Gå til innhold

Hjemmelaget is

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg laget iskrem for første gang for noen uker siden. Jeg laget den for hånd uten noen form for maskinell hjelp. Var klar over at det er fare for iskrystaller, så jeg rørte den ofte og mye for hånd, men endel krystaller ble det for det. Dette var en rom-rosin is og oppskiften er ca slik

8 eggeplommer

Sukker, husker ikke akkurat nå hvor mye

5 dl fløte

5 dl helmelk

1 dl rom og 1 dl rosiner.

Er den noen som har noen triks for å unngå iskrystallene? Er det vanskeligere å få det til med alkohol og/eller melk i røren? Eller er det slik at det er vanskelig å få til med en så stor røre på en gang?

Jeg kjølte ned først til romtemperatur, så i kjøleskap, og så i fryser. Jeg rørte om omtrent hver halve time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, å røre godt skal være nok. Jeg pleier ikke å ha problemer med iskrystaller, og jeg lager en del iskrem selv. Men jeg bruker iskremmaskin først og fryser etterpå for å gjøre den litt fastere. Det du kan gjøre er å legge et ark aluminiumsfolie tett oppå iskremen, da vil evt krystaller dannes oppå folien som du enkelt løfter av.

Gjest gjesten
Skrevet

Pleier du å ha melk og fløte, eller bare fløte? De fleste oppskriftene jeg har kikket igjennom etterpå sier bare bare fløte, eventuelt mye mer fløte enn annen væske. Jeg klemte aluminiumsfolie oppå isen da den begynte å stivne. Tenker jeg får prøve meg litt frem. Siden andre klarer det så skal jeg også det.

Skrevet

Det varierer. Som oftest bruker jeg bare fløte.

Skrevet

Du må røre i isen mens den stivner, slik ungår du iskrystaller i isen. Eller du må ha en ekstremt strek fryser som fryser isen super kjapt og holder mer enn 18 blå. ( men det har du neppe, det er mest vanlig på stor-kjøkken)

Hjemmelaget is er virkelig namnam. Jeg blander fløte og melk når jeg lager is. Synes often den blir for mektig med ren fløte.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg rørte ganske mye da den stivnet til - men tydeligvis ikke nok. Det er godt mulig at det er fryseren som er problemet fordi jeg brukte frysedelen som er under kjøleskapet. Temperaturmåleren sier -18 på den, men det varierer sikkert mer når man åpner og lukker døren hele tiden.

Kanskje jeg skal kjøpe med en slik etterhvert. Vel og merke om jeg er i Italia eller får noen andre til å kjøpe den der for meg. Der kan man få den for rundt 230 euro (1800-1900 kr).

Skrevet

Jeg bruker også fryseskap under kjøleskap, fungerer fint det. Men du har kanskje ikke stilt inn riktig temperatur.

Skrevet

Jeg lager som regel isparfait når jeg lager is hjemme. Har aldri problemer med iskrystaller da.

Gjest gjesten
Skrevet

Temperaturen er riktig. Ting fryser inn raskt i den fryseren. Tenker jeg skal prøve meg noen flere ganger (øving gjør mester) før jeg konkluderer med feil arbeidsmetode. Jeg prøver med en halvert oppskrift til det sitter. Letter å håndtere og raskere å fryse inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...