AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Del Skrevet 4. januar 2021 Ja, jeg har spist masse sukker i juleferien (og de siste ukene før ferien). Har gått opp flere kiloer og ser oppblåst og kjip ut. For meg er det enkleste etter en slik periode å gå «cold turkey», altså kutte alt sukker. I tillegg mister jeg faktisk sultfølelsen, så jeg ender med å spise mye mindre enn jeg har gjort de siste ukene. Blir dette fortsatt kaloriunderskudd og dermed ned i vekt eller vil kroppen nå spare på det den har på grunn av den plutselige endringen i inntak? Usikker på om sparebluss er en myte eller ikke 🤔 Anonymkode: 552f2...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Del Skrevet 4. januar 2021 Du vil nok gå ned uansett. Men de første kiloene er nok mest sannsynlig vann, så de kommer fort tilbake hvis du brått går tilbake til gamle vaner. Jeg har ofte kjørt en slags «fastefase» hvor jeg spiser minimalt i noen dager. For meg hjelper det mye på søtsuget, men passer på å trappe opp spisingen sakte etter det. Å gå veldig mye i minus er hardt for kroppen i lengden. Anonymkode: b3693...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Del Skrevet 4. januar 2021 Har skjønt det slik at «sparebluss» er en myte. Men, jeg har hatt utrolig dårlig matlyst det siste året, først raste jeg ned en del kg så stoppet det opp og gikk veldig sakte ned. Nå når jeg spiser mer igjen, går jeg fortere ned i vekt enn når jeg spiste mindre. Kanskje sparebluss varierer fra person til person? Jeg er dog ikke overvektig, så kanskje kroppen går lettere i sparebluss på de som har lite fett på kroppen, aner ikke. Anonymkode: d4323...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har skjønt det slik at «sparebluss» er en myte. Men, jeg har hatt utrolig dårlig matlyst det siste året, først raste jeg ned en del kg så stoppet det opp og gikk veldig sakte ned. Nå når jeg spiser mer igjen, går jeg fortere ned i vekt enn når jeg spiste mindre. Kanskje sparebluss varierer fra person til person? Jeg er dog ikke overvektig, så kanskje kroppen går lettere i sparebluss på de som har lite fett på kroppen, aner ikke. Anonymkode: d4323...c9f Sparebluss er ikke en myte, men det inntreffer ikke før man har gått på lavkalori over veldig lang tid. Måneder og år, ikke dager. Anonymkode: 0c101...992 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Del Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sparebluss er ikke en myte, men det inntreffer ikke før man har gått på lavkalori over veldig lang tid. Måneder og år, ikke dager. Anonymkode: 0c101...992 Dette! Jeg har anoreksi og det tok noen år før spareblussen kicket inn for fult Anonymkode: 1ed3f...820 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. januar 2021 #6 Del Skrevet 4. januar 2021 Den type sparebluss er en myte ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #7 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, jeg har spist masse sukker i juleferien (og de siste ukene før ferien). Har gått opp flere kiloer og ser oppblåst og kjip ut. For meg er det enkleste etter en slik periode å gå «cold turkey», altså kutte alt sukker. I tillegg mister jeg faktisk sultfølelsen, så jeg ender med å spise mye mindre enn jeg har gjort de siste ukene. Blir dette fortsatt kaloriunderskudd og dermed ned i vekt eller vil kroppen nå spare på det den har på grunn av den plutselige endringen i inntak? Usikker på om sparebluss er en myte eller ikke 🤔 Anonymkode: 552f2...c92 Sparebluss er en myte og en unnskyldning for folk som trykker i seg masse dritt uten å merke det selv. Det er veldig enkelt regnestykke - kalorier inn må være mindre enn kalorier ut. Hvilke kalorier det er, spiller ingen rolle for vektnedgang. Noen sykdommer kan gjøre at det blir mer vanskelig å gå ned i vekt, for eksempel der man må gå på hormoner eller medisiner som bidrar til opphopning av vann i kroppen. Men ellers er regnestykket enkelt. Dietter fungerer ikke nettopp fordi de er dietter - midlertidig løsning på permanent problem. Spiser du mindre, vil du gå ned i vekt. Hvor fort det skjer, kan variere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sparebluss er ikke en myte, men det inntreffer ikke før man har gått på lavkalori over veldig lang tid. Måneder og år, ikke dager. Anonymkode: 0c101...992 Sparebluss inntreffer gradvis etter ca 3-6 uker hvis man hele tiden spiser under basalforbrenningen. Men som sagt, det går gradvis, og det er ikke noe som brått inntreffer etter en dag eller tre. Anonymkode: 5aed6...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #9 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sparebluss inntreffer gradvis etter ca 3-6 uker hvis man hele tiden spiser under basalforbrenningen. Men som sagt, det går gradvis, og det er ikke noe som brått inntreffer etter en dag eller tre. Anonymkode: 5aed6...521 Kilde? Jeg har tidligere gått på slik diett og mistet vekt støtt og stadig i 5 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 5. januar 2021 #10 Del Skrevet 5. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Sparebluss inntreffer gradvis etter ca 3-6 uker hvis man hele tiden spiser under basalforbrenningen. Men som sagt, det går gradvis, og det er ikke noe som brått inntreffer etter en dag eller tre. Anonymkode: 5aed6...521 Sparebluss kan fint inntre selv om man spiser mer enn basalforbrenning. Sparebluss innebærer at kroppen skrur ned forbrenningen fordi den går ned i vekt. 50 minutter siden, ItchyBitchySpider said: Kilde? Jeg har tidligere gått på slik diett og mistet vekt støtt og stadig i 5 måneder. Sparebluss hindrer en ikke i å miste vekt, sparebluss er jo ikke å skru AV forbrenningen. Da dør vi. Det er dessuten veldig individuelt hvor stor effekten er for ulike mennesker, om den i det hele tatt inntrer. Sparebluss slik forskning finner det betyr at kroppen forbrenner mindre etter vektnedgang enn man hadde gjort hvis man hadde samme (lave) vekt uten å slanke seg til den. Denne lavere forbrenningen er vedvarende, selv hvis man går opp i vekt igjen. Det er en konsekvens av vekttapet, ikke av energiinntaket direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Del Skrevet 5. januar 2021 Dere som mener man går i sparemodus ved kaloriunderskudd.. Hvordan mener dere man skal gå ned i vekt? Anonymkode: a9e77...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Kilde? Jeg har tidligere gått på slik diett og mistet vekt støtt og stadig i 5 måneder. https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene-i-lopet-av-noen-fa-uker-bor-du-tilbake-til-gammel-vekt/s/12-95-3424008424 Sitat Ekspertene vet ikke helt hvor raskt det slår inn, men de antar at det skjer allerede etter en vektreduksjon på tre-fire kg. Det vil si at du forbrenner mye mindre energi enn du gjorde før du slanket deg - både under hvile og i aktivitet - resten av livet. Albbas skrev (42 minutter siden): Sparebluss kan fint inntre selv om man spiser mer enn basalforbrenning. S Det vet jeg, men sparebluss inntrer raskere ved veldig lavt energiinntak. Anonymkode: 5aed6...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #13 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene-i-lopet-av-noen-fa-uker-bor-du-tilbake-til-gammel-vekt/s/12-95-3424008424 Det vet jeg, men sparebluss inntrer raskere ved veldig lavt energiinntak. Anonymkode: 5aed6...521 Men jeg forbrenner allerede nesten ingenting grunnet diverse sykdommer jeg har, og fordi jeg er 40 år og har født flere barn. Så effekten av eventuell sparebluss vil da være marginal for meg. Jeg må ligge på rundt 1000 kalorier per dag for å gå ned i vekt. Gjør jeg ikke det, står vekta bom fast eller øker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Men jeg forbrenner allerede nesten ingenting grunnet diverse sykdommer jeg har, og fordi jeg er 40 år og har født flere barn. Så effekten av eventuell sparebluss vil da være marginal for meg. Jeg må ligge på rundt 1000 kalorier per dag for å gå ned i vekt. Gjør jeg ikke det, står vekta bom fast eller øker. Dette blir slettet på grunn av brudd på regelverket, men jeg svarer likevel. Da lever du med sparebluss. Den generelle tommelfingerregelen er at med normaltfungerende forbrenning trenger du ca 30 kcal per kg kroppsvekt for å vedlikeholde vekten. Mer enn det, og vekten øker, og mindre, vekten reduseres. Jeg lever også på sparebluss (redusert forbrenning på grunn av sykdom og medisiner), og det strider mot regelverket her inne å si hvor mange (les:få) kcal jeg kan spise for å holde vekten. Men forbrenningen reduseres hele tiden, både på grunn av alder, sykdommer, medisiner, eller slanking. Jeg kunne spise mer for 2 år siden, og fremdeles holde vekten, enn jeg kan i dag. Men, leser du litt videre i artikkelen det ble linket til står det også: Sitat - Det er likevel store individuelle forskjeller nå det gjelder hvor mye sparebluss kroppen iverksetter etter vektreduksjon, sier Hjelmesæth. Kanskje er du av de heldige som ikke vil oppleve særlig stor forskjell på forbrenningen. Anonymkode: 5aed6...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Del Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (8 timer siden): Sparebluss er en myte og en unnskyldning for folk som trykker i seg masse dritt uten å merke det selv. Det er veldig enkelt regnestykke - kalorier inn må være mindre enn kalorier ut. Hvilke kalorier det er, spiller ingen rolle for vektnedgang. Noen sykdommer kan gjøre at det blir mer vanskelig å gå ned i vekt, for eksempel der man må gå på hormoner eller medisiner som bidrar til opphopning av vann i kroppen. Men ellers er regnestykket enkelt. Dietter fungerer ikke nettopp fordi de er dietter - midlertidig løsning på permanent problem. Spiser du mindre, vil du gå ned i vekt. Hvor fort det skjer, kan variere. Bare dropp å være så nedlatende. Det er godt kjent i forskning at hvis man har veid 50 kg hele livet, har man høyere forbrenning enn dersom man veier 50 kg etter å ha gått ned fra 80. Det er selvsagt individuelt, store variasjoner og så videre - som med det meste som har med vekt å gjøre. Men å si at det er en myte som noen har funnet på som en unnskyldning er ikke sant. Anonymkode: 0c101...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Del Skrevet 5. januar 2021 Går kroppen I sparebluss om man periodisk faster? F. Eks bare spiser mellom 15.00 - 19.00 hver dag Anonymkode: b007a...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleo88 Skrevet 5. januar 2021 #17 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Del Skrevet 5. januar 2021 Akkurat det med sparebluss har jeg ikke tro på. Har lest nok artikler om det temaet også, som påstår at det bare er tull. Men en lavere vekt forbrenner færre kalorier. Kan ta utgangspunkt i meg selv som nå veier 47 kg. Veide 68 etter 2 fødsel, men ligget stabilt på 60 i mitt voksne liv. Det er likevel ikke vanskelig for meg å holde meg på 47 kg. Har spist godt og veldig usunt i jula, uten at det har påvirket vekten min. Tåler også høyere kaloriinntak i helgene. Men er sunn i hverdagene og trener. Jeg kan absolutt ikke spise hva jeg vil til en hver tid, men det er ikke slik at jeg må jobbe hardt for å vedlikeholde nåværende form. Jeg går ned om jeg spiser for lite og opp om jeg spiser for mye, som de fleste andre. Anonymkode: 8d69b...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleo88 Skrevet 5. januar 2021 #19 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Del Skrevet 5. januar 2021 Cleo88 skrev (5 minutter siden): Da har du funnet et nytt vektplatå, dvs kroppen har bestemt seg for at dette er din nye idealvekt. Høres ganske lite ut. Gikk du ned enda mer før kroppen kjempet seg opp på 47 igjen? Har aldri veid mindre enn 46. Og vekten kan variere mellom 46-48 kg alt ettersom hvor mye mat/vann jeg har i kroppen. Men ligger generelt stabilt på 47. Anonymkode: 8d69b...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå