Gå til innhold

Det er så vanskeliiiiiiiiiig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanskelig å legge om livet. Begynte å trene litt, mens jeg og legger om kosten. Går fra å ha vært helt passiv til å trene hjemme og gå og småjogge turer noen ganger i uken. I dag var jeg helt ferdig etter intens dag på jobben (hjerne-intens, nesten ingen skritt), og etter middag som jeg modererte godt så var jeg så fysen at jeg måtte lage meg en tortillalefse med knuste tacoskjell inni. Så lagde jeg en til. Så lagde jeg en brødskive med sjokoladepålegg. Og nå føler jeg at alt bare har gått galt og det ikke er noen vits å fortsette med de gode rutiene jeg etablerer. Hjelp meg.....

Anonymkode: e5641...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men er ikke alt håp ute når jeg spiser nesten to middager allerede en mandag? Har spist lite ellers i dag, og for det meste grønnsaker til middag (taco med nesten bare grønt og litt kyllingkjøtdeig), men så raknet jeg på to store lefser fylt med knuste tacoskjell etterpå, OG en brødskive med sjokoladepålegg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hjelper. Stå på. Du er flink❤️Jeg vet alt om hvordan det er å legge om livsstilen. Det tok meg faktisk flere år. Fra sofasliter til å leve sunt og å elske å trene. Om du sprekker, begynner du bare på nytt igjen. Jeg heier på deg👍🏻☺️

Endret av OPIgirl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
OPIgirl skrev (1 minutt siden):

Alt hjelper. Stå på. Du er flink❤️Jeg vet alt om hvordan det er å legge om livsstilen. Det tok meg faktisk flere år. Fra sofasliter til å leve sunt og å elske å trene. Om du sprekker, begynner du bare på nytt igjen. Jeg heier på deg👍🏻☺️

Ufff....takk altå, det hjelper faktisk å lese dette på ekte. Jeg mister så fort motivasjonen og får bare lyst til å gi opp alt og tenker at jeg aldri kommer til å være annet enn sykelig overvektig og jeg blir så lei meg at jeg ikke gidder å gå meg en tur for jeg føler det ikke hjelper uansett selv om jeg egentlig har vært veldig flink med gode valg en stund nå. Jeg skal faktisk gå meg en tur nå siden du skrev det der. Takk ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør vel ingenting. Stå på videre. Ville kjørt på med noe faste. Gjerne 16/8. 

Anonymkode: da7ed...d13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet du hva? Dette er veldig vanlig, og en av grunnene til at folk slutter med nye gode vaner. De har en feil dag, og tenker at nå er alt ødelagt. Men greia er at det er ikke ødelagt!! Okei, du har nå hatt en dag med dårlig kosthold. En cheat dag, det gjør ingenting!! Tren bedre og spis bedre imorgen! Slike dager som dette vil komme, du må lære deg å takle de. En chetday er ikke verdens undergang, så lenge man fortsetter med sunne livet og treningen imorgen. 

Anonymkode: 2d117...23e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Summen av alt over tid som teller for helsa, ikke de små skjærene i sjøen. 

Dessuten tar det tid å etablere vaner og det tar tid å få kontroll på sug etter sukker og raske karbohydrater. At det er veldig vanskelig nå er helt reellt, men det kommer ikke til å være like vanskelig hele veien. :) 

Jeg har vært der du er nå. Har prøvd å stramme inn kost og økt aktivitet bare for å gulpe i meg 5 brødskiver med drittpålegg nærmest i transe før jeg «våkner» og kjenner skam. 

Men det gikk faktisk over det også til slutt! Nå kjenner jeg svært sjeldent «sug» etter sukker, og det meste av det som var  «kosemat» for meg før blir jeg kvalm av nå. 

Anonymkode: 25e67...120

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg bare si at det er så fint at du ønsker en livsstil som er bra for kroppen din! Allerede der er du ett skritt i riktig retning :) Ingen verdens ting er tapt av en dag med mye mat. Det er ikke et større problem enn man gjør det til selv. Skjønner selvsagt at du synes at det er kjipt, men gjort er gjort :)

Har du noen gang hørt om intuitive eating? Det går mye ut på at man skal bryte ned tankemønstre om dietter og nei-mat. At man skal møte seg selv med forståelse og omsorg, ikke nekte seg noe av det man har lyst på (kun begrense mengde), og spise mat som er godt for kroppen fordi man ønsker det. Jeg synes det virker litt fint, og prøver å benytte meg av det. Merker allerede at jeg har et mye bedre forhold til mat. Det er lettere å begrense meg når jeg ikke nekter meg visse typer mat (det har heller oftest motsatt effekt). Og etterhvert har jeg fått mer og mer lyst på mat som jeg vet er mer nyttig for kroppen min.

Det er så veldig vanskelig å få til livsstilendring om man går for hardt ut og har en "alt eller ingenting" tankegang. Har selv gått på den smellen sååå mange ganger. Det er både mye lettere og snillere mot en selv å legge inn endringer i et så rolig tempo at man kan klare å gjennomføre det komfortabelt :) Uansett så heier jeg på deg, og husk å være grei med deg selv! <3

-link til artikkel om intuitive eating: https://www.healthline.com/nutrition/quick-guide-intuitive-eating#_noHeaderPrefixedContent

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner meg igjen! Det beste rådet er å kontre stressa "hjerneintense" dager med fysisk aktivitet. Med en gang du er ferdig med jobb gå deg en tur/løp/sykle/gjør den aktiviteten du liker. 

Ja, jeg vet at jeg høres ut som en av de slitsomme treningsmenneskene, men lover deg at det var jeg ikke. Jeg begynte helt i det små i fjor. Hjem fra jobb - rett ut på tur. Sa til megselv at jeg fikk chille og kose meg med god mat etterpå. Og når jeg kom inn så var jeg klart sulten, men ikke fysen. Og så hadde jeg okkupert meg med noe annet i en time eller to og brukte ikke den tiden på å spise.

Beste rådet mot kjedespising er ikke å bytte det ut med "sunne alternativer", men å bytte det ut med noe helt annet enn mat.

Anonymkode: 0d221...464

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner meg igjen! Det beste rådet er å kontre stressa "hjerneintense" dager med fysisk aktivitet. Med en gang du er ferdig med jobb gå deg en tur/løp/sykle/gjør den aktiviteten du liker. 

Ja, jeg vet at jeg høres ut som en av de slitsomme treningsmenneskene, men lover deg at det var jeg ikke. Jeg begynte helt i det små i fjor. Hjem fra jobb - rett ut på tur. Sa til megselv at jeg fikk chille og kose meg med god mat etterpå. Og når jeg kom inn så var jeg klart sulten, men ikke fysen. Og så hadde jeg okkupert meg med noe annet i en time eller to og brukte ikke den tiden på å spise.

Beste rådet mot kjedespising er ikke å bytte det ut med "sunne alternativer", men å bytte det ut med noe helt annet enn mat.

Anonymkode: 0d221...464

Denne kunne vært skrevet av meg. Har nøyaktig samme erfaring. Jeg har til og med blitt et menneske som løper om morgenen (!!). Noe jeg regnet som totalt utenkelig for et par år siden. 

Anonymkode: df1cd...8b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør det jo også temmelig vanskelig for deg selv, med lite og kjip mat. Men du har kanskje ikke lyst på noen endring heller? Da er det greit å ha et opplegg som er så utrivelig at det bare er å gi opp!

Anonymkode: f7009...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er ikke alt håp ute når jeg spiser nesten to middager allerede en mandag? Har spist lite ellers i dag, og for det meste grønnsaker til middag (taco med nesten bare grønt og litt kyllingkjøtdeig), men så raknet jeg på to store lefser fylt med knuste tacoskjell etterpå, OG en brødskive med sjokoladepålegg.....

At dette skjedde i dag betyr ikke at det MÅ skje i morgen! Det er ikke unormalt å bli fysen når man er hjernesliten, trenger kanskje litt teøst og en "premie" for å ha overlevd arbeidsdagen. Nå vet du at dette plutselig kan skje og da har du mulighet til å endre dette neste gang. Kanskje du da velger en tacolefse med salat og ingen chips? Eller stangselleri med noen skinkeskiver og et rugsprø med litt sjokoladepålegg. 

Å endre alt på en gang er slitsomt og de fleste anbefaler vel å ta et steg av gangen. To middager trenger de færreste, men som et unntak i ny og ne er det neppe krise 😊 

Anonymkode: b914a...7a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke ha skapet fullt av gode ting som tortilla lefser og sjokoladepålegg.

Jeg er vel det som kalles sprek og i god form, men jeg kan ikke ha sånn i skapet...ikke is, snop kjeks eller noe, da spiser jeg det opp før middag eller innen kl 20 på kvelden 🙈 viljestyrken må jeg bruke på butikken og har ca null sjanse hvis noe er i skapet etter helga eller jul, slik som nå....

Anonymkode: 006fb...b3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil takke alle dere som kom med oppløftende svar til meg, 100% takket være det la jeg ut på en 4 km. tur der jeg gikk i oppoverbakker og småjogget ned. Kanskje vanlig for mange, men stort for meg. Takk ❤️ Ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til videre, TS! 
For meg var det en aha-opplevelse å finne ut at trening har relativt lite å si for vektnedgang. Altså, trening er viktig og bra og alt, men det går fint å gå ned i vekt uten. Så blir trening viktig for å stramme opp hud etter hvert, beholde muskelmasse og generelt holde vekta etter ferdig nedgang. Om det jeg har lest er rett ☺️ 
Det var stas for meg, for jeg syntes trening var styr altså. Og nå slapp jeg tenke på det, og kunne konsentrere meg om maten. 

Etter hvert fikk jeg lyst til å trene mer, og nå går det av seg selv. Dette er jo ulikt for folk, så det er flott at du kombinerer kosthold med trening helt fra start! Men om det blir for mye både å tenke på treningen og kostholdet, ville jeg en stund altså bare tenkt kosthold. 

Lykke til videre, ny dag i morgen og vi heier på deg 💥

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det aller viktigste er å ikke gi opp hvis det går dårlig en dag. Begynn på nytt igjen neste måltid eller neste dag, liten skade skjedd. Ingen går særlig opp i vekt av å spise et ekstra måltid og masse godis en dag- men gjør du det hver eneste dag, ja da går du opp. Derfor er det jo supert hvis du forbedrer deg bare litt hver dag. Anbefaler Lett Rett i koppen kakao etter middag, det hjelper veldig på søtsuget mitt og har lite kalorier. Ta også gjerne treningsturen på kvelden etter middag i stedet for å henge rundt kjøleskapet ;) 

Anonymkode: 4ae49...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har spist lite ellers i dag, og for det meste grønnsaker til middag (taco med nesten bare grønt og litt kyllingkjøtdeig)

Tror du muligens dette er en del av problemet? Det er bra å ta gode valg og spise fornuftig, men hvis du spiser alt for lite (spesielt proteiner) i løpet av dagen er det lett å gå på en smell når kvelden kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke vanskelig. Det handler om innstilling. Og ta det seriøst. Ingen burde ha sjokoladepålegg hjemme, ikke er det mat, det er godteri, og ikke skjønner jeg at noen synes det er godt heller. Hvis du virkelig vil dette her så har du tilgjengelig frukt og grønnsaker når du tenker på å stappe i deg noe utenom måltidene.

Anonymkode: f0666...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de som sier at du ikke bør la deg trykke ned pga. en dag med litt utskeielser. Så flott at du gikk deg en tur, men pass på at ikke trening blir en «straff» du må gjennomføre hvis du overspiser, det har lite for seg i det lange løp. 

Du har fått mange gode råd her, og jeg støtter en kombinasjon av disse:

- Tøm skapene for søtsaker. Sukker er avhengighetsskapende og det er veldig lett å gå på en smell hvis det er tilgjengelig, særlig når man er sliten (snakker av erfaring). Etter en stund uten sukker (1-2 uker) forsvinner søtsuget hos meg.
- Spis nok i løpet av dagen. Det å bli for sulten ved middagstid når man i tillegg er sliten er ikke noen god ide. Bedre å spise litt mer sunn mat på dagen enn å gå på en smell (oftest med mindre sunn mat) senere

- Spis balanserte måltider. Pass på at de inneholder en god mengde proteiner, litt fett og noe karbohydrat. Prøv deg frem og finn ut hvilke kombinasjoner som holder deg mett lenge og blodsukkeret stabilt.

Lykke til!

Anonymkode: a13e3...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...