Gå til innhold

Realistisk å få vaksinert millioner av nordmenn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mtp at mange vegrer seg for å bli vaksinert. Handler ikke bare om antall vaksiner tilgjengelig, men om man faktisk får vaksinert folk, hva slags pressmiddel man vil benytte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nekte folk å reise ut av landet inkl Sverige og Danmark. Nekte folk å dra på konserter/kulturelle arrangementer.   Mye er nok gjort hvis dette trer i kraft.

• Liker 6
Gjest Optimo
Skrevet

Selv om de som er mest kritiske til vaksinen er veldig høylytte så er de ganske få i den store sammenhengen. Tror derfor ikke vaksineringen vil bli noe særlig problem, de aller fleste av oss kommer til å ta den. 

Nå dukker det garantert opp innlegg her som bare "jeg skal HVERTFALL ikke ta den", men det er fortsatt bare noen få av mange. 

Skrevet

Press og tvang høres ut som en særs dårlig ide. Da kan vi gå rett over til kommunisme. Heller fortsette med opplysninger slik det er gjort så langt. 

Jeg tror uansett at for de som reiser feks, så blir vaksinen pålagt. Vil de reise = vaksine. 

Var det ikke 1/3 som trengte å vaksineres, eller var det 2/3? Husker ikke tallet, men poenget er at alle trenger ikke ta vaksinen for at viruset skal dø ut. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Guile skrev (9 minutter siden):

Selv om de som er mest kritiske til vaksinen er veldig høylytte så er de ganske få i den store sammenhengen. Tror derfor ikke vaksineringen vil bli noe særlig problem, de aller fleste av oss kommer til å ta den. 

Nå dukker det garantert opp innlegg her som bare "jeg skal HVERTFALL ikke ta den", men det er fortsatt bare noen få av mange. 

Helt korrekt! De færreste vil ha noen reelle innvendinger. Om ikke annet er det mange som på grunn av all usikkerheten vil velge å la seg vaksinere. Dessuten spiller det ingen rolle om noen velger å la vær. Det som betyr noe er at risikogruppene blir vaksinert. Resten kan jo gjøre som de vil så lenge de ikke reiser utenlands. Hvis infeksjon og reinfisering i det uendelige høres mer attraktivt ut så for all del...

kaleidoskop skrev (7 minutter siden):

Press og tvang høres ut som en særs dårlig ide. Da kan vi gå rett over til kommunisme. Heller fortsette med opplysninger slik det er gjort så langt. 

Jeg tror uansett at for de som reiser feks, så blir vaksinen pålagt. Vil de reise = vaksine. 

Var det ikke 1/3 som trengte å vaksineres, eller var det 2/3? Husker ikke tallet, men poenget er at alle trenger ikke ta vaksinen for at viruset skal dø ut. 

2/3 er riktig tall.  Med ca 66% vil man oppnå den magiske grensen for flokkimmunitet. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
Gjest Thoringen
Skrevet
8 minutter siden, norw said:

Mtp at mange vegrer seg for å bli vaksinert. Handler ikke bare om antall vaksiner tilgjengelig, men om man faktisk får vaksinert folk, hva slags pressmiddel man vil benytte...

Definer "mange".

11 % vegrer seg for å bli vaksinert

16 % er usikre

73% svarer at det er svært eller nokså sannsynlig at de vil ta koronavaksine.

Kilde

Skrevet

I israel har de vaksinert 1 million av de 9 millioner innbyggerne allerede. Men her i landet har man bare satset på EU.

• Liker 1
Skrevet

Antall vaksinedoser er også en begrensning. 

Norge har vel pr nå leveranse på ca 4 millioner doser? Tallene varierer. 

Det tilsvarer to millioner personer eller ca 40 %. 

Vi trenger altså minst 3 millioner flere doser. Noen som vet planene for dette? 

Skrevet

Det store problemet er tidsbruken. Skal man klare å vaksinere 2/3 av landets befolkning i løpet av ett halvt år må man sette nesten 39500 doser hver dag, inkludert helgene. (alle skal ha 2 doser) 

Hittil har de klart å sette 2100 doser på 8 dager.... 

• Liker 1
Skrevet
Guile skrev (24 minutter siden):

Dette. De som skriker høyest på forum og i kommentarfelt lever i den illusjonen om at de representerer en majoritet. Men det er bare ikke tilfelle. Feks: Før VG i praksis stengte kommentarfeltet så kunne man fort få inntrykk av at "folk flest" består av ytre høyre, Livets harde skole-folk. Men når bare rundt 8% av den norske befolkningen faktisk stemmer FRP, så har tvert imot den stille majoriteten mest påvirkning på reell politikk. 

Jeg er ikke bekymret for at vi ikke skal klare å oppnå flokkimmunitet med vaksinen. "Pressmiddel" trengs ikke.

• Liker 9
Gjest Thoringen
Skrevet
3 minutter siden, RunM said:

Det store problemet er tidsbruken. Skal man klare å vaksinere 2/3 av landets befolkning i løpet av ett halvt år må man sette nesten 39500 doser hver dag, inkludert helgene. (alle skal ha 2 doser) 

Hittil har de klart å sette 2100 doser på 8 dager.... 

Det er faktisk mulig å få det til hvis det er delta 0 mellom tidspunktene du gir vaksine 1 og 2 (sannsynligvis ikke og det i seg selv kan gjøre det hele umulig).

I  tillegg så må man ta høyde for ramp up tid  (fordi kommuner alle operer individuelle leveranseplaner så kan forsyninger til den enkelte kommunen variere heftig (=tap av effektivitet) på grunn at de endrer måten de jobber på underveis som følge av erfaring - tipper på at ikke alle kommuner har mulighet til kjølelager for vaksiner som må være lagret på -70 grader.

Men alt ovennevnte er små detaljer i forhold til at i Q1 2021 er Norge blitt forespeilet en leveranse på minst 500 000 enheter. Så.... Liten sjanse å vaksinere 2/3 av befolkningen før sommer?

Skrevet

En skulle tro at med en så etterlengtet vaksine og hele 9 måneder tid at det burde gå på skinner. Men neida. Ikke kjøpt nok og det som ble levert får de ikke ut blant folk. Tragisk. Vi må leve med tiltak til neste høst.

• Liker 1
Skrevet
PzMan skrev (2 timer siden):

Men alt ovennevnte er små detaljer i forhold til at i Q1 2021 er Norge blitt forespeilet en leveranse på minst 500 000 enheter. Så.... Liten sjanse å vaksinere 2/3 av befolkningen før sommer?

Null sjanse for det, men den som lover 2/3 innen sommer håper garantert at vi glemmer det. 2021 er et valgår. Jeg har god hukommelse, også 13.september i år. Håper andre har det og.

• Liker 4
Skrevet
kaleidoskop skrev (7 timer siden):

Da må man jo pålegge hele befolkningen influensavaksinen også.. Man kan smitte andre og eldre kan få alvorlig forløp. Men jeg burde ikke gi noen noe nye ideer, plutselig har Erna funnet ut at det blir påbudt med influensavaksine for å reise også😄

Må man ha en hasteutviklet vaksine med ny teknologi som kanskje  ikke hindrer smitte - for et virus som muterer   , kanskje blir svakere (og vaksinen virker kanskje ikke like bra på alle variantene) for å reise- så kaller jeg ikke Norge lenger et fritt og demokratisk land( hvis det noen gang har vært det).Hva det skal kalles vet jeg ikke, ifølge mange er det å overdrive å kalle det totalitært eller diktatorisk..
Men det minner veldig om hvordan myndighetene (Verden over)oppfører seg nå:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme 

• Liker 10
Skrevet
Daraya skrev (8 timer siden):

Null sjanse for det, men den som lover 2/3 innen sommer håper garantert at vi glemmer det. 2021 er et valgår. Jeg har god hukommelse, også 13.september i år. Håper andre har det og.

Vaksineordningen er faktisk så skuffende at den alene kan gi grunn til å kaste regjeringen i september. Slik det ligger an nå vil Storbritannia være igjennom pandemien flere måneder før Norge. Vi risikerer altså en situasjon der andre land kaster munnbindet, mens vi har sprengte sykehus pga somling og at vi har lagt alle eggene i EUs kartong. Elendig politikk!

• Liker 4
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (11 minutter siden):

Vaksineordningen er faktisk så skuffende at den alene kan gi grunn til å kaste regjeringen i september. Slik det ligger an nå vil Storbritannia være igjennom pandemien flere måneder før Norge. Vi risikerer altså en situasjon der andre land kaster munnbindet, mens vi har sprengte sykehus pga somling og at vi har lagt alle eggene i EUs kartong. Elendig politikk!

Jeg synes det som skjer nå, er juks. Det har vært juks og uærlighet flere ganger. Store ord om at "nå kommer vaksinen, så kan vi leve som normalt". Så kommer at "neida, selv om folk blir vaksinert, må vi fortsatt ha tiltak". Så enda mer: "Vi har fått vaksinen, men det haster ikke å få vaksinert så mange, så vær så god, her har dere enda strengere tiltak".

• Liker 9
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det som skjer nå, er juks. Det har vært juks og uærlighet flere ganger. Store ord om at "nå kommer vaksinen, så kan vi leve som normalt". Så kommer at "neida, selv om folk blir vaksinert, må vi fortsatt ha tiltak". Så enda mer: "Vi har fått vaksinen, men det haster ikke å få vaksinert så mange, så vær så god, her har dere enda strengere tiltak".

Ja når man først presenterer vaksinen som den eneste veien til frihet så bruker de så lang tid? Norge er trege på mye, men når det gjelder nye tiltak brukes det kun en søndag kveld 😄 Det er det samme for meg om andre tar vaksinen eller ikke(jeg skal ikke ta den).

• Liker 7
Skrevet
kaleidoskop skrev (12 timer siden):

Det er vel litt avhengig litt forskjellige ting, men en må vel opp på 75-80% for å få god flokkimmunitet.

Les gjerne litt hos Hva er flokkimmunitet? | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (5 minutter siden):

Det er vel litt avhengig litt forskjellige ting, men en må vel opp på 75-80% for å få god flokkimmunitet.

Les gjerne litt hos Hva er flokkimmunitet? | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Men flokkimmunitet oppstår ikke av vaksinen alene. Også de som har gjennomgått infeksjonen før, har immunitet i en viss tid. Så her må man summere alle som har hatt korona og alle de vaksinerte. 

• Liker 3
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden):

Men flokkimmunitet oppstår ikke av vaksinen alene. Også de som har gjennomgått infeksjonen før, har immunitet i en viss tid. Så her må man summere alle som har hatt korona og alle de vaksinerte. 

Den britiske og den Sør Arfikanske mutasjonen av Kinaviruset bidrar nok til flokkimmunitet før regjeringens vaksine skal du nok se...

• Opprett ny...