AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Hvorfor får man (jeg) så lyst på søtt og slikt når jeg føler meg sliten, tiltaksløs og energiløs? Det gir meg jo bare energi i en kort kort periode, å så blir jeg bare tung i kroppen igjen. Er i en tung periode med samlivsbrudd, salg av bolig, utredning på meg selv osv. Vet jo hva kroppen min foretrekker av mat, men når jeg har sånn nedtur, føles maten som en skikkelig kamp, eller det å spise riktig mat da, føles som en kamp og et offer. Anonymkode: 7c965...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Det er fordi når man er stresset, er det vanskelig å tenke langsiktig. Anonymkode: a21da...d2f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Det ligger jo litt i det du beskriver, du har gått på tomgang - er energiløs. Da vil kroppen ha noe raskt, selv om du vet at det er bedre med noe sunt som tar lenger tid for blodsukker og fordøyelse. Så cluet vil være å spise jevne måltider slik at du ikke havner der at du craver noe kjempeusunt for å få kicket igang kroppen igjen:) Mellommåltider og slikt er fint for å unngå dette, frukt, o.l. og at du holder deg mett over tid:) Anonymkode: ed90a...936
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Fordi sukker utløser endel stoffer i kroppen som gir en form for rus. Anonymkode: 1ca83...d14
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Fordi sukker virker på dopaminnivåene i hjernen vår. Når vi spiser sukker får vi følelsen av at vi «belønner» oss selv og mange blir avslappet i gjerningsøyeblikket. Men som du sier selv så er jo langtidsvirkningene mer negative. Anonymkode: de735...095 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Men du kan jo unne deg noe søtt, uten at det går utover vekten. Jeg spiser frukt hver kveld. Jordbær som jeg dypper i sukrin er nydelig. Og ellers finnes det proteinbarer, sukrin sin sjokolademousse, speltlompe lefser med sukrin.. nok av muligheter. Jeg må ha noe søtt hver dag. Anonymkode: dfaec...406
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Den egentlige grunnen til at mange tar «dårligere» valg når det er mye som foregår i livet ellers, er fordi viljestyrken faktisk kan bli oppbrukt. Har lest en del om det, og det stemmer. Derfor funker heller ikke ekstreme dietter hvor mann trener hardt og spiser alt for lite kalorier, mann bruker opp all viljestyrken på kort tid. Så du bruker nok opp din på det du har ellers i livet, helt naturlig. Anonymkode: ba40d...241
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Det er jo også en vane du har utviklet? Når ting butter i mot tyr du til søtt, som gjør at det er lettere å gjøre det samme neste gang du har en dårlig dag osv. Kanskje du kan prøve å gjøre noe annet som får deg til å føle deg bra? Gå en tur eller noe sånt? Jeg har hatt samme problem og ble overrasket over hvor bra det funker. Anonymkode: 3e060...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå