Gå til innhold

Gul krem til suksessterte-smaker smør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lage ny eller kan den reddes? 

Anonymkode: 43b0f...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Da er den vel helt perfekt?

Hva mener du den skal smake? 

Anonymkode: 22553...af0

• Liker 6
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Det er jo egg, sukker og smør, så ikke så rart.

Skrevet

Siden den hovedsakelig er basert på smør, er vel ikke det en kjempebombe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den skal jo smake smør? 

Anonymkode: d0a44...eba

• Liker 3
Skrevet

Det skal ikke smake for mye smør og selv om det er mye smør er ikke kremen hovesaklig smør.

Jeg bruker å ta i mindre smør enn det oppskriften sier (100 g i stedet for 150) for jeg synes ofte at smørsmaken kan bli for fremtredende. I min oppskrift koker jeg sukker, vaniliestang, egg og fløte før jeg har i smør så jeg vil tro det er vanskelig å redde en krev med for mye smørsmak. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har smakt smør av absolutt alle hjemmelagde suksessterter jeg har smakt.. Veldig kvalmende.  Ingen har smakt noe i nærheten av kremen på de kakestykkene jeg har kjøpt på kafè.  

Anonymkode: a7ffe...c19

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Det har smakt smør av absolutt alle hjemmelagde suksessterter jeg har smakt.. Veldig kvalmende.  Ingen har smakt noe i nærheten av kremen på de kakestykkene jeg har kjøpt på kafè.  

Anonymkode: a7ffe...c19

Det er nok fordi kafèene sparer penger ved å kutte ned på smøret og eventuelt bruker en erstatning. Litt som jeg har lest at folk har klaget på at håndlaget béarnaisesaus på en bedre restaurant ikke smaker som det man er vant til (posevarianten fra Toro).

• Liker 4
Skrevet

Har ikke noe å bidra med ift problemstilling, men tar gjerne imot god oppskrift på suksessterte😊

Skrevet

Svigermor lager kremen med sitron. Kanskje du liker den bedre om kremen blir mer syrlig og ikke bare fet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at det blir mer «smør» smak om man bruker f.eks Melange osv, kremen bli bare god om man bruker ekte smør syns jeg, får også rett konsistens da når den blir kald.

Anonymkode: 84199...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Bruk tine meierismør og den skal nok være på platen lenger enn bare oppvarming. Vi har prøvd oss frem og det er lenge siden sist vi hadde en med smørsmak! 

Anonymkode: 6065d...729

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har opplevd at det blir mer «smør» smak om man bruker f.eks Melange osv, kremen bli bare god om man bruker ekte smør syns jeg, får også rett konsistens da når den blir kald.

Anonymkode: 84199...e0f

Det er jo ikke så rart da, for Melange er jo ikke smør.

Anonymkode: 22553...af0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye smør bruker du da? Min oppskrift er på 5 eggeplommer, 1 dl fløte, 120g sukker, 4 ts vaniljesukker/1 vaniljestang og 100 g smør. Har sett oppskrifter på nett med samme mengde egg, fløte og sukker som har hatt 250 (!) g smør. Så kutt ned smøret til ca 100g så skal du se. EKTE smør. Og det må være ferskt, ikke gammelt og harskt. 

Anonymkode: 7fbd7...796

AnonymBruker
Skrevet

Tante Martas oppskrift fra 1962 sier:

4 eggeplommer, 1 dl kremfløte, 100 g sukker, 1 ts vaniljesukker og 100 g smør. Eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker skal koke i 5 minutter før smøret røres inn.

Og tante Marta kunne virkelig bake kaker. Suksessterten hennes var verdensberømt i hele byen.

Anonymkode: ea56e...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Feil fremgangsmåte. Lag gul krem ferdig uten smør, ta krem av platen, ha oppi smør fra kjøleskapet (altså kaldt, oppdelt) og rør det inn i kremen slik at det smelter. Mange lager denne feil og pisker smør inn, da smaker den smør. 

Anonymkode: 5b638...ec2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...