dette for en gjeng?! 2
Imsdalen Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Ja det er virkelig så man kan begynne å lure... Samtidig ble min kommune tilbudt vaksine på et tidlig tidspunkt, men de ansvarlige var «usikre på om de skulle takke ja»... Altså, what the actual f... et det som feiler folk i styre og stell? 1
NorthernLight Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Den Sagnsomsuste skrev (7 minutter siden): Erna skylder på kommunene, mens ordførerne skylder på Erna - WTF?! Hva er dette for en gjeng?! Hun skryter også av samarbeidet med EU. De har jo forhåndsbestilt for få doser av vaksinene... https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/01/02/195730141/treg-europeisk-vaksinering-far-kritikk-ligger-flere-maneder-bak-andre-land
Blueberrymuffin Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skjønner ikke hva i helvete som er galt med regjeringen. Vi har vaksine, men Erna er visst mer opptatt av å stenge ned landet, og vente til vaksinene går ut på dato. Er sjokkert over at jeg må isolere meg enda lengre, fordi Erna og co ikke vil bruke vaksinene... . . .. ... enda. Ser også ut som 17. Mai blir avlyst og, men det er vel fordi Erna heller sender penger ut av norge enn å skaffe nok vaksiner, fordi de trenger hun visst ikke. Hva i helvete er galt med de som styrer dette landet, nok nå. Vil ha hverdagen tilbake! Endret 5. januar 2021 av Blueberrymuffin 2
Gjest Optimo Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Leste at vaksiner blir satt på lager for å sikre stødig leveranse til dose 2. Man må jo ha to doser, og da kan det bli litt kjipt hvis lageret er tomt og tusenvis av folk bare har fått én dose. Det gir jo i og for seg mening. Vi som er under seksti får ikke se så mye som en sprøyte før sommeren uansett..
Ukjent. Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Skjønner ikke hva i helvete som er galt med regjeringen. Vi har vaksine, men Erna er visst mer opptatt av å stenge ned landet, og vente til vaksinene går ut på dato. Er sjokkert over at jeg må isolere meg enda lengre, fordi Erna og co ikke vil bruke vaksinene... . . .. ... enda. Ser også ut som 17. Mai blir avlyst og, men det er vel fordi Erna heller sender penger ut av norge enn å skaffe nok vaksiner, fordi de trenger hun visst ikke. Hva i helvete er galt med de som styrer dette landet, nok nå. Vil ha hverdagen tilbake! Hvis denne regjeringen blir gjenvalgt mister jeg troen på mine medborgere.. Når 59 kommuneleger går ut og kaller informasjonsstrategien til regjeringen for Joker Nord - da har det gått for langt.. (mulig noen her inne er for unge til å huske Joker Nord😉). https://www.nrk.no/ytring/regjeringens-informasjonsstrategi_-joker-nord-i-praksis_-1.15313159 Når Erna i tillegg står og juger på pressekonferansene mister hun den aller siste rest av troverdighet.. Men de har kanskje info om vaksinene som vi ikke har, et par sykehjemspasienter har allerede dødd etter å ha fått vaksinen. Siden den nye policyen i landet er at sykehjemspasienter ikke skal dø i det hele tatt, så lurer jeg på hva planen er nå. https://www.nrk.no/norge/undersoker-om-dodsfall-har-sammenheng-med-koronavaksinering-1.15314058 I artikkelen står står det at godkjenningen av vaksinen ikke gjelder for personer over 85 år - men i Norge starter vi altså med de aller eldste...? 2
Anbefalte innlegg