Gå til innhold

Ny mutert virus i Sør-Afrika , enda mer smittsom enn mutasjon av UK viruset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest tourettes
Skrevet

Allerede påvist i Norge hos innreisende fra Sør-Afrika..... 😳

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/soer-afrikansk-mutasjon-paavist-i-norge.NLkcAWGSa?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Skrevet

Som forventet. Slik vil det nok fortsette. Den ene mutasjonen etter den andre i uoverskuelig fremtid.

• Liker 5
Skrevet

Mutasjon er ikke så dramatisk som noen vil ha det til. 

Når et virus muterer, smitter det lettere, men er mindre farlig. Det er virusets metode for å overleve - det deler seg, svekkes, men spres raskere. 

• Liker 8
Gjest Paramount
Skrevet

Så lenge dødeligheten ikke er vesentlig høyere spiller det vel liten rolle. Litt for mange er opptatte av å sette likhetstegn mellom smitte og død. Korona har gitt meg inntrykk av at psykologi-utdannelse er noe å satse på for framtiden.

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Når et virus muterer, smitter det lettere, men er mindre farlig. Det er virusets metode for å overleve - det deler seg, svekkes, men spres raskere. 

Selvsagt. Men det er ikke gitt at alle disse mutasjonene er til det mildere. Det kan også gå den andre veien. Det er det siste vi trenger nå. En mer dødelig variant som smitter lettere.

De påstår at flere blir syke av UK-mutasjonen allerede, det vil da også føre til høyere dødstall.

Skrevet
Gamle Smukka skrev (10 minutter siden):

Selvsagt. Men det er ikke gitt at alle disse mutasjonene er til det mildere. Det kan også gå den andre veien. Det er det siste vi trenger nå. En mer dødelig variant som smitter lettere.

De påstår at flere blir syke av UK-mutasjonen allerede, det vil da også føre til høyere dødstall.

En mutasjon innebærer at viruset blir svakere. Så det blir ikke en mer "dødelig variant". Hvis jeg deler et eple i to vil jeg aldri ha to hele epler, jeg vil ha to halve. 

Eneste risiko er at flere sårbare blir syke, og at disse er såpass gamle/ved dårlig helse, at de dør uansett. En 90-åring vil kanskje dø like lett av et mutert virus som et 'vanlig'. Men for den gjengse befolkning er det mindre farlig. Så det viktige er for de eldste å isoleres uansett, og etterhvert vaksineres. 

Mutasjon er likevel ikke en negativ utvikling. Legene jeg kjenner sa de ventet på det, og at det på mange måter er et gode.

• Liker 6
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (3 minutter siden):

En mutasjon innebærer at viruset blir svakere. Så det blir ikke en mer "dødelig variant". Hvis jeg deler et eple i to vil jeg aldri ha to hele epler, jeg vil ha to halve. 

Eneste risiko er at flere sårbare blir syke, og at disse er såpass gamle/ved dårlig helse, at de dør uansett. En 90-åring vil kanskje dø like lett av et mutert virus som et 'vanlig'. Men for den gjengse befolkning er det mindre farlig. Så det viktige er for de eldste å isoleres uansett, og etterhvert vaksineres. 

Mutasjon er likevel ikke en negativ utvikling. Legene jeg kjenner sa de ventet på det, og at det på mange måter er et gode.

Det innebærer ikke alltid at mutasjonen blir svakere. Det kan bli en mer dødelig variant. Som det har blitt rapportert så er det yngre mennesker uten medisinske komplikasjoner som nå har en alvorlig tilstand. Det betyr sannsynligvis at denne varianten er mer aggressiv og smitter raskere. I følge WHO, smitter dette viruset lettere og kan være mer aggressivt. Jeg tror personlig det er snakk om dager før en ny rapport fra WHO ang bekreftelse på en muligens mer aggressiv variant, uten å være pessimistisk. Men det skal mye til for at heleseministren i Afrika kaster ut påstander som ikke er sanne, det skal også mye til for at John (spesialist innenfor virus, fulgte han helt fra starten), tar opp dette nå uten en form for alvorlighet. Han er kjent for å være veldig "korrekt" med sine kilder. Anbefaler å se hans vinkling på det i videoen som er lagt til. 

Som du sier så er mutasjon helt vanlig for et virus, det er ikke et sjokk for noen, heller ikke at mutasjonen muligens sprer mer. Men bare det at den sprer mer er alvorlig og også derfor det er strenge restriksjoner nå ifh til England. At en mutasjon setter unge mennesker i en kritisk tilstand, er noe helt annet. Om helseministeren snakker sant, vet vi ikke, om Johns kilder er riktige kan vil heller ikke garantere 100%, men jeg vil tro at WHO snakker riktig, dog jeg har fult John fra starten av, han var ofte tidligere ute på sin kanal ang viruset og dårlig presse av korona i Januar 2020. 

Da var det veldig mange her inne som nektet for et virus i det hele tatt. 

• Liker 3
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (11 minutter siden):

Et virus kan selvsagt mutere til noe verre. En så dette under spanskesyken og influensaen i 2017. Epler har veldig lite med dette å gjøre.

Jeg sier ikke at dette KOMMER TIL å SKJE. Jeg sier at det GODT KAN KOMME TIL Å SKJE.

• Liker 5
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (33 minutter siden):

"South Africa's health minister, Dr Zweli Mkhize, has warned there has been 'anecdotal evidence' of a 'larger proportion of younger patients with no co-morbidities presenting with critical illness'.

Discussing the threat posed by the South African variant, Mr Hancock told BBC Radio 4's Today programme: 'I'm incredibly worried about the South African variant 

'And that's why we took the action that we did to restrict all flights from South Africa and movement from South Africa and, in fact, to insist that anybody who'd been to South Africa to isolate.

'This is a very, very significant problem, in fact I spoke to my South African opposite number over Christmas and one of the reasons they know they have a problem is because, like us, they have an excellent genomic-scientific [programme] to be able to study the details of the virus and it is even more of a problem than the UK new variant". 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9110847/Matt-Hancock-worried-super-infectious-South-African-coronavirus-mutation.html 

Dette finnes også på andre nettsider 

Skrevet
Paramount skrev (39 minutter siden):

Så lenge dødeligheten ikke er vesentlig høyere spiller det vel liten rolle. Litt for mange er opptatte av å sette likhetstegn mellom smitte og død. Korona har gitt meg inntrykk av at psykologi-utdannelse er noe å satse på for framtiden.

Det er det som diskuteres her, at den har blitt sagt å ha mer kritisk effekt på yngre mennesker, dvs at den kan være dødligere. Betyr ikke at det stemmer hva helseminister i Afrika har varslet om. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer til å bli en kaotisk fremtid. Løsningen er at alle vaksineres eller at vi får 60 til 70 prosent vaksinasjon. Det vil si et par milliarder mennesker.. 

Jeg tror vi fra neste høst kan gå en litt mer roligere tid i vente. Men frem til da så kommer det til å være slik det har vært. 

Vi må belage oss på slike tiltak som de har nå frem til Oktober November 2021. 

Men det kommer til å bli bedre med tiden.. Jo fler som vaksineres jo bedre.... 

Husk at vi har en halv klode å vaksinere.. 

Skrevet
amz skrev (1 minutt siden):

Det kommer til å bli en kaotisk fremtid. Løsningen er at alle vaksineres eller at vi får 60 til 70 prosent vaksinasjon. Det vil si et par milliarder mennesker.. 

Jeg tror vi fra neste høst kan gå en litt mer roligere tid i vente. Men frem til da så kommer det til å være slik det har vært. 

Vi må belage oss på slike tiltak som de har nå frem til Oktober November 2021. 

Men det kommer til å bli bedre med tiden.. Jo fler som vaksineres jo bedre.... 

Husk at vi har en halv klode å vaksinere.. 

Det er løsningen, såfremt vaksinen fungerer på alle typer av dette viruset. Men etter hvert som det muterer kan det endre seg til at vaksinen ikke virker lengre. En må da fremstille en ny vaksine for det endrede viruset. 

I mellomtiden fortsetter viruset å mutere og nye typer kommer til som de forrige vaksinene ikke hjelper mot...

Then press repeat.

Skrevet
30 minutter siden, Lønnesirup01 said:

En mutasjon innebærer at viruset blir svakere. Så det blir ikke en mer "dødelig variant".

En mutasjon kan innebære en hvilken som helst endring av viruset, inkludert at det blir mer dødelig for mennesker.

• Liker 2
Skrevet
Frøkensina skrev (Akkurat nå):

Det er stor bekymring for at vaksinene ikke vil virke på Sør Afrika varianten. I tilfelle de ikke virker vil det ta mellom en og 6 måneder å endre de.

https://www.ndtv.com/world-news/vaccines-may-not-work-on-south-african-covid-variant-say-uk-scientists-2347565

Så dette. Men problemet er at dette vil bare fortsette jo flere mutasjoner som dukker opp. Hittil er det langt over 10000 mutasjoner. Hvor mange vaksiner skal vi ta? Og om de ikke går å ta oppå hverandre, hvilken vaksine skal en "velge"? De som kommer nå, eller vente til viruset evn muterer til noe verre...?

Nå er det 3 typer "hovedvirus" en bekymrer seg over. Det originale, UK-varianten og den sør-afrikanske. Hvor mange har vi om 1-2-3 år?

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Gamle Smukka said:

Det stemmer. Nå fryktes det i UK at vaksinen virker dårligere mot den sør-afrikanske varianten også.

https://www.dagbladet.no/nyheter/varianten-fra-sor-afrika-pavist-i-norge/73242625

Selv om dette skulle vise seg å stemme, hjelper det veldig at folk er vaksinert mot den vanligste typen av koronaviruset. Det tar jo tid før de nye variantene spres i befolkningen, særlig nå som bevisstheten blant folk er stor, og smittesporingsrutinene er godt etablert.

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Selv om dette skulle vise seg å stemme, hjelper det veldig at folk er vaksinert mot den vanligste typen av koronaviruset. Det tar jo tid før de nye variantene spres i befolkningen, særlig nå som bevisstheten blant folk er stor, og smittesporingsrutinene er godt etablert.

La oss håpe det. Problemet er jo også at det første viruset muterte. Så muterer det muterte viruset videre på en annen måte enn det første. Som også fortsetter å mutere. På denne måten ender en jo fort opp med flere millioner mulige måter å mutere på.

Å holde styr på alt dette fremover skal bli en helsikes jobb.

• Opprett ny...