AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har begynt å handle inn til min gutt skal starte i barnehagen. Men vil gjerne ha tips til hva og hvor mye dere har til deres barn? Trenger man to dresser osv eller holder det med en? Jeg lurer også på om dere sender «det fineste» med i barnehagen? Jeg kjøpte helt ny lillelam ulldress på 40% salg, men er det dumt å sende med helt nye og så fine klær i barnehagen? Tenker samtidig at det er viktig at barnet er godt kledd Anonymkode: 4a1ec...5a5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Du trenger ikke alt fra starten! Vent og se det an. Holder fint med én dress stort sett, så vil det vise seg om dere har behov for flere. Kommer an på hvor mye de er ute, hvordan barnet leker, om dere ønsker en egen til barnehagen og egen hjemme osv. Vi sender med alt i barnehagen egentlig. Sover i nøstebarndress feks. Om ikke vi bruker det i barnehagen blir det jo knapt brukt tenker jeg. Men kjøper ikke så mye dyrt egentlig, det meste kjøper vi brukt og tenker det er til for å brukes mer 😄 Anonymkode: 089b3...cac 1
Komodo Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Om sønnen din er liten, holder det mest sannsynlig med en dress/et sett regntøy. Og vi bruker, med et par unntak, samme klær hjemme og i barnehagen. Ellers blir jo hjemmeklærne knapt brukt. Dessuten vil jeg gjerne at han skal se ordentlig ut der også🙈 I vår barnehage vil de helst ha egen ulldress/fleece, sokker, votter og balaclava el. til soving. Bruker både fin hjemmestrikk og Lillelam, har gått helt fint😊 Jeg har også investert i en ekstra vognpose, som ligger inne i barnehagen (har egen sovevogn der). Kjøpt på Finn. Men det er jo også sånt du kan vurdere behovet for etterhvert. Ellers sko om han kan gå, ellers fotposer. Hos oss anbefaler de ikke støvler til de aller minste, for de faller visst ofte av.🤷🏻 1
Gjest Lija Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 (endret) Vi har dobbelt eller mer av det meste, og det er veldig unødvendig. Blir til at alt bare blir bittelitt brukt. Viktigste er at det er praktisk, at dresser har åpning helt ned, at votter og sko er lette å ta på osv. Også finner du ut etter hvert om du må ha ekstra av noe, og om det er noe som er tungvint å frakte att og fram🙂 Endret 4. januar 2021 av Lija
Hanneli Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Hei! Jeg jobber i barnehage på småbarn. På småbarn er min erfaring at det holder med en vinterdress. Vinterdress til ett-toåringer kan du kjøpe på finn. Jeg kjøpte kjempe mye fint til jenta mi de første årene på finn. Av mellomlag har jeg pleid å ha to sett. Et til utelek og et til soving (da er det sikkert at barnet har tørre soveklær). Lurt å ha to luer. En tynn sovelue, og en tykkere lue til utebruk. Jeg synes det er utrolig praktisk med balaclava til utebruk. Da slipper jeg både som mamma å holde styr på både hals og lue😅 + praktisk for de ansatte i bhg, og barnet holder seg god og varm. Av votter så anbefaler jeg votter som er lange, og er romslige slik at de er lette å få over dressen. Synes de korte vottene er vonde å få på + at det ofte blir glipper mellom votter og dressen. Ullundertøy kjøper jeg også ofte på salg året før. Ellers vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe for mye annet, og bruk finn! Sparer masse penger. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Ser det har kommet mange gode råd over her. En tommelfingerregel når det kommer til klær i barnehagen. Klær du er redd for skal ikke med til barnehagen. Det må tåle å bli skittent og evt få noen flekker. Anonymkode: 956bf...d38
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Har hatt tre bhg.barn og støtter de fleste tips over her. Vi valgte å ikke kjøpe ekstra vognpose men heller ta den hjem i ferier. I helger tok barna ofte luren innendørs eller med tykke pledd i vogna. Ang klær man er redd for så vil jeg vel si at de fleste klærne hadde vært kjipt om de forsvant men vi kan jo ikke la være å ha ordentlige dresser og ullklær likevel🤷♀️ Har aldri opplevd at store ting som uteklær eller mellomlag(ull) har blitt borte. Det med å ha ett sovesett og ett mellomlagssett er veldig bra for både bhg og barn. I min bhg ønsket de å ha hel sovedress så det ikke skulle skli opp imens de sov/romsterte og gjerne todelt ellers pga fleksibilitet. Tynn baklava er godt å sove med☺️ Anonymkode: 4e649...6c2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Lurer også på om dere anbefaler regndress eller todelt regntøy? Han er cirka 1,5 år når han starter. Har sett på kattnakken dressene men de blir jo utsolgt så fort for den vinterregndressen -TS Anonymkode: 4a1ec...5a5
Tellus Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 https://miotrend.no/dameklaer-barneklaer/barn/jente/luer-votter-jente/polvotter-fra-reima/ Legger med en link til noen votter jeg synes er kjempegode til 1-2 åringer! De er lette å få på pga glidelåsen, man klarer å få tommelen på rett sted, og det gjør at barnet får gripeevne til tross for at vottene er gode og varme/tykke. Jeg har hatt et par slike votter og brukt dem til 3 barn - like fine og gode enda:) Ellers enig i hva flere skiver, en dress holder, halsluer er genialt. Er ikke fan av Kivat sine halsluer, men er mange andre gode! Har brukt todelt regnsett til 2 av ungene, til 3. mann prøvde jeg regndress med fleecefôr(var på høsten) når han var 1,5 år. Den dressen var sykt god og ungen kunne BADE i store dammer uten å få vann inn under klærne.(dette var reflex sin) Så på mange måter var det kjempebra. Men en del ganger er det også praktisk å kunne ha på kun regnbukse og bare fleecegenser oppe. Så kanskje todelt er mer anvendelig? Akkurat det tror jeg er litt bob-bob. Det du sender med i barnehagen kan fortere få flekker(sølevann osv på endene av ermer og bein på ulldresser pga dårlig vær). Det er sånn det er. Men personlig har jeg ikke fått ødelagt klær mens de har vært i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Lillelam dressen kan du si er til soving, for barn flest blir den for varm inne. Ute må de jo at yttertøy på og da blir ikke den så utsatt. Til de tørre dagene kan du ha en softshelldress så brukes nok den fremfor ulltøyet. De fleste barnehageansatte er fornuftige mennesker. Ellers er det lurt å ha på varsel på finn.no, de beste kuppene går fort Anonymkode: 205db...1ca
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Er det noen som har en annen dress enn lillelam å anbefale til mellomlag/innebruk? Bruker vanligvis ikke noe over den tykke lillelam da jeg ser for meg at det blir veldig varmt Anonymkode: 4a1ec...5a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå