Gå til innhold

Hjalp min syke datter og skapt splid i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har 3 barn, de to eldste sitter godt i det, med svært godt betalte jobber, samboere som også har gode inntekter, og begge har egne boliger og det som hører med. Min yngste datter har ikke vært like heldig, hun ble alvorlig syk allerede som 19 åring og har siden vært inn og ut av sykehus. 

Grunnet helsen sin har min datter aldri hatt en ordentlig jobb og går nå på aap. Hun fikk da utbetalt 15000kr i måneden, med den inntekten vil hun aldri komme seg inn på boligmarkedet. Hun er dessverre såpass dårlig at hun ikke er i stand til å følge tiltakene på aap. Fordi hun er så mye innlagt på sykehus. 

Vi tenkte derfor at vi skulle hjelpe henne inn på boligmarkedet, slik at hun slapp å leie resten av livet sitt. Da vi tok opp dette med våre to eldste barn, så ble begge skuffet og sa at dette var urettferdig. De hadde ikke fått penger fra oss til å kjøpe bolig, og da bør ikke yngste få det heller. De sa også at det ikke er noe galt i å leie. Og at de to føler de blir straffet for å ha klart seg bra i livet. Jeg og mannen valgte derfor å kjøpe en leilighet, en 2-roms, men vi lar datteren vår leie av oss svært billig. Hun betaler 5000kr i husleie til oss, det er en symbolsk sum å regne i dagens boligmarkedet her i Osloområdet.  På den måten får hun bo i ett greit strøk og i bolig med god standard, samtidig som hun har en grei sum å rutte med hver måned, altså de resterende 10000kr. 

Vi tenkte at dette ble den beste løsningen, for nå eier jo vi leiligheten, mens hun får leie billig av oss. Når vi dør, vil alle 3 få arve den. Vi hadde nedbetalt hus og penger på bok, så vi tenkte uansett å kjøpe oss leilighet eller hytte, slik at vi fikk investert pengene våre i noe fornuftig. 

Vi tenkte at nå har vi greid å finne en god løsning som gagner alle. Men de eldste er fremdeles skuffet over oss. Begge var innom i romjula og sa at dette er urettferdig. De mener nå at vi har skjev delt, at yngste søster kommer godt ut av det fordi hun får bo fint for en billig penge, uten å løfte en finger. De sa også at vi som foreldre har valgt feil, ved å la alle penger og hjelp gå til kun  ett av barna. Eldstemann sa også at en hytte hadde vært mer fornuftig av oss å kjøpe, for den kunne alle brukt. Fremfor en leilighet som kun ett av barna får glede av. 

Jeg merker nå at de to eldste har tatt avstand fra yngste datteren min. Jeg synes det er kjempevanskelig å forholde meg til dette, føler at barna er splittet i to leire. De eldste på ett lag og stakkars yngste står igjen alene. 

Hva tenker dere om dette? Burde vi ha valgt annerledes? 

Anonymkode: 49467...33d

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at man aldri skal gjøre forskjell på barna. Det viser seg igjen og igjen at det skaper veldig såre følelser.

Her må dere trå varsomt så dere ikke mister de to eldste.

Anonymkode: 1575f...887

• Liker 38
Skrevet (endret)

Vanskelig å tro at noen kan reagere slik. Dere har gjort det riktig og hjelpe noen som sliter. 

Anbefaler at dere etterhvert overfører boligen til deres datter. Da har hun et sted hun kan bo resten av livet. Det gir en trygghet som er viktig å ha. 

Endret av frysja
  • Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
frysja skrev (Akkurat nå):

Vanskelig å tro at noen kan reagere slik. Dere har gjort det riktig og hjelpe noen som sliter. 

Anbefaler at dere etterhvert overfører boligen til deres datter. Da har hun et sted hun kan bo resten av livet. Det gir en trygghet som er viktig å ha. 

Er du seriøs nå? Og gjøre de andre barna arveløse?

Dette blir nok en fin suppe.  

En god regel er å ikke gjøre forskjell på barna.

• Liker 23
Skrevet (endret)

Det er tilfeller som dette man har forskudd på arv for.

Mange tror alt som gis fra foreldre til barn er forskudd på arv. Det er det ikke. Forskudd på arv må presiseres at er det (tidligere kunne en gitt gave bli avkortet i arven dersom arvelater skrev testament der dette ble presisert, men det går ikke lenger fra 01.01.2021).

Hele hensikten med forskudd på arv er at man skal fordele rettferdig til slutt, men at det kan være forskjeller  mens arvelater lever.

Eksempelvis får barn A kr 2 000 000,-  i forskudd på arv. Når foreldrene dør har de verdier for kr 7 000 000,-. Boet blir da: Kr 7 000 000,- + kr 2 000 000,- totalt kr 9 000 000,-. Hvert barn skal da ha kr 3 000 000,-. Siden A har fått kr 2 mill, får hun nå kr 1 mill,. mens søsknene får kr 3 mill hver.

At et barn får noe før de andre blir litt urettferdig. Dette barnet får verdistigningen av arven. På den annen side ville jeg synes dette hadde vært greit dersom grunnen er som i TS eksempel. Jeg hadde unnet mitt søsken dette. 

Endret av Brunello
  • Liker 30
Skrevet

Dei eldste barna er tydeleg bortskjemt. Fy fader, kor egoistisk kan ein bli liksom? Er tydeleg at mykje vil ha meir... Har aldri forstått korleis folk som klarer seg meir enn bra på eigenhand, vert sure for at andre, som ikkje klarar seg, får hjelp. 

• Liker 29
Skrevet

Jeg syntes det er fint at dere hjelper yngstemann og jeg håper hun får bedre helse med tiden som gjør at hun kan begynne på livet sitt ordentlig. 

Når det er sagt. Fikk dine eldste barn tilbud eller spurte om hjelp til å komme inn på boligmarkedet? For hvis det ble svart nei og de fikk klare seg selv, så forstår jeg jo delvis bitterheten de kanskje føler litt på.
Men samtidig må de også forstå at de klarte seg helt greit og de har absolutt ingenting å klage over. De har fått sine liv på plass uten å være i situasjoner som krever hjelp, fint for dem.

Jeg syntes det er skremmende hvor lite empati de har for sin yngre søster som tydeligvis er ut og inn av sykehuset.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste her er vel at alle parters følelser må tas hensyn til. Det blir ikke veldig god stemning i familien etter noe slikt og ts risikerer splid mellom seg og også mellom søsteren. 

Ts jeg mener at dere enten burde ha gitt forskudd på arv, noe som må dokumenteres og tas hos advokat. Eller gi lik sum til alle barna. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke dere har gjort noe feil, men jeg ville ha tatt en prat med de andre barna om hva det er de syntes er urettferdig. Selv om økonomien deres ser grei ut fra utsiden så kan det hende de må snu på kronene også. Den syke datteren sitter nå igjen med 10 000 kr. i måneden som skal gå til mat, strøm (?), nettabonnement, mobil og fornøyelse. Nå vet jeg ikke noe om deres øvrige barns økonomi, men som småbarnsmor selv så er dette en sum som er langt over hva jeg selv sitter igjen med til eget forbruk. Så dersom skoen trykker ved at de eldste barna dine ikke har råd til å unne seg stort i hverdagen, fordi evt. barn må ha nye sko og de behøver større bolig fordi de ønsker seg et barn til, eller lignende, så forstår jeg faktisk barna dine litt. 

Anonymkode: 71e18...cd3

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En god regel er å hjelpe de som har det vanskelig. Empati.

Men det er mange som mener at alle skal klare seg selv, og ikke har rett til noe hjelp. 

De andre blir ikke arveløse, det er annen og sikkert større bolig som foreldrene har. 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De blir ikke arveløse. De vil eventuelt få litt mindre. TS og mannen har sikkert god råd når de kan kjøpe en leilighet ekstra i Oslo.

Kanskje arven totalt er 15 000 000,-. Dersom datteren får leilighet til kr 3 000 000,-, blir det kr 12 000 000,- igjen å dele. Da får de to eldste kr 4 000 000,- i stedet for kr 5 000 000,- i arv. Hadde jeg hatt et sykt søsken, hadde jeg ikke hatt problem med det.

Men ved å gi forskudd på arv, som jeg beskriver over, vil man lett fordele likt.

Ved forskudd på arv er det alltid lurt å informere de som ikke får forskuddet, slik at de vet det blir likt til slutt.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men her har det jo blitt gjort forskjell på barna fra naturens side. Skal foreldrene sitte og se på at det yngste barnet, som har fått tildelt de dårligste kortene, sliter seg gjennom livet? 

Alvorlig sykdom, det er skikkelig urettferdig. Det blir egentlig ikke mer urettferdig enn det. De eldste barna burde takke sin skaper for at de slapp unna, og unne denne søsteren støtte og hjelp de selv ikke trengte. De høres faktisk helt fæle ut. Og de arver jo denne leiligheten de og, når foreldrene er borte. 

Hva er den rettferdige løsningen da, la barnet med alvorlig sykdom leve på lite penger, aldri komme seg inn på boligmarkedet og aldri komme seg opp og fram imens de eldre barna har stabile hjem, jobb og familie fordi de hadde flaks? TS, jeg syns dere har løst dette på en veldig god måte. De eldre barna deres skjønner visst ikke helt hvor heldige de har vært i livets lotteri. 

Anonymkode: 35933...b0b

Det er meg du siterer. Det som er rettferdig er å gi alle barna likt. Eller å gi forskudd på arv til den yngste. 
Jeg synes egentlig at det er litt vesentlig at begge de eldste reagerer. Det viktigste her er at denne familien i fremtiden får et godt forhold til hverandre. Da er ikke løsningen å hyle opp om hvor lite empatiske de eldste er. Det hjelper ingen.
Jeg mener at man ikke skal gjøre forskjell på barna... med et unntak, det er som tidligere nevnt, forskudd på arv.

Vi vet heller ikke hele historien her, men hører kun versjonen til mor. Og hun er mor til 3 og bør derfor passe på relasjonene hun har til alle sammen, ikke bare til 1. 

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...