Gå til innhold

Støre reagerer på koronavarsling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De burde sagt fra før selvfølgelig. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at jul og nyttår kan øke smittetallene..

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

De burde sagt fra før selvfølgelig. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at jul og nyttår kan øke smittetallene..

Derfor fremstår det som arrogant å komme med tiltak søndag kl 18 og innføre dem straks. 

• Liker 14
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

Derfor fremstår det som arrogant å komme med tiltak søndag kl 18 og innføre dem straks. 

Dette. Lærere får beskjed noen timer før elevene er tilbake på skolen!? Jeg tror neppe lærere i kommuner med lav/ ingen smitte var forberedt på dette i det hele tatt. Blir flau over hvordan regjeringen turer frem og forventer at alle skal være med på deres «dugnad». Selv skylder de på dårlig tid, men forventer at alle andre skal kaste seg rundt etter deres strakstiltak. 

• Liker 14
Skrevet
Ukjent. skrev (5 minutter siden):

Dette. Lærere får beskjed noen timer før elevene er tilbake på skolen!? Jeg tror neppe lærere i kommuner med lav/ ingen smitte var forberedt på dette i det hele tatt. Blir flau over hvordan regjeringen turer frem og forventer at alle skal være med på deres «dugnad». Selv skylder de på dårlig tid, men forventer at alle andre skal kaste seg rundt etter deres strakstiltak. 

Det er jo nettopp det. Vi fikk beskjed om hjemmekontor kl 7 i morges. Jeg var lenge usikker på om vi skulle ha det, da vi har cellekontorer og er veldig få på jobb fra før, og kommunen har ingen smitte. 

• Liker 5
Skrevet

Bare for å poengtere det så står det i artikkelen:

– Vi fikk anbefalingene fra Folkehelseinstituttet (FHI) klokken 16 på lørdag. Vi ga beskjed til studentene så raskt vi hadde konferert i regjeringen. Det er viktig å ta med i historien at vi 28. desember fikk beskjed fra FHI at de ikke nå ville tilråde nye tiltak. De ville vente til begynnelsen av januar. Vi har forsøkt å følge de faglige tilrådningene, sier Solberg.

• Liker 7
Skrevet
Sylveon skrev (2 minutter siden):

– Vi fikk anbefalingene fra Folkehelseinstituttet (FHI) klokken 16 på lørdag. Vi ga beskjed til studentene så raskt vi hadde konferert i regjeringen. Det er viktig å ta med i historien at vi 28. desember fikk beskjed fra FHI at de ikke nå ville tilråde nye tiltak. De ville vente til begynnelsen av januar. Vi har forsøkt å følge de faglige tilrådningene, sier Solberg.

Men de kan da ikke vingle hele tiden og innføre nye og strengere tiltak uten å evaluere de gamle. De evaluerer jo ikke tiltakene før de innfører nye, hvordan kan de vite hva som virker og hva som ikke virker?

• Liker 6
Skrevet

Det handler om å vise makt. Hele Koronasituasjonen vitner om det. "- Vi kan legge ned forbud når som helst, og hvor som helst på kort varsel". Altså for all del, jeg støtter smittereduserende tiltak, men jeg misliker regjeringens manglende impulskontroll. Smitteøkning i januar har vært forutsagt siden sommeren så dette burde vært gjennomført med større grad av forutsigbarhet. 

Oppslutningen om tiltakende vil også svekkes når myndighetene ikke gidder å sette vaksinen engang. Jeg tror myndighetene ville være tjent med en mer gjennomtenkt tilnærming til hele problemstillingen.

# just my five cent 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sylveon skrev (20 minutter siden):

Ja, andre har skylda igjen. Også viktig å få med at regjeringen flere ganger i andre situasjoner har overgått FHI sine råd. At smittetilfellene ville gå opp etter jul og nyttår har alle visst lenge, så rart at de i så fall ikke gjorde det nå også.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (16 minutter siden):

Ja, andre har skylda igjen. Også viktig å få med at regjeringen flere ganger i andre situasjoner har overgått FHI sine råd. At smittetilfellene ville gå opp etter jul og nyttår har alle visst lenge, så rart at de i så fall ikke gjorde det nå også.

Ja. Det har vært veldig folksomt på nærsenteret de siste dagene før jul, og kan forestille meg at det er sånn andre steder også. Er nok det som vi merker nå. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, reagerte på at det var mange på senteret forrige uke, mellom jul og nyttår. Går vel an å bytte gaver utpå nyåret tenkte jeg i mitt stille sinn. Traff noen jeg kjente men vi holdt i alle fall avstand, og prøvde å holde avstand i butikken og, men det var ikke så lett den dagen, dette var midt på dagen, i tolvtiden.

Skrevet
11 minutter siden, Justlooking said:

Akkurat Støre har jeg ikke den største trua på men det var veldig kort varsel for de som jobber i skolen etc. 

Joda, alt hadde nok blitt bedre med Tåkefyrsten ved roret.

10 minutter siden, tussi680 said:

Ja, reagerte på at det var mange på senteret forrige uke, mellom jul og nyttår. Går vel an å bytte gaver utpå nyåret tenkte jeg i mitt stille sinn. 

Alle de andre tenkte nok det samme i sine stille sinn også.

• Liker 4
Skrevet
Sylveon skrev (7 timer siden):

Jeg leste det også, og det gjør saken bare enda verre. Hvordan kan FHI endre mening så radikalt på bare fem dager? Og om FHI for fem dager siden sa at det kunne vente, så kunne de ha ventet noen dager til så skoler og andre fikk omvendt seg. Og FHI hadde vel allerede tanker rundt HVA de tenkte burde gjøres i starten av januar? Da kunne regjeringen gått ut å informert om det i romjulen. Ikke gi folk én søndagskveld til å kaste seg rundt. 

Det er så åpenbart at det er teoretikere på kontorer som bestemmer. De skjønner jo ikke at det er mennesker og store organisasjoner det er snakk om! Spesielt barn trenger tid til å bearbeide ting. Jeg snakket med mange barn idag som gråt seg i søvn av skuffelse for å nok en gang bli nektet aktiviteten sin. Barn har båret en alt alt for store byrde i det her. Regjeringen følger pengene og driter fullstendig i barn og unge. De bedyrer at barn skal skjermes, også gjør de det stilk motsatte. Asheim, Raja og Ropstad har gjort en skammelig dårlig figur i denne situasjonen. 

Skrevet
tussi680 skrev (7 timer siden):

Ja, reagerte på at det var mange på senteret forrige uke, mellom jul og nyttår. Går vel an å bytte gaver utpå nyåret tenkte jeg i mitt stille sinn. Traff noen jeg kjente men vi holdt i alle fall avstand, og prøvde å holde avstand i butikken og, men det var ikke så lett den dagen, dette var midt på dagen, i tolvtiden.

Du var der selv, men reagerte på at andre også var der? 

• Liker 13
Skrevet
Jaimatadi skrev (1 time siden):

Hehe, det er påfallende hvor mange som tenker sånn

• Liker 6
Skrevet
Ukjent. skrev (2 timer siden):

Jeg leste det også, og det gjør saken bare enda verre. Hvordan kan FHI endre mening så radikalt på bare fem dager? Og om FHI for fem dager siden sa at det kunne vente, så kunne de ha ventet noen dager til så skoler og andre fikk omvendt seg. Og FHI hadde vel allerede tanker rundt HVA de tenkte burde gjøres i starten av januar? Da kunne regjeringen gått ut å informert om det i romjulen. Ikke gi folk én søndagskveld til å kaste seg rundt. 

Det er så åpenbart at det er teoretikere på kontorer som bestemmer. De skjønner jo ikke at det er mennesker og store organisasjoner det er snakk om! Spesielt barn trenger tid til å bearbeide ting. Jeg snakket med mange barn idag som gråt seg i søvn av skuffelse for å nok en gang bli nektet aktiviteten sin. Barn har båret en alt alt for store byrde i det her. Regjeringen følger pengene og driter fullstendig i barn og unge. De bedyrer at barn skal skjermes, også gjør de det stilk motsatte. Asheim, Raja og Ropstad har gjort en skammelig dårlig figur i denne situasjonen. 

Viktig å merke seg her. Erna sier de fikk anbefalingene kl 16 på lørdag. Men hun sier ikke noe om hva de gikk ut på, eller om de ble fulgt.

• Liker 2
Skrevet
Jaimatadi skrev (19 timer siden):

Selvfølglig, en kan aldri gjette om hvor mange som er på et  senter, dessuten har ikke jeg den ære av å eie lappen så jeg kan reise når jeg vil.

Skrevet
4 hours ago, tussi680 said:

Selvfølglig, en kan aldri gjette om hvor mange som er på et  senter, dessuten har ikke jeg den ære av å eie lappen så jeg kan reise når jeg vil.

Hvorfor reagerte du på at det var så mange andre der? Burde de andre holdt seg hjemme?

• Liker 3
Skrevet
Sylveon skrev (På 4.1.2021 den 11.55):

Ja. Det har vært veldig folksomt på nærsenteret de siste dagene før jul, og kan forestille meg at det er sånn andre steder også. Er nok det som vi merker nå. 

Må bare påpeke at grunnen til at jeg vet det er fordi at jeg jobber der 🤪 

• Opprett ny...