AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Har vært hos legen og fått beskjed om at jeg bør over på et lavkarbo-kosthold. Men jeg er ikke glad i kjøtt/kylling, og vil spise mer plantebasert. Er åpen for å spise mer egg, så det trenger ikke å være helt vegetar. Er det mulig å kombinere det? Kan jeg spise lavkarbo og samtidig spise linser, bønner, kikerter og mer grønt. Tar gladelig imot tips til hva slags mat som passer dette kostholdet Anonymkode: 6c4fa...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Spiser du fisk og skalldyr? Kan anbefale subredditen vegetarianketo, den virker bra. Kan være gode tips der selv om du kanskje ikke ønsker å gå fullt så lavt på karbo. Anonymkode: 30239...c6a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Sa legen at du bør over på et lavkarbo-kosthold, eller var det slik du tolket det? Hvis han/hun sa akkurat det, sa han/hun noe om hvor lavkarbo, og hvorfor? Sa du at du ikke liker kjøtt, er det mulig å kombinere det? Du sier du vil spise mer plantebasert, er det mer plantebasert enn et kosthold basert på kjøtt, eller mer plantebasert enn du spiser i dag? Hvis det er det siste, hvordan spiser du i dag? Anonymkode: 513ed...3da
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Hvorfor mener fastlegen din at du må gå på lavkarbo? Anonymkode: 778a0...8be
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Enkelte leger virker anbefale lavkarbo til alle som er overvektige. De har kanskje sett enkelte pasienter få hjelp av det, eller kanksje de selv har gått på det. Lavkarbo er jo bare en måte å kutte ut den verste junk fooden mange spiser. Kutte ut brus, sjokolade, godteri, junk food, sandwiches/ baguetter med fint brød, kjeks, saft osv. Dersom man klarer kutte ut disse uten at man trenger lavkarbo som motivasjon så vil det sannsynligvis hjelpe mye. Anonymkode: aef79...60a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spiser du fisk og skalldyr? Kan anbefale subredditen vegetarianketo, den virker bra. Kan være gode tips der selv om du kanskje ikke ønsker å gå fullt så lavt på karbo. Anonymkode: 30239...c6a Takk for tips☺️ Skal sjekke det ut, ikke noe problem at det er keto. Tenker ikke å spise ketogent, men det kan jeg bare tilpasse utifra andre måltider. Spiser fisk! Anonymkode: 6c4fa...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sa legen at du bør over på et lavkarbo-kosthold, eller var det slik du tolket det? Hvis han/hun sa akkurat det, sa han/hun noe om hvor lavkarbo, og hvorfor? Sa du at du ikke liker kjøtt, er det mulig å kombinere det? Du sier du vil spise mer plantebasert, er det mer plantebasert enn et kosthold basert på kjøtt, eller mer plantebasert enn du spiser i dag? Hvis det er det siste, hvordan spiser du i dag? Anonymkode: 513ed...3da Hei! Hun sa jeg bør spise lavkarbo ja. Har PCO og får metformin, og skal spise (moderat) lavkarbo minimum, men ingen ting i veien med strengere lavkarbo. Nevnte ikke dette med kjøtt nei, tenkte at det klarer jeg å finne ut av selv. Det er ikke sånn at jeg ikke vil spise kjøtt i det hele tatt, men synes det er tungt å få i meg ubehandlet kjøtt (kjøttdeig/karbonadedeig, for eksempel, har jeg ikke problem med..men det er vel ikke sp bra det heller?). Føler meg rett og slett bedre og lettere når jeg baserer kostholdet på planter enn på animalske produkter, så da blir det et kosthold som er mer basert på planter enn på kjøtt Jeg tenker i hovedsak å bytte ut brød, drittmat, pasta, grønnsaker som vokser under bakken osv, men synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal bytte det med siden jeg ikke er glad i kjøttmiddager. Anonymkode: 6c4fa...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enkelte leger virker anbefale lavkarbo til alle som er overvektige. De har kanskje sett enkelte pasienter få hjelp av det, eller kanksje de selv har gått på det. Lavkarbo er jo bare en måte å kutte ut den verste junk fooden mange spiser. Kutte ut brus, sjokolade, godteri, junk food, sandwiches/ baguetter med fint brød, kjeks, saft osv. Dersom man klarer kutte ut disse uten at man trenger lavkarbo som motivasjon så vil det sannsynligvis hjelpe mye. Anonymkode: aef79...60a Er sannsynligvis insulinresistent så må få næringen min fra andre energikilder enn karbohydrater. Altså, ikke bare unngå drittmat, men all mat som fører til at mye insulin frigjøres i blodet mitt. Anonymkode: 6c4fa...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for tips☺️ Skal sjekke det ut, ikke noe problem at det er keto. Tenker ikke å spise ketogent, men det kan jeg bare tilpasse utifra andre måltider. Spiser fisk! Anonymkode: 6c4fa...4a7 Finnes en del på Instagram også om du bruker det, f.eks ved å søke på #vegetarianketo og lignende. Høres ut som et greit råd fra legen, mange av oss med PCO(S) og IR som har god nytte av å kutte litt karbohydrater. Anonymkode: 30239...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Hun sa jeg bør spise lavkarbo ja. Har PCO og får metformin, og skal spise (moderat) lavkarbo minimum, men ingen ting i veien med strengere lavkarbo. Nevnte ikke dette med kjøtt nei, tenkte at det klarer jeg å finne ut av selv. Det er ikke sånn at jeg ikke vil spise kjøtt i det hele tatt, men synes det er tungt å få i meg ubehandlet kjøtt (kjøttdeig/karbonadedeig, for eksempel, har jeg ikke problem med..men det er vel ikke sp bra det heller?). Føler meg rett og slett bedre og lettere når jeg baserer kostholdet på planter enn på animalske produkter, så da blir det et kosthold som er mer basert på planter enn på kjøtt Jeg tenker i hovedsak å bytte ut brød, drittmat, pasta, grønnsaker som vokser under bakken osv, men synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal bytte det med siden jeg ikke er glad i kjøttmiddager. Anonymkode: 6c4fa...4a7 Du må uansett "behandle" kjøttet før du spiser det (koking, steking), eller i det minste idet du spiser det (tygging). Ingenting i veien med kjøttdeig. Karbonadedeig er fattigere på fett, og derfor dyrere, og ikke noe poeng hvis du skal spise lavkarbo. Jeg spiste lavkarbo et par år, ett år mens jeg slanket meg, og så et år til fordi det var ålreit, og jeg spiste både brød, pasta og grønnsaker, både fra over og under jorden. Og frukt. Tilogmed litt av det du sikkert ville kalt drittmat Budskapet, som jeg tror lett forsvinner i alt ståket - noe som er forståelig fordi ståk gjør mye av seg og budskap høres ut som uvesentlige bagateller og derfor blir oversett - er balanse og moderasjon, ikke ekstreme tiltak for å kompensere for å ha latt være å sette i verk enkle, men nødvendige og effektive tiltak tidligere. Anonymkode: 513ed...3da
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du må uansett "behandle" kjøttet før du spiser det (koking, steking), eller i det minste idet du spiser det (tygging). Ingenting i veien med kjøttdeig. Karbonadedeig er fattigere på fett, og derfor dyrere, og ikke noe poeng hvis du skal spise lavkarbo. Jeg spiste lavkarbo et par år, ett år mens jeg slanket meg, og så et år til fordi det var ålreit, og jeg spiste både brød, pasta og grønnsaker, både fra over og under jorden. Og frukt. Tilogmed litt av det du sikkert ville kalt drittmat Budskapet, som jeg tror lett forsvinner i alt ståket - noe som er forståelig fordi ståk gjør mye av seg og budskap høres ut som uvesentlige bagateller og derfor blir oversett - er balanse og moderasjon, ikke ekstreme tiltak for å kompensere for å ha latt være å sette i verk enkle, men nødvendige og effektive tiltak tidligere. Anonymkode: 513ed...3da Jada jada, tipper du skjønte med ubehandlet kjøtt☺️ Jeg skulle ønske jeg kunne spise som tidligere, men dessverre så får jeg digre syster på eggstokkene ved å spise karbohydrater. I tillegg til at jeg har gått opp 30kg på 2,5år, etter å ha veid rundt 60kg fra 17 år og frem til jeg ble 34 år. Har alltid levd sunt, men etter barn så har det blitt enkel mat med brød, pasta, frossenpizza etter kveldsvakt.. osv.. så det er ikke det at jeg ikke har tatt enkle grep tidligere, men at kroppen har eksplodert i et virvar av hormonelle forstyrrelser etter fødsel kombinert med en «kort» periode med enkel og lettvint mat. Er enig i budskapet ditt sånn generelt, men for oss med sykdommer/tilstander som påvirker hormonene så må det gjerne sterkere krutt til. Anonymkode: 6c4fa...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Finnes en del på Instagram også om du bruker det, f.eks ved å søke på #vegetarianketo og lignende. Høres ut som et greit råd fra legen, mange av oss med PCO(S) og IR som har god nytte av å kutte litt karbohydrater. Anonymkode: 30239...c6a Supert tips! Hjertelig takk ❤️ Anonymkode: 6c4fa...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enkelte leger virker anbefale lavkarbo til alle som er overvektige. De har kanskje sett enkelte pasienter få hjelp av det, eller kanksje de selv har gått på det. Lavkarbo er jo bare en måte å kutte ut den verste junk fooden mange spiser. Kutte ut brus, sjokolade, godteri, junk food, sandwiches/ baguetter med fint brød, kjeks, saft osv. Dersom man klarer kutte ut disse uten at man trenger lavkarbo som motivasjon så vil det sannsynligvis hjelpe mye. Anonymkode: aef79...60a Ketogent kosthold og lavkarbo er ikke det samme, de fleste tror at lavkarbo er det samme som å leve på kjøtt og fett. Lavkarbo kosthold/livsstil er å utelukke eller kraftig redusere høykarbovarer som sukker, mel, pasta, poteter, ris, mais og andre varer med høyt karbohydratinnhold. Når jeg spiser lavkarbo så spiser jeg stort sett baby leaf, paprika, tomater, løk, kål, brokkoli, squash, hvitløk, agurk, div bønner, kjøtt av forskjellige slag som er rent, fisk og annen sjømat, oljer, litt ost, egg, frø i forskjellige varianter, kokos og kokosmelk. Nøtter og mandler. Knekkebrød som jeg har lagd av frø eller frørundstykker. Jeg har ikke mer brelett på skiva enn det gjennomsnittet har, kanskje til og med mindre. Vil jeg ha noe i kaffen så tar jeg i en liten fløteskvett istedet for en melkeskvett. Vil jeg ha dressing til salaten så lager jeg litt hvitløksallioli istedet for å bruke dressing. Jeg kan spise en hamburger med resten av familien men da dropper jeg brødet, og så lager jeg meg "brød" av salatblader. Min burger er helt klart sunbere enn det de andre har, det fordi jeg erstatter brødet med mer grønt, tomater, agurk osv. At folk går rundt å tror at lavkarbo må være bacon, smør og fett er så lite opplyst. Den lavkarbo livsstilen jeg snakker om er det leger anbefaler, ikke bare for overvektige men for diabetikere, epeletikere, gravide, spesielt dem som er i faresonen for svangerskapsdiabetes, revmatikere og andre med betennelsestilstanden, me og mye mye mer. Anonymkode: 67d52...b96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå