AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Noen som har erfaring med dette, eventuelt tips og råd? Er snart 30 og har vært dårlig på å spare i BSU i alle år med bare litt her og litt der, så beløpet jeg har der i dag er under stakkarslige 50.000,-. Jeg sitter nå og vurderer å ta ut disse pengene og heller sette de i fond eller lignende, men lurer på om dette vil få noen konsekvenser for meg den dagen jeg enten kjøper meg inn i samboers bolig eller vi kjøper ny, felles bolig? Mitt inntrykk er at det egentlig ikke spiller noen rolle for bankene hvor egenkapitalen hentes fra, så lenge man har den? Beløpet jeg har på BSU er såpass lite at jeg har "råd" til at det skulle gå til spille i et forsøk på å heller legge de et sted med større avkastning, men blir ikke helt klok på konsekvensene ved å ta ut fra BSU og spare et mer "lukrativt" sted, annet enn at det man tidligere har fått i skattefradrag vil måtte tilbakebetales? Anonymkode: 7346d...180
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Og selvfølgelig det åpenbare - at man ikke kan åpne ny BSU-konto etter å ha avsluttet en. Anonymkode: 7346d...180
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Tror du må tilbakebetale skattefradraget og rentene du har fått dersom du bruker BSUen til annet formål? Noen andre kan sikkert svare mer korrekt her enn meg:) Jeg ville heller fokusert på å fylle opp BSUen, da får du skattefradrag på kr 5500 årlig dersom du enda ikke har kjøpt egen bolig. Langt bedre avkastning enn samme beløp i fond! Anonymkode: 457c6...f55 2
Gjest Føsleguri Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tror du må tilbakebetale skattefradraget og rentene du har fått dersom du bruker BSUen til annet formål? Noen andre kan sikkert svare mer korrekt her enn meg:) Jeg ville heller fokusert på å fylle opp BSUen, da får du skattefradrag på kr 5500 årlig dersom du enda ikke har kjøpt egen bolig. Langt bedre avkastning enn samme beløp i fond! Anonymkode: 457c6...f55 Riktig at skattefradraget må tilbakebetales, men ikke rentene. Skattefradraget for kr 50 000,- er minst kr 11 000,-. Skatteprosenten er 22 % nå, men var høyere tidligere. Det nøyaktige beløpet avhenger derfor av når det ble spart.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Føsleguri skrev (12 timer siden): Riktig at skattefradraget må tilbakebetales, men ikke rentene. Skattefradraget for kr 50 000,- er minst kr 11 000,-. Skatteprosenten er 22 % nå, men var høyere tidligere. Det nøyaktige beløpet avhenger derfor av når det ble spart. Var innom skattemeldingen og sjekket i går, og på BSU stod det "sparebeløp x xxx" og "tillegg i beregnet skatt ved vilkårsbrudd: 0,-". på fjorårets. Det vil kanskje si at jeg har spart så lite i året de siste årene (i alle fall i fjor) at det ikke er noe å regne på? Dersom jeg trekker 22% på de kronene jeg har, er det absolutt overkommelig å skulle betale tilbake ser jeg. Anonymkode: 7346d...180
Gjest Føsleguri Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Var innom skattemeldingen og sjekket i går, og på BSU stod det "sparebeløp x xxx" og "tillegg i beregnet skatt ved vilkårsbrudd: 0,-". på fjorårets. Det vil kanskje si at jeg har spart så lite i året de siste årene (i alle fall i fjor) at det ikke er noe å regne på? Dersom jeg trekker 22% på de kronene jeg har, er det absolutt overkommelig å skulle betale tilbake ser jeg. Anonymkode: 7346d...180 Jeg tenkte litt feil. Det er 20 % av sparebeløpet som er skattefradrag for. Skattesatsene betyr ikke noe. Så da blir det kr. 10 000,-. Jeg vet ikke hvordan det praktisk gjøres. Men siden du ikke har tatt ut ennå så har du jo ikke "begått" noe vilkårsbrudd derfor står det kr. 0,-.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Veldig dårlig idé. Hvis du tar ut pengene må du tilbakebetale skattefradraget i tillegg til at du ikke kan åpne BSU på et senere tidspunkt. Anonymkode: 729d2...13b 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 13.57): Jeg ville heller fokusert på å fylle opp BSUen, da får du skattefradrag på kr 5500 årlig dersom du enda ikke har kjøpt egen bolig. Langt bedre avkastning enn samme beløp i fond! Anonymkode: 457c6...f55 Da har du et elendig fond... Anonymkode: dc704...59e 1
Aktiv Kverulant Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da har du et elendig fond... Anonymkode: dc704...59e Gitt at man får skattefradrag, så er BSU en knallgod ordning. Det er ikke mange fond som kan garantere 23-24% (ish, gadd ikke regne ut) avkastning i året, det finnes faktisk ingen. Det finnes såklart fond som har gjort det bedre, men man kan ikke vite det i forkant, så man gambler med oddsen mot seg. TS må i tillegg betale tilbake ca 10 000,- så å få mer ut av pengene i fond enn i BSU skal ekstremt godt gjøres. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå