Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og min samboer har prøvd å bli gravide i noen mnd nå. Jeg har testet positivt på flere tester denne uken ettersom min mens er forsinket med en uke.
Jeg ringte til min samboer som er sjømann å fortalte om positive tester, han har problemer med å forstå det. Ettersom min samboer tidligere har sjekket sædkvalitet pga en arbeidsulykke og fått beskjed om at han bør få barn før fylte 30 pga nedsatt kvalitet. 
Jeg skjønner jo reaksjonen hans og at det sikkert er et sjokk at han har fått det til ! Men han virker ikke på noe som helst måte glad for det. Også er han fortsatt på jobb - han kommer hjem denne uken. Men det virker som han har tatt helt avstand fra meg. Han tar ikke kontakt etter jeg fortalte han at jeg er gravid?! 
Noen som har opplevd at partneren deres ikke fikk noe spesiell reaksjon, og eventuelt «trakk» seg tilbake ? 
Freaker jeg ut, eller er det normalt ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett for alle å menn i starten. Samboeren min har ikke vist særlig interesse for graviditeten før nå - og jeg er 30 uker på vei. Nå gleder han seg masse. Var nok vanskelig å vite hvordan han skulle reagere i starten.. De merker jo ikke ting på samme måte som oss. 

Så fremt dere begge var enige om å prøve så går det seg nok til etterhvert 😊 Gratulerer!

Anonymkode: a1b79...92d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han lurer vel på om han er faren eller ikke, siden han har dårlig sædkvalitet og du ble gravid så fort. Bekymringene og tvilen overskygger gleden. 

Anonymkode: 0eee2...cc5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han lurer vel på om han er faren eller ikke, siden han har dårlig sædkvalitet og du ble gravid så fort. Bekymringene og tvilen overskygger gleden. 

Anonymkode: 0eee2...cc5

Mye mulig at det er det som er greien, men han har jo ikke blitt fortalt at han IKKE kan få barn. Og det er jo 4 år til han er 30.  Og hvis han hadde lurt på det så vet jeg at han hadde tatt det opp med meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi det litt tid :) Jeg fortalte min mann om positiv test mens han var på jobb i Nordsjøen. Han ble jo glad, men tok ikke av på noen måte fordi han følte det var tidlig ennå. Våget ikke glede seg helt før vi passerte 12 uker og alt så bra ut. Det var nok først da magen ble tydelig og man kunne kjenne sprell fra utsiden at det ble helt virkelig for han.

Har dere normalt mye kontakt mens han er borte?

Anonymkode: fa149...142

AnonymBruker
Skrevet

Kan nok være dette med dårlig sædkvalitet OG jobber borte. Fleste menn skjønner ikke dette med antall uker osv heller, så forklar han når befruktningen antatt var. 

Ellers er det vel desverre sånn at menn trekker seg unna i graviditet. Stakkars menn ja, vanskelig for dem. 

Anonymkode: 54d7f...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Gi det tid ts, det vil nok gå bra. 

Jeg ringte min mann for å fortelle om graviditeten da han var på jobb. Han ble satt ut og sa: «Det er bra, ringer deg etterpå.» Var forresten en uplanlagt graviditet. 
I ukene som fulgte ønsket han å snakke minst mulig om graviditeten, og ville ikke å se på babyutstyr eller babyklær. Årsaken til dette var at han vet at det kan være en risiko for å miste fosteret og ønsket ikke at jeg skulle bli mer knust enn nødvendig.

Først når magen kom viste han mer interesse, ville planlegge fremtiden med barnet og ble rett og slett giret. Fra uke 24 ble han ekstra giret. Dro meg med for å kjøpe utstyr, så på utstyr på nettet og planlegge oppdragelsen. 

En graviditet kan være abstrakt for en mann, og de innser det nok ikke helt før magen vokser at det faktisk kommer en baby. De trenger stort sett litt tid på å sette seg inn i situasjonen, og menn er mer praktisk anlagt, og ikke så følelsesmessig anlagt som kvinner. De stresser nok med å ha alt det praktiske på plass. Gi det tid😊

Anonymkode: a4467...63e

AnonymBruker
Skrevet

Her også viste ikke mannen særlig interesse før magen var godt synlig og man kunne kjenne tydelige og se bevegelser. 

Anonymkode: 0b0ff...639

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være vanskelig for menn å forholde seg til graviditeten, særlig på et tidlig stadie. De trenger gjerne å SE for at det skal synke inn, slik som når magen vokser, de kan kjenne spark, de ser ultralydbilde og hører hjerteslag. Ikke ta det så tungt ts, det går seg nok til bare han får litt tid :) 

Anonymkode: b2139...0dc

AnonymBruker
Skrevet

For han så er det bare ord ennå, i hvert fall siden han er der han er og ikke sammen med deg engang.

Om du har fortalt det via messenger så kan han være glad inni seg selv om det kanskje ikke ser sånn ut på chat. Om dere har snakket sammen på tlf så kan det hende han ikke helt klarer å sette seg inn i det pga avstanden.

Det med graviditet er ofte litt abstrakt for menn fordi de ikke føler det på kroppen selv. Og så kommer det seg etterhvert som det har sunket inn. 

Anonymkode: 6b520...638

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i litt i samme situasjon. Er i sjokk og er så såret. Samboeren min reagerte ikke slik jeg hadde håpet på. Vi har snakket om barn, og helt tydelig på at vi ikke går på prevensjon og at jeg ønsker barn,  han har vært enig. Men nå når vi er gravide er han dårlig, kvalm og vet ikke hva han skal si eller gjøre. Jeg føler at jeg har mistet alt og har så vondt inni meg.

Er i 30 årene, så å ta abort er ikke noe jeg ønsker. Men vil jeg eventuelt klare dette alene da? Jeg håper sånn på et mirakel og at jeg får kjæresten min tilbake.

Anonymkode: 8ba38...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Gi han litt tid, samboeren min ønsket at jeg tok abort når jeg ble gravid, å ble skikkelig ufin mot meg. Ble anbefalt og ringe amathea sin telefon for gravid og usikker, de anbefalte meg å bestille en time til abort for å kjenne hva jeg følte da, jeg bestemte meg for å ikke gjøre det, nå er jeg i uke 38 og vi begge gleder oss veldig :) men tror de trenger litt mer tid for å tenke gjennom dette. 

Anonymkode: ee601...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...