AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Jeg bor for tiden i en leilighet, men ønsker å kjøpe meg en enebolig. Jeg synes det er vanskelig å vite hva slags hus som passer for meg, og ikke minst synes jeg det er vanskelig å vurdere hva som MÅ gjøres med boliger som ikke er i helt tipp-topp stand - og ikke minst hva det koster. Jeg kan gjerne kjøpe noe som trenger noe oppussing/renovering, det viktigste for meg er beliggenhet, størrelse på huset samt at stilen på huset er etter min smak. Men hva med alt det andre? Når man leser tilstandsrapport, hvordan vet man hva som MÅ gjøres for at det skal være trygt å bo der? Hva tenker du om planløsning på huset når du ser etter noe du vil kjøpe? Er det noe som man bør styre unna her, feks at det ikke er baderom i 1. etg? (Tenker egentlig ikke på personlig smak, men hva som generelt er lurt). Hva slags kommentarer gjør at man styrer helt unna, med mindre man er superhandy? Og hva er det som alltid blir jævlig mye dyrere å fikse enn man skulle tro? Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er det riktige huset for meg. Å finne et hus som er akkurat sånn jeg vil ha det, klart til å flytte rett inn uten noe oppussing, på riktig sted og med stor nok tomt er nok tilnærmet helt umulig. Anonymkode: c2cc5...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Du vet hva som passer om det ikke er på kvikkleire! Sjekk kartet her https://nve.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=0d1e0ec8a4f343778a1e2799f91f7377&extent=223915.4429%2C6565307.0147%2C230450.6643%2C6568746.6049%2C25833 Anonymkode: c4ceb...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet hva som passer om det ikke er på kvikkleire! Sjekk kartet her https://nve.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=0d1e0ec8a4f343778a1e2799f91f7377&extent=223915.4429%2C6565307.0147%2C230450.6643%2C6568746.6049%2C25833 Anonymkode: c4ceb...f5b Det er ikke en aktuell problemstilling her jeg bor. Anonymkode: c2cc5...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har bodd mer i leilighet enn hus, men har inntrykk av at man må beregne en del mer utgifter på hus. Hus må males, tak må skiftes, hagen må holdes i orden, etc. Og noen hus krever langt mer vedlikehold enn andre. Hvor mye har du råd til, og ikke minst, lyst til å vedlikeholde? Jeg kunne tenkt meg et hus med soverom i 1. etasje, og stue og kjøkken i øverste. Det blir kjøligere å sove om sommeren, og du vil kanskje ha litt mer lys og utsyn fra oppholdsrommene i 2. etasje. Selv er jeg litt interessert i hage/planter, men jeg ville aldri hatt en megasvær en som må klippes ofte. Da hadde jeg lagt en del platting, og heller gjort en skikkelig innsats med den gressflekken som ble igjen. Anonymkode: d10f9...863 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bodd mer i leilighet enn hus, men har inntrykk av at man må beregne en del mer utgifter på hus. Hus må males, tak må skiftes, hagen må holdes i orden, etc. Og noen hus krever langt mer vedlikehold enn andre. Hvor mye har du råd til, og ikke minst, lyst til å vedlikeholde? Jeg kunne tenkt meg et hus med soverom i 1. etasje, og stue og kjøkken i øverste. Det blir kjøligere å sove om sommeren, og du vil kanskje ha litt mer lys og utsyn fra oppholdsrommene i 2. etasje. Selv er jeg litt interessert i hage/planter, men jeg ville aldri hatt en megasvær en som må klippes ofte. Da hadde jeg lagt en del platting, og heller gjort en skikkelig innsats med den gressflekken som ble igjen. Anonymkode: d10f9...863 Jo mer som må gjøres med huset, jo mindre har jeg råd til å betale for det. Vedlikehold er ikke det jeg bekymrer meg mest for egentlig, regner med å måtte gjøre en del ting ved innflytning og så kan det stå i mange år. De fleste husene jeg ser på trengs å bytte kledning og vinduer, men prøver å finne noe der taket ikke må tas. Det er så enormt mye jobb. Jeg er ganske handy, men må bruke en del håndverker i tillegg. Har tenkt å legge meg i alle fall 500 000 under der jeg har råd til, slik at jeg kan pusse opp også. TS Anonymkode: c2cc5...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet hva som passer om det ikke er på kvikkleire! Sjekk kartet her https://nve.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=0d1e0ec8a4f343778a1e2799f91f7377&extent=223915.4429%2C6565307.0147%2C230450.6643%2C6568746.6049%2C25833 Anonymkode: c4ceb...f5b Skumlere med ras og ikke minst tsunamier på vestlandet. Men typisk folk å være mest opptatt av det som nettopp har skjedd. Anonymkode: 59967...3de 3
Trolltunge Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 (endret) Jeg liker hus jeg kan pusse opp, og ser på de tingene jeg ikke kan endre på, og som er svært dyrt å fikse. Område og hage er særdeles viktig. Det kan man ikke gjøre noe med. (Angående beliggenhet og størrelse.) Størrelsen er viktigere enn planløsning. Å bygge på er krevende og dyrt, å gjøre om på planløsninger... ja det gjør jeg trolig uansett. "Skallet" på huset er viktig. Grunnen det står på, reisverk og tak. Bonus om kledningen, isolering, vinduer og ytterdører er bra. Fukt og råte liker jeg ikke å satse på, med mindre det er i svært begrenset område. Nytt elektrisk anlegg er jeg ikke så nøye på, da renovering uansett vil kreve store omlegginger, så prisen blir ikke så ulik uansett. Det elektriske er dyrt uansett 😉 Hvor det nå er bad er mindre viktig, om jeg uansett skal totalrenovere. Bad og rør er dyrt. Kjøkken er også dyrt, men jeg foretrekker å måtte bytte kjøkken likevel, for jeg pleier aldri å like eksisterende kjøkken. Du kommer ikke langt med en halv million om du må totalrenovere. Endret 4. januar 2021 av Trolltunge 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Hvis du skal flytte fra leilighet til hus, er realiteten kanskje at du ikke har budsjett til alt du ønsker deg. Da mener jeg det viktigste er å finne ut hva du MÅ ha, og hva du kan leve med. Og se på hus deretter. Alt utvendig koster gjerne skjorta. Innvendig er det gjerne dine valg som gjør det dyrt, forutsatt at det ikke er TG3, da må du fikse det. Unntatt badet, må det tas går gjerne et par hundre tusen uansett. Ps totalrenovering av hus koster gjerne minst 1 mill, helst mer. Anonymkode: a8ca6...e53
newman01 Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jo mer som må gjøres med huset, jo mindre har jeg råd til å betale for det. Vedlikehold er ikke det jeg bekymrer meg mest for egentlig, regner med å måtte gjøre en del ting ved innflytning og så kan det stå i mange år. De fleste husene jeg ser på trengs å bytte kledning og vinduer, men prøver å finne noe der taket ikke må tas. Det er så enormt mye jobb. Jeg er ganske handy, men må bruke en del håndverker i tillegg. Har tenkt å legge meg i alle fall 500 000 under der jeg har råd til, slik at jeg kan pusse opp også. TS Anonymkode: c2cc5...9d2 Om du ser på hus hvor kledning og vinduer må byttes bør du også se på muligheten/behovet for å etterisolere utvendig. Idiotisk å ikke ta det samtidig når huset uansett er strippet utvendig, dersom huset er dårlig isolert. 500'000 er et ganske begrenset oppussingsbudsjett, spesielt om det forutsetter bruk av håndverker.
Zienna Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Om jeg skulle kjøpt hus ville jeg ha sett på beliggenhet, aller først. Så på totalinntrykket. Videre på viktige ting som drenering, isolasjon, el-anlegg og tak. Dette er ting som koster mye når oppgradering må gjøres. Er dette greit og ikke trenger absolutt påkostning de neste 10 år, så er det godt utgangspunkt. Videre hadde jeg vurdert det praktiske. Ønsker jeg å bo over to etasjer? Hva når jeg blir eldre? Videre: passer rominndelingen meg og mitt liv? Hva er bærevegger som jeg ikke kan flytte på? Ikke minst må man vurdere hva man makter å gjøre av renovering. Er du tilstrekkelig motivert og realistisk? Se på programmet Sinnasnekkeren, så ser du mange eksempler på de som har gitt opp underveis.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 18.12): Skumlere med ras og ikke minst tsunamier på vestlandet. Men typisk folk å være mest opptatt av det som nettopp har skjedd. Anonymkode: 59967...3de Det kan godt hende. Beklager at jeg brydde meg da. Anonymkode: c4ceb...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Takk for innspill. Angående oppussing/renoveringsbudsjett så ser jeg selvsagt an at det som må gjøres på huset ikke koster mer enn jeg har råd til. Hvis huset koster mindre, blir selvsagt det budsjettet høyere. Jeg har erfaring med oppussing fra før, men synes likevel det er vanskelig å vite hva som må gjøres med et hus med tanke på det som står i tilstandsrapport. Utrolig vanskelig å finne hus synes jeg, det er som regel bare svære hus eller leiligheter som er til salgs.. Og tomtene er som regel bittesmå. Anonymkode: c2cc5...9d2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 16.10): Du vet hva som passer om det ikke er på kvikkleire! Sjekk kartet her https://nve.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=0d1e0ec8a4f343778a1e2799f91f7377&extent=223915.4429%2C6565307.0147%2C230450.6643%2C6568746.6049%2C25833 Anonymkode: c4ceb...f5b Forsøker du å være morsom? Anonymkode: 0b532...6c1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 Om huset har den beliggenhet som jeg liker så vil jeg først sjekket om når dreneringen er fra, om det er fukt i kjelleren eller ikke. Alder på taket. Og hvordan isolering og elektriske er. Videre ville jeg sjekket om alder på badet, og hellingen i dusjen. Alder på kjøkken. Og hvordan rominndelingen i huset er. Ville ha styrt unna om dreneringen må gjøres, samme med tak, etterisolering og gammelt elektrisk. Aller helst så bør enten badet eller kjøkken være av nyere dato, iallefall ikke nærme seg at de begge på pusses opp. Budsjett på kr 500.000 vil fort bli spist opp om alle de dyre tingene må fikses. Anonymkode: 06d63...dab
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 For oss to var følgende viktig: Minst to toaletter, en i hver etasje Godt planlagt kjøkken, men kunne pusset opp selv Nok rom. Hovedsoverom, gjesterom, hvert vårt kontor, lite gjesterom til, og kjellerstue fikk vi. Det passer akkurat. Har også vaskerom og nok av boder. God følelse når vi gikk inn døra, og følelse av ro. Passe mengde hage, ikke for liten eller stor. Viktigst av alt - muligheter til å gro, gjøre hva vi vil med det. Du må nesten tenke over hva du må ha, og hva som er kjekt å ha. Prøv å tenke langsiktig, spesielt om du vil bo der lenge passer huset til en familie? Passer det til pensjon? Er det nærme barnehager, skoler, butikker? Er det plass til overnattingsgjester? Kan du gjøre hobbyene dine der? Hva setter du ekstra pris på om leiligheten din, som du vil ha med videre? Vi lærte begge av våre første boliger. Jeg lærte at jeg aldri vil ha kjøkken og stue i ulike etasjer igjen, han lærte at toalett må være i hver etasje, og vi lærte begge at vi ikke liker vegg i vegg naboer😅 Anonymkode: 605af...172
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Hvilke behov har du, da? Er du enslig og barnløs, har du fem barn, er du funksjonshemmet? Ikke glem å sette til side penger til uforutsette utgifter. Dem er det mange av når man bor i hus og ikke kan lene seg på et sameie. Og undersøk vann og avløp, stikkledninger osv. Anonymkode: ce220...b06 1
Sjøbanan Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 Du kan ta med deg håndverker på visning. Så kan hen si noe om hva som bør gjøres noe med, evt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 On 1/6/2021 at 9:53 AM, AnonymBruker said: Ville ha styrt unna om dreneringen må gjøres, samme med tak, etterisolering og gammelt elektrisk. Aller helst så bør enten badet eller kjøkken være av nyere dato, iallefall ikke nærme seg at de begge på pusses opp. Budsjett på kr 500.000 vil fort bli spist opp om alle de dyre tingene må fikses. Anonymkode: 06d63...dab Bad er dyrt, men relativt nye kjøkken selges tildels svært rimelig på finn.no. Så om man har litt mindre enn ti tommeltotter, går det an å bytte kjøkken uten at det koster skjorta - hvis det ikke er sånn at du bare må ha det nyeste fra Marbodal. Anonymkode: e6fbe...a43 1
newman01 Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: hvis det ikke er sånn at du bare må ha det nyeste fra Marbodal. Trodde det var Siematic og Gaggenau man skulle ha på kjøkkenet jeg
Gjest Fnuggolina Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 18.09): Jo mer som må gjøres med huset, jo mindre har jeg råd til å betale for det. Vedlikehold er ikke det jeg bekymrer meg mest for egentlig, regner med å måtte gjøre en del ting ved innflytning og så kan det stå i mange år. De fleste husene jeg ser på trengs å bytte kledning og vinduer, men prøver å finne noe der taket ikke må tas. Det er så enormt mye jobb. Jeg er ganske handy, men må bruke en del håndverker i tillegg. Har tenkt å legge meg i alle fall 500 000 under der jeg har råd til, slik at jeg kan pusse opp også. TS Anonymkode: c2cc5...9d2 Tenkte du da 500.000 for å ha i bakhånd til all oppussing innvendig og utvendig? Det er VELDIG lite for en enebolig som ikke er nyrenovert. Det holder overhodet ikke, uansett. Men, i et rekkehus kan man komme litt lengre om bad/kjøkken er tatt eller det utvendige er helt i orden. Poenget må jo være å trives, ikke kjøpe seg masse åpenbare bekymringer. Endret 7. januar 2021 av Fnuggolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå