Gå til innhold

Hente valp med fly?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

skal hente en valp i Bergen og bor selv i Oslo. 
vil helst ikke kjøre over fjellet nå vinterstid, men hvordan er d å fly med en valp? 
er jeg garantert å kunne ha valpen inne i kabinen sammen med meg? 

valpen kjenner meg jo ikke, så tenker både fly og lang biltur er skremmende for den uansett hva... 😬 

noen med tips eller erfaring? 

Anonymkode: f63b2...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med det er forskjell mellom flyselskapene på hva slags regler de har for dyr i kabinen. Anbefaler å undersøke med flyselskap som er aktuelle for deg, eventuelt ringe dem og spørre. 

Fant forøvrig en artikkel/blogg om ei som hentet valp med fly, gikk visst bra. Linken er her.  

Anonymkode: 20082...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor stor og tung vil valpen være ved levering? Det bestemmer vel om du får den med i kabin eller ikke.

Anonymkode: 9edce...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring flyselskapet og finn det ut istedenfor å bruke tid på å spørre her, da får du svar helt sikkert. 

Anonymkode: 50740...eb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er en liten valp får du ha den i en reisebag for hund under setet foran deg, det gikk fint for oss! ☺️

Anonymkode: a5981...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Valpen må veie under 5kg og få plass i en hardbag under setet foran (sjekk målene som er godkjent!), og husk at det ikke er lov å klappe den eller ta opp hardbagen på fanget iløpet av flyturen. Det er strenge regler på dette da det skjer flere ganger årlig hvor hunder og katter klarer å rømme fra burene og da kan de skade ledninger under setene, eller at de løper frem/bak hvor allergikere er plassert (allergikere og dyr blir ofte plassert langt unna hverandre), eller at de løper ut på rullebanen når dørene åpnes. 

Hilsen flyvertinne. 

Anonymkode: bf8c1...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går jo tog🚆

Anonymkode: 99add...9c5

Tror jeg ville ha satset på tog istedenfor både fly og bil. Da har du mulighet til å bli kjent med valpen litt underveis også, og den slipper å sitte i bur hele veien. Dessuten er faktisk tog en behagelig måte å reise på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rampeguri skrev (1 minutt siden):

Tror jeg ville ha satset på tog istedenfor både fly og bil. Da har du mulighet til å bli kjent med valpen litt underveis også, og den slipper å sitte i bur hele veien. Dessuten er faktisk tog en behagelig måte å reise på.

Oslo-Bergen med tog er nok ingen behagelig måte å reise på for en valp. 7 timer reise vs 45 min på fly? Hadde gått for fly, lett.  

Anonymkode: c9cb0...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oslo-Bergen med tog er nok ingen behagelig måte å reise på for en valp. 7 timer reise vs 45 min på fly? Hadde gått for fly, lett.  

Du sier noe, iallefall om valpen kan være med inn i kabinen. I lasterommet ville jeg definitivt ikke hatt en valp. Man må også ta i betrakning at det tar litt tid fra innsjekk og til man lander, men uansett så blir det under 7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse raser får heller ikke fly med SAS.

Det beste tipset mitt er å kjøre med en venn, og bytte på å sitte med valpen på fanget eller på gulvet mellom beina på passasjersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hentet både cocker spaniel og schæfervalp med fly. Begge to i flygodkjent reisebag plassert under setet. Det gikk helt supert begge gangene. Jeg tror man må ha forhåndsbestilt med flyselskapet (tilfelle noen er allergisk eller lignende) men det varierer sikkert fra selskap til selskap. Sjekk med det selskapet du skal fly med. 

Tips til tissing! Har hatt med avispapir og gått inn på handicapdoen med valpen før og etter flytur. De tisser på avispapir på gulvet. Veldig lurt. Lykke til!

Anonymkode: 8d919...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror man må ha forhåndsbestilt med flyselskapet (tilfelle noen er allergisk eller lignende) men det varierer sikkert fra selskap til selskap

Selvfølgelig må du forhåndsbestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Valpen må veie under 5kg og få plass i en hardbag under setet foran (sjekk målene som er godkjent!), og husk at det ikke er lov å klappe den eller ta opp hardbagen på fanget iløpet av flyturen. Det er strenge regler på dette da det skjer flere ganger årlig hvor hunder og katter klarer å rømme fra burene og da kan de skade ledninger under setene, eller at de løper frem/bak hvor allergikere er plassert (allergikere og dyr blir ofte plassert langt unna hverandre), eller at de løper ut på rullebanen når dørene åpnes. 

Hilsen flyvertinne. 

På SAS står det 8 kg. 

Anonymkode: 8d919...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På SAS får man ha med valp i kabinen. Reiseveska må ikke være over 40 x 26 x 27 (om jeg husker riktig, dette får du sjekke på nettsiden). Den samlede vekten (valp og reiseveske) skal ikke overstige 8kg.

Når man vil ha med valp i kabinen med SAS, så bestiller man først flybilletter, også går man inn på Min Side/Mine Bestillinger, hvor man da kan legge til valp i kabinen, som koster 550kr. Husk å kun legge til for tilbakereisen, ikke begge veier.

Norwegian har sikkert litt andre regler. Dette får du sjekka på hjemmesiden deres. 

Jeg har reist med valp i kabinen før. Det har gått knirkefritt. Valpen får inn mye inntrykk på flyplassen, så, når man setter seg på flyet, så sover den gjerne hele veien hjem. Bestill i god tid i forveien.

Anonymkode: a9dd4...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Valpen må veie under 5kg og få plass i en hardbag under setet foran (sjekk målene som er godkjent!), og husk at det ikke er lov å klappe den eller ta opp hardbagen på fanget iløpet av flyturen....

Hilsen flyvertinne. 

Som flyvertinne er det litt morsomt at du ikke kan reglene da...

De fleste flyselskap godtar hund + bag på 8 kg. En ordinær reiseveske holder fint. Er den myk og kan dyttes litt sammen, går det bra om den er et par cm over målene (poenget er at den skal kunne dyttes under setet).  

Jeg har flydd med hund flere ganger, og gjerne åpnet buret og lagt hånda på hunden, særlig under avgang og landing. Helt uproblematisk det. 

Anonymkode: c005b...c0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville sterkt vurdert tog. Ha med tissekladder/avispapir, håndklær o.l. Man kan også få luftet hunden underveis. 

Husk at å reise med fly ikke bare tar 45 minutter. Man må kjøre til flyplassen, være der i god tid siden man skal sjekke inn med dyr, vente på flyplassen i 1 time (++), ombordstigning, flytid og avstigning tar minimum en time, kanskje mer. Så må man vente på bagasje, ut av flyplassen, og ikke minst transport fra flyplassen og hjem. Det kan fort ta 4-5 timer, om ikke mer.

En togtur tar litt lenger tid, men det er mye mindre bæring, flytting, forstyrrelser og bråk for valpen sin del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sterkt vurdert tog. Ha med tissekladder/avispapir, håndklær o.l. Man kan også få luftet hunden underveis. 

Husk at å reise med fly ikke bare tar 45 minutter. Man må kjøre til flyplassen, være der i god tid siden man skal sjekke inn med dyr, vente på flyplassen i 1 time (++), ombordstigning, flytid og avstigning tar minimum en time, kanskje mer. Så må man vente på bagasje, ut av flyplassen, og ikke minst transport fra flyplassen og hjem. Det kan fort ta 4-5 timer, om ikke mer.

En togtur tar litt lenger tid, men det er mye mindre bæring, flytting, forstyrrelser og bråk for valpen sin del. 

Jepp, helt fascinerende at folk ikke kan regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Reiser man innenlands uten bagasje, så trenger man ikke være der mer enn en time før avgang. Da jeg hentet valp, så møtte selger meg på flyplassen. Vi pratet litt, Jeg betalte, fikk valpepakke, også gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen. Så satt jeg i en krok på gulvet ved gaten med valpen i bånd. Da fikk den sett på menneskene rundt, bli bedre kjent med meg osv. 20 min senere gikk vi på flyet. Han sov gjennom flyturen, også sov han på fanget i bilen hjem (jeg ble henta). 

Anonymkode: a9dd4...886

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...