AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg er blank på dette omårdet. Guttungen har spart og spart og skal kjøpe seg gaming pc. hva bør han velge? er stasjonær bedre enn bærbar? hvilken prisklasse bør han velge for at det er godt nok til å spille osv.. han spiller fortnite nå, mne vil sikkert spille mye annet etter hvert så viktig at den kan brukes en god stund. Noen som kan anbefale noe til oss? hvilken pris bør man regne med for å få noe bra? hva annet bør man tenke på? hilsen en ikke-gaming-mamma 🤪 Anonymkode: fbdc0...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er blank på dette omårdet. Guttungen har spart og spart og skal kjøpe seg gaming pc. hva bør han velge? er stasjonær bedre enn bærbar? hvilken prisklasse bør han velge for at det er godt nok til å spille osv.. han spiller fortnite nå, mne vil sikkert spille mye annet etter hvert så viktig at den kan brukes en god stund. Noen som kan anbefale noe til oss? hvilken pris bør man regne med for å få noe bra? hva annet bør man tenke på? hilsen en ikke-gaming-mamma 🤪 Anonymkode: fbdc0...4cb Fordelen med laptop er at den er flyttbar. Fordelen med stasjonær er at du ofte får litt mer "futt" for pengene og at den er lettere å oppgradere. (f.eks kjøpe nytt skjermkort) Anonymkode: a7687...d82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuumi Skrevet 5. januar 2021 #3 Del Skrevet 5. januar 2021 Denne foreksempel: https://www.komplett.no/product/1159904/pc-nettbrett/komplett-pc/ferdigbygget-pc/komplett-epic-gaming 15k er ikke urealistisk om han vil ha en nogenlunde god PC, som skal vare en stund. Jeg ville kanskje byttet ut skjermkortet, men det er et bra skjermkort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Del Skrevet 5. januar 2021 Yuumi skrev (50 minutter siden): Denne foreksempel: https://www.komplett.no/product/1159904/pc-nettbrett/komplett-pc/ferdigbygget-pc/komplett-epic-gaming 15k er ikke urealistisk om han vil ha en nogenlunde god PC, som skal vare en stund. Jeg ville kanskje byttet ut skjermkortet, men det er et bra skjermkort. Den der er helt feil til en 11-åring som skal game. Dessuten er det er en skyhøy pris sammenlignet med hva man får. Komplett er generelt svindyrt. TS: Fordelen med bærbar er at den kommer med alt man trenger. Og at man kan flytte rundt med den. Men til gjengjeld er den ikke i nærheten når det kommer til ytelse og senere oppgraderinger. I praksis må den dessuten brukes tilkoblet strøm hele tiden fordi spilling er ekstremt strømintensivt. En stasjonær er det beste valget for de fleste som skal spille. Vurder kun bærbar dersom han har helt spesielle behov som krever en bærbar. Ulempen er at man må kjøpe skjerm, mus, tastatur og headset/høytalere i tillegg til pc-en. Men prisen er lavere, ytelsen mye bedre, og kan oppgraderes i fremtiden uten at man må kjøpe alt nytt. Denne er f.eks mye for pengene. Lenovo IdeaCentre T540 stasjonær gaming-PC - Stasjonær PC - Elkjøp (elkjop.no) Anonymkode: f87d6...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Del Skrevet 5. januar 2021 Mest for pengene får man i priskategorien 8-11.000. Alt over dette er for de spesielt interesserte. Spillentusiastene, gaming-nerdene. Regner med at 12-åringen din ikke der enda. 8-11.000 fortsatt er for mye hadde jeg heller gått ned i priskategori enn opp. Man får mer for pengene der. Anonymkode: 3cd0e...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Del Skrevet 5. januar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Denne er f.eks mye for pengene. Lenovo IdeaCentre T540 stasjonær gaming-PC - Stasjonær PC - Elkjøp (elkjop.no) Anonymkode: f87d6...c8d Den dyreste varianten så ut som et ganske ok valg egentlig. Tipper GTX 1660 er det skjermkortet som gir best balanse mellom ytelse og pris akkurat nå, og pakka er såpass greit under budsjett at det er rom for å legge av litt til oppgradering av RAM og HD/SSD etterhvert. Er det kun gaming han driver med? Hvis han er interessert i foto/videoredigering vil han nødvendigvis måtte trenge litt andre greier og, men det kan man lett ta på sikt. Anonymkode: 32f0c...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Del Skrevet 5. januar 2021 Vi har bygget stasjonær gameingpc til gutten når han var 9år og oppgradert etterhvert som den ble utdatert. Laptop og gaming funker ikke særlig bra. Blir veldig fort varm og dårligere ergonomi. Anonymkode: 39117...0bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Den der er helt feil til en 11-åring som skal game. Dessuten er det er en skyhøy pris sammenlignet med hva man får. Komplett er generelt svindyrt. TS: Fordelen med bærbar er at den kommer med alt man trenger. Og at man kan flytte rundt med den. Men til gjengjeld er den ikke i nærheten når det kommer til ytelse og senere oppgraderinger. I praksis må den dessuten brukes tilkoblet strøm hele tiden fordi spilling er ekstremt strømintensivt. En stasjonær er det beste valget for de fleste som skal spille. Vurder kun bærbar dersom han har helt spesielle behov som krever en bærbar. Ulempen er at man må kjøpe skjerm, mus, tastatur og headset/høytalere i tillegg til pc-en. Men prisen er lavere, ytelsen mye bedre, og kan oppgraderes i fremtiden uten at man må kjøpe alt nytt. Denne er f.eks mye for pengene. Lenovo IdeaCentre T540 stasjonær gaming-PC - Stasjonær PC - Elkjøp (elkjop.no) Anonymkode: f87d6...c8d Den du linker til er ikke bra i det heletatt, Lenovo, HP, Dell og andre produsenter av ferdig-pc har utrolig sære løsninger og følger ikke industristandarder. Det vil si at at den kan ikke oppgraderes, når den begynner å bli utdatert så er man tvunget til å kjøpe en ny maskin. Anonymkode: 856a5...b7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den du linker til er ikke bra i det heletatt, Lenovo, HP, Dell og andre produsenter av ferdig-pc har utrolig sære løsninger og følger ikke industristandarder. Det vil si at at den kan ikke oppgraderes, når den begynner å bli utdatert så er man tvunget til å kjøpe en ny maskin. Anonymkode: 856a5...b7d Tull. Klart den kan oppgraderes. Anonymkode: f87d6...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Klart den kan oppgraderes. Anonymkode: f87d6...c8d Nei den kan ikke oppgraderes, kabinettet kan ikke en gang brukes ved en oppgradering. Hovedkortet har nemlig ikke standard størrelse og kjøleløsningen er meget sær og strømforsyningen kan kun brukes med komponenter fra Lenovo. Det står også at den har kjapp ram men når man ser på spesifikasjonene så er den oppgitt til 2666MHz som er standard for DDR4, prosessoren som er en Ryzen 5 yter best med RAM som har en hastighet på over 3000MHz og i typisk Lenovo stil så kan ikke hastigheten oppjusteres. 8GB RAM er også for lite i 2021, 16 GB er absolutt minimum for en spillmaskin siden mange spill trenger 10GB. Skjermkortet er et to generasjoner gammelt budsjettkort, igjen så kan ikke dette oppgraderes siden Lenovo har en egen sær løsning på strømtilførselen til skjermkortet. Anonymkode: 856a5...b7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei den kan ikke oppgraderes, kabinettet kan ikke en gang brukes ved en oppgradering. Hovedkortet har nemlig ikke standard størrelse og kjøleløsningen er meget sær og strømforsyningen kan kun brukes med komponenter fra Lenovo. Det står også at den har kjapp ram men når man ser på spesifikasjonene så er den oppgitt til 2666MHz som er standard for DDR4, prosessoren som er en Ryzen 5 yter best med RAM som har en hastighet på over 3000MHz og i typisk Lenovo stil så kan ikke hastigheten oppjusteres. 8GB RAM er også for lite i 2021, 16 GB er absolutt minimum for en spillmaskin siden mange spill trenger 10GB. Skjermkortet er et to generasjoner gammelt budsjettkort, igjen så kan ikke dette oppgraderes siden Lenovo har en egen sær løsning på strømtilførselen til skjermkortet. Anonymkode: 856a5...b7d Må også legge til at det er montert en rambrikke på 8GB og prosessoren er optimalisert for dual channel, den maskinen er utrolig dårlig og lite gjennomtenkt. Anonymkode: 856a5...b7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuumi Skrevet 5. januar 2021 #12 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den der er helt feil til en 11-åring som skal game. Dessuten er det er en skyhøy pris sammenlignet med hva man får. Komplett er generelt svindyrt. TS: Fordelen med bærbar er at den kommer med alt man trenger. Og at man kan flytte rundt med den. Men til gjengjeld er den ikke i nærheten når det kommer til ytelse og senere oppgraderinger. I praksis må den dessuten brukes tilkoblet strøm hele tiden fordi spilling er ekstremt strømintensivt. En stasjonær er det beste valget for de fleste som skal spille. Vurder kun bærbar dersom han har helt spesielle behov som krever en bærbar. Ulempen er at man må kjøpe skjerm, mus, tastatur og headset/høytalere i tillegg til pc-en. Men prisen er lavere, ytelsen mye bedre, og kan oppgraderes i fremtiden uten at man må kjøpe alt nytt. Denne er f.eks mye for pengene. Lenovo IdeaCentre T540 stasjonær gaming-PC - Stasjonær PC - Elkjøp (elkjop.no) Anonymkode: f87d6...c8d TS spurte jo etter en som kunne holde lenge, den der holder kanskje til fortnite nå, men den kommer ikke til å holde lenge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Del Skrevet 6. januar 2021 Hmmm takk for svar alle sammen. Ble i hvert fall litt klokere. Det blir ikke laptop, men stasjonær. Så da er det bare å skjønne hvilken man skal velge. Kan man «stole» på disse som jobber på Elkjøp ol at de anbefaler bra nok og riktig for gutten min og ikke bare pusher for å selge bedre/dyrere? Anonymkode: fbdc0...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Del Skrevet 6. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hmmm takk for svar alle sammen. Ble i hvert fall litt klokere. Det blir ikke laptop, men stasjonær. Så da er det bare å skjønne hvilken man skal velge. Kan man «stole» på disse som jobber på Elkjøp ol at de anbefaler bra nok og riktig for gutten min og ikke bare pusher for å selge bedre/dyrere? Anonymkode: fbdc0...4cb Til det siste spørsmålet; nei! Anonymkode: 0383c...eb9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hmmm takk for svar alle sammen. Ble i hvert fall litt klokere. Det blir ikke laptop, men stasjonær. Så da er det bare å skjønne hvilken man skal velge. Kan man «stole» på disse som jobber på Elkjøp ol at de anbefaler bra nok og riktig for gutten min og ikke bare pusher for å selge bedre/dyrere? Anonymkode: fbdc0...4cb Nei, det kan man ikke. Har brent meg på det før. Både at det har vært dyrere og dårligere (iallfall i forhold til pris) enn hva produktet jeg opprinnelig så for meg. Anonymkode: 1370f...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #16 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg har kjøpt pc på Komplett de siste årene og det er fordi da får jeg en "ren" PC uten alt bloatware som ofte følger med PC'er fra HP og alle de andre ferdigprodusentene. Har også opplevd på Komplett at jeg - etter at jeg har satt sammen en egen pakke - får et bedre tilbud på chatten og de går litt ned på prisen, så jeg har fått bedre PC til en rimeligere pris enn jeg i utgangspunktet hadde satt opp. Jeg ville tatt en runde på komplett.no og sett litt på PC-er i en prisklasse som er akseptabel og så tatt kontakt med en selger på chatten - evt. ringe. Kudos til gutten din som har vært flink til å spare. Anonymkode: 4f4c5...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 12.41): Tull. Klart den kan oppgraderes. Anonymkode: f87d6...c8d Nei, den lenovo PCen kjøper man ikke om man skal ha mulighet for oppgradering senere. Du kan tydeligvis lite om PC, da er det dumt at du kommer med slike råd. Komplett er dyrere, men da får man en viss standard og PCene er fleksible for oppgradering senere. Noe god gaming PC får man heller ikke til den prisen, i ta sitt tilfelle ville jeg lagt meg på rundt 10 tusen, muligens vurdert brukt. Eventuelt kjøpe deler seperat, pg kjøpt skjermkort på bruktmarkedet, da 20-serien er relativt billig der etter lanseringen av Ampere. Anonymkode: 6f47b...1ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hmmm takk for svar alle sammen. Ble i hvert fall litt klokere. Det blir ikke laptop, men stasjonær. Så da er det bare å skjønne hvilken man skal velge. Kan man «stole» på disse som jobber på Elkjøp ol at de anbefaler bra nok og riktig for gutten min og ikke bare pusher for å selge bedre/dyrere? Anonymkode: fbdc0...4cb Nei, elkjøp har ikke snøring. Kundebehandler jeg snakket med på data avdelingen visste ikke engang forskjellen på 16:9 og 21:9, facepalm. Et helt godt kjøpt til en 11 åring er f.eks denne: https://www.komplett.no/product/1159960/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a50-core-gaming-pc Prosessor burde holde en god stund, også kan man senere oppgradere og bytte ut skjermkort senere med et RTX 2070 på brukten, eller et RTX 3060 ti senere ved behov. Når det kommer til skjerm vil jeg anbefale en skjerm med høy refresh rate, dette er nok det viktigste dersom han spiller fortnite og derfor antagligvis vil gå over til andre fps spill senere. Kjøp en skjerm med 144hz. Skal man ha en god gaming skjerm så koster det som regel mye. Men som sin første gaming PC holder det lenge med en rimelig 1080p 144hz skjerm, disse får man som regel for rundt 2000, så kan han heller kjøpe seg en dyrere gamingskjerm når han blir eldre. F.eks AOC har mange rimelige gamingskjermer, slik som denne som er på tilbud: https://www.komplett.no/product/1103846/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/aoc-27-curved-gamingskjerm-c27g1 Det eneste som gjenstår er småting som tastatur, mus og headset. Her trenger man ikke å kjøpe det dyreste. https://www.komplett.no/product/1130465/gaming/gaming-utstyr/gaming-mus/corsair-gaming-harpoon-rgb-pro-mus Tastatur er en fordel å ha mekanisk, slik som denne: https://www.komplett.no/product/915365/gaming/gaming-utstyr/gaming-tastatur/corsair-gaming-k63-tastatur Komplett har billigere, men dette produktet har jeg ingen erfaringer med, så tørr ikke å anbefale: https://www.komplett.no/product/1139578/gaming/gaming-utstyr/gaming-tastatur/zar-gaming-tastatur-tkl Ikke prøvd dette headsettet, men man får rimelig headset. Lurt å tenke på at headset må ha mikrofon og noe form for støykansellering: https://www.komplett.no/product/1128206/gaming/gaming-utstyr/gaming-headset/turtle-beach-recon-70p-gaming-headset Oppsummert, dette burde fint gå an å få til fullt oppsett, og en rimelig gaming-PC med oppgraderingsmuligheter til rundt 14000. Da med alt utstyr. Anonymkode: 6f47b...1ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, den lenovo PCen kjøper man ikke om man skal ha mulighet for oppgradering senere. Du kan tydeligvis lite om PC, da er det dumt at du kommer med slike råd. Komplett er dyrere, men da får man en viss standard og PCene er fleksible for oppgradering senere. Noe god gaming PC får man heller ikke til den prisen, i ta sitt tilfelle ville jeg lagt meg på rundt 10 tusen, muligens vurdert brukt. Eventuelt kjøpe deler seperat, pg kjøpt skjermkort på bruktmarkedet, da 20-serien er relativt billig der etter lanseringen av Ampere. Anonymkode: 6f47b...1ef Jovisst kan den oppgraderes. Prosessor, hovedkort, skjermkort, ram, harddisk, strømforsyner og kabinett kan byttes. De er ikke boltet fast. Anonymkode: abed8...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jovisst kan den oppgraderes. Prosessor, hovedkort, skjermkort, ram, harddisk, strømforsyner og kabinett kan byttes. De er ikke boltet fast. Anonymkode: abed8...fe8 Kan du legge frem konkrete eksempler på komponenter som passer i denne maskinen?, jeg har drevet med datamaskiner siden 90 tallet og jeg er veldig spent på hva du kan vise til. Anonymkode: 856a5...b7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå