Gå til innhold

Overtatt nybygg ( Hus)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Lurer på om noen kunne dele erfaring med å overta nybygg. Har lyst til å kjøpe meg nybygg (hus) enn å kjøpe meg et eldre hus med mange skjulte feil og mangler. Selv om man får kjøpt nyoppusset hus så er jeg aldri sikker på om det innvendige i vegg og kjeller er ordentlig tatt eller om det er skader osv.

så jeg bare lurer på om det er noen som har overtatt nybygget hus men har mange feil og mangler, eller noen som kan fortelle hvor perfekt det er å bo i nybygget hus i forhold til vedlikehold osv.

Anonymkode: d27f7...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takstmann her.

Nye hus har også feil og mangler. Har nylig bistått et par som fikk heving da summen av feil og mangler beløp seg til noe over 60% av salgssummen. Nær sagt alt var feil, men lite var synlig, selv om det selvsagt var flere indikasjoner. Normalen er likevel at det mest er skjønnhetsmangler og slikt, men det perfekte finnes neppe.

Det er en viss trygget i å kjøpe nytt med fem år reklamasjonstid. Men det igjen betinger at utbygger "lever" i fem år, så da er det kanskje de store, tunge aktørene som er aktuelle tilbydere.

Har selv flyttet inn i nytt hus fra en anerkjent leverandør. Det var heller ikke perfekt, men heller ingenting stort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt nybygget leilighet, og kan bekrefte at det finnes så absolutt feil og mangler også i nybygg. Det frustrerende her er at det er så stor forskjell mellom leilighetene. Noen har nesten ingen feil, eller bare småtteri. Andre, som meg, har brukt masse tid og krefter på alt fra lekkasjer, sprekk i vinduer, gulv som knirker, løse stikkontakter og mye mer.

Virker på meg som om entreprenøren har hatt ulike arbeidslag på ulike deler av bygget, for leilighetene med mange feil, er liksom samlet i en del av bygget.

En ting er feil og mangler, en annen ting er utbygger. Undersøk med andre hvordan de føler at utbygger har fulgt opp etter overtagelse. Min utbygger er sikkert hyggelig nok, men det tar uendelig lang tid å få noe ordnet. Og 5 års reklamasjonsretten kommer med et vesentlig forbehold - om feilen ikke er utbedret innen 3 år, så kan utbygger påberope seg at saken er foreldet!

Personlig angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte noe som ihvertfall var ferdig oppført. Da hadde jeg kunne gå nøye igjennom på visning. Når du overtar ved kjøp av prosjektert bolig, så går det veldig fort - tror jeg hadde 15 minutter.

Utbygger fremholder alle mulighetene for å kunne gjøre endringer hvis du kommer tidlig inn. Men endringene koster veldig mye, så om man overtar noe som er ferdig, og gjør endringer, så blir det neppe dyrere. Men kanskje ikke like praktisk i forhold til elanlegg, kjøkken og fliser på badet, om slikt er viktig å få gjøre personlige valg på.

Selvsagt er det deilig med noe som er nytt. Du trenger ikke tenke vedlikehold, fornyelse av bad og/eller kjøkken, varmeisoleringen er bedre osv. Men som alt annet har også nybygg sine fordeler og ulemper.

Mitt hovedråd er å undersøke utbygger og valgt entreprenør nøye. Pass på at all kontakt skjer skriftlig, slik at du har noe å vise til ved uenigheter og reklamasjoner.Ikke la deg blende av fine prospekter med flotte bilder og velvalgte ord. Les beskrivelsen av materialer osv nøye, ta gjerne kontakt med kommunen for å høre om planer i nærheten og ikke la deg friste av alt utbygger og deres underleverandører mener at du bør velge som tillegg. 

Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: 28a40...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha jobbet med klagesaker etter plan- og bygningsloven vet jeg at et nybygg ikke trenger å være feilfritt, det er fryktelig mye rart der. Sånn type "oi, vi har ikke bygd god nok takhøyde på 40 leiligheter" og lignende. 

Anonymkode: bc965...c69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen feil og mangler her, kjøpte nytt hus i 2018. Vi ble dog litt overrasket over hvor mye jobb det var å flytte inn i et nybygg. Ingen solskjerming, ingen garderobeskap, ingen dusjdører, ingen lyspunkter etc. det var ikke akkurat å «flytte rett inn». 

Anonymkode: c9a08...b42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...