Gå til innhold

Kommunale avgifter: betalt for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom hele året som var, betalte jeg 1300 kr i måneden for kommunale avgifter (vi gikk fra kvartalsvis regning, til månedlig, med økt eiendomsskatt). Ergo, prisen økte greit for 2020, for å si det slik. 

Har gått med tanken lenge om at jeg skulle klage, da mange i min kommune klagde (husene ble liknet i verdi langt over realitet), men ikke fått surret meg til det enda. 

Nå har jeg fått en regning i januar, på 766 kr.. mao, ganske sto et hopp fra i fjor.

Har jeg betalt for mye gjennom forrige år? Og hva skjer i så fall da, er de pengene bare borte, eller kan man få de igjen på noen måte? Jeg kan jo ikke se for meg at pristakst for renovasjon og div, og stipulert pris er så enormt anderledes i år, enn i fjor. 

Anonymkode: 629be...b79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen du bor og spør, det er de som kan svare på det.

Anonymkode: 6f3d2...c29

Skrevet

Du har normalt sånn ca 6 uker på å klage etter vedtak om eiendomsskatt etter hva jeg har lest. Så å utsette klage i ett år er ikke direkte lurt... Økonomisk sett ihvertfall. 

Skjønner ikke helt regnestykket ditt, hvor du starter med at månedlig faktura fra kommunen var 1300kr, og den gikk opp til 766? 

Når det gjelder vannforbruk blir det stipulert og avregnet mot faktisk forbruk dersom du har vannmåler. Øvrige kostnader er faste (søppel). 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Du har normalt sånn ca 6 uker på å klage etter vedtak om eiendomsskatt etter hva jeg har lest. Så å utsette klage i ett år er ikke direkte lurt... Økonomisk sett ihvertfall. 

Skjønner ikke helt regnestykket ditt, hvor du starter med at månedlig faktura fra kommunen var 1300kr, og den gikk opp til 766? 

Når det gjelder vannforbruk blir det stipulert og avregnet mot faktisk forbruk dersom du har vannmåler. Øvrige kostnader er faste (søppel). 

Nei, er hopp ned fra i fjor, selvsagt :)

vi fikk beskjed om at vi når som helst kunne klage på kostnadene ved eiendomsskatt og kommunale avgifter. Huset blir liknet i en klasse som er ca en halv million over reell takst. Helt ærlig har jeg ikke lagt inn klage enda da det foregående året har vært kaos ift jobb og diverse, så energien har vært på bunn. I tillegg har jeg tenkt at det antageligvis ikke utgjør voldsomme summer i året..  

Men når jeg nå da ser at forrige måneds regning var på 1300, og nåværende på 766 kr, da begynner jeg jo å lure på om den reelle forskjellen er så stor? Om jeg har betalt nesten 6 og et halvt tusen for mye på et år, så er det nok penger til at jeg da selvsagt ønsker disse tilbake, om det er gjort en feil her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med kommunen du bor og spør, det er de som kan svare på det.

Det er nok det beste ja :)

jeg bare lurte på om noen her visste om det var mulig å få tilbakebetalt beløp, om man har betalt inn for mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er nok det beste ja :)

jeg bare lurte på om noen her visste om det var mulig å få tilbakebetalt beløp, om man har betalt inn for mye. 

Ja, det er mulig. Jeg fikk tilbake for mye betalt renovasjon for to år. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må høre med kommunen. Jeg betaler altfor mye i vann/kloakk siden det stipulerte forbruket er helt latterlig høyt. Det blir trukket fra på neste regning 

Anonymkode: bca10...d40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må høre med kommunen. Jeg betaler altfor mye i vann/kloakk siden det stipulerte forbruket er helt latterlig høyt. Det blir trukket fra på neste regning 

Anonymkode: bca10...d40

Takk for svar folkens, da tar jeg bare en telefon til kommunen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...