Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle økonomieksperter. Jeg har et luksusproblem, men slike problem kan også være greie å få svar på. Jeg er 33 år og har ca 350 000 kr i studiegjeld. Nå som tiden er inne for å tømme Bsu-en vil huslånet være nedbetalt og jeg har nok penger til å innfri studielånet, og likevel ha en god buffer.

Jeg har et ønske om å være helt gjeldsfri, men så leser jeg mange steder at vi blir anbefalt å ikke innfri studielånet på grunn av gode ordninger. Hvordan slår dette ut for meg som ellers er gjeldsfri og som har en buffer. Noen av dere som er gode til å regne, som kan si meg hva som lønner seg? Skal jeg innfri lånet eller bør jeg vente? 

Anonymkode: eacf2...466

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller satt pengene på aksjer. Tesla akskjer f.eks. har vokst 705% det siste året.

Anonymkode: 2e2d2...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nedbetal det. Skulle du (gud forby) bli ufør, så kan det slettes. Veldig kjipt å ha nedbetalt 350.000, å om 2 år havner du i en ulykke som gjør deg ufør, da hadde de 350.000 kommet godt med 

Anonymkode: 10289...407

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva som lønner seg, kommer an på hva som skjer i fremtiden.

Isolert sett, nå, lønner det seg å innfri lånet, så du slipper å betale renter. Men om du blir ufør i overimorgen, sånn at studielånet blir slettet, vil du heller ha de 350.000 på bok. Det samme kan gjelde om du plutselig får svært mye lavere inntekt, av en eller annen grunn. Da vil du ha muligheten til å utsette studielånet, og ønsker kanskje å ha penger tilgjengelig, utover vanlig buffer.

Anonymkode: 7df64...f5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville heller satt pengene på aksjer. Tesla akskjer f.eks. har vokst 705% det siste året.

Ts. Ja, eller kanskje bitcoins. Men, nei. Jeg er nok ikke særlig risikovillig. Har månedlig spareavtale i et globalt indeksfond, men mesteparten av pengene vil stå på "høy"-rentekonto. 

Anonymkode: eacf2...466

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Den som forutså det for et år siden..

Anonymkode: 20cd4...34a

AnonymBruker
Skrevet

Studielånet har gode ordninger om man bli ufør ja. Men det er kun som ufør på minstesatsen at hele lånet slettes.

Det er veldig lav rente på studielånet nå da, så å heller investere i aksjer eller fond er mer lukrativt på sikt. Jeg skjønner godt tankegangen din om å bli gjeldsfri, det ønsker jeg også. Jeg er dog ufør og har fått slettet deler av studielånet allerede. Derfor betaler jeg ekstra inn på lånet nå, selv om det nok lønner seg å helle ta de ekstrapengene på aksjer eller fond. Det skal sies at boliglånet mitt har samme lave rente som studielånet, så hvilket jeg betaler ekstra på er hipp som happ.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

248129934_Skjermbilde2021-01-05kl_00_58_39.thumb.png.c5fc57473afa7502af22d54182a38406.png

Anonymkode: 58d61...897

AnonymBruker
Skrevet

Viss du har ingenting du trenger å spare penger til feks hytte, sekudær bolig, båt, bil, privatfly elc. --> nok penger til å kjøpe alt du ønsker for fremtiden uten å måtte spare/ta opp lån. Så ville jeg betalt ned studielånet. Viss ikke så hadde jeg ikke gjort det. Fremtidige lån du tar vil mest sansynlig ha høyere % rente enn hva lånelassen gir. Så viss du skal ta opp mer lån i fremtiden er det bedre å ha 200.000 i lån hos lånekassen enn feks forbrukslån eller 200.000 mer på et boliglån.

verdien på lånet vil minke hvert år med ca 1,5- 2%. Dette da både lønninger og alt du må kjøpe øker år for år (penger blir mindre verdt). Så perr nå siden renten er så lav minker verdien av lånet ditt uten at du engang betaler noe, selv om du ikke fysisk ser det på beløpet. Øker den til 6-16% ville jeg dog vurdert det anderledes, ved mindre jeg fikk mer avkastning andre steder.

+ Du vil få mye mer igjen for pengene med å invistere de enn å bruke de på å betale ned studielånet fortere enn du trenger.

Kort sakt, akkurat nå er det idioti å betale ned studelånet fortere.

Anonymkode: 801cf...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller investert de pengene i noe annet nå som renta på studielånet er så lavt. Det er en grunn til at alle økonomieksperter fraråder å betale ned studielånet før tida. Hør på dem

Anonymkode: 78908...832

• Liker 2
Skrevet

Det er helt unødvendig å betale ned. Det er gratis å låne penger i dag. "Likviditetskostnaden" ved renter er vel omtrent en snau 500-lapp i måneden, men ser du på skattefradrag m.m. er det ingen kostnad ved lånet. 

Skrevet

Jeg satte opp et Excel-ark der jeg regnet årlige kostnader på studielånet kontra årlig avkastning på sparepenger i fond og bank. Det ble veldig tydelig for meg at det lønnet seg å ha mest mulig penger selv, og betale minst mulig på lånet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...