Gå til innhold

Jeg irriterer meg så forferdelig over at samboeren er så treg med alt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han går sakte, rydder sakte, snakker sakte, kler på seg sakte osv osv. Og jeg blir sprø!! Jeg fatter ikke at det går an å bruke så lang tid på ting. Han bruker fort tre kvarter på å rydde etter middag, sette inn i oppvaskmaskinen og tørke av benker og bord. Jeg bruker 10-15 minutter, kanskje 20 om jeg virkelig tar meg god tid, men da rydder jeg litt i skuffer og skap samtidig, og løper kanskje med litt klesvask osv. 

Samme gjeldet egentlig ALT. Altså hvis ene ungen kaster opp og jeg roper «kan du hente papir, fort!», så går det fortsatt i sneglefart. Jo mer ting haster, jo saktere går han virker det som. 

Jeg prøver å finne ut hvorfor jeg blir så innmari irritert, og det eneste jeg kan komme på et at han jo bruker husarbeid osv som argument for at han skal slappe av, feks «jeg har rydda her i to timer i dag, så da kan du legge begge barna». Skal han legge unger, bytte ei bleie eller lignende tar jo det også evigheter. Og viser jeg at jeg blir irritert så blir han bare stressa og dermed enda tregere, om det er mulig. Har prøvd å si fra noen ganger, da går han til apatisk-stadiet, dvs setter seg ned og ser i gulvet og gjør ingenting. 

Hvprdan kan vi løse dette? Eller altså, hvordan kan jeg akseptere det og slutte å irritere meg? 

Anonymkode: 1bfb2...e19

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden nå igjen? Var det ikke nok med den forrige?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å finne ut hvorfor jeg blir så innmari irritert, og det eneste jeg kan komme på et at han...

Det er jo DU som blir irritert.

Oppsøk lege.

Anonymkode: 18f9f...d00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er så jævlig irriterende, hvorfor er du med han da? Fatter ikke dere som er i et forhold med noen som bare er et irritasjonsmoment. Hva så om han bruker 45 min på å rydde etter middagen, det blir da gjort. 

Anonymkode: a352e...6a5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller altså, hvordan kan jeg akseptere det og slutte å irritere meg? 

Oppsøk lege og få antidepressiva, evt start med mindfulness.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et slikt tregt menneske, og vi trege mennesker trenger gjerne å gjøre ting i vårt tempo for at det hele ikke bare skal bli surr og stress for oss. Men når folk rundt oss maser og klager på innsatsen vår så blir det selvsagt demotiverende. 

Anonymkode: 48096...d24

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du er irritert pga at hverdagen har kommet, og dere jobber ikke nok for å holde forelskelsen ved like.

Han synes sikkert du er voldsomt treig med å skifte dekk på bilen.

Antakelig gjør han det tregt med vilje slik at du tenker at det går raskere om du bare gjør alt selv.

Anonymkode: 5420b...585

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er irritert pga at hverdagen har kommet, og dere jobber ikke nok for å holde forelskelsen ved like.

Han synes sikkert du er voldsomt treig med å skifte dekk på bilen.

Antakelig gjør han det tregt med vilje slik at du tenker at det går raskere om du bare gjør alt selv.

Anonymkode: 5420b...585

Han gjør ingen «manneting» som feks dekkskift eller snømåking etc, det er jeg det også.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Heatwave skrev (34 minutter siden):

Denne tråden nå igjen? Var det ikke nok med den forrige?

Jeg har klagd over han før, men den tråden var fra våren 2019, vi har hatt et brudd i mellomtiden og bodd fra hverandre et år. (Og jeg tror ikke det handlet om at han var treg) 

Så enten husker du godt, eller så blander du meg med noen andre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er et slikt tregt menneske, og vi trege mennesker trenger gjerne å gjøre ting i vårt tempo for at det hele ikke bare skal bli surr og stress for oss. Men når folk rundt oss maser og klager på innsatsen vår så blir det selvsagt demotiverende. 

Takk for svar! Jeg skal forsøke å jobbe med saken, vet jo at det ikke hjelper at jeg klager. Skulle ønske jeg skjønte hvorfor det provoserer meg så mye 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis han er så jævlig irriterende, hvorfor er du med han da? Fatter ikke dere som er i et forhold med noen som bare er et irritasjonsmoment. Hva så om han bruker 45 min på å rydde etter middagen, det blir da gjort. 

Tregheten kom ikke før vi hadde fått barn, så nå er vi litt stuck.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tregheten kom ikke før vi hadde fått barn, så nå er vi litt stuck.

Nei du er ikke stuck. Man kan faktisk gå fra hverandre selv om man har barn, hvis du konstant går å stresser og irriterer deg over mannen så kan jeg ikke se for meg at barna vokser opp i et harmonisk familieliv hvor de lærer gode verdier fra foreldrene. De lærer at ting gjøres med mas og irritasjon. Ved at det å gå fra hverandre når man har barn her inne er som å banne i kirka, men barn fortjener å vokse opp med foreldre som har det bra. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Terapi? 

Anonymkode: b111e...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså parterapi..

Anonymkode: b111e...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Så lenge han gjør oppgavene og fullfører den, så må det jo være opp til han hvor mye tid han vil bruke på det. 

Anonymkode: f1a9f...5c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner irritasjonen! Spesielt siden han har blitt slik etter at dere fikk barn & det er mer å gjøre enn før. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er også et slikt tregt menneske, det samme er mitt ene barn. Det går fryktelig sakte med oss, uten at vi har noe særlig svar på hvorfor. Vi får det ikke til raskere uten å klusse ting til, bli overstressa og alt går i grunnen galt og av den grunn enda tregere. 

Klaging, masing og andres stress er utrolig demotiverende og ødeleggende, og desto mer stressa jeg er, desto mer må jeg ta det roligere for at ting skal gå greit! 

Og ja, det tar lang tid å gjøre simple ting. Det enkleste er å akseptere oss trege mennesker for å være trege, i stedet for å anse det som et irritasjonsmoment. Vi får da ting gjort, enda vi er lite effektive i forhold til mange andre. 

Jeg ble for øvrig også enda tregere etter at jeg fikk barn. Av og til kjenner jeg på at jeg vil bli raskt ferdig for å gjøre noe med barna eller de trenger hjelp med lekser eller annet, og da blir jeg stressa... Så alt går enda tregere for meg, for at stresset ikke skal "ta meg". Jeg vet at det er mer å gjøre med barn i hus, og det gjør meg også mer stressa enn før. Så da går også alt tregere, for å ikke overstresse. 

Å være treg, er min måte å håndtere stress på, blant annet.

Anonymkode: 62609...34b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er også et slikt tregt menneske, det samme er mitt ene barn. Det går fryktelig sakte med oss, uten at vi har noe særlig svar på hvorfor. Vi får det ikke til raskere uten å klusse ting til, bli overstressa og alt går i grunnen galt og av den grunn enda tregere. 

Klaging, masing og andres stress er utrolig demotiverende og ødeleggende, og desto mer stressa jeg er, desto mer må jeg ta det roligere for at ting skal gå greit! 

Og ja, det tar lang tid å gjøre simple ting. Det enkleste er å akseptere oss trege mennesker for å være trege, i stedet for å anse det som et irritasjonsmoment. Vi får da ting gjort, enda vi er lite effektive i forhold til mange andre. 

Jeg ble for øvrig også enda tregere etter at jeg fikk barn. Av og til kjenner jeg på at jeg vil bli raskt ferdig for å gjøre noe med barna eller de trenger hjelp med lekser eller annet, og da blir jeg stressa... Så alt går enda tregere for meg, for at stresset ikke skal "ta meg". Jeg vet at det er mer å gjøre med barn i hus, og det gjør meg også mer stressa enn før. Så da går også alt tregere, for å ikke overstresse. 

Å være treg, er min måte å håndtere stress på, blant annet.

Anonymkode: 62609...34b

Da lurer jeg på en ting. Hvordan snakker du med din partner om denne tregheten? Er du bevisst på det, bevisst på at det faktisk er en negativ side ved deg, som skaper negative situasjoner i din partners liv? Har du tenkt å endre deg? Har du lyst til å endre deg? Eller synes du det er ok at mannen til TS slipper billigere unna fordi han jo er treg, av uviss grunn? 

En ting er treghet. Det kan man leve med, kanskje, Men trege mennesker som bruker treghet som unnskyldning? Aldri i verden om det er ok. At du bruker to timer på å rydde kjøkkenet betyr ikke at du slipper alt annet husarbeid. Det betyr bare at du bruker mye lengre tid på å gjøre din del av arbeidet. 

Anonymkode: d1fa9...d5a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du bevisst på det, bevisst på at det faktisk er en negativ side ved deg, som skaper negative situasjoner i din partners liv?

Dette stemmer da ikke, med mindre man er en lett irritabel hissigpropp. Og er man det, så er man selv temmelig ufordragelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer da ikke, med mindre man er en lett irritabel hissigpropp. Og er man det, så er man selv temmelig ufordragelig.

Man trenger da ikke å være en irritabel hissigpropp for å bli negativt påvirket av trege mennesker. Jeg liker ikke treghet. Når jeg skal møte noen klokka 18 misliker jeg å sitte alene og vente til klokka 18:45. Når noen bruker ti minutter på å lukeparkere, eller når det tar en time å brette en enkel klesvask blir jeg oppgitt fordi det går ut over meg. Altså blir jeg negativt påvirket. Men noen hissigpropp er jeg ikke. Som oftest sier jeg ikke et ord. 

I TS sitt tilfelle bruker mannen hennes eviglang tid på å gjøre en ting, og mener da at hun kan gjøre resten fordi han har brukt så lang tid. En ting er å være treg, men en treg person kan ikke bruke tid som måleenhet. Da vil alltid den personen som ikke er treg tape, og man trenger ikke være noen hissigpropp for å synes at det er negativt. 

Anonymkode: d1fa9...d5a

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...