Gå til innhold

Hva sier man på intervju hvis man ikke har helt den kompetansen de ser etter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innkalt til et intervju. Jeg har litt av erfaringen og kunnskapene de søker, men jeg tror nok at det kan finnes bedre søkere mtp utdanning osv. Har dere noen gode tips til hva man kan si under intervjuet? F.eks om man får spørsmål om erfaring, kunnskap, utdanning osv og jeg f.eks merker at de er litt skeptisk. Jeg kan jo ikke si rett ut at jeg passer perfekt til jobben og utdanningen er den beste når det ikke er det. Så kanskje det finnes en måte å "pakke det inn" på, men samtidig hvor jeg får frem andre gode egenskaper ol?

Anonymkode: 36bde...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må iallefall være ærlig. Men de vet jo hva slags kompetanse du har ut fra søknaden og cvendu har sendt inn. Så da tenker jeg at du må fortelle hva slags erfaring du har da. Eks om du søker jobb i en barnehage, men ikke har riktig utdanning, eller aldri jobba med barn. Kanskje du har passa nevø/niese, kanskje du er ekstra interessert i barn. Du er lærevillig, og åpen om diverse ang jobben du søker. Du må bare bruke din livserfaring og hva du har gjort i livet tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet

I og med at du er kalt inn til intervju så har de allerede vurdert at kompetansen og erfaringen din er bra nok. Et intervju er for det meste en avklaring om andre ting, som hvordan du er som person, motivasjon, om du passer inn i miljøet og slike ting. 
Dersom du har vært ærlig på CV og de fortsatt ønsker å snakke med deg så tenker jeg at du har god nok erfaring. Husk at en stillingsannonse i første omgang ramser opp ønskelisten til arbeidsgiver. Dersom de ikke får napp hos noen som har alle kvalifikasjonene så kan de være interessert i å ansette noen som kanskje mangler en eller to av egenskapene de ønsker, men som kanskje kan kompensere med andre ting. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt suksess med å legge frem hvordan jeg kan kompensere for f.eks. manglende erfaring. At jeg ønsker et spesifikt kurs, at jeg ønsker å skygge andre en stund eller følge med et prosjekt i starten. Man er proaktiv, og selv om det ikke blir noe av forslagene så viser man at man har innsikt og er løsningsorientert.

Dette er ganske enkelt innen IT, ikke sikkert det er så aktuelt i andre fagfelt.

Anonymkode: d16e4...fdb

• Liker 2
Skrevet

Svar ærlig, men fokuser på det du kan og at du raskt kan tilpasse deg nye oppgaver, framfor hva du tror du ikke kan når du kan snakke fritt.

AnonymBruker
Skrevet

«Men jeg er veldig interessert i xxx og jeg lærer fort!»

Anonymkode: 520cc...09c

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (10 minutter siden):

I og med at du er kalt inn til intervju så har de allerede vurdert at kompetansen og erfaringen din er bra nok. Et intervju er for det meste en avklaring om andre ting, som hvordan du er som person, motivasjon, om du passer inn i miljøet og slike ting. 
Dersom du har vært ærlig på CV og de fortsatt ønsker å snakke med deg så tenker jeg at du har god nok erfaring. Husk at en stillingsannonse i første omgang ramser opp ønskelisten til arbeidsgiver. Dersom de ikke får napp hos noen som har alle kvalifikasjonene så kan de være interessert i å ansette noen som kanskje mangler en eller to av egenskapene de ønsker, men som kanskje kan kompensere med andre ting. 

Dette! 

Anonymkode: fb1a6...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...