Gå til innhold

Kompis som tar æren for andres planlegging og vil endre andres planer. Hvordan si i fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tykk skrift for de som ikke gidder å lese alt. 

Begynner å bli litt små-irritert på samboers venn. Vi er en del sammen med han og kjæresten. Og vi pluss et par til har vært en slags kohort nå under korona. Jeg liker han godt, men det er noe som begynner å irritere meg mer og mer. 

Jeg har inntrykk av at han liker å bestemme litt, ta styringen osv. Det gjør ingenting at han gjør det i blant. Men jeg føler at uansett hvem sin plan, ide og tips man kommer med, så skal han liksom si noe annet eller ville noe annet. 

F.eks har vi planlagt en lengre tur (gåtur) og jeg og samboer snakket om at vi kunne tenke oss å gå et spesielt sted. Dette pratet vi om før vi spurte kompisen/paret. De vil gjerne være med, men så ringer kompisen hans i går og sier "Jeg tenkte vi heller kunne dra der og der". Min samboer sa at vi hadde snakket om å gå der vi tenkte og at vi synes det er en kjekk tur som vi ikke har gått på noen år. Men kompisen fortsatte bare og snakker på en veldig overbevisende måte. 

I fjor var vi på en weekendtur. Jeg er glad i å reise og liker å planlegge litt. Det var ikke bestemt hvor eller hva vi skulle gjøre, og vi snakket om at alle kunne komme med ideer innen en hvis tid før vi skulle bestemme oss. Jeg brukte mye tid på å sjekke fly, hotell, leiligheter, aktiviteter og priser. Kom opp med to gode ideer. De andre hadde bare tenkt på reisemål, ikke på pris, overnatting osv. Alle var egentlig enig om at begge ideene var god, men valget falt på det ene reisemålet. Jeg hadde egentlig funnet noen utrolig bra priser, overnattingssteder med god beliggenhet osv. Det var egentlig ikke mulig å få det billigere/bedre. Men dagen før vi skulle bestille måtte selvsagt denne kompisen sjekke litt ut. Han kom med noen andre alternativer til overnatting og rekkefølgen osv. Det var ca samme pris, men ikke like bra beliggenhet. Jeg påpekte dette, men han maste og maste om at hans valg var best. Jeg ga til slutt etter for ene overnattingsstedet (min samboer var enig med meg, et par andre også, resten hadde ikke helt interesse for å vite hvor vi skulle bo). På turen tok han selvsagt all æren for både planlegging, at han brukte så mye tid på å finne dette alternativet osv. 

Har mange slike eksempler, men holder vel med to så det ikke blir så langt. 

Har litt inntrykk av at han "stjeler" ideene til folk. Ikke bare oss, men jeg har også lagt merke til at det skjer med andre. Ofte tar han liksom æren for ting. F.eks om en annen har planlagt noe og man treffes, så kan han finne på å si "så kjekt alle ble med, ja jeg tenkte jo dette kunne være en fin tur" ol. Det høres sikkert ut som en bagatell og jeg er ikke opptatt av å ta æren for noe. Men jeg synes det er litt spesielt og smålig irriterende når dette gjentar seg. Spesielt all den endringen han skal gjøre. Og av og til lurer jeg på om han vil endre på ting fordi da kan han igjen ta æren for at ting ble som det ble. 

Så jeg lurer litt på hvordan man skal si i fra til en slik person? At han tar æren blir vel litt rart å ta opp. Men tenker kanskje mest på hva jeg/min samboer kan si tilbake dersom han absolutt vil endre på og bestemme etter at plan er lagt av andre og han er invitert til noe. 

Anonymkode: b7639...665

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere andre får bare stå opp og si at «dette er blitt bestemt, og dette forholder vi oss til». Så får det bli opp til han om han gidder å være med eller ikke. 

Det der hadde jeg faktisk ikke giddet. 

Anonymkode: aa95d...a0e

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De vil gjerne være med, men så ringer kompisen hans i går og sier "Jeg tenkte vi heller kunne dra der og der". Min samboer sa at vi hadde snakket om å gå der vi tenkte og at vi synes det er en kjekk tur som vi ikke har gått på noen år. Men kompisen fortsatte bare og snakker på en veldig overbevisende måte. 

Bare si nei, i dag skal vi gå dit! 

Ikke sikkert jeg hadde tatt opp så mye direkte, men heller blitt flinkere til å ikke la meg bli overkjørt hvis jeg ønsker noe annet enn ham. 

Skrevet

Nå har dere jo så mange tidligere eksempler at dere kan bruke det som argument neste gang han skal begynne å bestemme. Si ganske enkelt at «dette gjør du hver gang, nå er jeg/vi lei, det blir som vi har planlagt» (om flertallet er enige/uinteresserte). «Du kan ikke forvente å få bestemme hver gang» er også innafor å si nå. Dere kan jo også foreslå at planlegging går på omgang slik at han kan ha full kontroll av og til, resten må han rette seg etter det som blir bestemt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere lar dere overkjøre og må ta ansvar for at dere velger å la ham bestemme 

Anonymkode: eafb4...e8c

• Liker 9
Skrevet

Oi, skjønner deg godt. Han der hadde jeg irritert meg over!

Men angående den gåturen, kan dere ikke bare si at "Denne gangen har vi har lyst til å gå fra A til B, så da gjør vi det., det har vi sett fram til lenge. Det er bare å bli med hvis dere vil, men turen fra C til D må bli en annen gang." Og ikke gi dere.

Og hvis han prøver å ta æren for noe andre har planlagt, kan du jo prøve å si litt sånn spøkefullt at "Nå ja, nå var det vel Knut sitt påfunn å gjøre dette, men det er jo fint at du også synes det var en god idé".

Hvis han faktisk kommer med bedre forslag i rimelig tid, så er det jo greit, men at han kupper planene deres med dårligere alternativ bare fordi han vil bestemme, det er jo bare tåpelig og barnslig av ham.  Synes ikke du skal la deg overkjøre!

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Men angående den gåturen, kan dere ikke bare si at "Denne gangen har vi har lyst til å gå fra A til B, så da gjør vi det., det har vi sett fram til lenge. Det er bare å bli med hvis dere vil, men turen fra C til D må bli en annen gang." Og ikke gi dere.

Og hvis han prøver å ta æren for noe andre har planlagt, kan du jo prøve å si litt sånn spøkefullt at "Nå ja, nå var det vel Knut sitt påfunn å gjøre dette, men det er jo fint at du også synes det var en god idé".

Hvis han faktisk kommer med bedre forslag i rimelig tid, så er det jo greit, men at han kupper planene deres med dårligere alternativ bare fordi han vil bestemme, det er jo bare tåpelig og barnslig av ham.  Synes ikke du skal la deg overkjøre!

Takk for utfyllende svar og tips! Jeg tror nok det helst er jeg og min samboer som legger merke til det. Det er nok fordi resten av vennene våre er litt mer "vi blir med på alt vi" og ikke er planleggere selv. Når han inviterer på noe så retter vi oss etter invitasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med andre over her, bare «cut him of» med en gang han begynner. Gjør kort prosess, ikke åpne for noen diskusjon. Tenker dette er særlig relevant der dere har satt en frist for forslag, eller der det er åpenbart at diskusjonen er ferdig for lengst. For han skal selvfølgelig få lov til å mene noe, men ikke komme og kuppe opplegget sånn på tampen. «Det høres gøy ut, men ettersom vi allerede har bestemt oss så får det vente. Kanskje du kan foreslå en annen dato der vi kan gjøre ditt forslag?»

Når det gjelder det å «ta æren» når dere først står der, så tenker jeg at det er helt greit å svare litt innpakket. Han: «ja, jeg tenkte jo dette ville bli en fin tur». Du: «ja, så fint at du kom med dette forslaget Christine. Du er så flink til å finne fine hytter/gåturer/byer/restauranter» (henvendt til rett initiativtager).

Jeg har ikke opplevd akkurat det samme, men jeg har opplevd å gjøre absolutt all organisering og planlegging i forkant av en stor hyttetur med mange deltakere. Hvorpå en av deltakerne, rett før turen, tok på seg en slags lederrolle og skulle begynne å fordele soverom og bestemme diverse ting. Da satt jeg bare ned foten med en gang og ga klar beskjed om at det er jeg som har ordnet  alt til nå, så jeg holder styringen videre også. Når du planlegger tur, kan du bestemme. Vedkommende trakk seg tilbake og det skjedde ikke igjen. Og vi er fortsatt gode venner.

Forøvrig tror jeg ikke nødvendigvis folk gjør dette for å være kjipe. Jeg tror oppriktig at endel ikke forstår at det blir feil, men at de heller ser på seg selv som den naturlige lederen og at de gjør hele gruppen en tjeneste når de tar over slik.

Anonymkode: a6f19...cfb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her trenger du jo ikke "ta det opp", du har en gylden anledning til å bare sette ned foten.

Si at nå har dere to planlagt å gå denne turen, det var akkurat dit dere ville og det er den turen han/partner er invitert på. Hvis de vil gå en annen tur, så får de gå en annen tur, og kanskje dere kan bli med på det en annen gang. Men nå skal altså dere to gå akkurat denne turen her, så får han bli med eller ei, men destinasjonen er satt!

Anonymkode: f4188...47a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette er irriterende. Har noen forslag. Kan du eventuelt ikke planlegge ting på en stund å la han gjøre det? Kan det hende at flere i gjengen kanskje syns du overstyrer litt og så prøver han å utjevne det (på en veldig klønete måte). Om dere inviterer andre med på en gåtur så kan dere bare si at vi skal gå der og hyggelig om noen vil bli med. Ikke diskuter det. 

når det gjelder ferier så blir jeg selv sliten om aktiviteter er planlagt hver dag og en person har laget et program. Liker å ta dagen som den kommer på feire og se hva stedet har å tilby.  Kan det hende de andre ikke ville ha så fult program så kuppet han turen kun for å ikke ha fult program? 

Anonymkode: ecb70...7d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner dette er irriterende. Har noen forslag. Kan du eventuelt ikke planlegge ting på en stund å la han gjøre det? Kan det hende at flere i gjengen kanskje syns du overstyrer litt og så prøver han å utjevne det (på en veldig klønete måte). Om dere inviterer andre med på en gåtur så kan dere bare si at vi skal gå der og hyggelig om noen vil bli med. Ikke diskuter det. 
Problemet er at vi ikke forsøker å diskutere det. Men når kompisen ringer for å diskutere det, så må man jo liksom gå inn i en samtale. Jeg tror ikke resten tenker at jeg overstyrer. De er av typen som elsker å være med på alt mulig, men ikke gidder å planlegge selv. Får også ofte høre at ideene mine er gode. Hvis det er snakk om lengre turer og ting som må planlegges litt, så pleier jeg alltid å si i fra at det bare er å komme med ideer. Men som regel kommer ingen med ideer (bortsett fra kompisen som kommer type en dag før). 

når det gjelder ferier så blir jeg selv sliten om aktiviteter er planlagt hver dag og en person har laget et program. Liker å ta dagen som den kommer på feire og se hva stedet har å tilby.  Kan det hende de andre ikke ville ha så fult program så kuppet han turen kun for å ikke ha fult program? 

Turen var ikke planlagt i detalj. Men jeg fant noen forslag til hva vi kunne finne på de to plassene slik at det var lettere for alle å stemme over hvor de ville reise. Var type forslag om serverdigheter osv. Hvis jeg planlegger noe er det aldri et fult program. Det er som regel forslag om overnatting/hvordan vi kan reise dit. 

Skrevet

Hvis det er snakk om at han vil være med på en tur dere allerede har bestemt dere for å dra på, så får han bli med dit dere ville dra. Planlegger man sammen, så bør jo alle få komme med innspill, uten at en eller to er de som vinner frem med sine forslag hver gang.

AnonymBruker
Skrevet
Witchita skrev (6 minutter siden):

Hvis det er snakk om at han vil være med på en tur dere allerede har bestemt dere for å dra på, så får han bli med dit dere ville dra. Planlegger man sammen, så bør jo alle få komme med innspill, uten at en eller to er de som vinner frem med sine forslag hver gang.

Nå er det snakk om en tur vi har bestemt og invitert de med på. Når han selv inviterer så blir vi med uten innvendinger. Og er det noe vi ikke kan tenke oss, så takker vi heller nei og blir med en annen gang. Blir som regel vi eller han som kommer med ideer. Forsøker å få alle til å komme med ideer osv, men ikke alle synes planlegging er så gøy og de er nå med på det som skjer. De blir spurt, så jeg håper jo de faktisk gir beskjed om det er noe annet de kunne tenke seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om kompisen ringer for å komme med nytt forslag til tur, MÅ du ikke inngå en samtale, det holder å si at vi har tenkt å dra dit, vi kan heller ta ditt forslag en annen gang og hvis han fortsetter å pushe sitt alternativ kan du kommentere at det var da voldsomt til mas.

Jo mer dere gir etter, jo mer vil han holde på...

Anonymkode: b507d...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere innfører et system hvor planlegging av fellesturer går på omgang? Så må alle bidra og ingen kan overkjøre noen andre. Skjønner at du liker å planlegge, ts, og at ikke alle gjør det, men at noen har tydelig ansvar gjør at kompisen ikke kan overkjøre hver eneste gang.

Anonymkode: b507d...ccf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det snakk om en tur vi har bestemt og invitert de med på. Når han selv inviterer så blir vi med uten innvendinger. Og er det noe vi ikke kan tenke oss, så takker vi heller nei og blir med en annen gang. Blir som regel vi eller han som kommer med ideer. Forsøker å få alle til å komme med ideer osv, men ikke alle synes planlegging er så gøy og de er nå med på det som skjer. De blir spurt, så jeg håper jo de faktisk gir beskjed om det er noe annet de kunne tenke seg. 

Hvis noen er veldig frempå med planlegging og ideer hver gang, kan det jo hende at andre ikke orker å engasjere seg så mye også. Jeg er enig med anonym bruker om at alle bidrar med forslag til felles turer.

Angående tur dere har bestemt dere for å dra på hvor han kommer med andre forslag, så må dere jo si nei, og ikke la dere overstyre. Hvis han vet at bare han maser nok, så får han viljen sin, så kommer han sikkert til å fortsette med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje de andre syns det blir litt mye planlegging? Det er ikke sikkert de vil si fra om de er uenige om hvor fellesreiser skal være. Som du sier så legger du mye tid i planleggingen og da er de kanskje redde for å såre deg?  Prøv å la noen andre ta styringen med neste tur? Om du inviterer hjem til dere eller på en bestemt tur kan du ta styringen, prøv elles å la noen andre planlegge😊 kanskje det til og med er deilig for deg å ikke planlegge😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje de andre syns det blir litt mye planlegging? Det er ikke sikkert de vil si fra om de er uenige om hvor fellesreiser skal være. Som du sier så legger du mye tid i planleggingen og da er de kanskje redde for å såre deg?  Prøv å la noen andre ta styringen med neste tur? Om du inviterer hjem til dere eller på en bestemt tur kan du ta styringen, prøv elles å la noen andre planlegge😊 kanskje det til og med er deilig for deg å ikke planlegge😊

Om man syns det blir mye planlegging og opplegg blir man ikke med, så tror ikke det er så sannsynlig at gjengen ikke liker/ønsket TS sin planlegging og opplegg. Det er vel heller sånn at om TS trekker seg tilbake, så et det ingen andre som tar stafettpinnen. 

Anonymkode: 1ca21...c68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man syns det blir mye planlegging og opplegg blir man ikke med, så tror ikke det er så sannsynlig at gjengen ikke liker/ønsket TS sin planlegging og opplegg. Det er vel heller sånn at om TS trekker seg tilbake, så et det ingen andre som tar stafettpinnen. 

Anonymkode: 1ca21...c68

Det er vel bare for ts og prøve en kort periode og se😊 

AnonymBruker
Skrevet

Han er som et barn. Jeg gjenkjenner så mi ene (utspekulerte og kontrollerende, sta og bestemte) datter på fem at det er helt sprøtt. Tydelige voksne og grenser er det som gjelder.

ti10 som er sitert nedenfor her, er en slik mamma og pappa dette voksne barnet trenger. Tipper han var som mi datter som barn, og aldri fikk de tydelige rammene han hadde behov for. Da tar man sånt inn i voksenlivet, og det er jo kjipt for alle andre.
Det hemmer en jo sosialt å tro og tenke at en alltid har noe bedre å komme med, og at alle gode idèer jo var hans tanker også. Som et barn kunne sagt: "det var det JEG skulle si! Nå AVBRØT du meg!" fordi idèen var så god, og den kom ikke fra dem selv, men de vil så gjerne ha æren fordi det var en såpass god idè som de føler de burde ha tenkt på selv. Eller noe i den duren.

ti10 skrev (2 timer siden):

Anonymkode: 18d2a...2ac

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...