Gå til innhold

Hvorfor har de innført såkalt trafikklysmodell i skoler og bhg, når det forblir på gult nivå selv om smittetallene er blodrøde??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir litt oppgitt nå. Kommunen jeg bor i har opplevd en kraftig smitteøkning i det siste, og enda har vi ikke sett effekten av alle nyttårsfestene. Likevel åpner skoler og barnehager som normalt imorgen, med stappfulle klasserom og barnehage-avdelinger som om det ikke fantes corona her.

Flott med litt ekstra fokus på håndvask, men det hjelper dessverre fint lite når de trøkkes sammen i små rom uten verken avstand eller annet smittevern.  Føles litt som at hele samfunnet nå oppfordres til å isolere seg mest mulig, mens vi barnefamilier skal kjøre på som vanlig...? Hei smitte, velkommen inn i vårt hjem liksom. Frister ikke.

Så. Hvorfor er man ikke litt føre var her, og kjører rødt nivå et par uker i kommuner med høyt smittetrykk, i stedet for full nedstengning om noen uker, som sikkert blir mer langvarig? Nei dette skjønner jeg lite av, opplys meg den som kan🤔🤔 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er kommunenes avgjørelse, mange kommuner som har innført rødt nivå nå.

Bl.a i Rogaland, Lørenskog, Bærum.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Skrevet
Hatsumomo skrev (Akkurat nå):

Det er kommunenes avgjørelse, mange kommuner som har innført rødt nivå nå.

Det er også rart!! Sammenlignet tallene nå, og kommunen vår har mye høyere tall enn to kommuner jeg ser har innført rødt nivå nå. Det virker så tilfeldig liksom, lite profesjonelt. Regjeringen burde satt tydelige retningslinjer, er smittetallene sånn og sånn skal smittevernsprosedyrene være sånn og sånn. Det burde vel ikke være opp til den enkelte kommunepolitiker å avgjøre slike viktige ting, midt i en global pandemi...?

• Liker 1
Skrevet

Her går ungdomsskolene til rødt nivå selv om vi ikke har noe smitte, omtrent.

• Liker 1
Skrevet
Blekkulfina skrev (2 minutter siden):

Det er også rart!! Sammenlignet tallene nå, og kommunen vår har mye høyere tall enn to kommuner jeg ser har innført rødt nivå nå. Det virker så tilfeldig liksom, lite profesjonelt. Regjeringen burde satt tydelige retningslinjer, er smittetallene sånn og sånn skal smittevernsprosedyrene være sånn og sånn. Det burde vel ikke være opp til den enkelte kommunepolitiker å avgjøre slike viktige ting, midt i en global pandemi...?

Kanskje det blir rødt om noen dager, treg med å få ut fingeren? Noen kommuner er jo det.

Skrevet
Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Kanskje det blir rødt om noen dager, treg med å få ut fingeren? Noen kommuner er jo det.

Begynner å lure hva de tenker med da isåfall. Noe av poenget med rødt nivå nå etter nyttår er vel å forhindre tette ansamlinger av barn, nå som de fleste sikkert har vært på flere sosiale sammenkomster og fester enn normalt. Venter man en uke med å innføre rødt nivå har jo mye av skaden allerede skjedd hva gjelder å spre evt smitte videre. 

Paradoksalt er det også at ungdomsskoler på steder med null smitte skal over på rødt, mens barneskoler her i knallrød kommune kjører på som vanlig. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Blekkulfina said:

Kjenner jeg blir litt oppgitt nå. Kommunen jeg bor i har opplevd en kraftig smitteøkning i det siste, og enda har vi ikke sett effekten av alle nyttårsfestene. Likevel åpner skoler og barnehager som normalt imorgen, med stappfulle klasserom og barnehage-avdelinger som om det ikke fantes corona her.

Flott med litt ekstra fokus på håndvask, men det hjelper dessverre fint lite når de trøkkes sammen i små rom uten verken avstand eller annet smittevern.  Føles litt som at hele samfunnet nå oppfordres til å isolere seg mest mulig, mens vi barnefamilier skal kjøre på som vanlig...? Hei smitte, velkommen inn i vårt hjem liksom. Frister ikke.

Så. Hvorfor er man ikke litt føre var her, og kjører rødt nivå et par uker i kommuner med høyt smittetrykk, i stedet for full nedstengning om noen uker, som sikkert blir mer langvarig? Nei dette skjønner jeg lite av, opplys meg den som kan🤔🤔 

Har du tatt det opp med bhg/skole? 

Skrevet

Fordi rød skole hemmer læring og er en stor belastning for både elever og ansatte. 

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Fordi rød skole hemmer læring og er en stor belastning for både elever og ansatte. 

Men hvorfor er det da satt opp som et alternativ? Min erfaring fra rødt nivå i våres var kun positiv, og det samme syntes lærerne. Mindre grupper ga mer rom for læring, og de opplevde en helt annen ro i gruppa enn ved full klasse. 

• Liker 1
Skrevet
Rullerusk skrev (1 time siden):

Har du tatt det opp med bhg/skole? 

Nei, det hjelper nok lite... men kunne selvsagt vært interessant å høre begrunnelsen deres. 

Gjest Albbas
Skrevet

Det er jo ikke antall smittede alene som betyr noe, smittespredningen og hvem som er rammet har jo også betydning. Hvis smitten er tydelig begrenset til bestemte klynger gir det ikke mening med rødt nivå i barnehagen... Derfor kan vurderinger slå ulikt ut i ulike kommuner med røde tall. 

Skrevet
Albbas skrev (50 minutter siden):

Det er jo ikke antall smittede alene som betyr noe, smittespredningen og hvem som er rammet har jo også betydning. Hvis smitten er tydelig begrenset til bestemte klynger gir det ikke mening med rødt nivå i barnehagen... Derfor kan vurderinger slå ulikt ut i ulike kommuner med røde tall. 

Ja, den ser jeg. Men litt av poenget med en sosial nedstengning nå 2 uker etter nyttår er vel at man ikke vet helt enda hvem som er smitta iløpet av nyttårshelgen, pga inkubasjonstiden. Derfor burde de vært føre var også på barneskolen, ikke bare ungdoms- og vg skole. Synes jeg ihvertfall, når jeg ser hvordan det ene landet etter det andre nå må stenge ned i resten av Europa.

Skrevet
Blekkulfina skrev (18 timer siden):

Men hvorfor er det da satt opp som et alternativ? Min erfaring fra rødt nivå i våres var kun positiv, og det samme syntes lærerne. Mindre grupper ga mer rom for læring, og de opplevde en helt annen ro i gruppa enn ved full klasse. 

Vi har fremdeles alle på skolen, bare at reglene er strengere og handlingsrommet for pedagogiske opplegg dårligere. 

• Opprett ny...