AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Går siste året på katta og får bare 6’ere og 5’ere, men ser akkurat må er snittet mitt rundt 5,3😭 Kan jobbe veldig mye for å kanskje få tre karakterer fra 5 til 6, sånn at jeg kan komme inn på juss, men jeg interesserer meg mye mer for psykologi🥺 Må flytte ut etter vgs, så kan ikke bo hjemme og ta opp fag, og det er jo ikke lett å få masse 5’ere til å bli 6’ere... Er det noe jeg kan gjøre?😫 Anonymkode: bf293...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Du kan finne deg en jobb (hvilken som helst jobb) og ta samtidig fag som privatist. du kan også jobbe sprenghardt fremover, fag fra morgen til kveld. Anonymkode: d97ac...20a 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Ta opp studielån, jobb deltid og ta opp karakterer som privatist. Anonymkode: 25ac3...5e8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Går siste året på katta og får bare 6’ere og 5’ere, men ser akkurat må er snittet mitt rundt 5,3😭 Kan jobbe veldig mye for å kanskje få tre karakterer fra 5 til 6, sånn at jeg kan komme inn på juss, men jeg interesserer meg mye mer for psykologi🥺 Må flytte ut etter vgs, så kan ikke bo hjemme og ta opp fag, og det er jo ikke lett å få masse 5’ere til å bli 6’ere... Er det noe jeg kan gjøre?😫 Anonymkode: bf293...aa1 Hvorfor kan du ikke bo hjemme? Du er enda veldig ung. Du kan ta opp stipend og ev betale en symbolsk sum? Eks 1000,- kr? Anonymkode: 9e406...5de
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Jeg må øke to karakterer for å komme inn på juss, og fire for å komme inn på psykolog profesjon. Er det mulig?🥺 Jeg jobber så mye, men er fortsatt ikke god nok for 6’erne, så blir så demotivert😭 Anonymkode: bf293...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan du ikke bo hjemme? Du er enda veldig ung. Du kan ta opp stipend og ev betale en symbolsk sum? Eks 1000,- kr? Anonymkode: 9e406...5de Betale for å bo hjemme? Jeg får ikke lov uansett:/ Anonymkode: bf293...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ta opp studielån, jobb deltid og ta opp karakterer som privatist. Anonymkode: 25ac3...5e8 Er det ikke ganske risikabelt å ta opp fag hvis man ikke klarer å få bedre karakterer? Er jo enkelt med noen karakterer, men er det ikke vanskelig å gå fra 5 til 6 i flere fag? Bruker jeg da hele året på noen fag? Eller kan jeg bruke ett semester og søke til våren med lavere snitt...? Unnskyld for mange spørsmål😂 Anonymkode: bf293...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Betale for å bo hjemme? Jeg får ikke lov uansett:/ Anonymkode: bf293...aa1 Hvorfor ikke? Anonymkode: 9e406...5de
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan finne deg en jobb (hvilken som helst jobb) og ta samtidig fag som privatist. du kan også jobbe sprenghardt fremover, fag fra morgen til kveld. Anonymkode: d97ac...20a Jobb på matbutikk f.eks? Er det dumt økonomisk å bo borte og ta opp fag? Anonymkode: bf293...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: 9e406...5de De vil ikke😂 Anonymkode: bf293...aa1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Går siste året på katta og får bare 6’ere og 5’ere, men ser akkurat må er snittet mitt rundt 5,3😭 Kan jobbe veldig mye for å kanskje få tre karakterer fra 5 til 6, sånn at jeg kan komme inn på juss, men jeg interesserer meg mye mer for psykologi🥺 Må flytte ut etter vgs, så kan ikke bo hjemme og ta opp fag, og det er jo ikke lett å få masse 5’ere til å bli 6’ere... Er det noe jeg kan gjøre?😫 Anonymkode: bf293...aa1 Om du ikke har realfag kan du eks. Ta bio 1 og geofag som privatist til sommeren for ekstrapoeng, men blir myye arbeid.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 Kastanjefrø skrev (36 minutter siden): Om du ikke har realfag kan du eks. Ta bio 1 og geofag som privatist til sommeren for ekstrapoeng, men blir myye arbeid. Har hatt biologi 1, fikk 5:/ Har psykologi, historie & filosofi, og sosiologi & sosialantropologi som valgfag nå... Anonymkode: bf293...aa1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har hatt biologi 1, fikk 5:/ Har psykologi, historie & filosofi, og sosiologi & sosialantropologi som valgfag nå... Anonymkode: bf293...aa1 På uib var primær ifjor 56.7, så du har ikke så mye valg om du ønsker å komme inn med førstegangsvitnemålet. Det finnes ingen bakeveier inn. Om noen av de fagene du tar er på 1 nivå, kan du droppe ut av de og heller ta et realfag som privatist, for ekstrapoeng. Om du eks. Tar opp de fagene jeg foreslår og får 6 ligger du mye bedre an.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobb på matbutikk f.eks? Er det dumt økonomisk å bo borte og ta opp fag? Anonymkode: bf293...aa1 Ja feks matbutikk, klesbutikk, bensinstasjon. Alt mulig. Mange MÅ jobbe og ta opp fag. Det er en investering i fremtiden. Om det er det som skal til for at du skal komme inn på ønsket studie så er det da verdt det syns du ikke? Anonymkode: d97ac...20a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Enig i at du bør ta realfag som privatist nå før du får vitnemål + gjøre en ekstra innsats nå før sommeren. Hvis du begynner å ta opp fag etter sommeren, har du ikke lenger primærvitnemål, og da øker kravene ytterligere. Da blir du i realiteten avhengig av alderspoeng, dvs det blir flere år til du kan begynne. Ellers kan det være endel å hente på studieteknikk og hvordan du formulerer deg på og hvordan du løser skriftlige arbeider. Forskjellen mellom 5 og 6 kan nemlig ofte ligge der, og da hjelper det egentlig ikke å legge inn flere pugge-timer. Jeg gikk ut videregående med betydelig flere seksere enn femmere (hadde kun 5 og 6 på vitnemålet mitt), og det var *ikke* fordi jeg la inn flere arbeidstimer enn de andre i klassen (jeg var best på kullet mitt, av fire studiespes-klasser). Jeg er god på: 1) Å skrive og å formulere meg, inkludert å trekke inn relevant pensum på en god måte og å trekke linjer/vise forståelse 2) Skjønne hva lærer/sensor vil ha/er ute etter, og jeg gir dem akkurat det 3) Taktisk lesning. Jeg skjønner hva som er sentralt i pensum og som jeg må ha stålkontroll på, og hva som jeg kan nedprioritere Anonymkode: 3951d...1c6
Matas Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 Du kan bli psykiatrisk sykepleier. De jobber stort sett med det samme. De samme pasientene og på de samme stedene. Du kan ikke skrive ut medisiner, men det kan ikke psykologer heller. Anonymkode: 9dc59...006
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan bli psykiatrisk sykepleier. De jobber stort sett med det samme. De samme pasientene og på de samme stedene. Du kan ikke skrive ut medisiner, men det kan ikke psykologer heller. Anonymkode: 9dc59...006 Det er ikke samme yrke og de har ikke de samme arbeidsoppgavene selv om begge driver samtaleterapi. Uansett hvor mye de psykiatriske sykepleierne prøver å overbevise seg om det motsatte.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 Har du vurdert å bli psykiatrisk sykepleier i steden? Arbeidsoppgavene er ikke så fryktelig ulike, du kan begynne å tjene penger tidligere, og slipper å «kaste bort» et år på å forbedre karakterene dine. Selv om de ikke er like spesialiserte har en spesialsykepleier mye mer variert kompetanse. Og kan gjøre veldig mye som en psykolog ikke kan. Nevnte noen at det er lettere å få jobb, relevant sommerjobb, og mulighet for å få betalt under deler av utdanningen (spesialiseringen). Anonymkode: ebd04...ce6
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vurdert å bli psykiatrisk sykepleier i steden? Arbeidsoppgavene er ikke så fryktelig ulike, du kan begynne å tjene penger tidligere, og slipper å «kaste bort» et år på å forbedre karakterene dine. Selv om de ikke er like spesialiserte har en spesialsykepleier mye mer variert kompetanse. Og kan gjøre veldig mye som en psykolog ikke kan. Nevnte noen at det er lettere å få jobb, relevant sommerjobb, og mulighet for å få betalt under deler av utdanningen (spesialiseringen). Anonymkode: ebd04...ce6 Om du jobber som terapeut er det faktisk ingenting en psykiatrisk sykepleier kan gjøre som en psykolog ikke kan gjøre. Hvorvidt grunnleggende kunnskaper innen biokjemi og sykepleievitenskap (som er helt verdiløst som terapeut) er mer «variert» kompetanse er i beste fall diskuterbart. Og bredden av det psykologiske fagfeltet er et godt argument for at psykologer faktisk har mer variert kompetanse. Du har rett i at det er enklere å få jobb, til dårligere betingelser med lavere lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå