Lemikki Skrevet 5. januar 2021 #41 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Det er fullstendig forskjell på disse. Åsatroen er en polyetistisk tro, der flere guder er like viktige og du lan velge selv hvilke av dem og hvor mange du skal henvende deg til. Tor er ikke mer sjef enn Odin, Eir og Frøya. Kristendom og islam er eksempler på monoteistiske religioner, der du har dette med du skal ikke ha andre guder enn meg.. Stor forskjell. Anonymkode: e5471...569 Odin og Zevs er også beskrevet som feks mektigere enn de andre gudene. Vil absolutt si de fremstilles som høvdinger/ledere i de respektive religionene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #42 Del Skrevet 5. januar 2021 Frøyamor skrev (Akkurat nå): Prører du å si nøkken ikke fins? Det er det frekkeste. Tenk alle du krenka nå. Hen tar iallefall feil med påstanden om at åsatroen ikke finnes lenger Anonymkode: e5471...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøyamor Skrevet 5. januar 2021 #43 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn rent bortsett fra at vikingene faktisk fantes Anonymkode: e5471...569 De påstår jo at Jesus faktisk var ekte fyr da, spørsmålet er vell om han var guds sønn eller ei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøyamor Skrevet 5. januar 2021 #44 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hen tar iallefall feil med påstanden om at åsatroen ikke finnes lenger Anonymkode: e5471...569 Yes indeed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #45 Del Skrevet 5. januar 2021 Vitenskapen har overtatt. Vi vet feks at torden ikke er Tor med Hammeren Anonymkode: 5b2d7...655 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #46 Del Skrevet 5. januar 2021 Frøyamor skrev (2 minutter siden): De påstår jo at Jesus faktisk var ekte fyr da, spørsmålet er vell om han var guds sønn eller ei. Vikinger og norrøne guder er ikke det samme... Vikingene var mennesker som levde i Skandinavia i jernalderen... Anonymkode: e5471...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemikki Skrevet 5. januar 2021 #47 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tor har på ingen måte samme funksjon i åsatroen som Gud eller Allah I åsatroen er det mange likestilte guder. I monoteismen heter det at den eneste guden skapte verden, troen på den eneste guden. Polyteisme er tro på flere guder. I polyetistiske religioner har gudene menneskelige trekk, med både gode og dårlige sider, noe som gjør det enklere å forholde seg til dem. Anonymkode: e5471...569 Ikke Tor, men Odin. Vet ikke helt om gudene er så likestilte i norrøn mytologi. De har jo ulike funksjoner, litt sånn som erkeenglene kanskje. Erkeengelen Michael (Tor?) er en slags krigsengel mens erkeengelen Uriel (Hel?) er herre over dødsriket. Det er faktisk ganske mange interessante paralleller og likheter når man titter litt nærmere. Hvertfall slik jeg ser det. Nå er ikke jeg spesielt religiøs, men velger æ være ydmyk nok til å ikke avskrive muligheten for noe større enn oss. Endret 5. januar 2021 av Lemikki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #48 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og vil den kristne guden lide samme sjebne som titusenvis av andre guder som ingen tror på lenger? Anonymkode: 4e04d...8aa Hovedsakelig fordi åsatru er så dystopisk. Gudene taper mot kaoskreftene, og alt går til ragnarokk (bokstavelig talt). Dessuten hadde man ingen egentlig styring over sitt eget liv, all den tid skjebnen var utenfor ens egen kontroll. Ikke minst spilte skjebnen inn på hvor du havnet i etterlivet. Kristendommen var mer forutsigbar. Du hadde kontroll over din egen frelse, og Gud taper ikke mot Satan. Det er i hvert fall hvordan mange religionshistorikere forklarer hvorfor kristendommen på sikt fikk gjennomslag. Anonymkode: 48b64...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #49 Del Skrevet 6. januar 2021 Det jeg skal skrive nå er sant og kan dokumenteres: Jeg har en sammensatt slektsbakgrunn, der noen av linjene går tilbake til konger i norrøn tid som i følge historiene nedstammet fra Odin og andre gamle guder, som jotnen og ildguden Logi/Hálogi. Selv er jeg født på en onsdag, kommer fra Helgeland(eller Hålogaland, oppkalt etter Hálogi). Nå bor jeg på et sted opprinnelig vigslet til og oppkalt etter en av de andre gudene, min datter er født på en tirsdag og bor på et annet sted vigslet til og oppkalt etter en annen av gudene. Det er hyggelig at Bifrost og andre hedrer våre aner, men jeg er litt skuffet over at vi aldri har fått noen innbydelse til sammenkomster. Er det fordi jeg er døpt? Anonymkode: 42da2...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #50 Del Skrevet 6. januar 2021 Lemikki skrev (1 time siden): Ikke Tor, men Odin. Vet ikke helt om gudene er så likestilte i norrøn mytologi. De har jo ulike funksjoner, litt sånn som erkeenglene kanskje. Erkeengelen Michael (Tor?) er en slags krigsengel mens erkeengelen Uriel (Hel?) er herre over dødsriket. Det er faktisk ganske mange interessante paralleller og likheter når man titter litt nærmere. Hvertfall slik jeg ser det. Nå er ikke jeg spesielt religiøs, men velger æ være ydmyk nok til å ikke avskrive muligheten for noe større enn oss. Les litt om forskjellen på polyetisme og monoteisme De norrøne gudene har ingenting med de kristne å gjør. Odin-kulten var også noe helt annet og mange religionshistorikere mente den kom før åsatroen. Vikingene kvittet seg med en allmektig gud til fordel for å kunne bruke alle. Anonymkode: e5471...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #51 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg skal skrive nå er sant og kan dokumenteres: Jeg har en sammensatt slektsbakgrunn, der noen av linjene går tilbake til konger i norrøn tid som i følge historiene nedstammet fra Odin og andre gamle guder, som jotnen og ildguden Logi/Hálogi. Selv er jeg født på en onsdag, kommer fra Helgeland(eller Hålogaland, oppkalt etter Hálogi). Nå bor jeg på et sted opprinnelig vigslet til og oppkalt etter en av de andre gudene, min datter er født på en tirsdag og bor på et annet sted vigslet til og oppkalt etter en annen av gudene. Det er hyggelig at Bifrost og andre hedrer våre aner, men jeg er litt skuffet over at vi aldri har fått noen innbydelse til sammenkomster. Er det fordi jeg er døpt? Anonymkode: 42da2...803 Ingen i Norge kan føre slekten tilbake til jernalderen Hálogaland var et stort landområde som strakte seg fra sør i Nordland til Troms. Bifrost hedrer ingens aner. Vi er et moderne trossamfunn. For å bli medlem der må du søke opptak og ikke være medlem av noen andre trossamfunn. Å tro at du skal være i fokus for andres tro fordi en eller annen av dine slektninger har fortalt en løgn om opphav, det ser du selv blir feil. Jeg er selv fra Hálogaland, som altså er et digert landområde, med flere steder oppkalt etter guder, flere hov osv. Ingen vet heller om noe som helst ble vigslet i jernalderen. Anonymkode: e5471...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #52 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedsakelig fordi åsatru er så dystopisk. Gudene taper mot kaoskreftene, og alt går til ragnarokk (bokstavelig talt). Dessuten hadde man ingen egentlig styring over sitt eget liv, all den tid skjebnen var utenfor ens egen kontroll. Ikke minst spilte skjebnen inn på hvor du havnet i etterlivet. Kristendommen var mer forutsigbar. Du hadde kontroll over din egen frelse, og Gud taper ikke mot Satan. Det er i hvert fall hvordan mange religionshistorikere forklarer hvorfor kristendommen på sikt fikk gjennomslag. Anonymkode: 48b64...23a Feil. Kristendommen ble innført med tortur, trusler, terror og drap. Menneskene hadde ikke noe som helst valg annet enn å underkaste seg en kirke som lærte dem at de ikke hadde noen kontroll annet enn å gi alt de eide til kirken. I åsatroen var hver enkelt sin egen lykkes smed og hadde mye mer kontroll på eget liv. For eksempel hadde kvinner arverett og rett til å skille seg før kristendommen ble innført. Anonymkode: e5471...569 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #53 Del Skrevet 6. januar 2021 Frøyamor skrev (8 timer siden): Prører du å si nøkken ikke fins? Det er det frekkeste. Tenk alle du krenka nå. Jeg sier ikke at nøkken ikke finnes, bare at troen på dette er levende i dag. Det er annerledes med gamle vikingguder. Anonymkode: 3d58e...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #54 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vitenskapen har overtatt. Vi vet feks at torden ikke er Tor med Hammeren Anonymkode: 5b2d7...655 Hvem vet om det ikke er Nikola Tesla med Hammeren? Anonymkode: 3d58e...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #55 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hovedsakelig fordi åsatru er så dystopisk. Gudene taper mot kaoskreftene, og alt går til ragnarokk (bokstavelig talt). Dessuten hadde man ingen egentlig styring over sitt eget liv, all den tid skjebnen var utenfor ens egen kontroll. Ikke minst spilte skjebnen inn på hvor du havnet i etterlivet. Kristendommen var mer forutsigbar. Du hadde kontroll over din egen frelse, og Gud taper ikke mot Satan. Det er i hvert fall hvordan mange religionshistorikere forklarer hvorfor kristendommen på sikt fikk gjennomslag. Anonymkode: 48b64...23a Dette viser hvordan hedensk tro er mye mer realistisk enn kristendommen. Ingen har egentlig kontroll over sin egen skjebne, verden er utenfor styring (selv av gudene), og alt tar slutt en dag. Anonymkode: 3d58e...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SJW Skrevet 6. januar 2021 #56 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alltid litt morsomt med folk som kommer med fasit selv om det bryter med hva milliarder av mennesker tror på. Anonymkode: 9b086...fd5 En like stor andel av de relative befolkningen har på et tidspunkt trodd på hedenske guder, så jeg forstår ikke hvor du vil hen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SJW Skrevet 6. januar 2021 #57 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem vet om det ikke er Nikola Tesla med Hammeren? Anonymkode: 3d58e...c6e Eller Elon Musk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #58 Del Skrevet 6. januar 2021 SJW skrev (20 minutter siden): Eller Elon Musk? Spoiler Noen guder er kraftigere enn andre 😅 Anonymkode: 3d58e...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #59 Del Skrevet 6. januar 2021 SJW skrev (3 timer siden): En like stor andel av de relative befolkningen har på et tidspunkt trodd på hedenske guder, så jeg forstår ikke hvor du vil hen. Det er skråsikkerheten. Vissheten om at man sitter med sannheten på tross av at milliarder mener noe annet. Det er en smule komisk. Man kan mene hva man vil og det er greit, men en smule ydmykhet er på sin plass når det gjelder de store fundamentale greiene. For man kan ikke vite. Det kan ingen av oss. Anonymkode: 9b086...fd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #60 Del Skrevet 9. januar 2021 Som alt annet handler det om den sterkestes rett. De norrøne gudene var ikke sterke nok til å stå imot den kristne guden. Anonymkode: 140d2...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå