Gå til innhold

Er dette normalt i jobb som politi, brannmann osv? Eller er slikt uverdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kom meg for øre at det er vanlig i brannvesenet i ##### kommune at de vitser og ler over enkelte dramatiske scener de har sett på jobb. Jeg skjønner at de må gjøre ting for å takle en slik jobb, men samtidig synes jeg det uverdig og trist for den forulykkede og familien at de spøker om for eksempel "skal tro om vi må bruke skje eller malingsskrape for å få han opp", "skal tro om hun blir begravd med eller uten rattet som sitter fast i kroppen". 

Er dette vanlig sjargong for å takle en jobb som brannmann, politi, ambulansearbeider osv? Det får meg til å bli uvel og egentlig utrygg. Betyr virkelig mennesker så lite for enkelte at de kan vitse over noens dramatiske død i en bilulykke eller brann? 

Anonymkode: 873f3...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt, og hverken de forulykkede eller de pårørende kan høre dem. Som du sier selv, det er en måte å takle jobben på, det betyr ikke at de ikke bryr seg. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er slik man ‘overlever’ i slike jobber. Tar man alt innover seg og ikke kan bruke galgenhumor drukner man 

Anonymkode: c08f9...7ef

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg jobber i begravelsesbyrå. Da spøker vi en del om de som har dødd.

Anonymkode: 45d7b...771

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det får meg til å bli uvel og egentlig utrygg.

Hvorfor det? De står da ikke sånn og snakker så pårørende hører på? 

Har du konkrete eksempler på at jobben de utfører blir dårligere av denne sjargongen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er "normalt", så er det en fryktelig respektløshet satt i praksis overfor dem det gjelder. 
RESPEKT for yrket og alt det medfører hadde jeg krevd om jeg hadde vært sjef på slike steder. 

Man kan "takle jobben" uten å bli ufin på andres bekostning. :nei: 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på min egen, til tider groteske, humor som jeg bruker til å takle ting jeg synes er vanskelig så vil jeg syntes det var rart om ikke folk i yrker hvor de stadig vekk utsettes for grusomme sanseinntrykk gjør det samme. Det er så vidt jeg vet helt normalt. Ikke ser jeg på det som respektløst heller så lenge de holder det innenfor sine rammer. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det bør være helt greit så lenge de snakker slik seg i mellom og ikke på fritiden med andre tilstede. Og hvertfall ikke på bussen med mulige ofre som sitter og hører på. 

Tror det er viktig å ha litt galgenhumor i en slik jobb. Og hvis man selv har et slikt yrke og synes det blir litt for mye så kan man gi beskjed. Da kan de innrette seg litt når du jobber med de. 

Er helt vanlig i psykiatrien også. Man opplever jo mye rart og noen ganger hendelser som direkte er farlig. Men man prater jo ikke slik til pårørende eller pasienter. Og heller ikke under rapport og møter osv. Det blir vel mest sånn mellom et par kollegaer som prater om løst og fast på kontoret. 

Anonymkode: 804b4...b5d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er helt normalt. Har jobbet i begravelsesbyrå hvor de kunne tulle med om den døde hadde silikonpupper eller ikke. 

Anonymkode: 131fc...134

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 minutt siden):

Ikke ser jeg på det som respektløst heller så lenge de holder det innenfor sine rammer. 

Hvis ingen forteller og praktiserer om grenser i slike jobber, finnes det fort ingen grenser og det kan bli veldig makabert etter hvert som en skal overgå hverandre i "bearbeidelse" og kamuflert som spøk. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er helt normalt. Har jobbet i begravelsesbyrå hvor de kunne tulle med om den døde hadde silikonpupper eller ikke. Anonymkode: 131fc...134

Dette er hårreisende oppførsel og forteller meg at de som har jobben ikke egner seg for den. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (9 minutter siden):

Hvis ingen forteller og praktiserer om grenser i slike jobber, finnes det fort ingen grenser og det kan bli veldig makabert etter hvert som en skal overgå hverandre i "bearbeidelse" og kamuflert som spøk. 

Dette er hårreisende oppførsel og forteller meg at de som har jobben ikke egner seg for den. 

Jeg er enig med deg her.

Så veldig mange som sier at dette er "normalt" her, uten å vite hva de snakker om i det hele tatt. Ta dere sammen! 

Galgenhumor kan nok bli brukt, men på dette planet er det bare jævli amatørmessig og stygt faktisk. Det jobber bra og seriøse mennesket både som politi og annet som opplever krisestilstander. De har bra moral. Det fins alltid utskudd da. Dessverre. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt vanlig med galgenhumor.

Anonymkode: 6494d...881

Men på et visst nivå kanskje?  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Jeg tviler egentlig på at det skjer noen "utvikling" og det er sannsynligvis allerede veldig makabert for de som sitter på utsiden. Men nå er da heller ikke dette på noe tidspunkt ment for andres ører. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig med yrkesetikk og respektfull behandling av folk. 

Slike kommentarer som er nevnt her i tråden, har jeg heldigvis aldri vært borte i.

Anonymkode: a8e62...c97

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som jobber i begravelsbyrå: ser dere de døde  nakne? 

Anonymkode: 17425...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som jobber i begravelsbyrå: ser dere de døde  nakne? 

Anonymkode: 17425...531

De kler jo på de klær? Så ja,de ser de nakne.

Anonymkode: 1a5b1...9c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Betyr virkelig mennesker så lite for enkelte at de kan vitse over noens dramatiske død i en bilulykke eller brann? 

Anonymkode: 873f3...26f

Ja, dessverre. Dette handler om at noen har dårligere evne til å håndtere andres ulykke, så de distanserer seg så mye de kan. I et miljø der alle skal være så "tøffe" tror jeg dette kan bli en egen greie, og i verste fall gjør det at de som jobber i slike yrker ikke bryr seg så veldig om de som nettopp trenger at noen bryr seg.

Jeg har opplevd flere grusomme ting i livet mitt, og kan ha galgenhumor om noe av det som har rammet meg direkte, men det kunne ikke falle meg inn å gjøre dette om noe som har rammet andre.

Ja, det kan være veldig tungt å ta andres ulykke og lidelse inn over seg; men hvis ingen gjør det, hvem skal da kunne forstå de rammede og gi dem støtte og hjelp?

Anonymkode: 0af42...1e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig vanlig i en del yrker der en får mange "røffe" opplevelser, og antagelig både sunt og relativt ufarlig. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min er brannkonstabel, så jeg spurte han nå. Han svarte at de gjerne spøker om situasjoner, men ikke om personer. Han har dog hørt noen spøker som er over grensen. 

Anonymkode: a8aa4...610

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...