Hatsumomo Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/danske-tv2-86-dansker-smittet-med-britisk-virusmutasjon-39-av-dem-ved-en-barnehage.84HZVGPpA?utm_source=vgfront&utm_content=row-15 Sitat Danske TV 2 skriver at det per mandag kveld er 86 dansker registrert smittet av den britiske virusmutasjonen. Det er et coronautbrudd med 39 smittede i en dansk barnehage. Minst fem av dem er bekreftet med sikkerhet smittet av den britiske mutasjonen, ifølge avisen. Flest smittede er barn, men også foreldre, ansatte og ektefeller til ansatte er blant de smittede i utbruddet. Dette er ikke bra. Mye av argumentet bak det å holde barneskoler/barnehager åpne har jo vært fordi viruset smitter så lite blandt barn og fra barn, hvis det nå smitter så mye mer og barna blir syke og lettere smitter ansatte/egne foreldre så spørs det vel om terskelen for å holde barneskoler/barnehager hele tiden åpen for enhver pris blir mye lavere. 10
Ukjent. Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Hatsumomo skrev (7 minutter siden): https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/danske-tv2-86-dansker-smittet-med-britisk-virusmutasjon-39-av-dem-ved-en-barnehage.84HZVGPpA?utm_source=vgfront&utm_content=row-15 Dette er ikke bra. Mye av argumentet bak det å holde barneskoler/barnehager åpne har jo vært fordi viruset smitter så lite blandt barn og fra barn, hvis det nå smitter så mye mer og barna blir syke og lettere smitter ansatte/egne foreldre så spørs det vel om terskelen for å holde barneskoler/barnehager hele tiden åpen for enhver pris blir mye lavere. Men det står ikke et ord om at noen er alvorlig syke? Det står at de er smittet, hvorfor ingenting om forløpet? 5
Hatsumomo Skrevet 5. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Men det står ikke et ord om at noen er alvorlig syke? Det står at de er smittet, hvorfor ingenting om forløpet? De er vel nettopp blitt syke, så da kanskje ikke så alvorlig enda, har ikke peiling. Kanskje det er mulig å få lest mer om det i en dansk avis. 4
Capt. Obvious Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Hatsumomo skrev (12 minutter siden): https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/danske-tv2-86-dansker-smittet-med-britisk-virusmutasjon-39-av-dem-ved-en-barnehage.84HZVGPpA?utm_source=vgfront&utm_content=row-15 Dette er ikke bra. Mye av argumentet bak det å holde barneskoler/barnehager åpne har jo vært fordi viruset smitter så lite blandt barn og fra barn, hvis det nå smitter så mye mer og barna blir syke og lettere smitter ansatte/egne foreldre så spørs det vel om terskelen for å holde barneskoler/barnehager hele tiden åpen for enhver pris blir mye lavere. Bør være en høy terskel for å stenge skoler/barnehager lenger uansett. Da gambler man med barns fremtid. Når det gjelder VGS og høyere utdannelse er det enklere å ta igjen senere, men når det gjelder skole/bgh for de yngste, så risikerer man hele fremtiden til disse barna dersom de mister flere år med undervisning. Hull i grunnleggende skolegang blir ofte vanskelig å gjøre noe med senere i livet. Og ja, når man har mange tiltak som begrenser utbredelsen, så øker risikoen også for mutasjoner som dette siden det er i sirkulasjon ennå lenger. Det er en av bakdelene med dem. 4
Vera Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Bør være en høy terskel for å stenge skoler/barnehager lenger uansett. Da gambler man med barns fremtid. Når det gjelder VGS og høyere utdannelse er det enklere å ta igjen senere, men når det gjelder skole/bgh for de yngste, så risikerer man hele fremtiden til disse barna dersom de mister flere år med undervisning. Hull i grunnleggende skolegang blir ofte vanskelig å gjøre noe med senere i livet. Og ja, når man har mange tiltak som begrenser utbredelsen, så øker risikoen også for mutasjoner som dette siden det er i sirkulasjon ennå lenger. Det er en av bakdelene med dem. Er det ikke slik at virus leter etter bærere som ikke blir særlig syke - slik at viruset får leve lengre og smitte flere? Mulig jeg er på viddene.. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Hatsumomo skrev (16 minutter siden): https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/danske-tv2-86-dansker-smittet-med-britisk-virusmutasjon-39-av-dem-ved-en-barnehage.84HZVGPpA?utm_source=vgfront&utm_content=row-15 Dette er ikke bra. Mye av argumentet bak det å holde barneskoler/barnehager åpne har jo vært fordi viruset smitter så lite blandt barn og fra barn, hvis det nå smitter så mye mer og barna blir syke og lettere smitter ansatte/egne foreldre så spørs det vel om terskelen for å holde barneskoler/barnehager hele tiden åpen for enhver pris blir mye lavere. Hva man gjør nå? Nå har man jo fått masse eksempler på at lockdowns ikke hjelper. WHO sier det samme. Så da kan man slutte med å harselere med befolkningen og ødelegge barnas utdanningsmuligheter og foreldrenes jobber ved å stenge skoler. Man kan slutte å pålegge folk å ikke ta på sin egen mor og søsken bare fordi man er over 18 år eller over 16 og er borteboer. Det hjelper ikke, likevel fortsetter folk med dette tullet. Man kan ikke gjemme seg fra et virus ved å barrikadere seg i hjemmene. Det burde man kanskje ha visst fra dag 1. At virus muterer, må jo ikke være noe overraskelse for folk med IQ større enn 50. Alle virus muterer når man prøver å drepe dem, fordi de, på lik linje med andre levende organismer, har overlevelsesinstinkt. Derfor tilpasser de seg slik at de gjør verten mindre syke, men smitter lettere. Dette er barnelærdom. At viruset har mutert og blitt mer smittsomt betyr bare at viruset har begynt å tilpasse seg, slik at det blir mindre dødelig og farlig. Men neida, flesteparten av folk vil leve i katastrofescenario og isolere seg hjemme på ubestemt antall år. 10
Endlessly Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Bør være en høy terskel for å stenge skoler/barnehager lenger uansett. Da gambler man med barns fremtid. Når det gjelder VGS og høyere utdannelse er det enklere å ta igjen senere, men når det gjelder skole/bgh for de yngste, så risikerer man hele fremtiden til disse barna dersom de mister flere år med undervisning. Hull i grunnleggende skolegang blir ofte vanskelig å gjøre noe med senere i livet. Og ja, når man har mange tiltak som begrenser utbredelsen, så øker risikoen også for mutasjoner som dette siden det er i sirkulasjon ennå lenger. Det er en av bakdelene med dem. Mutasjonene kommer fra land der det har vært utbredt smitte. Sunn fornuft tilsier at flere smittede vil gi flere virus som igjen gir flere mutasjoner. Mindre tiltak, flere smittede gir flere mutasjoner. Strenge tiltak gir færre smittede og færre mutasjoner. Strenge tiltak og få smittede gir færre virus og sannsynligvis færre mutasjoner samt at det er større sannsynlighet for at muterte virus vil ende sine dager uten å klare å smitte videre. Mutasjonene er tilfeldige og en mutasjon som klarer å smitte videre er vellykket. 12
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Er det ikke slik at virus leter etter bærere som ikke blir særlig syke - slik at viruset får leve lengre og smitte flere? Mulig jeg er på viddene.. Neida, du er ikke på viddene. Viruset er opptatt av å overleve. Når man prøver å drepe den ved blant annet å isolere de syke, behandle eller vaksinere, så prøver viruset å tilpasse seg slik at det får en ny form som vaksinen/behandlingen ikke hjelper mot. Slik at viruset sikrer sin videre overlevelse, men i ny form. Så lockdown gjør ikke at viruset forsvinner, men at det endrer seg, og da blir det enda mer vanskelig å vaksinere mot det. 2
Capt. Obvious Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Endlessly skrev (Akkurat nå): Mutasjonene kommer fra land der det har vært utbredt smitte. Sunn fornuft tilsier at flere smittede vil gi flere virus som igjen gir flere mutasjoner. Mindre tiltak, flere smittede gir flere mutasjoner. Strenge tiltak gir færre smittede og færre mutasjoner. Strenge tiltak og få smittede gir færre virus og sannsynligvis færre mutasjoner samt at det er større sannsynlighet for at muterte virus vil ende sine dager uten å klare å smitte videre. Mutasjonene er tilfeldige og en mutasjon som klarer å smitte videre er vellykket. Det er ikke så enkelt som det. Ja, i seg selv vil mer utbredt smitte også kunne gi flere mutasjoner, men på en annen side vil utrbuddene også vare kortere, da med mindre tid til at mutasjoner kan oppstå. Med tiltak vil de vare lengre. Dessuten er det ikke slik at landene som har utbredt smitte ikke har hatt relativt tunge tiltak de også.
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Endlessly skrev (1 minutt siden): Mutasjonene kommer fra land der det har vært utbredt smitte. Sunn fornuft tilsier at flere smittede vil gi flere virus som igjen gir flere mutasjoner. Mindre tiltak, flere smittede gir flere mutasjoner. Strenge tiltak gir færre smittede og færre mutasjoner. Strenge tiltak og få smittede gir færre virus og sannsynligvis færre mutasjoner samt at det er større sannsynlighet for at muterte virus vil ende sine dager uten å klare å smitte videre. Mutasjonene er tilfeldige og en mutasjon som klarer å smitte videre er vellykket. England har vel ikke hatt noe svakere tiltak enn Norge så vidt jeg vet? Norge har vel vært et av de landene med mildest tiltak. Jeg er for øvrig enig i at man skal ha høy terskel for å stenge skolene. Den "undervisningen" barneskolebarna fikk på våren 2020 holdt ikke mål på noe som helst måte. Man kan ikke frarøve en hel generasjon grunnutdanningen de har krav på. Og nei, hjemmeundervisning i regi av stressede, ikke-lærerutdannede foreldre som jobber på hjemmekontor eller utenfor huset samtidig er ikke den undervisningen barna har krav på. Vanligvis kreves det mye til for å godkjenne hjemmeskole som alternativ til offentlig eller privat skole. Det er grunner til det, blant annet at undervisningen skal ha samme kvalitet som det skolene gir. Jeg har to høyere utdanninger, men jeg er ingen lærer og har ingen pedagogisk talent. Jeg har heller ikke gått på skole i Norge, og jeg ser at både læreplaner og metodikk skiller seg fra det som jeg hadde i hjemlandet for 30 år siden. Jeg har derfor ikke de riktige forutsetningene for å gi mine barn den undervisningen de har krav på. Jeg ser at mange skriver i kommentarer på Facebook at "hjemmeundervisning i regi av mor fungerer sååå bra", "de lærer sååå mye mer". Så ser man i bioen til folk, som viser at de enten har gått Livets harde skole eller ikke har noe utdanning ut over videregående. Alle jeg kjenner med høyere utdanning sier at de ikke strekker til. Fordi de har selvinnsikt nok til å se at lærere ikke går 5 år på skole for moro skyld, og at man ikke bare kan bli lærer over natta. 6
Capt. Obvious Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Vera skrev (5 minutter siden): Er det ikke slik at virus leter etter bærere som ikke blir særlig syke - slik at viruset får leve lengre og smitte flere? Mulig jeg er på viddene.. De får leve lengre og smitte flere, men bare over kort tid. I en naturlig populasjon vil utbruddene også gå raskere over fordi vertenes immunforsvar tilpasser seg, og det nye viruset glir inn i "bakgrunnssmitten" av alle bakterier og virus som er der, men som over tid da ikke utgjør en særlig trussel for vertene. Jeg mener at det store deler av verden gjør nå, er å hente det verste fra begge "ender"; at man ikke har 100% nedstengning (som sannsynligvis ikke er mulig), men likevel så tunge tiltak at utbruddene ser ut til å vare svært lenge. Enten får man stenge alt som stenges kan i 2-3 uker for å få redusert til et absolutt minimum, eller så må man begynne å åpne opp før verden går i grus.
Endlessly Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Det er ikke så enkelt som det. Ja, i seg selv vil mer utbredt smitte også kunne gi flere mutasjoner, men på en annen side vil utrbuddene også vare kortere, da med mindre tid til at mutasjoner kan oppstå. Med tiltak vil de vare lengre. Dessuten er det ikke slik at landene som har utbredt smitte ikke har hatt relativt tunge tiltak de også. Da er du i hovedsak enig med meg da. 3
Capt. Obvious Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 Endlessly skrev (1 minutt siden): Da er du i hovedsak enig med meg da. Det spørs jo. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er så lurt å forsøke å holde smitten nede til evig tid slik det gjøres over store deler av verden nå, for det har jo egentlig ikke effekten man søker. Man holder jo faktisk utbruddene i live lenger. Hvis man holder på med dette i flere år nå fremover, så kommer hele den vestlige verden til å gå av skaftet, noe som i alle fall ikke fører til at folk har tilgang til en ålreit fremtid, et ok helsevesen og et arbeidsliv. 4
2ro Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden): England har vel ikke hatt noe svakere tiltak enn Norge så vidt jeg vet? Norge har vel vært et av de landene med mildest tiltak. Jeg er for øvrig enig i at man skal ha høy terskel for å stenge skolene. Den "undervisningen" barneskolebarna fikk på våren 2020 holdt ikke mål på noe som helst måte. Man kan ikke frarøve en hel generasjon grunnutdanningen de har krav på. Og nei, hjemmeundervisning i regi av stressede, ikke-lærerutdannede foreldre som jobber på hjemmekontor eller utenfor huset samtidig er ikke den undervisningen barna har krav på. Vanligvis kreves det mye til for å godkjenne hjemmeskole som alternativ til offentlig eller privat skole. Det er grunner til det, blant annet at undervisningen skal ha samme kvalitet som det skolene gir. Jeg har to høyere utdanninger, men jeg er ingen lærer og har ingen pedagogisk talent. Jeg har heller ikke gått på skole i Norge, og jeg ser at både læreplaner og metodikk skiller seg fra det som jeg hadde i hjemlandet for 30 år siden. Jeg har derfor ikke de riktige forutsetningene for å gi mine barn den undervisningen de har krav på. Jeg ser at mange skriver i kommentarer på Facebook at "hjemmeundervisning i regi av mor fungerer sååå bra", "de lærer sååå mye mer". Så ser man i bioen til folk, som viser at de enten har gått Livets harde skole eller ikke har noe utdanning ut over videregående. Alle jeg kjenner med høyere utdanning sier at de ikke strekker til. Fordi de har selvinnsikt nok til å se at lærere ikke går 5 år på skole for moro skyld, og at man ikke bare kan bli lærer over natta. Hos oss fungerte det veldig bra. Og det gjorde det faktisk for de fleste barna i klassene til barna også. Lærerne gav oss gode arbeidsplaner og fulgte opp. De fikk følge ekstra opp de som hadde større behov. Vi komme til å se mye forskning på hvorfor mange fikk bedre resultater pga hjemmeskole. Jeg har flere teorier, men arbeidsro, friere oppgaver, mindre tidsklemme, en til en undervisning er faktorer. 7
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Hos oss fungerte det veldig bra. Og det gjorde det faktisk for de fleste barna i klassene til barna også. Lærerne gav oss gode arbeidsplaner og fulgte opp. De fikk følge ekstra opp de som hadde større behov. Vi komme til å se mye forskning på hvorfor mange fikk bedre resultater pga hjemmeskole. Jeg har flere teorier, men arbeidsro, friere oppgaver, mindre tidsklemme, en til en undervisning er faktorer. Hvordan måler man resultater på 1.- og 2.-klassinger? Nå snakker jeg ikke om elever i ungdomsskole og videregående skole. Men småbarn som må sitte hjemme med stressede hjemmekontorforeldre, småsøsken som hyler og løper rundt osv. Hvilken arbeidsro snakker du om? Og mindre tidsklemme når foreldrene må være arbeidstaker, lærer og barnehageassistent på de samme timene i døgnet? Jeg skjønner når minst en av foreldrene sitter hjemme på ræva og underviser uten å ha småunger løpende rundt, eller babyer som hyler, ammes, skiftes bleier på hver 15. minutt osv. Lærere i flere av barneskolene har også sittet mye på ræva i fjor vår. For eksempel, har mitt barn i småskolen ikke hatt mer enn 15 minutter ukentlig kontakt med lærer, der læreren brukte det meste av tiden på å høre hvordan det går med barnet, hva barnet har gjort i løpet av uka, inkludert lek, kos med kjæledyr og diverse prat om ingenting. Det er vi foreldre som måtte forklare materialet og gjøre oppgaver med ungene, samtidig som vi satt i Teams-møter og løp rundt etter barnehagebarn. Barnehagebarna ble ofte henvist til iPaden sin sånn cirka hele dagen, for mor var jo opptatt med hjemmekontor og hjemmeskole. Lunsjpause på jobb var det bare å glemme, for da drev man undervisning.
2ro Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Hvordan måler man resultater på 1.- og 2.-klassinger? Nå snakker jeg ikke om elever i ungdomsskole og videregående skole. Men småbarn som må sitte hjemme med stressede hjemmekontorforeldre, småsøsken som hyler og løper rundt osv. Hvilken arbeidsro snakker du om? Og mindre tidsklemme når foreldrene må være arbeidstaker, lærer og barnehageassistent på de samme timene i døgnet? Jeg skjønner når minst en av foreldrene sitter hjemme på ræva og underviser uten å ha småunger løpende rundt, eller babyer som hyler, ammes, skiftes bleier på hver 15. minutt osv. Lærere i flere av barneskolene har også sittet mye på ræva i fjor vår. For eksempel, har mitt barn i småskolen ikke hatt mer enn 15 minutter ukentlig kontakt med lærer, der læreren brukte det meste av tiden på å høre hvordan det går med barnet, hva barnet har gjort i løpet av uka, inkludert lek, kos med kjæledyr og diverse prat om ingenting. Det er vi foreldre som måtte forklare materialet og gjøre oppgaver med ungene, samtidig som vi satt i Teams-møter og løp rundt etter barnehagebarn. Barnehagebarna ble ofte henvist til iPaden sin sånn cirka hele dagen, for mor var jo opptatt med hjemmekontor og hjemmeskole. Lunsjpause på jobb var det bare å glemme, for da drev man undervisning. Det kommer an på hvilke oppgaver barna får. Her fikk vi mye digitale oppgaver som barna måtte settes i gang med, men så kunne arbeide selvstendig en god stund. Og jeg snakker om barneskolen. Barna skulle skrive tekster om ymse, ta bilder, tegne og mye annet. Leseferdigheter (hastighet og forståelse) økte dramatisk. Og jeg sitter faen ikke på ræva, men er veldig god i multitasking og har veloppdragene barn. Snakk om å være navlebeskunde. Andre får det til fordi de sitter på ræva liksom. Kanskje det er du som er problemet, som sier selv du ikke har pedagogisk anlegg. 5
Endlessly Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 Capt. Obvious skrev (9 minutter siden): Det spørs jo. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er så lurt å forsøke å holde smitten nede til evig tid slik det gjøres over store deler av verden nå, for det har jo egentlig ikke effekten man søker. Man holder jo faktisk utbruddene i live lenger. Hvis man holder på med dette i flere år nå fremover, så kommer hele den vestlige verden til å gå av skaftet, noe som i alle fall ikke fører til at folk har tilgang til en ålreit fremtid, et ok helsevesen og et arbeidsliv. Håper og tror vaksinen vil hjelpe oss på veien til litt kontroll i alle fall, slik at vi slipper å holde smitten nede til evig tid. Virus muterer hver gang det skifter vert, så flere smittede gir større sannsynlighet for levedyktige mutasjoner. Å hindre folk å smitte når de får symptomer vil favorisere de mildere variantene. Så om man smitter 10k på 2 uker eller 2 år vil dette resultere i like mange mutasjoner. https://forskning.no/dna-spor-en-forsker-sykdommer/koronaviruset-muterer-hele-tiden-hvorfor-hvordan-og-er-det-farlig/1680905 3
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Det kommer an på hvilke oppgaver barna får. Her fikk vi mye digitale oppgaver som barna måtte settes i gang med, men så kunne arbeide selvstendig en god stund. Og jeg snakker om barneskolen. Barna skulle skrive tekster om ymse, ta bilder, tegne og mye annet. Leseferdigheter (hastighet og forståelse) økte dramatisk. Og jeg sitter faen ikke på ræva, men er veldig god i multitasking og har veloppdragene barn. Snakk om å være navlebeskunde. Andre får det til fordi de sitter på ræva liksom. Kanskje det er du som er problemet, som sier selv du ikke har pedagogisk anlegg. Neida, problemet er at jeg måtte yte 100 prosent på hjemmekontoret på de samme timene i døgnet som barna fikk undervisning. Det skapte ingen arbeidsro, verken for meg eller barnet. I tillegg måtte barnehagebarnet tas vare på, hvordan får man det til når man sitter i et to timers møte på Teams og diskuterer noe der man må ha full oppmerksomhet? Jeg hadde en førsteklassing som slet med lesingen, hun kunne derfor ikke gjøre noen oppgaver der det var lange oppgavetekster. Jeg måtte lese teksten for henne og forklare hvordan hver oppgave skulle gjøres. Alle oppgaver skulle leveres kl 14. Og ja, jeg kjenner mange som satt på ræva fordi de ikke kunne ha hjemmekontor, og arbeidsplassen deres var stengt. Blant annet barnehageansatte som måtte være hjemme. Da får man det til uten tidsklemme. Og hvor mange av disse barna du snakker om hadde hylende og masende småsøsken som var i samme rom som skolebarnet? 1
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 Endlessly skrev (1 minutt siden): Håper og tror vaksinen vil hjelpe oss på veien til litt kontroll i alle fall, slik at vi slipper å holde smitten nede til evig tid. Virus muterer hver gang det skifter vert, så flere smittede gir større sannsynlighet for levedyktige mutasjoner. Å hindre folk å smitte når de får symptomer vil favorisere de mildere variantene. Så om man smitter 10k på 2 uker eller 2 år vil dette resultere i like mange mutasjoner. https://forskning.no/dna-spor-en-forsker-sykdommer/koronaviruset-muterer-hele-tiden-hvorfor-hvordan-og-er-det-farlig/1680905 Men hvis man drøyer det over to år, må man jo ha tiltak over 2 år.
Endlessly Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Men hvis man drøyer det over to år, må man jo ha tiltak over 2 år. Stemmer, men vi krysser fingrene for vaksinen. Når vi ser tilbake på 2020 tror jeg vi har vært både flinke og heldige her i Norge, tross alt. 3
Anbefalte innlegg