Gå til innhold

Nye, strengere koronaregler. Får barna fortsatt leke som normalt med nabobarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har bestevennen sin i samme klasse eller kohort, så strammer dere nå inn på dette slik regjeringen ønsker? De har jo sagt at nå får barn kun ha besøk av andre barn fra samme kohort, men jeg er litt redd for å bli oppfattet som hysterisk hvis jeg faktisk setter en slik begrensning for barna mine, slik jeg faktisk ønsker. 

Anonymkode: a64bf...f2b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan møtes ute, ikke inne.

Anonymkode: 9c905...a68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter ingen slike begrensninger. Det regjeringen kom med, er ikke en regel, men anbefaling. Da må man bruke sunn fornuft. I kommuner der det ikke har vært registrert nye smittede på noen uker forstår jeg ikke poenget med å isolere barnet på fritiden. 

Anonymkode: be0ab...240

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg setter ingen slike begrensninger. Det regjeringen kom med, er ikke en regel, men anbefaling. Da må man bruke sunn fornuft. I kommuner der det ikke har vært registrert nye smittede på noen uker forstår jeg ikke poenget med å isolere barnet på fritiden. 

God eksempel om hvorfor de ender opp å må påbyr/lage regler da når de anbefaler så gi mann absolutt F.  

Anonymkode: 24da5...2b5

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

De får leke så mye de vil med nabobarna eller andre barn. Vi har faste barn som naboer og utenom skolen som barna leker med. Ser ingen grunn til å nekte noe som helst. 

Anonymkode: 18940...dcc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barns bestevenn går i klassen over, og moren hans har sagt at de kun får leke sammen ute nå. Jeg hadde ellers latt dem leke sammen inne, men de har bare godt av å være ute også, så det er egentlig helt greit. :)

Anonymkode: 49db9...82f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

God eksempel om hvorfor de ender opp å må påbyr/lage regler da når de anbefaler så gi mann absolutt F.  

Anonymkode: 24da5...2b5

Altså, tiltak skal ha en begrunnelse. I kommuner helt uten smitte er det ingen grunn til å isolere små barn på fritiden. Vi følger alle REGLER for smittevern og anbefalinger som er fornuftige. Isolasjon av barn i 14 dager i kommuner uten smitte er ikke fornuftig og mangler faglig begrunnelse. Det er stor forskjell på Oslo og Indre Gokk. Det er nå snart to uker siden julaften. De fleste som kom hjem til slekta for å feire jul, kom rundt 21-22. desember. Det vil si at hvis disse bar på smitte, ville det ha vært oppdaget smittetilfeller i kommunen nå. Korona har ikke inkubasjonstid på 4 uker. 

Men nå er situasjonen slik at siste registrerte tilfeller av korona hadde vi 14. november 2020. Altså, for snart 2 måneder siden. Derfor fremstår isolasjon av små barn på fritiden som ikke faglig begrunnet. Man kan ikke isolere barn ut fra føre var-prinsippet. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her er det sterk økning i smitte nå, og vi er på samme nivå som Oslo. Men oppfatter det likevel slik at folk flest tar lett på det, derfor jeg kvier meg litt for å være «den kjipe». Tenk at i sommer så vi  skjevt på folk som dro til røde land, mens nå vandrer vi rundt og vi småbarnsfamilier lever våre liv nesten som normalt i en smittesituasjon som er mye verre enn i disse såkalte røde landene i sommer. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo, og forholder oss til til anbefalingene, kun de fra klassen/kohorten nå, men vi planlegger ingen besøk fra dem heller. De får spille roblox igjen :(.  Vi hadde planer to helger på rad nå, det må avlyses, selv besøk til søskenbarn. Skulle barna møte andre på lekeplassen/ute er det ok, men ikke noe innebesøk. Føler litt på det motsatte, jeg. Er redd for å glemme oss ut, og bli sett stygt på av andre pga de tror vi tar lett på det. 

Anonymkode: 4cf6a...efb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge skolene er åpne slik de er nå så kommer vi til å la barnet få være med bestevennen sin som går i paralellklassen. Vi har avtalt fra dette startet at de to skal alltid få være "lekevenner". Her delte de klassene opp dette året og alle de som mitt barn er med går i den andre klassen og jeg kommer ikke til å hindre at mitt barn for være med sin bestevenn.

Når det er sagt så treffer vi ingen andre så det er bare barnet som får treffe folk og ha besøk. Selv har vi ingen nærkontakter utenom de barnet har med hjem. Så tryggere enn hva vi har det kan man ikke ha det for vi treffer jo ingen.

Anonymkode: 429f0...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på dette i helgen da vi hadde besøk av en gutt som hadde vært ute å reist. Kan jo være vi blir smittet..

Sikkert lurt å leke ute. 

Anonymkode: e96f5...95a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp derfor vi har så mye smitte nå og dertilhørende strenge restriksjoner. Fordi mange har tenkt at "her er det jo lite/ingen smitte så vi trenger ikke bry oss om anbefalingene". Jeg blir rett og slett forbannet over holdninger som dine som ødelegger for alle.

Anonymkode: d68a6...9f9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vi har førevar prinsippet da. Hvis man holder restriksjonene så er man forberedt hvis smitten kommer. 

Anonymkode: c8349...7c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt barn på besøk siden oktober. Her leker ungene fint med nabobarna ute og klager ikke. De får jo leke i barnehage/skole/SFO med de andre barna i samme kohort. Synes det er fantastisk å se så mange barn i aktiv utelek! 

Anonymkode: 03718...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi tillater ikke det nå. Vår gutt på 6 år har en lekekamerat i nabolaget - men han er ett år yngre, så da kan de dessverre ikke møtes nå. Vår gutt begynte i 1.klasse i høst- og han har dessverre gått glipp av mye sosialt synes jeg. Ingen arrangerer bursdagsbesøk f.eks. 

Anonymkode: 9c981...17b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Antar tiltakene som er nå er for å demme opp for de mer smittsomme virusvariantene som er på gang. Håper alle følger reglene så langt det lar seg gjøre og at variantene ikke begynner å spre seg. Da er jeg redd for at det blir nødvendig med flere tiltak rettet mot barn og unge.

Vi lar tross dette barna leke med naboungene  på tvers av kohort ute, men de får ikke gå inn til hverandre. Vi prøver å skjerme barna og går heller lenger enn retningslinjene for oss voksne.Kun hjemmekontor, handler mat på nett, møter rett og slett ikke folk annet enn kjernefamilien. 

Anonymkode: dcf63...854

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare vært med vår egen husstand siden skolene sluttet før jul. Vårt barn har en lekevenn i klassen så i prinsippet skal de kunne leke sammen. Men.. dette barnet med familien sin har denne tiden vært på besøk i røde ømråder med overnatting og selv hatt besøk etc. Altså truffet veldig mange,og det har jo ikke vi. Jeg synes det er veldig vanskelig at de to barna nå etter reglene kan leke inne hos hverandre, fordi de er i samme kohort. Hadde den andre familien også vært forsiktige så ville jeg følt dette helt annerledes. 

Anonymkode: 12d67...e48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere «Det er ikke mye smitte her». 

Dere skjønner at det pga den økende smitten i alle disse småsamfunnene hvor man ikke har fulgt regler/anbefalinger og ikke klarer å innordne seg etter dem selv etter strenge beskjeder at vi har fått denne nye nedstengningen?

I Oslo er smitten stabil/eller synkende. Det er høyere smittetrykk i nabokommunene hvor mange har den samme «Vi bor ikke i Oslo så ikke vårt problem» holdningen.

Utbrudd i Oslo klarer man lettere å håndtere fordi flere følger anbefalinger. I en liten kommune hvor alle lever som vanlig er det umulig fordi en smittet plutselig blir til 40 fordi det er ingen regler, og ikke har man mannskap og kapasitet til å håndtere slike utbrudd heller fordi disse utkantskommunene drives etter «det skjer sikkert ikke her» metodikken og har ikke gjort seg klar om noe skulle skje.

Så følg anbefalingene før vi ender opp med at vi må ha regler og lover med bøter som virkemiddel!

Anonymkode: ccedc...0d1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det sterk økning i smitte nå, og vi er på samme nivå som Oslo. Men oppfatter det likevel slik at folk flest tar lett på det, derfor jeg kvier meg litt for å være «den kjipe». Tenk at i sommer så vi  skjevt på folk som dro til røde land, mens nå vandrer vi rundt og vi småbarnsfamilier lever våre liv nesten som normalt i en smittesituasjon som er mye verre enn i disse såkalte røde landene i sommer. 

Ts

Det er jo på grunn av alle disse som dro på ferie i sommer, sammen med arbeidere fra utlandet, som er grunnen til smitten nå. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Antar tiltakene som er nå er for å demme opp for de mer smittsomme virusvariantene som er på gang. Håper alle følger reglene så langt det lar seg gjøre og at variantene ikke begynner å spre seg. Da er jeg redd for at det blir nødvendig med flere tiltak rettet mot barn og unge.

Vi lar tross dette barna leke med naboungene  på tvers av kohort ute, men de får ikke gå inn til hverandre. Vi prøver å skjerme barna og går heller lenger enn retningslinjene for oss voksne.Kun hjemmekontor, handler mat på nett, møter rett og slett ikke folk annet enn kjernefamilien. 

Anonymkode: dcf63...854

Flere tiltak? Hva skulle det være? Det allerede ikke lov å trene, svømme, gå på kor, speider, malekurs, leke med venner, besøke tante eller besteforeldre. Det eneste som står igjen er hjemmeskole. Personlig synes jeg er mindre inngripende enn å nekte alle fritidsaktiviteter og alle venner (det er ikke alle som har venner i klassen). Jeg kan nemlig undervise i det samme som de lærer på skolen. Jeg kan derimot ikke lære ungen å svømme hjemme i stua, eller spille håndball eller synge i firstemt kor sammen med ungen.

Det er litt over 400 døde. Vi burde ha minimum 20 000 døde før det på noen måte kunne forsvart de ekstreme inngripene i folks liv som innføres nå. Det er helt sykt at folk bare finner seg i det. Det føles som om jeg lever i en dystopisk skrekkroman. Hva er neste steg? Sveise folk inne i eget hjem, mens hysterikerene jubler og klapper fra innsiden?

Jeg skulle inderlig ønske at noen av dere som nå er så livredde for at noen av de syke og svake skal dø, hadde vært litt mer bekymret før pandemien, over forholdene på institusjoner der gamle og syke ofte ligger i timesvis i sin egen avføring pga kronisk dårlig bemanning, får liggesår av samme grunn, blir medisinert ihjel, får servert noe slimete gørr ingen ville spist frivillig til mat, er ensomme og forvirret fordi ingen har tid til å snakke med dem, det er ofte en dusj per 25 pasientrom, ikke eget bad, man må dele rom med en ukjent, kanskje dement person, eller ikke får dele rom med ektefellen sin. Det er visst helt greit, så lenge ingen av dem dør når de er 85 i stedet for 86 år...

Anonymkode: bb079...bc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så det du mener er at anbefalingene fra regjeringen ikke er sunn fornuft? Du tenker at du er mer fornuftig enn regjering/FHI?

Anonymkode: a24be...bd7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...