AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er snart i uke 12 og har slitt veldig med svangerskapskvalme, ekstrem utmattelse og ellers følt meg syk rett og slett. Som om jeg har influensa og er ekstremt fyllesyk samtidig. Hveeeer dag. Jeg klarer ikke å gjøre noe, sånn helt uten å overdrive. I tillegg synes jeg at jeg så ofte hører og leser om folk som er like dårlige helt til babyen er født. Nå går det veldig på psyken løs dette her, og jeg begynner å bli veldig bekymret for at det kanskje ikke vil gå over i andre trimester. Det kommer jeg bare ikke til å takle. Så det jeg lurer på er hvor vanlig er det egentlig at man sliter med dette hele svangerskapet? Anonymkode: 270fa...7d7
MFO Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er snart i uke 12 og har slitt veldig med svangerskapskvalme, ekstrem utmattelse og ellers følt meg syk rett og slett. Som om jeg har influensa og er ekstremt fyllesyk samtidig. Hveeeer dag. Jeg klarer ikke å gjøre noe, sånn helt uten å overdrive. I tillegg synes jeg at jeg så ofte hører og leser om folk som er like dårlige helt til babyen er født. Nå går det veldig på psyken løs dette her, og jeg begynner å bli veldig bekymret for at det kanskje ikke vil gå over i andre trimester. Det kommer jeg bare ikke til å takle. Så det jeg lurer på er hvor vanlig er det egentlig at man sliter med dette hele svangerskapet? Anonymkode: 270fa...7d7 Hei og gratulerer med graviditet! Jeg pleier å si at jeg hater å være gravid men elsker å være mamma. Det blir liksom verdt det uansett, og det er greit å huske når man har det som værst. Jeg var ikke kvalm i første svangerskap, men spydde vel til godt over halvveis i de to andre. Plutselig en dag gikk det over! Det som hjalp for meg var å komme meg ut på en liten trimtur eller ta ei treningsøkt, selv om det er det siste man vil. Da fikk jeg en etterlengtet pause fra kvalmen. Ellers er det bare å nyte de små glimtene med bedre form(og de blir nok flere av nå som du har passert de værste ukene). I tillegg må mannen bare varte deg opp så best han kan. Det fortjener du!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Her så ble jeg gradvis bedre mellom uke 12-18. Og de aller fleste blir bedre. Men jeg måtte passe på å spise nok, ikke for mye, ikke noe feil. For jeg ble jo lett kvalme igjen. Men da var jeg jo ikke kvalm hele tiden, og fungerte mye bedre. Anonymkode: 32eba...cdc
Aryamili Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Føler med deg! Hadde det helt likt frem til uke 11. Det er virkelig helt forferdelig, ble veldig nedfor og pessimistisk av å føle meg dårlig og være trøtt hele tiden. For de aller, aller fleste går det over når man nærmer seg uke 12 eller noen uker etter det. Vet ikke hvor mange som sliter hele svangerskapet, men tror det er bare en liten prosent eller promille. Det er neppe noen trøst siden alle er forskjellige, men hos meg gikk det over fra en dag til den neste. Er fortsatt litt trøttere enn vanlig, men det lever jeg greit med kontra konstant kvalme og absolutt ingen energi. Det går også an å snakke med legen og få kvalmenedsettende hvis det ikke går over snart. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 De aller fleste blir bra eller bedre i løpet av svangerskapet. Jeg har sagt noen ganger litt kortfattet at jeg slet med kvalme og oppkast hele svangerskapene. Men den mer utdypede versjonen av det er at det var ille, med oppkast flere ganger daglig og nesten konstant kvalme til et stykke ut i andre trimester første gang og fra uke 6-13 andre gang. Så begynte det gradvis å bli bedre. I tredje trimester kastet jeg opp et par ganger i uka, og da var det trigget f.eks. av at det luktet vondt av søpla eller at jeg satt i bil på en svingete vei, og jeg hadde dager nesten uten kvalme. Det var til å leve med, og noe helt annet enn hvordan det var rundt uke 12. Jeg har lest beskrivelser fra folk som ikke ble bedre på nett, men alle de jeg kjenner eller har snakket med i virkeligheten, ble bedre. Jeg var livredd for at det skulle fortsette til termin da jeg passerte uke 12 uten bedring selv. Hvis du ikke har snakket med lege ang. dette, ville jeg gjort det. Anonymkode: f3a5e...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå