Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Dere som har erfaring med elixir !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med kviser/utbrudd i snart 2 år. For 1 mnd siden fikk jeg resept på finacea som desverre ikke har hatt noe særlig effekt... legen mente det var akne eller perioral dermatitt. fordi jeg prøver å bli gravid er det ikke aktuelt med noe antibiotika-kur e.l. 

men så leste jeg så mye bra om elixir. Og da spesielt sulfactil. Har brukt denne i 2 kvelder bare, så noe effekt har jeg naturligvis ikke sett ennå. Men dere som har prøvd, er dere fornøyde? Hvor lang tid tok det før du så bedring? Leser at det er anbefalt med niactil 4% over. Jeg kjøpte ikke denne fordi jeg har prøvd den før og syns ikke den gjorde noe for huden min. Men da brukte jeg den alene og ikke sammen med sulfactil.... så lurer på om jeg bør gi den en sjanse til?

Gjest Fnuggolina
Skrevet
tørkestativ skrev (15 timer siden):

Jeg har slitt med kviser/utbrudd i snart 2 år. For 1 mnd siden fikk jeg resept på finacea som desverre ikke har hatt noe særlig effekt... legen mente det var akne eller perioral dermatitt. fordi jeg prøver å bli gravid er det ikke aktuelt med noe antibiotika-kur e.l. 

men så leste jeg så mye bra om elixir. Og da spesielt sulfactil. Har brukt denne i 2 kvelder bare, så noe effekt har jeg naturligvis ikke sett ennå. Men dere som har prøvd, er dere fornøyde? Hvor lang tid tok det før du så bedring? Leser at det er anbefalt med niactil 4% over. Jeg kjøpte ikke denne fordi jeg har prøvd den før og syns ikke den gjorde noe for huden min. Men da brukte jeg den alene og ikke sammen med sulfactil.... så lurer på om jeg bør gi den en sjanse til?

Har du prøvd syrer istedet? Milde skal vel gå fint ifbm prøving. 

Jeg har ikke akne og prøver nå Niactil - kan ikke si det gjør noe altså. 

Det jeg ser går igjen hos mange er jo de padsene og Niactil sammen.

Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd syrer istedet? Milde skal vel gå fint ifbm prøving. 

Jeg har ikke akne og prøver nå Niactil - kan ikke si det gjør noe altså. 

Det jeg ser går igjen hos mange er jo de padsene og Niactil sammen.

Er det acticlear pads du tenker på? Fikk med et hefte med informasjon om alle produktene, og det er det eneste produktet hvor det står: nb! Bør ikke brukes av gravide. Så akkurat den tror jeg at jeg holder meg unna. 

finacea inneholder jo azelain syre. Og den har ikke hatt effekt.....acticlear kremen inneholder også azelainsyre. Fikk med tester på Denne. Mulig den kan ha effekt sammen med sulfactil? Men alene, har jeg ikke tro på...

Skrevet (endret)

Jeg har perioral dermatitt, og det er den kremen som reddet meg gjennom mange år. 

Fikk jevnlige utbrudd, som jeg slukket med den. Har man større utbrudd blir det gjerne verre noen dager før det hjelper, men det tok det iallefall på meg. 

Så begynte jeg hos hudpleier og byttet ut alt av rens og kremer til merke hun anbefalte, og nå får jeg aldri utbrudd. 

Jeg skal finne et bilde av serien. Det er ikke veldig dyrt, og rensekremen er det mest vesentlige. 

En spesielt viktig faktor er å rense huden morgen og kveld, og vaske/bytte sminkesvamper ofte. Jeg kan fremdeles få en blemme innimellom. Det er konsekvent om jeg har glemt å rense huden eller brukt samme sminkesvamp for lenge. 

Endret av Trolltunge
Gjest Fnuggolina
Skrevet
tørkestativ skrev (Akkurat nå):

Er det acticlear pads du tenker på? Fikk med et hefte med informasjon om alle produktene, og det er det eneste produktet hvor det står: nb! Bør ikke brukes av gravide. Så akkurat den tror jeg at jeg holder meg unna. 

finacea inneholder jo azelain syre. Og den har ikke hatt effekt.....acticlear kremen inneholder også azelainsyre. Fikk med tester på Denne. Mulig den kan ha effekt sammen med sulfactil? Men alene, har jeg ikke tro på...

Ah, den har kanskje for høy konsentrasjon/feil PH.

Jeg trodde nemlig lavdose syrer aha/bha kunne brukes av gravide. Niactil har jo bittelitt salisylsyre feks.

Personlig hadde jeg ikke startet med denne på vårparten når du kanskje går gravid, fordi sjansen for å få pigmentflekker er ørten ganger større med hormoner innabords. 

Kjipt å bare bytte ut en midlertidig urenhet med større permanent pigmentflekk. 

Dette krever jo langsiktig bruk for effekt, og i graviditeten blir du trolig verre (eller uforandret) pga hormoner. 

Etter en fødsel og evt amming kan du jo dynge i deg mer potente greier. Eller følge Elixir fast over tid. 

Skrevet

Dette er serien jeg bruker nå, og problemet er så godt som borte. Kun dersom jeg glemmer rens eller ikke har byttet svamp på en stund kan jeg få en enslig liten blemme, bare som påminnelse om å rense godt og skifte svamp egentlig. 

Screenshot_20210105_133707.jpg

Screenshot_20210105_133728.jpg

Screenshot_20210105_133647.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre legen om å få epiduo? Vet ikke om du kan bruke det som gravid, men det vet jo legen din.

Anonymkode: 8006d...2f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke spørre legen om å få epiduo? Vet ikke om du kan bruke det som gravid, men det vet jo legen din.

Anonymkode: 8006d...2f4

det kan du ikke. 

Anonymkode: 33f9a...43a

Skrevet
Trolltunge skrev (9 timer siden):

Dette er serien jeg bruker nå, og problemet er så godt som borte. Kun dersom jeg glemmer rens eller ikke har byttet svamp på en stund kan jeg få en enslig liten blemme, bare som påminnelse om å rense godt og skifte svamp egentlig. 

Screenshot_20210105_133707.jpg

Screenshot_20210105_133728.jpg

Screenshot_20210105_133647.jpg

Takk, skal ha disse i bakhodet hvis elixir ikke funker!

sånn ellers så kan jeg ikke få noe særlig på resept av legen sånn som jeg har forstått det. Finacea gel var liksom det eneste alternativet for gravide eller prøvere....derfor må jeg rett og slett bare prøve meg fram med forskjellig hudpleie. Føler meg helt jævlig og sliter med å gå ut av huset

Skrevet (endret)
tørkestativ skrev (1 time siden):

sånn ellers så kan jeg ikke få noe særlig på resept av legen sånn som jeg har forstått det. Finacea gel var liksom det eneste alternativet for gravide eller prøvere....derfor må jeg rett og slett bare prøve meg fram med forskjellig hudpleie. Føler meg helt jævlig og sliter med å gå ut av huset

Forstår deg godt. Det er fælt med slike utslett. 

Jeg har gått på flere måneders oxytetral kur flere ganger, men det hjelper jo bare der og da. 

Veldig glad for at jeg fant en hudpleieserie som holder det jevnt borte. På det verste har jeg hatt det i hele ansiktet, inkludert rundt øynene. Det svir, det klør og det ser forferdelig ut. Elixir sulfactil var den første redningen jeg fant, og den hjalp meg gjennom mange år, men jeg vil likevel virkelig anbefale iallefall rensen jeg la bilde av. Det er langt billigere i lengden, og mer skånsomt for huden. 

Uansett, rens HVER morgen og kveld. Det er så vesentlig at jeg ikke kan få understreket det nok. Alt som skal i ansiktet, fra fingre til sminkesaker, må dessuten være rent. Pass også på at du ikke tar for mye i sminken, så det ikke blir bakterier i den. Gå mest mulig uten sminke når du har utbrudd. Vet det er fristende å smøre ekstra på, men det gjør det verre. 

Vær obs på at jeg gir råd i forhold til at det er perioral dermatitt. Er det noe annet er det kanskje andre ting som er viktig. 

Jeg er mer eller mindre kvitt problemet nå. Etter mange år med store problemer med det. Får jeg en blemme vet jeg med en gang at jeg har slurvet med rens eller ikke vasket svamper/koster. Jeg straffes for slikt, så jeg slurver sjeldent med det nå. 

Endret av Trolltunge
Skrevet
Trolltunge skrev (8 timer siden):

Forstår deg godt. Det er fælt med slike utslett. 

Jeg har gått på flere måneders oxytetral kur flere ganger, men det hjelper jo bare der og da. 

Veldig glad for at jeg fant en hudpleieserie som holder det jevnt borte. På det verste har jeg hatt det i hele ansiktet, inkludert rundt øynene. Det svir, det klør og det ser forferdelig ut. Elixir sulfactil var den første redningen jeg fant, og den hjalp meg gjennom mange år, men jeg vil likevel virkelig anbefale iallefall rensen jeg la bilde av. Det er langt billigere i lengden, og mer skånsomt for huden. 

Uansett, rens HVER morgen og kveld. Det er så vesentlig at jeg ikke kan få understreket det nok. Alt som skal i ansiktet, fra fingre til sminkesaker, må dessuten være rent. Pass også på at du ikke tar for mye i sminken, så det ikke blir bakterier i den. Gå mest mulig uten sminke når du har utbrudd. Vet det er fristende å smøre ekstra på, men det gjør det verre. 

Vær obs på at jeg gir råd i forhold til at det er perioral dermatitt. Er det noe annet er det kanskje andre ting som er viktig. 

Jeg er mer eller mindre kvitt problemet nå. Etter mange år med store problemer med det. Får jeg en blemme vet jeg med en gang at jeg har slurvet med rens eller ikke vasket svamper/koster. Jeg straffes for slikt, så jeg slurver sjeldent med det nå. 

Legen sa at det var akne ELLER perioral dermatitt. Jeg trodde selv rosacea før jeg snakket med legen.  Da trodde jeg at det var PD fordi jeg syns ikke utslettet mitt var typisk akne med betente kviser osv. det er ikke skikkelig kviser en gang. Bare røde byller/nupper. Har rundt munnen, mellom øynene men absolutt mest i pannen? Men når jeg leser det du skriver så blir jeg i tvil? Mitt svir eller klør ikke. Eller, det kan klø litt innimellom men ikke noe voldsomt. Jeg fortalte hun jeg kjøpte sulfactil av at jeg va usikker på om det var PD eller akne, men hun sa at sulfactil hjalp mot begge deler i hvertfall.

og ja, jeg har gått uten sminke siden jeg fikk finacea på resept, som er rundt 5 uker siden. Det gjør det egentlig enda verre for selvfølelsen, å ikke kunne dekke over det😭😂

AnonymBruker
Skrevet
tørkestativ skrev (13 timer siden):

Hvis jeg var deg så ville jeg utsatt prøvingen i to måneder og gjennomgått en antibiotikakur for å se om problemet forsvant. (Jeg har nettopp tatt en kur selv mot PD og merket bedring etter 1-2 uker)

Jeg gjennomgikk svangerskap+ 1 års amming med hudproblemer (akne) og tiden rett etter fødsel er mitt aller verste minne når det gjelder hud. Jeg har aldri følt meg verre, samtidig som det var ventet at huset var åpent for alle som ville møte den nye babyen.  Jeg behandlet hudproblemene før neste svangerskap. Angrer på at jeg ikke gjorde noe tidligere.

Huden min reagerer negativt på niactil, spesielt da jeg hadde utbrudd av PD.

Anonymkode: 029e1...830

Skrevet
tørkestativ skrev (På 6.1.2021 den 9.30):

Legen sa at det var akne ELLER perioral dermatitt. Jeg trodde selv rosacea før jeg snakket med legen.  Da trodde jeg at det var PD fordi jeg syns ikke utslettet mitt var typisk akne med betente kviser osv. det er ikke skikkelig kviser en gang. Bare røde byller/nupper. Har rundt munnen, mellom øynene men absolutt mest i pannen? Men når jeg leser det du skriver så blir jeg i tvil? Mitt svir eller klør ikke. Eller, det kan klø litt innimellom men ikke noe voldsomt. Jeg fortalte hun jeg kjøpte sulfactil av at jeg va usikker på om det var PD eller akne, men hun sa at sulfactil hjalp mot begge deler i hvertfall.

og ja, jeg har gått uten sminke siden jeg fikk finacea på resept, som er rundt 5 uker siden. Det gjør det egentlig enda verre for selvfølelsen, å ikke kunne dekke over det😭😂

Hos meg klør og svir det enormt. Veldig veldig glad for at jeg ikke lenger sliter med det! 

Peroral dermatitt er visst at huden reagerer på bakterier som den egentlig burde tåle. Mulig det kan gi litt ulike plager. Jeg vet ikke sikkert, men hos meg er det iallefall infernalsk svie og kløe. 

Skrevet

Altså wow...! Sulfactil er jo bare helt magisk. Etter en uke kunne jeg se stor forskjell! Nesten alle kvisene er borte. Har 3-4 røde smånupper igjen, men de stikker ikke opp av huden liksom. Nå har jeg bestilt niactil (morgen) og acticlear (kveld) som jeg tenker å prøve ut som litt mer daglig hudpleie/forebyggende. Sulfactil skal jo bare brukes på utbrudd og det forstår jeg; er helt stiv i ansiktet av tørrhet. Føler huden sprekker opp hvis jeg smiler😂 nå håper jeg bare dette holder seg sånn 🙏🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...