Gå til innhold

Poteter i kaldt eller kokende vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke pleid å koke noe særlig poteter selv, men jeg mener familien alltid har pleid å koke opp vann med potetene i. Jeg ser det står på pakkene, på bama og andre nettsteder at man alltid skal koke opp vannet først. Hvilken forskjell utgjør det? Hva er "riktig"? Hva gjør dere?

Anonymkode: 0559e...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har for vane å skrelle og skjære opp potetene i mindre biter før jeg legger de i kaldt vann og koker opp. Legger de gjerne rett i kasserollen etter hvert som jeg kutter de opp, for deretter å fylle kjelen med vann til det dekker potetene og setter på varme. Har sjeldent tid til å vente på at hele, uskrellede poteter skal bli ferdig kokte, derfor gjør jeg det sånn 😅

Helt sikkert riv, ruskende galt med tanke på næringsstoffer og lignende, men 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står det faktisk instruksjoner på potetposene om hvordan de skal kokes? 😂😂😂

Jeg har kokt poteter i 40 år og aldri lest hva som står på posen.

Jeg slenger dem oppi kjelen, har i kaldt vann fra springen, koker opp, skrur ned så det ikke koker over, venter en stund, sjekker med en gaffel om de er kokt og tar dem av og heller av vannet, eller evt venter litt lenger om de fortsatt er litt harde.

Anonymkode: 626dc...e5f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Amandine poteter, og vi spiser dem med skallet på. Legger dem i kjelen, fyller på kaldt vann til det dekker potetene, og setter den så på kokeplaten og koker opp under lokk. Koker i 25-28 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymous11 skrev (2 minutter siden):

Jeg har for vane å skrelle og skjære opp potetene i mindre biter før jeg legger de i kaldt vann og koker opp. Legger de gjerne rett i kasserollen etter hvert som jeg kutter de opp, for deretter å fylle kjelen med vann til det dekker potetene og setter på varme. Har sjeldent tid til å vente på at hele, uskrellede poteter skal bli ferdig kokte, derfor gjør jeg det sånn 😅

Helt sikkert riv, ruskende galt med tanke på næringsstoffer og lignende, men 🤷‍♀️

Hadde noen begynt å koke sine hele uskrelte poteter samtidig med at du begynte å skrelle og dele opp tenker jeg det ikke hadde vært voldsomt forskjell på når potetene deres hadde vært ferdige.

Anonymkode: 626dc...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har bedre kontroll på koketid om du legger potetene i kokende vann. Så om du bruker samme type poteter, med samme størrelse, kan du vite etter første gangs testing akkurat hvor lang tid de trenger.

Anonymkode: 25ea6...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kokk jeg kjente, sa at næringsstoffene bevares bedre når man legger poteter i kokende vann. Det samme gjelder grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg koker poteter og grønnsaker generelt legger jeg dem alltid i kokende vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...