AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Hei, Har en sønn som ble et år i november. Jeg ammet til han fylte 4,5 mnd da ville han ikke mer og vi gikk over til mme og fast føde. Så da ble han mer og mer lei av mme. Noen ganger måtte jeg ha han i bæresele og få han til å sovne for at jeg kunne lure han noe mme. Etterhvert så nektet han til vi måtte tilsette mme i grøt og andre mat. Nå per dags dato nekter han melk, da vi ha gått over til kumelk. Han er også en som små spiser, vi kan godt sitte opp til 2 timer for å få i han 2 dl med middag/grøt. Nå begynner vi å bli lei. Han har tendens til smake og kaste fra seg maten vi gir han på gulvet. Jeg har alltid trodd alle barn liker melk. Men ikke vårt barn. Hva kan vi gjøre for at han kan like melk? Det hadde vært lettelse om han kunne drukket et glas med melk på kvelden så vi vet han er god og mett for seng foreksempel. Vi kan se han er sulten til tider men nekter mat. Vann er han veldig glad i, så glad at han kan våkne flere ganger på natta for å drikke. Er dette tørst eller sulten? Hjelp! Anonymkode: f52fb...de2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Kumelk er for kalver, ikke barn. Han trenger ikke kumelk. Om han liker det, kan du prøve plantemelk. Men jeg personlig har alltid mislikt melk og har levd godt på kun vann. Anonymkode: cbb58...6f8 12
Ginny Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Hvorfor må han på død og liv drikke melk? Han blir ikke veldig mett av et glass melk om kvelden uansett, prøv heller å finne noe mat han liker. 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, Har en sønn som ble et år i november. Jeg ammet til han fylte 4,5 mnd da ville han ikke mer og vi gikk over til mme og fast føde. Så da ble han mer og mer lei av mme. Noen ganger måtte jeg ha han i bæresele og få han til å sovne for at jeg kunne lure han noe mme. Etterhvert så nektet han til vi måtte tilsette mme i grøt og andre mat. Nå per dags dato nekter han melk, da vi ha gått over til kumelk. Han er også en som små spiser, vi kan godt sitte opp til 2 timer for å få i han 2 dl med middag/grøt. Nå begynner vi å bli lei. Han har tendens til smake og kaste fra seg maten vi gir han på gulvet. Jeg har alltid trodd alle barn liker melk. Men ikke vårt barn. Hva kan vi gjøre for at han kan like melk? Det hadde vært lettelse om han kunne drukket et glas med melk på kvelden så vi vet han er god og mett for seng foreksempel. Vi kan se han er sulten til tider men nekter mat. Vann er han veldig glad i, så glad at han kan våkne flere ganger på natta for å drikke. Er dette tørst eller sulten? Hjelp! Anonymkode: f52fb...de2 Matintoleranse eller stramt tungebånd eller begge deler. Ingen barn slutter frivillig pupp ved 4 mnd, men barn med stramt tungebånd, gjerne kombinert med reflux/stille reflux og melkeproteinallergi vil kunne få brystvegring i utviklingssprang. Få han utredet av noen som virkelig kan dette, det er desverre lav kompetanse på dette i Norge. Anbefaler Dr Barnegod (Anette Resch) for tungebånd og Maja Skogstad ang melkeproteinallergi. Du finner begge på FB. Klem til deg! ❤ Anonymkode: 4259b...954 4
Gjest Albbas Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Ikke bruk to timer på mating, da blir spisesituasjonen ganske negativ og det hjelper ikke på matlysta. La han spise selv. La han utforske litt. Å kaste mat på gulvet er utforsking. Ha realistiske forventinger, de trenger ikke spise mye. 2 dl mat er mye, kanskje det holder med 1 dl? Liker han yoghurt? Kan han få det i stedet? Og ost? Smoothie basert på biola/melk/yoghurt? Det er kalsium som er viktig fra melk, så finn andre matvarer med mye kalsium.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Han trenger ikke melk hvis han ikke vil ha det. Anonymkode: 6c5a7...efe 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Han må ikke ha melk. Dattera vår drikker lite melk, og det skjønner jeg godt, for det smaker ikke særlig godt heller, så hun har siden da fått vann istedet. Litt honningmelk på kvelden eller chai er det som går bra av melk, men det blir jo ikke for ofte. Man kan drikke vann, og få i seg kalsium på andre måter 😊 Det finnes forresten sjokolademelk uten tilsatt sukker eller søtning. Den er god 😊 Anonymkode: 3e60e...828 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Ta ungen på alvor. Har vært borti småttiser som referer på melk, og etterhvert utvikla vegring for å drikke noe som helst pga de ble pressa i melk. Foreldrene trodde jo de gjorde det beste for ungen sin da. Dropp melk og melkeprodukter ei stund og se hvordan det går? Ta det gjerne opp med fastlegen også. Om det skulle vise seg å være reaksjon på melk, så kan små barn få melkefri mme/erstatning for melk på blå resept i første barneårene Anonymkode: 1e7a3...d87 5
Thea82 Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Jeg har aldri likt melk, så jeg slapp å drikke det når jeg var barn. I godt voksen alder oppdaget jeg at jeg er laktoseintolerant.. jeg drikker fortsatt ikke melk. 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Min liker heller ikke melk, jeg gir vann. Jeg liker heller ikke melk, så skjønner dem godt 😅 Anonymkode: b8be5...cd0 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Mine barn har aldri blitt servert melk. Friske og raske lell. I hine hårde dager sa allergilegen til mamma at barn (jeg) instinktivt ikke liker matvarer de (jeg) er allergiske mot. Stemte godt for min del. Anonymkode: 8899b...40a 6
Avalon Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Min liker heller ikke å drikke melk. Yoghurt, og saus basert på melkeprodukter er ikke noe problem. Er det kjøpegrøt du gir så er det faktisk melkepulver i grøten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Hvorfor så stort fokus på at ungen MÅ ha melk når han tydeligvis ikke er interessert i det? Anonymkode: 5eeeb...88f 5
Kenelz Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 Selv så drikker jeg kun melk når den er tilsatt i mat eller blandet ut med oboy. 😂 Men skjønner du vil gi han melk da det er anbefalt av helsemyndighetene. Det er en enkel måte på å få i seg kalsium, jod, Vitamin B12, riboflavin, fosor og kalium! Melk vedlikeholder også tenner. Hadde sjekket han for stramt tungebånd, etc. med tanken på at han ikke ville ha morsmelk i alderen av 4 måneder.. Ellers er det bare å tilsette melk i maten hans om han IKKE har melkeprotein allergi eller melkeintoleranse. 1
Ulrikke Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 Han trenger ikke drikke melk! Jeg er midt i 40-årene og liker fortsatt ikke melk. Datteren min er 15 og drikker kun litt sjokolademelk en gang i blant, hun var også veldig liten da hun tydelig ikke ville ha melk. Det finnes andre måte å få i seg disse næringsstoffene på! Og - ikke bruk 2 timer på et måltid! Det blir veldig negativt! Sett av en halvtime, maks 40 minutter i starten, og det han ikke har spist da, det spiser han ikke. Det er IKKE heldig å dra ut et måltid så lenge! 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei, Har en sønn som ble et år i november. Jeg ammet til han fylte 4,5 mnd da ville han ikke mer og vi gikk over til mme og fast føde. Så da ble han mer og mer lei av mme. Noen ganger måtte jeg ha han i bæresele og få han til å sovne for at jeg kunne lure han noe mme. Etterhvert så nektet han til vi måtte tilsette mme i grøt og andre mat. Nå per dags dato nekter han melk, da vi ha gått over til kumelk. Han er også en som små spiser, vi kan godt sitte opp til 2 timer for å få i han 2 dl med middag/grøt. Nå begynner vi å bli lei. Han har tendens til smake og kaste fra seg maten vi gir han på gulvet. Jeg har alltid trodd alle barn liker melk. Men ikke vårt barn. Hva kan vi gjøre for at han kan like melk? Det hadde vært lettelse om han kunne drukket et glas med melk på kvelden så vi vet han er god og mett for seng foreksempel. Vi kan se han er sulten til tider men nekter mat. Vann er han veldig glad i, så glad at han kan våkne flere ganger på natta for å drikke. Er dette tørst eller sulten? Hjelp! Anonymkode: f52fb...de2 Ikke tving han til å drikke kumelk. Kumelk er ikke for mennesker, men for kalver. Selv nektet jeg å drikke melk som barn, har aldri likt det. Så bra han drikker vann. La han drikke det. Viktig å være hydrert. Mange barn spiser lite, så ikke bekymre deg. Det går seg til etterhvert. Jeg har en niese som ikke spiser noe, men hun spiser agurk tomat, paprika til middag og er fornøyd med det. Kanskje hun spiser 1 skive til lunsj. Husk på at barn er små, så det du syns er lite mat er mye for han. En voksen kusine av meg kan spise 1/4 pizza av en grandiosa og er stappmett, men jeg kan spise 3/4. Jeg vil tro det er bedre for dere om han får matro til å spise det han vil og orker, men ikke sitt i 2 t og tving han. Godta at han spiser lite. Det er ikke farlig. Det går seg til når han blir eldre. Anonymkode: 85414...182 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå