AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Er legeutdanningen 6 år med skole pluss ett og et halvt år "praksis" (tidl. turnusordning) for å bli lege i Norge? Eller er det kun 1,5 år etter studiet for de som vil bli spesialist? Anonymkode: d0182...e55
Diafragma Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Utdanningen er 6 år. Etter det får du autorisasjon som lege. De 1,5 årene du snakker om er første del av spesialisering, LIS-1. Så godt som alle utdannede leger velger å starte i LIS-1, og så godt som alle legestillinger er utdanningsstillinger (altså en del av LIS 1-2-3 systemet). Hvis man velger å ikke starte i spesialisering er man fortsatt lege, men er begrenset til vikariater eller stillinger litt utenfor systemet. Det er lagt opp til at alle leger skal spesialisere seg. 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 6 år grunnutdanning, så er du lege. Så er det vel 1.5 år lis-1, som er felles for alle spesialiseringer, og 4.5 år lis 2+3. men du lønnes under hele lis-perioden.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Du får betalt som LIS. Så det vil tilsvare f.eks advokatfullmektig for advokater (som er to år). Anonymkode: 02f00...675 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Om du vil «noe som helst» innenfor medisin så trenger du 1.5 år LIS1. Men det er jo lønnet arbeid. Unntaket må være om du går rett inn i veldig teoretisk forskning el. Anonymkode: 04515...677 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Du må ikke ta LIS 1-3 for å bli lege, du er autorisert lege etter 6 år på medisinstudiet. Men, hvis du vil ha jobb krever de aller fleste at du ønsker å spesialisere deg innen noe - jeg er jevnlig innom sidene til Helse Bergen feks da jeg leter etter jobb (ikke lege jeg altså), og ser at absolutt alle legestillingene som er lyst ut enten er overlege (ferdig spesialisert) eller LIS-stillinger. Anonymkode: 3b4a1...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ikke ta LIS 1-3 for å bli lege, du er autorisert lege etter 6 år på medisinstudiet. Men, hvis du vil ha jobb krever de aller fleste at du ønsker å spesialisere deg innen noe - jeg er jevnlig innom sidene til Helse Bergen feks da jeg leter etter jobb (ikke lege jeg altså), og ser at absolutt alle legestillingene som er lyst ut enten er overlege (ferdig spesialisert) eller LIS-stillinger. Anonymkode: 3b4a1...4e5 Det dukker opp enkelte stillinger for «turnusventere» som ikke har fått LIS1, alt man gjør frem til man får LIS1-stilling er altså ansett som venting og nesten tidsfordriv. Anonymkode: 04515...677 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det dukker opp enkelte stillinger for «turnusventere» som ikke har fått LIS1, alt man gjør frem til man får LIS1-stilling er altså ansett som venting og nesten tidsfordriv. Anonymkode: 04515...677 Bare midlertidig stillinger også. Anonymkode: 02f00...675
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 For å bli overlege, som egentlig er målet for de aller fleste (for å få fast stilling og ikke være låst som LIS (turnuslege) så er det 6 års skole, deretter 1.5 år som LIS1 og deretter 4.5 år LIS2-3 og deretter er man overlege. Så til sammen er det 11 års utdanning Anonymkode: 4971c...98d
Sjøbanan Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Man kan vel jobbe på f.eks legevakt uten spesialisering, men er usikker på om det er fast jobb? Jeg kjenner i alle fall en lege som gjør det, vedkommende ønsker heller ikke å spesialisere seg. Skal man forske så må man ta en doktorgrad og å søke opptak til dette. De fleste overlegestillinger ved norske sykehus krever vel at man har en doktorgrad i tillegg til spesialisering... Det er vel sikkert en del som tar doktorgrad (tilsvarer 180 studiepoeng, eller tre år fulltidsstudium) på deltid mens de jobber. Enkelte studiesteder tilbyr også forskerlinje - der får du en slags forsmak/start på doktorgraden mens du tar legeutdanningen.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 Sjøbanan skrev (3 timer siden): Man kan vel jobbe på f.eks legevakt uten spesialisering, men er usikker på om det er fast jobb? Jeg kjenner i alle fall en lege som gjør det, vedkommende ønsker heller ikke å spesialisere seg. Skal man forske så må man ta en doktorgrad og å søke opptak til dette. De fleste overlegestillinger ved norske sykehus krever vel at man har en doktorgrad i tillegg til spesialisering... Det er vel sikkert en del som tar doktorgrad (tilsvarer 180 studiepoeng, eller tre år fulltidsstudium) på deltid mens de jobber. Enkelte studiesteder tilbyr også forskerlinje - der får du en slags forsmak/start på doktorgraden mens du tar legeutdanningen. Skal du få fast jobb som overlege på et universitetssykehus bør du ha en doktorgrad (men må ikke nødvendigvis), mens på øvrige sykehus er det gjerne en klar overvekt av overleger som ikke har doktorgrad. Anonymkode: f062b...58c
Sjøbanan Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skal du få fast jobb som overlege på et universitetssykehus bør du ha en doktorgrad (men må ikke nødvendigvis), mens på øvrige sykehus er det gjerne en klar overvekt av overleger som ikke har doktorgrad. Anonymkode: f062b...58c Ja, det stemmer nok helt sikkert 😊. Men på de største sykehusene (universitetssykehusene), er det kamp om stillingene - det er derfor jeg sier "krav". Bare det å få en LIS-1-stilling krever sitt i dag! Det er mange leger som utdanner seg til "arbeidsløshet" (i den forstand at de ikke reelt sett er arbeidsløse, men sliter med å komme seg videre i spesialiseringsløpet, som igjen gir mulighet for fast stilling, f.eks på sykehus eller et legekontor).
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Sjøbanan skrev (6 minutter siden): Ja, det stemmer nok helt sikkert 😊. Men på de største sykehusene (universitetssykehusene), er det kamp om stillingene - det er derfor jeg sier "krav". Bare det å få en LIS-1-stilling krever sitt i dag! Det er mange leger som utdanner seg til "arbeidsløshet" (i den forstand at de ikke reelt sett er arbeidsløse, men sliter med å komme seg videre i spesialiseringsløpet, som igjen gir mulighet for fast stilling, f.eks på sykehus eller et legekontor). Joda, men veldig mange leger jobber ikke på universitetssykehus, og der trenger man ikke en doktorgrad. Det blir derfor svært misvisende å si at det å ha doktorgrad er et krav for stilling som overlege. Enig i at LIS1 dessverre er en gedigen flaskehals. Anonymkode: f062b...58c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå