AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Jeg har vært mellomleder i flere bedrifter gjennom årene, butikksjef og daglig leder, men uten reell myndighet til å bestemme noe som helst og jeg reagerer på at arbeidsgivere ikke betaler kveldstillegg, søndagstillegg osv, men også at arbeidstakere finner seg i dette. Selv har jeg sluppet unna problematikken fordi jeg har hatt fastlønn. Men jeg har opplevd så sinnsykt mange misfornøyde ansatte, som jeg forstår svært godt, MEN hvorfor ikke gjøre noe med det?? Det er faktisk bare å organisere seg i Handel og kontor el liknende og være mange nok som gjør det og deretter kreve tariffavtale, så er tilleggene i boks! Evt nekte å møte på jobb dersom man ikke får tillegg. Det er mange useriøse arbeidsgivere der ute, men jaggu er det mange tafatte ansatte som ikke står opp for seg selv. Og det er nettopp når man har en useriøs arbeidsgiver man trenger et forbund i ryggen. Plutselig kan en slik arbeidsgiver finne ut at h*n ønsker å sparke deg på et syltynt grunnlag, hvem skal hjelpe deg da om du ikke er organisert? Blir du arbeidsledig på butikklønn, har du ikke råd til advokat hvertfall. Har selv opplevd at en tidligere arbeidsgiver forsøkte å si meg opp for å spare penger og valgte meg fordi jeg hadde høyest lønn. Jeg var organisert, uten at arbeidsgiver visste det. Etter 20 minutters møte med Handel og kontors advokat ble oppsigelsen trukket tilbake som usaklig. Anonymkode: 954fa...9ad 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Mitt inntrykk er at det er færre og færre som organisere seg. Jeg frykter det er amerikansk innflytelse og blå politikk og ikke minst historieløshet som gjør at folk tar så altfor lett på dette med å organisere seg. Arbeidstakere i Norge har ekstremt god beskyttelse sammenlignet med mange andre land (les.USA) og det kan vi takke generasjoner før oss som har kjent på hvordan det er å være prisgitt arbeidsgiver og dermed har jobbet hardt for at vi har fått det regelverket vi har. Men dette er tydeligvis folk rede til å kaste bort i en misforstått tanke om det er en altfor sosialistisk tanke. Anonymkode: fce33...0fa 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Jeg var organisert da jeg var ung og nyutdannet. Nå har jeg jobbet 16 år i en utrolig ordentlig og stabil bedrift, som ikke har behandlet meg med annet enn respekt, og hiver goder, frihet og lønn etter meg. Etter 5 år i stillingen sa jeg opp medlemskapet i bransjeforeningen. Det kostet penger, og ga meg ingenting. Husker det avgjørende var at de sendte et helt meningsløst medlemssblad i posten hver måned, og jeg var nok i overkant opptatt av miljøvern allerede da. I dag går det sikkert an å reservere seg, og heller få det elektronisk. Tenker jeg raskt kan organisere meg igjen ved behov. Men - har jo også litt dårlig samvittighet for dette. Jeg mener ordningen med å kunne være organisert er utrolig viktig, og sentral i en velferdsstat. Så jeg burde mulig vært med for å vise støtte, både i medlemstall, og økonomisk. (og innser også at innlegget mitt mulig ikke er så relevant for deg, da jeg ikke akkurat er i målgruppen du viser til her. Men det korte svaret er vel at folk rett og slett ikke er klar over rettighetene sine, eller så late at de ikke gidder. Kort oppsummert - det er dyrt å være dum.) Anonymkode: 7adfc...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Og jeg kan legge til at selv om jeg aldri har hatt behov for min fagforenings tjenester har jeg likevel valgt å være organisert i hele mitt arbeidsliv for jeg mener det er veldig viktig at vi har organisasjoner på begge sider av pulten når det skal forhandles mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Ikke glem at også arbeidsgivere har sine foreninger å støtte seg til. Så det er en gunstig balansegang for alle. Anonymkode: fce33...0fa 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Det finnes ikke en fagorganisasjon som passer meg egentlig. Jobber i finans, men med it. Finansforbundet er for økonomene, mens tekna ville vært relevant for meg, men jeg har ikke mastergrad, og de har ikke sentralavtale med min arbeidsgiver 🙃 Jeg gjør jo jobben som gjør de bankansatte arbeidsledige, så vanskelig å skulle organisere seg sammen med dem 😉 Anonymkode: 0980c...913
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Jeg jobber i staten og i den etaten jeg jobber er de aller fleste organisert. Jeg har ikke hatt behov for organisasjon i konflikter e.l., men de har fikset flere lønnstrinn til meg. Det er fagforeningene som har jobbet fram mange av de godene vi i dag tar for gitt: 5 dagers uke, 7,5 timers dag, betalt ferie, overtidsbetaling, et trygt arbeidsmiljø, osv. og jeg syns det er riktig å støtte de som har tatt kampen for oss tidligere. Anonymkode: 2c77d...880 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Det blir vel litt som med vaksinemotstandere - du har ikke sett sykdommen det vaksineres mot, og ser dermed heller ikke faren. Jeg har aldri hatt behov for fagforeningen, men de har skaffet meg høyere lønn, samhold, hyggelige turer. Og ikke minst, innflytelse. Heldigvis så er det sånn at de som ikke er organiserte hos oss havner bakerst i lønnskøen, så det finnes ingen av dem😉 Anonymkode: f887c...039 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det finnes ikke en fagorganisasjon som passer meg egentlig. Jobber i finans, men med it. Finansforbundet er for økonomene, mens tekna ville vært relevant for meg, men jeg har ikke mastergrad, og de har ikke sentralavtale med min arbeidsgiver 🙃 Jeg gjør jo jobben som gjør de bankansatte arbeidsledige, så vanskelig å skulle organisere seg sammen med dem 😉 Anonymkode: 0980c...913 NITO burde passe for deg? Anonymkode: 2667a...5b1
Hotwife Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Har aldri hatt behov. Er jeg ikke fornøyd med lønn eller arbeidsforhold, så bytter jeg. Verre er det ikke. Økonom. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Ei venninne av meg er ikke organisert fordi hun sier sjefen misliker det Anonymkode: 8ba6b...62e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mitt inntrykk er at det er færre og færre som organisere seg. Jeg frykter det er amerikansk innflytelse og blå politikk og ikke minst historieløshet som gjør at folk tar så altfor lett på dette med å organisere seg. Arbeidstakere i Norge har ekstremt god beskyttelse sammenlignet med mange andre land (les.USA) og det kan vi takke generasjoner før oss som har kjent på hvordan det er å være prisgitt arbeidsgiver og dermed har jobbet hardt for at vi har fått det regelverket vi har. Men dette er tydeligvis folk rede til å kaste bort i en misforstått tanke om det er en altfor sosialistisk tanke. Anonymkode: fce33...0fa Hos meg kostet det rundt 4000 i året i avgift til forbundet. Da det virkelig gjaldt - stor konflikt mellom halve arbeidsstokken og ny leder og lønnsforhandlinger, sviktet forbundet så det sang. Hvorfor skal jeg betale masse penger til noen som bare sitter på ræva? Anonymkode: 3ae9d...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det blir vel litt som med vaksinemotstandere - du har ikke sett sykdommen det vaksineres mot, og ser dermed heller ikke faren. Jeg har aldri hatt behov for fagforeningen, men de har skaffet meg høyere lønn, samhold, hyggelige turer. Og ikke minst, innflytelse. Heldigvis så er det sånn at de som ikke er organiserte hos oss havner bakerst i lønnskøen, så det finnes ingen av dem😉 Anonymkode: f887c...039 Og min fagforening sviktet meg to ganger da jeg trengte dem mest. Så nei, ikke som antivaxxer her. Anonymkode: 3ae9d...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er organisert, men jobber i en sektor hvor få er organiserte. Nå under korona følte jeg det som en ekstra sikkerhet at jeg var fagorganisert. Jeg slapp unna permittering pga fagforeningen. Min arbeidsgiver har alltid vært svært snill, men det er lettere å være snill i gode tider enn dårlige. Synes også det å være organisert er en del av dugnaden. Uorganiserte nyter fruktene av at fagforeningene passer på at arbeidsmiljøloven blir fulgt. Anonymkode: ec968...191 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 Har vært organisert siden min første jobb. Var 18 da jeg begynte som lærling i Statoil, og der var alle organiserte og det var noe alle gjorde. Så ble organisert da allerede. Har endret fagforening noen ganger, men alltid vært organisert. Har hatt god bruk for de, og vært heldig med at de tillitsvalgte har alle vært dyktige folk som har hjulpet meg veldig mye. Det praktiske med fagforening er en ting, men man får også billigere forsikring med mer. Da jeg var arbeidsledig, fikk jeg også karensdagene utbetalt fra fagforeningen. Er nå ufør, men forblir medlem. Betalte ikke mens under aap, og betaler nå 10% av kontigenten. Helt for å være organisert! Det bør alle være! De hjelper så sinnsykt mot hardere og tøffere arbeidsmiljø! Vil ikke ha amerikanske tilstander her! Anonymkode: 8520b...880 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Mitt inntrykk er at det er færre og færre som organisere seg. Jeg frykter det er amerikansk innflytelse og blå politikk og ikke minst historieløshet som gjør at folk tar så altfor lett på dette med å organisere seg. Arbeidstakere i Norge har ekstremt god beskyttelse sammenlignet med mange andre land (les.USA) og det kan vi takke generasjoner før oss som har kjent på hvordan det er å være prisgitt arbeidsgiver og dermed har jobbet hardt for at vi har fått det regelverket vi har. Men dette er tydeligvis folk rede til å kaste bort i en misforstått tanke om det er en altfor sosialistisk tanke. Anonymkode: fce33...0fa Enig med deg. Anonymkode: ec968...191
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har jeg jobbet 16 år i en utrolig ordentlig og stabil bedrift, som ikke har behandlet meg med annet enn respekt, og hiver goder, frihet og lønn etter meg. Anonymkode: 7adfc...ccd Om alle bedrifter hadde oppført seg på samme måte, hadde man ikke hatt behov for fagforeningene. Hvert fall i en mindre grad. Dessverre så viser det seg jo gang på gang at arbeidstakere kan være noen kyniske jævler som kun tenker på egen vinning og driter i de ansatte. Anonymkode: 8520b...880 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om alle bedrifter hadde oppført seg på samme måte, hadde man ikke hatt behov for fagforeningene. Hvert fall i en mindre grad. Dessverre så viser det seg jo gang på gang at arbeidstakere kan være noen kyniske jævler som kun tenker på egen vinning og driter i de ansatte. Anonymkode: 8520b...880 Arbeidsgivere 😉 Anonymkode: 8ba6b...62e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er organisert fordi jeg mener det er viktig å stå mange arbeidstakere sammen slik at ikke all makten er hos arbeidsgiver. Anonymkode: 09234...165 4
Kala Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 Jeg har vært organisert fra tidlig av. De to siste arbeidsplassene mine har mange av mine kollegaer vært uorganisert. På tross av dårlige arbeidsforhold. Mitt inntrykk er at de fleste er konfliktskye, og er mer enn snittet opptatt av å gjøre sjefen til lags. Noen få hadde tidligere vært organisert, men meldt seg ut pga manglende støtte da de trengte det. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 Ser ingen gode grunner til å ikke være organisert. Om jeg ikke har fått bruk for det selv (enda) så i solidaritet med de som har At fagforeningen kan svikte er en annen sak. Da må man kanskje bytte forening? Anonymkode: 37a6e...790 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå